OBLITUS

OBLITUS

7.0

Neľahká a krátka skúška ohňom

Oblitus je ďalšou z radu bojových plošinoviek, takzvaných „roguelike“, v ktorých je smrť permanentná a celé sa to odohráva v procedurálne generovaných leveloch. Tento žáner sa nedávno pomerne dobre rozrástol hlavne v indie sfére - spomeňme si napríklad na Rogue Warrior, Spelunky či The Binding of Isaac. Oblitus nám priniesol vydavateľ Adult Swim Games a už na prvý pohľad zaujme svojím výtvarným štýlom. Jedna zo zahraničných stránok dokonca prirovnáva Oblitus k 2D verzii Dark Souls, ale či je to skutočne tak, to vám prezradíme trochu neskôr.

Začínate ako bojovník zvaný Parvus, ktorý sa bez akýchkoľvek spomienok a ozbrojený iba svojou kopijou vydáva na lov štyroch bossov roztrúsených po krajine. Zavítate do štyroch rôznych prostredí - staroveké ruiny v džungli, vyhňa v oblakoch, skalnatá hora a podsvetie. Každé je odlišné a má určitú svojskú atmosféru. Kým v jaskyniach na vás čakajú temné bludiská a zvyčajne pády smerom dole do hlbokých útrob, výstup do horskej pustatiny vás zas zavedie na holé skaly oviate vetrom a obrastené vysušenou trávou.

Oblitus
Oblitus Na mäsožravé rastliny si treba dávať pozor.
Na mäsožravé rastliny si treba dávať pozor.

Oblitus Prvý boss čaká na svoju porážku, ale bez boja sa nevzdá.
Prvý boss čaká na svoju porážku, ale bez boja sa nevzdá.

Oblitus V jaskyniach nájdete rôzne podivné stvorenia.
V jaskyniach nájdete rôzne podivné stvorenia.

Na začiatku vašej púte začujete akýsi hlas, ktorý vám našepká, do ktorej oblasti sa máte vydať najskôr. Hlas patrí jedinému priateľskému tvorovi Muddovi, ku ktorému je nutné doniesť aspoň jednu dušu z bossa, aby vám dal schopnosť prežiť v podsvetí. Je len na vás, či zabijete všetkých troch bossov predtým, než zavítate do nebezpečnej poslednej lokácie. Tá je doslova pod vašimi nohami hneď na začiatku a vydať sa tam skôr ako budete pripravení sa neodporúča.

Po každom zabití jedného z bossov získate novú schopnosť, napríklad ten z kováčne vám „daruje“ netopierie krídla, takže budete môcť plachtiť, čo je naozaj zábava. Vďaka inému sa vám bude trošku dopĺňať život po každom zabití obyčajných nepriateľov, čo vám veľakrát zachráni život. Okrem toho ešte môžete nájsť zvitky, ktoré vylepšia vašu kopiju na mrazivú, ohnivú, nabitú bleskom či rozdvojenú. Tieto upgrady sú čisto dobrovoľné, ale uľahčia vám život v nehostinnom svete plnom nástrah. Okrem toho môžete ešte zbierať záhadné artefakty a ak ich nájdete dostatok, odomkne sa vám špeciálny koniec. Tie jediné sa neresetujú pri každom vašom úmrtí.

Boj prebieha pomerne jednoducho, ale je uspokojivý. Máte na výber z niekoľkých možností – blokovanie pomocou štítu, uhýbanie formou kotúľania, sek kopijou či ďalekonosný hod. Pri každom hode kopijou musíte pár sekúnd počkať, kým sa zas objaví vo vašich rukách, ak ju teda nezdvihnete zo zeme sami. Počas toho okamihu ste úplne bezbranní a brániť sa môžete iba pomocou vášho štítu.

Nepriateľov je niekoľko druhov a na začiatku stretnete akýchsi žabo-mužov a neskôr aj väčších krokodílích mužov so štítmi, ktorí znesú viac rán. V horách narazíte na krvilačné orly, vo vyhni zas na pavúčiu háveď a v jaskyniach sa plížia akési slimákovité príšery. Plošinovkových pasáží je dostatok a vždy je nutné niekam preskočiť, vyliezť na rebrík či preplávať do neznámeho tunelu. Ak máte málo života, spasiť vás môže nájdenie mŕtvol predošlých dobrodruhov, ktoré slúžia na úplné doplnenie života, čo je dosť bizarné, ale veľakrát vás zachránia pred vašou vlastnou smrťou.

Ovládanie hry je dobre spracované a môžete si zvoliť gamepad alebo klávesnicu. Jediným mínusom je nemožnosť zvoliť vlastné rozloženie klávesov, ale tých je aj tak minimum, takže to nie je až taký problém. Grafika hry má minimalistický, ale funkčný štýl. Pozadia sú pekne nakreslené, len je trochu škoda, že okrem nepriateľov sú prostredia celkovo dosť pusté. Niekedy taktiež môže nastať problém rozlíšiť, na čom môže vaša postava stáť a cez čo už prepadne, čo vie dosť nahnevať, ak sa snažíte urobiť nejaký dôležitý skok. Hudba sa mení s každým novým prostredím a je správne melancholická. Príjemne dotvára atmosféru a zvuky sú tiež na slušnej úrovni.

Prirovnanie k 2D verzii Dark Soul nie je síce celkom namieste, ale Oblitus je celkovo solídnou plošinovkou, pri ktorej sa buď slušne zabavíte alebo si zanadávate. Svety, i keď sú procedurálne generované, majú veľa rovnakých prvkov a podobnú štruktúru, takže nie je až také zložité sa v nich zorientovať. Dĺžka príbehu je veľmi individuálna, môže trvať do nejakej hodiny a viac. Alebo iba 25 minút, ak viete, čo robíte a kam máte ísť. Buďte pripravení na to, že často umriete, ale hra celkovo nie je taká náročná a podarilo sa mi ju prejsť po asi piatej smrti až do konca. Jedinou väčšou vadou je, že neponúka dostatok obsahu a je v podstate veľmi krátka. Všetko ale záleží na schopnosti a vytrvalosti hráča, keďže nie je možné len tak od hry odísť bez úplnej straty postupu. V každom prípade, ak vás bavia roguelike hry a neprekáža vám začínať vždy odznovu, chopte sa svojej kopije a vyrazte do sveta hry Oblitus.

Oblitus
Oblitus Mudd sa vždy nachádza na inom mieste.
Mudd sa vždy nachádza na inom mieste.