RISE OF THE TOMB RAIDER

RISE OF THE TOMB RAIDER

Nebezpečenstvo na každom kroku

Horkýže Slíže pred 13 rokmi vydali zaujímavý album, na ktorom bola hromada nezmyselných pesničiek, no boli také chytľavé, že sa vám zaryli niekde hlboko pod kožu a doteraz odtiaľ nevyliezli. Medzi nimi bola aj jedna o známej hrdinke série Tomb Raider. Dodnes si asi mnohí pamätáte text: „Lara Croft má krásu matky a má silu tatka...“ Kuko z kapely vtedy pravdepodobne ani len netušil, aký nadčasový text napísal. Teraz totiž naberá reálnejšie kontúry ako kedykoľvek predtým.

Na Gamescome sme mali možnosť vyskúšať si najnovšie dobrodružstvo Lary v Rise of The Tomb Raider. Stretnutie prebiehalo ako všetky ostatné. Prvých pár minút si pre seba ukradli autori a povedali niečo o hre. Prezradili niekoľko noviniek, ukázali materiály, ktoré chcú vydať aj von do sveta (z ktorých ste už mnohé určite videli, napríklad naše video s gameplay ukážkami v Sýrii), no a potom novinárom umožnili vžiť sa aspoň na chvíľku do úlohy Lary v časti hry, ktorá verejnosti odhalená nebola. A nová Lara je skutočne prekrásna. Samozrejme, aj hra ako taká, ale model hlavnej hrdinky si len ťažko bude hľadať konkurenciu. A aj tej sily od svojej poslednej hry nabrala pomerne dosť, keďže sa už dokáže pohodlne prebúrať aj cez múry, keď je treba (aj keď už na pohľad vyzerajú labilne).

Poďme ale poporiadku. Ostrov Yamatai Laru zmenil. Z nevinnej dievčiny sa stal dobrodruh vyhľadávajúci nie len pomoc psychológov, ale hlavne nebezpečenstvo. Lara sa snaží nájsť odpovede na to, čo sa na ostrove stalo. Nemalo to nič spoločné so životom, aký poznala. Nadprirodzené sily ju vtiahli do svojej hry a zmenili na nepoznanie. V minulosti sa jej ťažko zabíjala srnka, teraz by v blate daždivej džungle s nožom mohla robiť sparing Rambovi. A všetky svoje nové schopnosti investuje do svojej najnovšej cesty.

Rok po udalostiach na ostrove Lara našla denník svojho otca. A ten jej pomaly začne otvárať oči a navedie ju na stopu iných nadprirodzených udalostí, ktoré dokážu odhaliť spôsob, ako sa stať nesmrteľným. To je obrovská moc a v nesprávnych rukách by dokázala napáchať veľa zlého. Lara sa tak rozhodne odhaliť toto tajomstvo a zistiť aj niečo viac o svojom otcovi. Už od začiatku ju však niekto sleduje a nepotrvá dlho, kým sa na scéne objaví záhadná organizácia zvaná  Trinity, ktorá sa na Laru namotala po udalostiach na ostrove a snaží sa ju zdiskreditovať. Lare ide o holý život a svetu vlastne tiež.

Sýria, ktorú ste mali možnosť vidieť v ukážke, je vlastne začiatkom hry. Nie úplným, ale hra sa v púšti a piesočnatých skalách ešte len rozbieha. Už tu narazíte na problémy, keď Lara len tak-tak vyviazne z vybuchujúceho auta. Stala sa nepohodlnou a toto je začiatok akčnej jazdy, oproti ktorej predchádzajúca hra vyzerá ako točenie na detskom kolotoči. Ihneď po výbuchu padáte s Larou zo skalného zrázu, kde sa na poslednú chvíľu dokáže zachytiť a zachrániť, pričom práve takto nájde cestu, ktorú hľadala.

Prakticky sa takto hra veľmi skoro predstavuje v celej svojej paráde a jasne vymedzuje to, čo vás v nej čaká. A aj to, komu bude vlastne určená. Pravdepodobne mnohým hráčom nebude vyhovovať, že je Rise of The Tomb Raider ešte „filmovejšou“ hrou v tom zmysle, že sa deje ešte viac predvídateľných skriptov, pádov, záchran na poslednú chvíľu a aj nelogických vecí. To všetko len preto, aby hra vybudovala výraznejší „wau“ efekt. Určite sa nájdu hráči, ktorým podobný štýl hrania prekáža a už z hrateľnej ukážky môžem povedať, že to je niekedy na škodu.

Podobné skriptované eventy vás dokážu otráviť, keď ich hra pred vás sype ako z kamióna a nemáte čas si pri nich vydýchnuť. Navyše to občas vyzerá aj trochu komicky a hlúpo, lebo v prípade tejto hry to už autori minimálne v jednom prípade prehnali a je to na hranici uveriteľnosti . Čokoľvek sa stane, Lara je ihneď na nohách a opäť pripravená bojovať s nástrahami v podobe ľudských nepriateľov, divokých zvierat a aj mnohých pascí a prekážok, ktoré na ňu čakajú. Nie všetky scény sú však takéto. A aj keď už prevraciate oči nad tým, keď vidíte, ako sa najbližšia rímsa pod Larou prelomí a opäť budete musieť stláčať X ako o život, nájdete tu aj naozaj dobre spracované scény.

Ešte lepšie pre vás, ak sa nad podobné veci dokážete povzniesť a rozhodnete sa užívať si ten zvyšok, lebo tu sa zdá, že nová hra ponúkne oveľa viac ako ktorákoľvek predtým. A v každej oblasti, či už ide o akciu alebo aj riešenie hádaniek a „vykrádanie“ hrobiek. Z hry viac cítiť skutočný boj o život. Aj vďaka tomu, že na vás strieľajú z vrtuľníka a pár minút na to musíte čeliť niekoľkým po zuby ozbrojeným vojakom len s pištoľou a horolezeckým čakanom. A medzitým sa vám do pasce na zvieratá chytí noha či sa vás pokúsi zabiť iná z nástrah niektorej hrobky. Nie je to teda survival v štýl, aký predvádzajú hry DayZ alebo podobné. Skôr vás len chce stále niekto alebo niečo zabiť a väčšinou to musíte zabiť vy prví.

V zásade sa hra od svojho predchodcu až tak nelíši. Ponúka rovnakú akciu, rovnaké lozenie, rovnaké hádanky a princípy. Ibaže autori do všetkého pridávajú zopár noviniek, aby koncept osviežili a ponúkli aj niečo nové. Napríklad svet je oveľa väčší a pôsobí uveriteľnejšie a živšie. Niekde sa v kútoch niečo hemží, vietor pomaly odfukuje nánosy piesku a vidíte do obrovskej diaľky. Tiahne vás to preskúmať to tam a nakoniec zisťujete, že to aj môžete spraviť. Autori tentoraz poschovávali oveľa viac rôznych zberateľných predmetov, ktoré by mali byť aj zaujímavejšie a viac vás motivovať k ich hľadaniu. YXGYY-Z?NH0-WH3V0

Jednou z noviniek je, že sa Lara postupne učí prekladať starodávne texty. Je to jedna z jej nových schopností a rovnako ako si vylepšujete loot a akčne zamerané skilly, tak sa postupne zlepšujete aj v prekladaní, čo vám dokáže pomôcť napríklad v hrobkách. Stále dokážete využívať aj survival instinct, ktorý vám ukáže skryté veci, prípadne naznačí cestu. A občas sa ho naozaj oplatí použiť, keďže prostredia sú väčšie a raz za čas sa jednoducho stane, že vám unikne nejaký skrytý mechanizmus, ktorý potrebujete k postupu vpred. Na vylepšovanie schopností, vlastností a aj vybavenia budú opäť slúžiť tábory. Neskôr budete môcť niektoré predmety aj kombinovať. Čakan s lanom vám napríklad vytvorí provizórny hák na lozenie.

Ako ste asi videli v ukážke zo Sýrie, autori sa tentoraz neboja použiť ani ľakačky. A minimálne táto jedna fungovala lepšie ako v mnohých aktuálnych hororových hrách, keďže to naozaj asi len málokto čakal. Čo ste ale v ukážke nevideli, to bola jedna rozsiahlejšia hádanka, v ktorej ste museli miestnosť naplniť vodou a pripomínala podobný veterný hlavolam z predchádzajúcej hry. Musíte dobre spoznať prostredie, všímať si v ňom zmeny a aj to, ako pracujú jednotlivé mechanizmy. No a nakoniec je dôležité aj správne načasovanie, keďže to vám dokáže pokaziť celý plán.

Rise of the Tomb Raider vám možno rôznymi „wau“ elementmi v ukážkach neučaroval, no jedno hre uprieť nemôžete. Spolu so Star Wars: Battlefront patrí k tomu najkrajšiemu, čo Gamescom ukázal. K postave som sa už vyjadril, no prostredie vám učaruje ešte viac. Vyzerá jednoducho skvele, je plné neuveriteľných detailov a jeho kúzlo ešte umocňujú prepracované časticové efekty, čo vidieť hlavne na rozviatom piesku. Podstatne lepšie sú aj svetelné efekty, a to všetko pri výrazne väčšom hernom svete. A ujsť vám môžu aj také detaily ako napríklad Lara, ktorá si po vylezení z vody napravuje svoje mokré vlasy a vytlačí z nich vodu.

napísal matus_ace 11.8.2015
RISE OF THE TOMB RAIDER

Vývoj: Square Enix / Crystal Dynamics/Nixxes