CHROMA SQUAD

CHROMA SQUAD

7.0

Morfujeme v retro štýle!

„Go Go Power Rangers!“ opakovalo sa počas zvučky dnes už legendárneho seriálu Power Rangers. Úžasní rangeri zachránili svet už veľakrát a vždy k tomu potrebovali odvahu, nezlomnosť a predovšetkým silu priateľstva. Vznikli tak bláznivo, ako je to len možné. Americký režisér zobral akčné scény z bláznivého japonského hrdinského seriálu a medzi ne vložil vlastné scény s americkými adolescentnými hercami. Keďže Japonci naskakovali do akcie v maskách, deti ani tínedžeri pri obrazovkách si nič nevšimli a zrodil sa kult. Kult Power Rangers s plastovými zbraňami a ovládaním mechov pomocou synchronizovaných tanečných pohybov v karate/kung fu štýle.

Hru Chroma Squad vytvoril malý nezávislý tím Behold Studios z Brazílie. Tvorcovia do prípravy investovali peniaze utŕžené za Knights of Pen & Paper, peniaze vyzbierané na KickStarteri a využili spomienky na nezameniteľný seriál a jeho Super Sentai predlohu. Chroma Squad si z Power Rangers na jednej strane neskutočne uťahuje, no zároveň ide o vynikajúcu poctu tvorcom, ktorí dokázali z mála vykresať tak neskutočne veľa. Hra tak robí tak pomocou zvláštnej, a pritom skvele fungujúcej kombinácie tycoonu s taktickou RPG a príbehom, ktorý nezostáva iba zastrčený v pozadí, ale prinúti vás sympatizovať so skromnými protagonistami.

Prííbeh sa začína rozporom medzi tyranským béčkovým, či skôr „efkovým" režisérom a kaskadérmi jedného Super Sentai seriálu. Tých už nebaví donekonečna držať hubu a deň čo deň poskakovať v štúdiu pred zeleným plátnom, zatiaľ čo sa herci pohodlne rozvaľujú na stoličkách. Celá pätica kamarátov sa rozhoduje zamávať na rozlúčku a rozbehnúť vlastnú televíznu šou. Spolu s hráčom ich čaká začiatok v kúte nejakého skladu s jednoduchým osvetlením, starou kamerou, lacnými mikrofónmi a rovnakým zeleným plátnom. Ich cieľ? Zaujať divákov, vytvoriť naozajstné štúdio a natočiť konečne aj pár scén v exteriéroch a v poriadnych kostýmoch.

Chroma Squad
Chroma Squad Komparzisti dostanú na búdku.
Komparzisti dostanú na búdku.

Chroma Squad Go! Go! Power Rangers!
Go! Go! Power Rangers!

Chroma Squad Čím väčšia sekera, tým lepší herecký výkon.
Čím väčšia sekera, tým lepší herecký výkon.

Chroma Squad skutočne plnohodnotne poteší iba tých, ktorí si ešte pamätajú čosi z Power Rangers - tanečné kúsky s veľkolepým rozhadzovaním rukami, primitívne dialógy, dejové nelogickostí a naivné zápletky. Ak ste o tento pôžitok prišli alebo si ho potrebujete pripomenúť, môžem odporučiť, aby ste si pozreli šiestu epizódu druhej série, prípadne ju doplnili o veľkolepú 20. epizódu 21. série. Na získanie prehľadu to bude dokonale stačiť.

Nové televízne štúdio Chroma Squad drží Super Sentai úroveň a miestami dokonca podlieza a býva to skvelá zábava. Kostýmy sú pozliepané kobercovou lepiacou páskou z kúskov látok a plastov, ako obuv sa upravujú staré čižmy a kvalita obrieho mecha (skutočná veľkosť cca po kolená) je závislá na kartónových krabiciach. V jednej epizóde sa bojuje proti zombíkom len preto, že sa kostýmy dajú vďaka súčasnej zombie mánii požičať za babku. Herci sú však skvelá partia a spoločne prekonajú všetky problémy, vrátane rastúcej nafúkanosti hlavnej hviezdy tímu či nekolektívneho sólovania hlavného „búchača". Nakoniec môžu byť rovnako skvelí ako fiktívni členovia Power Rangers, ktorých, samozrejme, iba hrajú... Alebo?

Prostredie začínajúceho štúdia je zároveň originálnym podkladom pre nenáročný tycoon. A na nenáročných tycoonoch je máločo také dôležité ako originalita (kto si spomenie na Ports of Call?). Príjem štúdia je v tomto prípade závislý na sledovanosti jednotlivých epizód a sérií. A tá sa zas odvíja predovšetkým od taktických bojov, ku ktorým sa dostaneme o chvíľu. Príjmy je treba znova investovať, aby bola ďalšia epizóda/séria ešte lepšia!

Časť príjmov ide na výplaty hercov a časť si vezme bloger či manažér starajúci sa o marketing. Hercom je treba kupovať lepšie kostýmy a lepšie makety zbraní, sledovanosť zvýši SD či dokonca HD kamera a prítomnosť ošetrovateľa pri natáčaní nebezpečných scén má tiež svoje výhody, rovnako ako krajší kartónový mech. Zároveň je sem vložený zábavný craftovací systém, kde zo starého, už nepoužívaného kostýmu, možno zachrániť nejaké tie farebné nite, plast i kusy lepiacej pásky a znova ich použiť pri výrobe niečoho o trochu kvalitnejšieho. Navyše, z viacerých kúskov nekvalitných materiálov sa dá pozliepať jeden kvalitný, aj keď samotnému prevedeniu trochu chýba logika. Ale no tak! Aká logika? Toto sú predsa Power Rangers! Go Go Power Rangers!

Tycoonovská časť je úzko previazaná s taktickými RPG bojmi. Nakrúcanie bojových scén totiž neprebieha inak, než simuláciou naozajstného boja. Čím lepšiu maketu meča má herec, tým ľahšie uverí publikum, že je zbraň nebezpečná, a nakoniec je meč naozaj silnejší! Päticu hercov teda vediete bojmi pred kamerou rovnako ako v iných ťahových taktických RPG. A aby to bola skutočná RPG, herci postupujú na vyššie úrovne a odomykajú nové schopnosti. Herečka s peknou tváričkou sa naučí liečivý tanec, Evan Tyson sa naučí tváriť, že udiera silnejšie a Dude Lee založí vlastný fanklub.

Ani táto časť nebola odfláknutá a prichádza aj s niečím originálnym, čo by bolo skvelé vidieť aj v pár iných, „naozajstných“ ťahových RPG. Keď sa herec ocitne ďaleko od ostatných a vo svojom ťahu už nestihne nikoho udrieť ani nemá zmysel využívať zvláštnu schopnosť, môže kolo ukončiť v tímovom postoji. A vďaka tomu môže byť využitý ako pomocná ruka pre ostatných. Idete okolo neho? Dá vám stupačku, vyhodí vás do vzduchu a vďaka nemu zabehnete ďalej a ešte dostanete body sledovanosti za akrobaciu. Bojujete v jeho blízkosti s nepriateľom? Partner si udrie tiež. Finálny útok? Ide do toho s vami! Je to veľmi jednoduchá mechanika, a pritom krásne ruší frustráciu z nevyužitého ťahu ešte lepšie, než číhajúci postoj z XCOMu.

Chroma Squad
Chroma Squad Morfujeme!
Morfujeme!

Chroma Squad Chroma Squad peniaze nepotrebuje. Peniaze potrebujú Chroma Squad.
Chroma Squad peniaze nepotrebuje. Peniaze potrebujú Chroma Squad.

Chroma Squad Mega mecha ultra extra super power kartónoový gigant.
Mega mecha ultra extra super power kartónoový gigant.

Nesmieme zabudnúť, že najlepšie epizódy sa končia krátkym, ale zo začiatku náročným súbojom obrieho bossa s mechom. Pravidlá sa zrazu menia, máme tu súboj jedného na jedného zľava doprava s novými schopnosťami, reťazením útokov a taktizovaním, s pravdepodobnosťou že sa netrafíte a bude prerušené kombo. Hra skáče od jedného borca k druhému a nenecháva žiadny priestor na repetitívnosť.

A čo je najlepšie, príbeh, tycoon a taktická RPG spolu krásne ladia. Prvá a finálna epizóda série reflektujú príbeh a v ostatných aspoň prebiehajú dialógy medzi postavami. V bojoch sa správate tak, aby ste využili nakúpené bonusy, či už sú to odolnejšie prilby alebo koeficient násobiaci body sledovanosti získané za akrobatické kúsky. Zvládnutie situácie vás posunie v deji a zároveň odmení peniazmi, a zrazu môžete hercov presťahovať do dôstojnejších priestorov.

Navyše berte do úvahy, že toto je jedna z menšiny hier, v ktorej pixel-art nie je kompromisom, ale zásahom do čierneho. Jednoduché animácie postáv a špeciálne efekty vyžadujúce dávku fantázie krásne podtrhujú budgetovosť japonských akčných seriálov a zároveň atmosféru deväťdesiatych rokov. Tú ešte umocňuje chiptune soundtrack s pohodovou melódiou pre manažérsku časť v štúdiu a typicky japonskou skladbou hlásiacou boss fight.

Áno, nájdu sa aj chybičky. Bolo by fajn môcť si hru pred mech-finále uložiť a autori sa chceli najštedrejším podporovateľom z Kickstarteru odvďačiť natoľko, že zbytočné monológy a dialógy ich in-game epizódnych postáv rušia tempo hry a trochu otravujú všetkých ostatných. Taktiež zabrali miesta v ponuke hrateľných postáv a bez nich a bez robota a „emzáka" je výber pomerne úzky. Napriek tomu, Chroma Squad v desaťbodovej stupnici získava päť bodov z piatich a ďalšie dve hviezdičky za oddanosť a priateľstvo. Vo svojej galaktickej kategórii je to majstrovský počin. Morfujeme!

Chroma Squad
Chroma Squad Akákoľvek početná prevaha nemôže prekonať dokonalú tímovú prácu.
Akákoľvek početná prevaha nemôže prekonať dokonalú tímovú prácu.