SPLATOON

SPLATOON

8.5

Pestrofarebná a zábavná vojna

Recenzia na WiiU verziu

Minuloročný Titanfall a tohtoročný titul Evolve dokonale ilustrujú súčasnú situáciu multiplayerových strieľačiek. Sú to naozaj kvalitné hry, ktoré prinášajú množstvo zaujímavých a sviežich nápadov, no aj tak obe po úvodnom boome hráčov skončili len s relatívne malou skupinou verných fanúšikov, ktorí sa k nim každý deň vracajú a ten zvyšok sa presunul inam. Podobný osud má mnoho hier, ktoré by niektorí hráči vyvážili zlatom, no aj napriek dobrým predajom a vysokým hodnoteniam si nakoniec vymedzili pomerne úzku skupinu hráčov, ktorým sú určené.

Novinka Splatoon si „vyárendovala“ svoje publikum už dopredu, ešte predtým, než vôbec vyšla. Nepokúša sa osloviť fanúšikov moderných vojenských konfliktov, ako je Battlefield alebo Call of Duty. Nechce sa stvárnením priblížiť realite, ponúknuť veľké mapy, vozidlá a ani megalomanskú akciu. Práve naopak, stavia na jednoduchosti. Chce sa vrátiť späť v čase a opäť objaviť žáner arénových strieľačiek v ich najčistejšej podobe, aj keď teda už z prvých obrázkov vám je zrejmé, že to nie je úplne obyčajná arénovka. Zároveň ale dokazuje, že Nintendo nie je len Mario a Zelda a v Splatoone má jednu zo svojich najzaujímavejších nových značiek za posledné roky.

Mohli to byť akékoľvek tvory. Nintendo sa pri vývoji dokonca pôvodne pohrávalo s myšlienkou iných zvierat. Z nejakého dôvodu však nakoniec skončili pri kalmároch a aj keď sa toto rozhodnutie môže zdať podivné, v hre funguje dokonale. A vlastne sú tieto postavičky aj veľmi milé, keďže s ich dizajnom sa niekto poctivo pohral. A po niekoľkých dlhých dňoch hrania vám bude jasné, že to je prípad celej hry. Každý jeden moment, keď si poviete, že ešte jednu poslednú hru a potom to už naozaj vypnete, predstavuje kus poctivej roboty, autori si vás omotali okolo prsta a vy ste im za to vďační, lebo sa bavíte tak, ako už dlho nie.

Svet Splatoonu je plný rôznorodých mladých a akčne nabitých kalmárov a hýri na každom kroku. Je jednoduché sa doň okamžite ponoriť a keď sa tak stane, ani sami nebudete vedieť, ktorú z možností hry budete chcieť objaviť najskôr. Obligátne predstavovanie jednotlivých herných mechanizmov a ich častí sa nesie v zábavnom a odľahčenom duchu. Vy chcete ísť hneď do akcie, autori vás ju chcú naučiť, no nie pritom otráviť. A potom sú tu ešte dve rosničky (nie skutočné žaby, stále sú to kalmáry), ktoré vás privítajú pri každom spustení hry a predstavia vám všetky aktuálne novinky.

Splatoon
Splatoon V základnom mestečku, odkiaľ sa posúvate ďalej, to skutočne žije.
V základnom mestečku, odkiaľ sa posúvate ďalej, to skutočne žije.

Splatoon Atrament je hlavným elementom hry a slúži prakticky na všetko.
Atrament je hlavným elementom hry a slúži prakticky na všetko.

Splatoon V misiách sa poriadne natrápite, kým sa dostanete na potrebné miesta.
V misiách sa poriadne natrápite, kým sa dostanete na potrebné miesta.

Pre hru je typická dynamika a živosť jej sveta. Nenarazíte tu na žiadne strnulé menu ani nič podobné. Namiesto toho vás po spustení hodí na menšie námestie. Nie je prázdne, práve naopak. Hemží sa postavičkami ostatných hráčov z celého sveta. Hráčov, s ktorými ste hrali, no aj úplne cudzích. Ich postavy sa po námestí prechádzajú, ako keby sa aj navzájom rozprávali, prípadne sedia na lavičke a kývajú nohami. Akoby ich vtedy skutočne aj niekto ovládal. Je to však len akási manifestácia komunity. Komunikovať s nimi priamo nemôžete, no môžete si pozrieť ich profil a od dílera v bočnej uličke si splašiť nejaké špeciálne vybavenie, ktoré bežné obchody neponúkajú.

Obchody sú tiež súčasťou tohto námestia a keď do nich vojdete, čaká vás príjemné prekvapenie v podobe vtipných predavačov. Zo začiatku však k vám nebudú práve milí. Vo vrecku nemáte ani cent a v bojovej vrave ste si zatiaľ nevyslúžili žiadny level. Odkážu vás tak na boje proti ostatným, no ešte predtým skúmate ďalej. Nájdete tu automat s retro hrou inšpirovanou hlavnou témou, taktiež bohaté prepojenie na Miiverse, ktoré vidia všetci na námestí. A niekde v rohu sa schováva aj amiibo podpora. Hlavné herné režimy sú, samozrejme, reprezentované tými najväčšími budovami.

Keď pôjdete rovno za nosom, prídete do multiplayerovej haly. Pred ňou na obrazovkách vidíte, aké mapy sa práve hrajú. Nemôžete totiž kedykoľvek hrať hociktorú z nich, ale behom dňa v určitých intervaloch rotujú a aktuálnu dvojicu vám vždy predstavia už spomínané rosničky. V hre ich je zatiaľ 6, čo nie je úplne ideálne číslo, no postupne budú pribúdať ďalšie. V hale si vyberáte konkrétny režim, meníte výbavu, prezeráte si mapy (môžete si ich aj sami pešo prejsť ešte pred bojom) a zisťujete detailné informácie.  Na výber máte rýchly zápas, ranked zápas a zápas proti priateľom. Ranked sú súboje len pre skúsenejších hráčov a odomknú sa vám až vtedy, keď sa vypracujete na level 10. Takže sa okamžite púšťate do rýchlej hry v režime Turf War, kde sa proti sebe postavia dva tímy, ktoré majú po 4 hráčoch.

Ani Turf War však nie je nič pre bábovky. Hra možno vyzerá milo a infantilne, no vo chvíli, keď sa prejde do ostrého boja, nikto vám nič nedaruje. Hráte za hlavonožce a ich hlavnou zbraňou je atrament. Atrament rôznych, pestrých farieb tak charakterizuje dvojicu tímov na mape. Atrament môžete využívať vo veľkom množstve zbraní a práve v režime Turf War ani tak nejde o to, aby ste ním likvidovali súperov, ale skôr zaberali mapu. Máte 3 minúty na to, aby ste svojím atramentom pokryli čo najväčšiu porciu mapy. Samozrejme, môžete striekať aj cez atrament svojich súperov. Do výsledného skóre sa ráta len zabraté územie na zemi, no pokryť môžete aj steny, čo sa v boji neraz hodí. Ak popritom všetkom zlikvidujete súpera, je to len plus. Nezískate síce body navyše (aj keď pomer zabití a smrtí v tabuľke vidíte), ale aspoň na chvíľku zabránite jednému z nich, aby sám obsadzoval územie.

Atrament v hre nie je len zbraňou a prostriedkom na obsadzovanie územia, ale aj hlavným taktickým elementom. Váš hrdina alebo hrdinka má síce základnú podobu humanoidnú, no dokážu sa rýchlo a jednoducho morfovať do svojej pôvodnej. Ako hlavonožec dokážete splynúť so svojim atramentom a na chvíľu sa v ňom skryť. Takto si môžete počkať na súpera a znenazdajky ho zbaviť ťažoby existencie. V atramente taktiež rýchlejšie uniknete pred paľbou, keďže v ňom môžete plávať. No musí to byť vaša vlastná farba. Vo farbe súperov ste spomalení a pomaly vám ubúda život. No a nakoniec, ponorenie vo vlastnej farbe vám dokáže doplniť „muníciu“ a vybavenie, ako sú granáty a podobne.

Všetko však treba vyvažovať a pracovať tímovo. Ak v boji zomriete, musíte počkať na respawn a dávate tak súperom príležitosť na to, aby obsadzovali mapu v presile proti vašim spoluhráčom. Hneď po respawne sa môžete vydať do boja od svojej základne, prípadne sa z nej katapultovať na pozíciu niektorého zo spoluhráčov. Len škoda, že hra neobsahuje žiaden chat. So spoluhráčmi tak komunikujete len jednoduchými predpripravenými povelmi, ktoré sú však veľmi dobre spracované vizuálne. Ak napríklad jeden z vás potrebuje pomoc, vydá nielen povel, ale všetkým spoluhráčom sa zobrazia čiary, ktoré vás k nemu navedú.

Po niekoľkých zápasoch ste sa už v hre ostrieľali - doslova, máte dostatočný rank na nákupy a aj na ranked zápasy. Najskôr ale skočíte do obchodov. Základná zbraň nie je zlá, no nemusí vyhovovať každému hráčovi. V obchode si postupne môžete sprístupniť 17 ďalších, čo predstavuje naozaj širokú ponuku od samopalov, cez brokovnice, sniperky, až po valčeky na maľovanie. S každou sa štýl hrania trochu líši. Majú iný dostrel, iné míňanie atramentu a aj využitie. S valčekom pokryjete veľký kus mapy, no už z väčšej diaľky ste relatívne ľahkou korisťou. Sniperka dostrelí ďaleko, no dlhšie sa nabíja a pre hráča s rýchlym blasterom ste len jednohubkou. S blasterom však máte len krátky dostrel.

Výber primárnej zbrane ovplyvňuje sekundárnu zbraň, ktorá sa vám dostane do rúk. Zväčša sú to však rôzne granáty, bomby, míny, postrekovače alebo torpéda. Teda zbrane, ktoré jedným výbuchom pokryjú väčšiu časť plochy ako streľba. Ak v boji získate poriadnu porciu územia, môžete si dočasne sprístupniť aj špeciálnu zbraň. 8 typov je dostatok a dokážu poriadne zamiešať karty v hre. Inkzuka má silu aj dostrel, echolokátor v boji taktiež oceníte, Kraken vás premení nachvíľku na Krakena a sú tu aj ďalšie chuťovky.

Splatoon
Splatoon Výber zbraní je pestrý a každý si vyberie svoj obľúbený kúsok.
Výber zbraní je pestrý a každý si vyberie svoj obľúbený kúsok.

Splatoon V boji sa s vami nikto nemazná a musíte dobre využívať aj špeciálne zbrane.
V boji sa s vami nikto nemazná a musíte dobre využívať aj špeciálne zbrane.

Splatoon Nejde ani tak o body za nepriateľov, ale o taktiku pri získavaní mapy.
Nejde ani tak o body za nepriateľov, ale o taktiku pri získavaní mapy.

Svojmu hernému štýlu dokážete prispôsobiť nielen zbraň, ale aj postavu. V úvode si vyberiete pohlavie a určíte základné vizuálne črty, aby po bojisku nebehal nikto taký istý ako vy. S peniazmi za zápasy však prichádza možnosť kúpiť si čiapky, oblečenie a topánky. Všetky tie veci umožňujú ďalšie vizuálne úpravy postavičky, takže si pokojne môžete dať slúchadlá, zimnú vetrovku a motorkárske topánky. Hlavne si však takto dokážete upraviť vlastnosti postavy. Môže rýchlejšie behať alebo plávať, mať rýchlejší respawn či pomalšie míňať atrament. Možností je aj v tomto ohľade veľa, počet kombinácií a variabilita obrovská.

Vybrali ste si to, čo vám najviac vyhovuje a ide do tuhého. Budete bojovať o svoje meno v ranked zápasoch. Začínate zhruba v strede a vašim cieľom je šplhať hore. No tentoraz sa musíte pripraviť na iný herný režim. Aj v Splat Zones proti sebe stoja dva tímy po 4 hráčoch, no je výrazne akčnejší a zameraný na konfrontácie na malom priestore. Je to atramentová variácia na King of The Hill, kedy bojujete o konkrétne územie na mape. To znamená mnoho obetí na oboch stranách, kým jeden z tímov nebude držať územie dostatočne dlho. No taktiež si musíte dávať pozor na penalizácie, ak o už obsadené územie prídete.

Dva multiplayerové režimy sa síce môžu zdať málo (aj tu postupne pribudnú ďalšie), no rozdiel je veľký. Každý sa hrá inak, v každom musíte k boju pristupovať iným štýlom a možno aj s iným vybavením. Nie sú však všetko, čo Splatoon ponúka. Je tu singleplayer kampaň, kde sa stanete hrdinom v boji proti chobotniciam. Pred vami je 5 svetov, každý s niekoľkými levelmi a súbojom s bossom v závere. Akcia sa tu kombinuje so skákačkou a trošku z toho cítiť inšpiráciu 3D mariovkami, no postupne prituhuje a pri streľbe musíte čeliť čoraz náročnejším prekážkam a silnejším nepriateľom. Neskôr sa naučíte kĺzať na lúčoch atramentu, loziť po meniacich sa stenách a podobne. Samotnou kategóriou sú bossovia. Každý je iný, ich slabiny najskôr musíte odhaliť a potom využiť. Aj keď aj tu platí pre Nintendo sväté pravidlo troch.

Pár hodín  sa zabavíte v singleplayeri, no hlavne sa zdokonalíte ako v akcii, tak aj v platformingu. Singleplayer má vlastnú výbavu a možnosti, čo taktiež dokážete zúžitkovať v multiplayeri. No jeho členité levely sú od online hry oddelené. Na multiplayerových mapách si však viete zahrať aj lokálne 1vs1. Jeden hráč hrá na TV, druhý na GamePade a bojujete spolu o body z ničenia balónov, ktoré sa po mape náhodne rozmiestňujú. Ak vás súper dostane, o body prichádzate. Je to síce najmenší z herných režimov, no jeho prítomnosť taktiež poteší a zabaví.

Splatoon
Splatoon Postavy si môžete prispôsobiť nielen vizuálne, ale aj schopnosťami.
Postavy si môžete prispôsobiť nielen vizuálne, ale aj schopnosťami.

Splatoon Výber správnej zbrane je často kľúčový.
Výber správnej zbrane je často kľúčový.

Splatoon Singleplayer ponúka niekoľko hodín rôznorodej zábavy.
Singleplayer ponúka niekoľko hodín rôznorodej zábavy.

Splatoon prichádza s pomerne širokou amiibo podporou, pričom pridanie postavičky do hry vám odomkne až 60 extra misií, no zväčša sú to len singleplayer misie s inými podmienkami (napríklad ich musíte prejsť iba s valčekom). Za ich splnenie však získate nové vybavenie, špeciálne zbrane a podobne. Squid Jump je retro minihra v 8-bitovom štýle, ktorú som už spomenul. Môžete ju však hrať aj v lobby, keď vám hra hľadá ďalších hráčov do hry, čo príjemne skráti čakanie v honbe za čo najvyšším skóre. Samotné online lobby je stabilné, rýchle a bez chýb, čím podčiarkuje parádne zvládnutý sieťový kód. Hráčov rozdeľuje podľa úrovne do tímov a vyvažuje ich pomerne slušne, aj keď občas to má ešte chyby. Najväčším problémom však je, že sa z lobby nedá len tak odísť. Ak si chcete napríklad zmeniť vybavenie do ďalšej mapy, musíte ho úplne opustiť a potom si dať hru vyhľadať znova.

Z hľadiska grafiky hre niet čo vytknúť. Splatoon vyzerá vynikajúco. Wii U nemá výkon na rozdávanie, no každá jedna jeho kvapka sa tu využíva v prospech hry, ktorá sa hýbe skvele a pritom je plná detailov, ktoré najskôr ani nepostrehnete. Ale keď sa uprostred bojov zastavíte na jednej z máp a všimnete si medúzy vystavené vo výklade obchodu, uvedomíte si, koľko hre autori venovali úsilia. Všetky mapy sú navrhnuté s citom pre detail a vyváženie, aby mali oba tímy rovnaké šance. Pochváliť musím aj hudbu, ktorá je variabilná a zábavná. Nebojí sa občas pritvrdiť s gitarami, no ani uvoľniť atmosféru. Občas dokonca pripomenie hudbu z klasických animovaných Ninja korytnačiek z 80. rokov.

Splatoon nemá k dokonalosti ďaleko. Chyby v hre nie sú vážne, sú to len menšie nepríjemnosti, ktoré jej veľmi radi odpustíte vďaka mnohým hodinám plným zábavy, ktoré vám ponúkne. Najväčším plusom hry je rýchla akcia a obrovská variabilita, či už máp, herných režimov, dokonca aj tých vedľajších (singleplayer, lokálny verzus...). A aj keď sa na to nezdá, každý jeden kill v hre si budete užívať tak, ako už dlho nie v žiadnej inej hre. Splatoon na tom nestavia, no puknutie nepriateľa pod paľbou vášho atramentu je vždy zážitok. Vycibrený vizuál a výborná hudba sú už len také čerešničky na chutnej torte. V lete sa hra dočká veľkej porcie nového obsahu a vtedy sa z nej stane ultimátny Wii U titul. Dovtedy je to stále obrovská zábava - no niečo tomu predsa chýba.

napísal matus_ace 29.5.2015
8.5
8.1