MASSIVE CHALICE

MASSIVE CHALICE

8.0

Tristoročná odysea plná hrdinov

Pred niekoľkými mesiacmi Double Fine ponúkli vo verzii s predbežným prístupom zaujímavú ťahovú stratégiu Massive Chalice, ktorú sme vám predstavili v našom preview. Teraz je hra kompletná, a tak sme si ju s chuťou opäť zahrali a tentokrát už aj oznámkovali. Čo opojné sa skrýva v tomto kalichu?

Hra ponúka len jediný režim - ťaženie, ktoré môžete hrať na ľubovoľnej obtiažnosti. Cieľ je vcelku prostý, musíte brániť a udržať krajinu rozdelenú na sektory, ktoré sú permanentne ohrozované kreatúrami Cadence. Odolávať treba dlhých tristo rokov, počas ktorých sa naplní posvätný kalich a vo vašich službách vystriedajú desiatky či stovky hrdinov a ich potomkov.

Aby ste dokázali čeliť náporu nepriateľov, treba budovať hrady a udržiavať rodové línie s bojaschopnými mužmi  a ženami. V tejto hre totiž nekupujete armádu a nenajímate žoldnierov. Namiesto toho musíte vytvoriť také podmienky, aby sa šľachtici vo vašich službách svojpomocne množili a vychovávali stále nové generácie hrdinov. Trochu im však pri tom pomôžete. Určíte správcov hradov - regentov a pridelíte im druha alebo družku, aby spolu plodili deti. Pri výbere je vhodné prihliadať na povahové črty, vek a atribúty potenciálnych rodičov. To všetko totiž zásadne ovplyvní parametre potomkov a aj to, koľko ich vlastne bude, a dokonca aké budú mať povolanie.

Synovia a dcéry sú označení rodovými symbolmi, po predkoch dedia dobré aj zlé vlastnosti (občas aj artefakty), formujú sa ich črty a upravujú bojové schopnosti. Výsledkom môže byť jedinec silný ako buk, ktorý v boji spôsobí viac poškodenia a vďaka dobrému zraku vidí do väčšej diaľky. Alebo naopak pologramotný truľko a opilec, ktorý v teréne excelovať nebude. Väčšinou však očakávajte mix dobrých a zlých vlastností, takže ide už len o to, ktoré prevládajú. Takýmto spôsobom si môžete vyformovať skutočne ušľachtilé rody so zdravým potomstvom, ktoré po úmrtí rodičov prevezme štafetu.

Massive Chalice
Massive Chalice Alchymisti hádžu výbušné fľaše, ale majú ich len niekoľko.
Alchymisti hádžu výbušné fľaše, ale majú ich len niekoľko.

Massive Chalice Táto potvora neustále vypľúva posily. Treba sa jej zbaviť čo najskôr.
Táto potvora neustále vypľúva posily. Treba sa jej zbaviť čo najskôr.

Massive Chalice Súčasťou výskumu je okrem nových predmetov a výbavy aj výstavba a zaistenie extra hrdinov.
Súčasťou výskumu je okrem nových predmetov a výbavy aj výstavba a zaistenie extra hrdinov.

Pritom všetci hrdinovia bez rozdielu, otcovia, matky aj ich deti (od istého veku), môžu nastúpiť do boja a položiť tam svoje životy. S tým treba počítať a niekedy je úmrtnosť, či už kvôli starobe alebo zraneniam, vyššia ako pôrodnosť. Hrozí, že nebudete mať koho nasadiť pri ďalšom útoku Cadence a nedokážete nepriateľov odraziť - hoci spravidla aj tak útočia v dvoch sektoroch naraz a môžete brániť len jeden. V druhom vzrastie vplyv Cadence, ktorý ale nesmie dosiahnuť tretí stupeň, inak je územie nadobro stratené. No práve za víťazstvá môžete dostať odmenu vo forme nového hrdinu alebo aspoň dieťaťa, ktoré pridelíte jednému z vašich rodov.

Ďalšie postavy získate prostredníctvom výskumu, kde je popri vývoji nových zbraní, brnení a doplnkových predmetov aj možnosť adoptovať dievča či chlapca alebo vyhľadať hrdinov z ľudu. Háčik je v tom, že sa pri výskume môžete orientovať vždy len na jednu položku, a to ešte zahrňuje aj výstavbu budov. Nepotrebujete pritom žiadne suroviny, ale čas. Každá adopcia, nový predmet či stavba, sa zrealizuje v priebehu stanoveného počtu dní a rokov. A čas je v Massive Chalice nad zlato. Pretože nepriatelia stále dobiedzajú, bez ohľadu na to, či práve máte dostatok hrdinov alebo nie, či ste stihli vyvinúť pokročilé technológie a dokončiť pevnosť.

Výskumné procesy sa však dajú urýchliť. Jednou z troch dostupných budov je sídlo spoločenstva, kde môžete umiestniť až troch hrdinov. Tí sa už síce potom nezúčastnia bojov, ale na základe svojich parametrov viac či menej skracujú dobu prebiehajúceho výskumu. Druhou budovou je, samozrejme, hrad potrebný hlavne na zabezpečenie a výchovu potomstva. Napokon môžete postaviť tréningovú halu, kde by ste mali poveriť zrelého a skúsenosťami nabitého hrdinu, aby vyučoval všetky deti, ktoré ešte nedosiahli 15 rokov. To je vek, v ktorom sa stávajú plnohodnotnými hrdinami schopnými bojovať. Žiakom pribúdajú skúsenosti a môžu aj získať schopnosti svojho majstra. Najmä v neskorších fázach hry to znamená, že po ukončení tréningu už majú nazbieraných pár levelov a na bojisko už vlastne vstupujú ako veteráni. To je pri neustále sa rodiacich a umierajúcich hrdinoch veľmi užitočné - nemusíte totiž stále znovu začínať úplne od začiatku.

Všetky uvedené procesy sú súčasťou manažmentu na mape krajiny. Dopĺňajú to ešte udalosti vo forme textov, kde si hráč vyberá vhodné voľby, ktoré prinášajú určité dôsledky. Napríklad treba vyriešiť rodové spory, rozhodnúť sa, ako naložiť s rebelmi, schváliť alebo zakázať experiment, ktorý môže prospieť, ale aj ublížiť.  No hoci práve manažmentová časť robí hru výnimočnou, najviac času strávite na bojisku, kde je to viac-menej klasika.

Pred bojom si hráč pripraví skupinu zloženú z piatich hrdinov, ktorým smie čiastočne upraviť výbavu. To znamená, že môže vymeniť zbraň, brnenie a zvoliť jeden, prípadne dva doplnkové predmety. Obmedzená kapacita každej postavy niekedy znamená dilemu. Je napríklad lepšie zvoliť elixír, ktorým sa jednorazovo zregeneruje život, doplnok na presnejšie zameriavanie alebo radšej predmet, ktorý ruší negatívne efekty po útoku nepriateľov? Tie sú dosť špecifické a nejedná sa pritom o banálne postihy.

Prakticky všetci protivníci disponujú špeciálnymi schopnosťami a samotný útok nie je taký nebezpečný ako javy, ktoré ho sprevádzajú. Samovražedná potvora rapture po úmrtí exploduje a navyše po sebe zanecháva ničivý korozívny odpad. Iná kreatúra uberá hrdinom už získané skúsenosti a levely. Ďalší druh nepriateľa neustále vypľúva posily, iný si vymení pozíciu s vaším hrdinom, takže ten sa odrazu ocitne v obkľúčení. Veľmi nebezpečný je wrinkler, ktorý spôsobí starnutie zasiahnutého hrdinu! Niekedy tak doslova zapríčiní, že aj silný borec, ktorému nárazovo pribudlo niekoľko rokov, odrazu padne ako podťatý strom a umiera kvôli vysokému veku!

Samotné boje sú pomerne jednoduché a pripomínajú Xcom: Enemy Unknown. Hráč ovláda jednotlivé postavy z družiny a každý hrdina môže v kole vykonať dve akcie. Spravidla je to pohyb v základnom alebo rozšírenom poli so štandardným či špeciálnym útokom, prípadne aplikácia predmetu. Hrdinovia v zásade používajú tri druhy výzbroje, hoci povolaní je niekoľko - väčšinou sa odlišujú len schopnosťami, ktoré získavajú spolu s vyššími levelmi. Nablízko sú optimálni bojovníci s baranidlom, ktorým v sekundárnom režime odrazia protivníka do diaľky a ten  je v nasledujúcom kole omráčený. To sa hodí napríklad pri výbušných potvorách. Z diaľky útočia strelci vyzbrojení masívnou kušou. Napokon sortiment dopĺňajú alchymisti - vrhači, ktorí  z bezpečnej vzdialenosti hádžu na nepriateľov výbušné odvary, ale vedia ublížiť aj zblízka ostrou čepeľou napitou jedom.

Cieľom každej bitky je vyhladenie všetkých protivníkov, ktorých treba najskôr nájsť v teréne. S výnimkou sídiel, kde sú v ohrození hradní páni, sa bojuje vždy v exteriéroch, exotických lokalitách s rozmanitou flórou. Hrdinovia, ale aj nepriatelia, sa môžu schovať za stromami a inými objektmi, ale nečakajte žiadne bonusy za krytie, ani pokročilé povely, hoci niektoré povolania majú schopnosti, ktoré im poskytnú určitú výhodu v teréne. Chýba aj možnosť nastaviť hliadkovací režim, počas ktorého by postava zareagovala na náhlu hrozbu. Alchymisti však dokážu hádzať výbušniny aj ponad bariéry a niekedy narazíte na bobule či iné objekty, ktoré po zásahu zrania okolité postavy alebo uvoľnia prechod. V konečnom dôsledku sú najzaujímavejším taktickým elementom spomínané schopnosti nepriateľov, ktoré sa dajú obrátiť aj proti nim. Napríklad ak zneškodníte kreatúru lapse, pri skonaní môže šokovou vlnou omráčiť nielen hrdinov, ale aj kreatúry z vlastného tábora, ktoré sú v dosahu.

Massive Chalice
Massive Chalice Voľby regentov a ich partnerov sú zaujímavé a dôležité. Ovplyvňujú totiž prírastky a kvalitu nových hrdinov.
Voľby regentov a ich partnerov sú zaujímavé a dôležité. Ovplyvňujú totiž prírastky a kvalitu nových hrdinov.

Massive Chalice Kým hrdinovia žijú, môžu nazbierať 10 levelov.
Kým hrdinovia žijú, môžu nazbierať 10 levelov.

Massive Chalice Pred každým bojom si zvolíte optimálnu päťčlennú zostavu aj s výbavou.
Pred každým bojom si zvolíte optimálnu päťčlennú zostavu aj s výbavou.

Kameňom úrazu hry je záverečná misia. Jej náplň je síce na prvý pohľad zaujímavá, ale rýchlo zistíte, že prevedenie veľmi nešikovné. Je totiž zdĺhavá, zle vybalansovaná a ak ste v uplynulých rokoch ťaženia nezískali dostatok elitných hrdinov a niektoré špecifické vylepšenia, vaša šanca uspieť je mizivá. Na neadekvátne podmienky v misii a jej nedostatočne objasnený progres upozornili hráči ešte v early access fáze koncom minulého roka. Autori sľúbili nápravu, ale dodnes s tým nič neurobili.

Celkovo sa zdá, že od vypustenia verzie s predbežným prístupom sa hra nikam neposunula. Prakticky žiadne viditeľné zmeny alebo novinky nepostrehnete. Akoby tvorcovia stratili motiváciu na hre ďalej pracovať a už ju len z povinnosti dotlačili do finále. Keďže za posledného pol roka prakticky nič nové neponúkla, pokojne ju vývojári mohli už vtedy vydať ako finálnu verziu. Napriek viditeľnej stagnácii v poslednom období je ale výsledok zaujímavý, hoci pri troche snahy mohol byť ešte lepší. Škoda.

Grafika je pestrofarebná, skôr roztomilá, s úmyselnými hranami bez zaoblenia na miestach, kde by sa to očakávalo. Jednoduchý a osobitý výtvarný štýl nemusí sadnúť každému, celkový minimalistický dizajn však nie je zlý, hoci ani mimoriadne pútavý. Podobne ako zvuky a hudba. Zamrzia však príležitostné bugy - napríklad  pri spustení v okne mi hra vždy zamrzla počas nahrávania bojiska.

Massive Chalice je pozoruhodná hra. Možno ani nie tak na bojisku, hoci je likvidovanie nepriateľov vcelku zábavné. Príbeh príliš neoslní a záver je trochu fádny. Určite však zaujme výborný manažment šľachtických rodov, sobášenie hrdinov, ktorí sa rodia, umierajú, majú potomkov, na ktorých sa prenášajú dedičné vlastnosti a zodpovednosť za osud krajiny a posvätného kalicha. Ak máte radi ťahové stratégie, tejto by ste rozhodne mali dať šancu.

Massive Chalice
Massive Chalice Tento hrdina je určený na trénovanie dorastu. Mládež získa skúsenosti a možno aj  rysy svojho majstra.
Tento hrdina je určený na trénovanie dorastu. Mládež získa skúsenosti a možno aj rysy svojho majstra.