CARMAGEDDON: REINCARNATION

CARMAGEDDON: REINCARNATION

7.0

Poriadne krvavá jazda

Vďaka Kickstarteru ešte aj dnes môžu žiť nápady, na ktoré súčasní veľkí producenti už dávno zanevreli. Nie je žiadnym prekvapením, že možnosť komunitného financovania vo veľkom využívajú hlavne veteráni herného priemyslu, na ktorých hrách odrástla snáď celá generácia. Síce by bol každý rád, keby preňho mohli pracovať ľudia s veľkým menom, no zároveň im máloktorý veľký distribútor v súčasnosti dá peniaze na to, aby spravili niečo podľa seba, pre špecifický trh a hráčov, ktorí také niečo dokážu oceniť. V tomto smere zabodovali Double Fine, Obsidian, inXile a teraz sa po rokoch práce konečne dočkali aj Stainless Games.

Nový Carmageddon visel vo vzduchu viac ako dekádu. Štúdiá si ho medzi sebou pohadzovali ako horúci zemiak, menili sa koncepty, reštartoval vývoj a, samozrejme, sa v pozadí aj naťahovali práva na značku. Tie sa nakoniec dostali do rúk pôvodným vývojárom prvých dvoch hier, a tak, aj za pomoci samotných hráčov, začal pomaly vznikať Carmageddon: Reincarnation. A lepší názov autori snáď ani zvoliť nemohli. Nie je to pokračovanie a ani nič podobné. Je to reinkarnácia starej esencie v novom audiovizuálnom kabáte, ktorá chce opäť objaviť krvavé demolačné preteky pre nové aj staré publikum.

Hra ako taká obsahuje úplne všetko, čo si tí starší z vás môžu pamätať z prvých dvoch hier. Je vám to zrejmé v momente, keď ju zapnete. Vrátil sa Max Damage ako váš primárny jazdec, taktiež sa vrátil krvavočervený Eagle v novej verzii, no stále rovnako trhá asfalt aj súperov. A rovnako sa vrátila aj celá tá šialená premisa o zrážaní chodcov, likvidovaní súperov a zbieraní power-upov, ktoré z toho všetkého robia ešte viac strelený zážitok. A nechýba ani poriadne nadupaný soundtrack, ktorý vám pri tom všetkom hrá.

Carmageddon bol vždy o odviazanej a rýchlej zábave pre každého, bez toho, aby ste sa museli princípy hry zdĺhavo učiť. To však neznamená, že by hra neponúkala aj dostatočnú hĺbku pre tých, ktorí by sa do nej radi poriadne zahryzli. Ani v tomto prípade tak nie ste ukrátení o poctivú kariéru mäsiara na štyroch kolesách. Tá je v hernej ponuke doplnená o štandardné rýchle jazdenie podľa vlastných pravidiel a aj multiplayer, ktorý môže bežať ako online, tak aj cez LAN, čo je rozhodne možnosť, ktorá poteší. Už len preto, že ju dnes takmer nevidieť. A to nie je jediná výhoda multiplayeru.

Carmageddon: Reincarnation
Carmageddon: Reincarnation Na niektorých miestach sa body naháňajú ľahko.
Na niektorých miestach sa body naháňajú ľahko.

Carmageddon: Reincarnation Na niektoré power-upy si musíte dávať pozor.
Na niektoré power-upy si musíte dávať pozor.

Carmageddon: Reincarnation Krvou sa v hre nešetrí a občas jej musíte preliať celé kýble.
Krvou sa v hre nešetrí a občas jej musíte preliať celé kýble.

Online systém hry je vytvorený pre rýchle a prehľadné hranie. Ak online hru vytvárate sami, môžete si sami určiť pravidlá podľa vlastných preferencií a zároveň si vybrať zo štvorice herných režimov. Prehliadač serverov je rýchly a prehľadný, a tak si môžete vybrať hru podľa svojho gusta. Chybičkou na tom celom je, že po opustení Early Access a finálnom vydaní už online len málokedy hrá dostatočný počet hráčov. Niekedy ich musíte hľadať dlho. Inokedy sa na to radšej vykašlete, lebo sa vám protihráči nezbierajú už ani len po jednom. O to viac zamrzí absencia split-screenu, aj keď hra vo dvojici by tiež nebola to pravé orechové.

Všetko to však, našťastie, dokáže vynahradiť už naznačený režim kariéry. Začínate s jedným z dvojice áut (Eagle pre pánov, Hawk pre dámy) a prakticky bez akýchkoľvek ďalších kreditov. Sú pred vami prvé 3 preteky prvej kategórie a keďže nie ste žiadne bábovky, rovno si vyberáte najvyššiu dostupnú obtiažnosť, pretože tie nižšie sú len také oťukávačky pre nováčikov. Po krátkom uvedení toho, čo vás čaká, už stojíte na štartovacej čiare a vytáčate motor, lebo vám po krku ide ďalších 5 áut okolo vás. A keď vidíte všetky tie čeľuste, vrtáky, čepele, bodáky a iné zbrane vôkol seba, začnete sa poriadne obracať.

Všetci búrajú do vás, vy búrate do všetkých a ani len prvú zákrutu neprejdete v takom stave, v akom bolo vaše auto na štarte. Ale z toho si nič nerobte, presne o tom to je. Kontaktu sa nesmiete vyhýbať, musíte však pri ňom používať rozum. Ak si nie ste istí, že najbližšiu čelnú zrážku zvládnete, tak sa jej radšej vyhnite a skúste súpera trafiť zboku, natlačiť na skalu, prípadne zhodiť do vody a zraziť na míny. Za narazenie do súperov získavate kredity. Čím lepšie ich trafíte, tým viac bodov dostanete. To isté platí aj v prípade chodcov. S pacifistickým prístupom v hre ďaleko nezájdete a efektné prechádzanie chodcov, kráv, a dokonca aj tučniakov, vám dokáže zabezpečiť dostatok kreditov na to, aby ste sa popri jazdení mohli aj opravovať a púšťať do ďalších bojov. A keď vás niekto vyhodí z trate, ani reštart nie je zadarmo.

Čo vám zostane, to sa vám po preteku pretaví do progresu na ďalšiu úroveň. V trojici pretekov tak musíte získať dostatočný počet kreditov, aby sa vám za ne odomkol postup ďalej. Hra ponúka celkovo 16 kategórií, v každej sú 3 preteky a pravidelne vám obmieňa šesticu herných režimov, aby ste sa náhodou nezačali nudiť. To je pomerne slušná porcia zábavy. Navyše okorenená aj výzvami, na ktoré tu a tam narazíte. Za niektoré dostanete achievementy a vedia vám dať zabrať, iné vám zas odomknú nové autá. Tie si tu nekupujete bežným spôsobom, ale musíte si ich najskôr „uloviť“. Jednoducho vám hra pred pretekom označí jedného zo súperov a keď ho zničíte, jeho auto je vaše. Celkovo tak môžete mať 21 áut a tie si potom vylepšovať vďaka tokenom, ktoré nazbierate na trati.

Jadrom šestice herných režimov v Carmageddon: Reincarnation je Classic Carma. A ako už môžete vyčítať z názvu, je to klasický herný režim, ktorý definoval mechanizmy série. Máte určitý časový limit, ktorý si však môžete natiahnuť zrážaním chodcov a búraním do súperov. A potom je už len na vás, ako sa rozhodnete vyhrať tento pretek. Buďte prví v cieli po niekoľkých kolách, skúste zničiť všetkých súperov, prípadne prejdite každého jedného chodca na mape. Súperi vám ani jednu cestu neuľahčia - no možno trochu tú deštrukčnú, no tam ide aj vám o krk.

Classic Carma je ťažiskovým režimom kariéry, ostatné režimy sú len jeho derivátmi, no taktiež dokážu zabaviť. Môžete sa so súpermi naháňať za najvyšším počtom označených chodcov alebo aj checkpointov, len si musíte dať pozor, pretože ak vás niekto rozbije, o body prichádzate. Takto však dokážete body aj ukradnúť a keď sa vám napríklad nedarí dobiehať k checkpointom, môžete ich získať ničením súperov. Nechýba ale ani demolačná aréna či klasický režim Death Race. A o zábavu sa nemusíte báť ani v prípade Honu na líšku. Jeden z vás je líška, tí ostatní ho naháňajú. Víťazstvo si na konto pripíše ten, čo ako líška vydrží najdlhšie.

Carmageddon: Reincarnation
Carmageddon: Reincarnation Návrat na vrakovisko.
Návrat na vrakovisko.

Carmageddon: Reincarnation Nie vždy stačí hrubá sila.
Nie vždy stačí hrubá sila.

Carmageddon: Reincarnation Nárazy si musíte dobre premyslieť, nie vždy môžu dopadnúť dobre pre vás.
Nárazy si musíte dobre premyslieť, nie vždy môžu dopadnúť dobre pre vás.

Celkovo Carmageddon: Reincarnation obsahuje 36 tratí, ktoré sú rozdelené do niekoľkých prostredí. Vlastne sú to veľké otvorené mapy, v ktorých sú inak rozvrhnuté trate. Niektoré sú stavané skôr na tradičné preteky, iné sú zas od začiatku štylizované ako arény. Paleta je pomerne pestrá, nájdete tu mesto, hory, továreň, prístav, Arktídu a ďalšie, takže sa vám prostredia neokukajú. Sú plné rôznych detailov, kaskadérskych mostíkov, vývrtiek a iných prvkov, aby ste si mohli dopriať aj extrémnejšiu jazdu. A navyše je v nich hromada power-upov. Väčšinou vám pridajú kredity alebo čas, no nechýbajú ani mnohé aktívne aj pasívne zbrane, opravy zadarmo, či aj záškodnícke prvky, ako je želatínové odpruženie. Väčšina v rámci hry funguje výborne, no nájdu sa tu aj nepríjemné kúsky, ktoré vám budú liezť na nervy. Pinballový režim je niečo, za čo by ste autorom klepli po prstoch - kladivom.

Alfou a omegou hry je ničenie a deštrukcia. Môžete ničiť časti prostredia a hlavne všetkých okolo. Jazdný model je arkádový, iný by sa do hry ani nehodil, no stále si môžete pomôcť riadeným šmykom na ručnej brzde, ktorým viete elegantne presvišťať zákrutou a zlikvidovať pritom skupinku chodcov. Všetky tie zbrane na autách sú v mnohých prípadoch len okrasou. Vrtákom, pochopiteľne, nenaporcujete súpera tak, ako by ste to čakali v skutočnosti. Aj napriek tomu deštrukcia vyzerá dobre. Šialené autá sa skladajú z mnohých častí a všetky môžete rozbiť, zdeformovať alebo úplne odstrániť. Dokonca aj v takých detailoch ako je defekt na pneumatike, ktorá sa takto časom vie zvliecť z ráfu. Presne to vystihuje charakter hry, ktorý nechce byť reálny, skôr je to hyperbola, ktorá preháňa, kde sa len dá.

Carmageddon: Reincarnation nerobí zlé meno známej sérii. Nie je najlepšou hrou tohto roka, no to asi ani nikto nečakal. Veľmi dobre zabaví, užijú si ju pamätníci prvých dvoch častí a vie si získať aj nových hráčov. Stále je to zábavná a krvavá akcia na kolesách, ktorá ponúka dostatočný počet šialených nápadov, okamžitú hrateľnosť a parádny rockový soundtrack. Nezíska si vás však grafikou. Tá je na dnešné pomery sotva priemerná. Autá síce môžu vyzerať fajn, ale prostredie je zastarané. A ďalšiu ranu pod pás dostanete od optimalizácie, ktorá je dosť biedna. Celej situácii nepomáhajú ani dlhé loadingy či ešte stále prítomné bugy. Cena však nie je vysoká a keď sa podarí vychytať chyby, môžete sa schuti pustiť do tejto adrenalínovej jazdy.

napísal matus_ace 1.6.2015
7.0
5.1