ARMIKROG.

ARMIKROG.

Nasledovník plastelínovej legendy?

Dojmy

Hovorí sa, že sa na dobré veci oplatí počkať. Niekedy to trvá kratšie, inokedy dlhšie. No a raz za čas si na niečo musíte počkať až neúmerne dlho. Dokonca tak dlho, že kým si jednu vec užívate v detskom veku vy sami, pri jej pokračovaní zažijú podobný pocit až vaše detí. To je aj prípad jednej z najväčších herných klasík vôbec - The Neverhood. Táto kultová hra vyrobená pomocou hromady plastelíny predstavovala niečo, do čoho ste sa mohli zamilovať už na prvý pohľad. No keďže to nebola práve komerčne zameraná vec, nikdy sa nedočkala nástupcu.

Presuňme sa teraz z roku 1996 do súčasnosti. Nad Neverhoodom a neuveriteľným dobrodružstvom Klaymena už mnohí len vyronia nostalgickú slzu, no to už čoskoro nebude to jediné, čo im zostáva. Po takmer 20 rokoch sme sa konečne dočkali a vďaka Kickstarteru sa opäť môžeme až po uši ponoriť do plastelíny v novom a opäť raz netradičnom titule. Síce zmenil meno, no ponechal si pôvodnú myšlienku a taktiež humor a zmysel pre detail. Tie nás budú sprevádzať na každom kroku v neznámom svete plnom netradičných postáv a nebezpečenstiev.

Ešte pred augustovým vydaním sme mali možnosť vyskúšať si drobnú ochutnávku z titulu Armikrog., ktorý vstupuje do poslednej fázy príprav pred ostrým príchodom na trh. Po predvedení sa na niekoľkých výstavách pristál aj na stole vo vybraných redakciách. Bolo to rozhodne zaujímavé stretnutie, no hlavne veľmi netradičné. Hra je vonku o mesiac, a tak sme čakali poriadnu porciu z nej, ktorá je už takmer pripravená na pulty obchodov. No opak bol pravdou. Ani sme sa nestihli poriadne spamätať z úvodného nesmelého oťukávania, a zrazu bol koniec. A tak sme sa do hrateľnej ukážky pustili znova s tým, že určite sa v nej dá nájsť aj niečo navyše.

V úvode hry sme nevedeli, kto je kto, čo presne robíme a kde vôbec sme. Už po pár chvíľach však bolo zrejmé, že sme vo veľkých problémoch. Plastelínový astronaut stroskotal na nehostinnej planéte a hneď prvý obyvateľ sa ho snažil zožrať. A nebyť slepého „psa“ menom Beak-Beak, hlavný hrdina Tommynaut by sa už kúpal v žalúdočných šťavách monštra s jazykom na navijaku. Celú túto záchranu sme vlastne ani nevideli, keďže po úvodnej animácii sa na obrazovke zjavili len storyboardy doprevádzané dabingom. Mali sme však jasnú predstavu o dianí a o pár sekúnd neskôr už sledovali oboch hrdinov za dverami tajomnej miestnosti.

Môžete sa pozrieť von oknom. A určite to aj spravíte. Ak ste navyše hrali Neverhood, spravíte to aj viackrát. Dobre totiž viete, že v týchto hrách stačí jednu činnosť párkrát zopakovať a nastane nečakané vyvrcholenie. Zasmejete sa, možno zaspomínate na staré časy, no hneď za najbližšími dverami je prvá hádanka, ktorej sa neviete dočkať. A o chvíľku to už ľutujete, keďže aj napriek tomu, že máte riešenie rovno pod nosom, akosi ho nedokážete vidieť. Potom zrazu príde jeden blik a je to - našli ste ďalšie dvere a úspešne sa posúvate ďalej.

Už v úvode sa však Armikrog. jasne odlišuje od Neverhoodu. Tichý a nevinný protagonista je preč a nahradil ho bádateľ. Je síce trochu smoliar, no ústa sa mu občas nezatvoria a hlavne nie je v akcii sám. Beak-Beak nie je len spoločníkom, ale aj druhou hrateľnou postavou, ktorej jedinečné schopnosti by ste neraz vyvážili zlatom, keďže sú jediným spôsobom, ako sa dokážete pohnúť vpred. Medzi postavami sa prepínate kliknutím na jedného z dvojice hrdinov a potom už len nasleduje tradičné klikacie ovládanie známe z adventúr už roky rokúce. V koži Tommynauta prebieha hra v podstate klasicky, Beak-Beak je však slepý. Alebo skôr farboslepý. Navyše nedokáže používať tradičné predmety tak ako Tommynaut. Má však špeciálnu schopnosť, ktorá mu umožní vidieť skryté náznaky.

Aj keď Armikrog. nie je pokračovaním Neverhoodu a nemá s pôvodnou hrou žiadne priame príbehové prepojenie, ich príbuznosť vidíte prakticky všade. Aj v štýle hádaniek, ktoré vás vedia pekných pár minúť zdržať. No ak ste hrali pôvodnú hru, niekde v hlave sa vám vynorí spomienka, ako ste ich kedysi riešili. Riešenia nie sú vždy ortodoxné, a dokonca ani jednoduché, no hra vás pustí len tam, kde ich budete mať stále niekde pred sebou. Ibaže tentoraz budete musieť skúmať prostredie s dvojicou postáv, pričom neraz ich potrebujete aj obe naraz, napríklad na použitie nejakého spínača s jednou, aby ste dverami mohli prejsť s druhou.

Variabilita rébusov bola už v hrateľnej ukážke obrovská. Prakticky celá stála len na nich, keďže nejaká väčšia interakcia s prostredím a jeho obyvateľmi sa nekonala. Uspanie malého dieťaťa, otvorenie tajných dverí, hlavolam, ktorý vám sprístupní cestu na vozíku umiestnenom v dráhe na stene a iné nám už teraz utkveli v pamäti. Niektoré boli kompletné, iné ešte nedopracované a len vo fáze konceptu. Jasne však badať ich myšlienku, ktorá chce zabaviť každého, podobne ako kedysi Neverhood. V ukážke sme nenašli tradičný inventár. Namiesto toho Tommynaut zbieral predmety do hrude a automaticky použil ten, ktorý bolo treba.

Podobne to bolo aj s humornými zložkami hry, ktoré nie sú silené. Síce sme ich v hre veľa nezažili, no humor zväčša vyplynul zo situácie, bol milý a nevtieravý. Presne taký, na aký pamätníci spomínajú, stále však dokáže osloviť, a to aj nových hráčov. A ťaží už zo samotného spracovania hry. Armikrog. ukazuje to najlepšie z claymation sféry a smelo sa môže postaviť nielen vedľa svojho predchodcu, ale aj vedľa tvorby Nicka Parka. Prostredie je pestré a plné detailov. Aj napriek tomu, že sa zjavne jedná o starší build, animácie sú príjemné a nie trhané. Hra vyzerá veľmi dobre a vďačí za to aj prepracovaným postavičkám.

Dabing je zatiaľ ťažšie posúdiť. Rob Paulsen je ako Beak-Beak výborný. Michael J. Nelson ako Tommynaut tiež ujde, no pri jeho výkone je badať horšiu kvalitu záznamu. Snáď to bol len prípad tejto verzie hry. Tam sme si taktiež nemohli vychutnať hudbu, za ktorou opäť stojí skvelý Terry Scott Taylor, ktorý zhudobnil aj The Neverhood. Ukážky sú však bežne dostupné a potvrdzujú nám, že je skladateľ opäť vo forme.

Zhruba 30 minút, ktoré sme v pevnosti Armikrog mohli stráviť, v nás zanechalo veľmi dobrý dojem. Právom ide o jednu z najočakávanejších nezávislých hier tohto roka. Ukrýva v sebe veľký potenciál a už len zostáva čakať na to, či sa jej ho podarí pretaviť do úspechu. Aj napriek tomu v nás však hrateľná ukážka vyvolala určité obavy. Vydanie hry je za rohom a neboli to len chýbajúce scény, ale najmä bugy, ktoré boli pre tento build typické. Niektoré len menšie, iné spôsobovali poriadne problémy. Takže snáď niečo podobné v hre neuvidíme aj budúci mesiac, keď bude mať oficiálnu premiéru.

napísal matus_ace 13.7.2015
ARMIKROG.

Vývoj: Pencil Test Studios