FALLOUT 4

FALLOUT 4

Nehostinný Boston pod nánosom prachu

Tak teda pracuje Bethesda na novom Falloute? Je to len nedávno, čo z našich úst vychádzali takéto otázky. Každopádne o tom pravdepodobne nikto z nás nepochyboval, no pokiaľ sme to nemali čierne na bielom s oficiálnym podpisom od vývojárov, stále sme mali určité pochybnosti. Veď bodaj by nie, je to už päť rokov, čo sme si z obchodov odniesli zatiaľ posledný, štvrtý diel zo série. Fallout: New Vegas prišiel len dva roky po Fallout 3, na ktorý sme ale museli čakať skutočne dlho - až desať rokov. To, že sa už čoskoro prebudíme do nového post-apokalyptického prostredia zničeného vojnou, sme sa oficiálne dozvedeli začiatkom júna tohto roka, keď Bethesda upokojila všetkých fanúšikov série a zároveň ich veľmi potešila - Fallout 4 nevyjde o dva roky, ani o rok, ale už o necelé tri mesiace. Zostáva tak počítanie posledných týždňov, ktoré si však vy môžete skrátiť čítaním našich dojmov z krátkej ukážky na Gamescome.

Bethesda nás posadila do tmavej miestnosti, ktorá bola preplnená novinármi. Aj keď daná prezentácia bežala v dlhom časovom slede prakticky bez prestávky, niektorí sa do miestnosti pretlačili až po milom úsmeve a s prikývnutím po dodatku: "Ale budete už iba stáť." Bolo však vtipné, keď sa nás jeden z prísediacich novinárov so zmäteným výrazom spýtal: "Je toto prezentácia Fallout 4, však?" Po krátkom predstavení tímu nám tvorcovia hry pustili toľko očakávané video, ktoré ešte verejnosť nemala možnosť vidieť.

Fallout 4 sa odohráva v Bostone a jeho širokom okolí. Hra nám však príbeh podsúva už v čase, keď na mesto mala padnúť bomba a všetci sa utekali skryť pred blížiacou sa katastrofou, aby mali aspoň nejaké šance na prežitie. Jeden z tých, ktorým sa podarilo ukryť, ste aj vy, vaša postava spolu s rodinou. Pred týmto všetkým vás ale hra ešte zastaví v menu, v ktorom si môžete vytvoriť vášho hrdinu - zmeniť jeho výzor, pohlavie. Editor je skutočne komplexný, pričom autori mysleli až na také detaily, vďaka ktorým vám hra automatiky vygeneruje vaše dieťa podľa toho, akú postavu ste si vytvorili.

Fallout 4

Z televízora sa ozývajú správy o nukleárnom výbuchu. V diaľke počuť zvuk sirény, vaša žena berie dieťa a spoločne utekáte z domu do krytu Vault 111. Už viete, že sa blíži to najhoršie. Prebúdzate sa o celých 200 rokov neskôr, a to bez toho, aby ste čo i len o rok zostarli. Pred vami je plne otvorený svet v detailnej grafike, s novými možnosťami. Ste jediný, komu sa podarilo v danom bunkri prežiť, no netrvá dlho a narazíte na vášho nového kamaráta - psa. Spoločne tak kráčate zničeným svetom, ktorý je teraz ešte viac preplnený tajomstvami, nebezpečnými miestami či príšerami. Psovi môžete dávať jednoduché príkazy, napríklad, aby vám niečo išiel zobrať, no taktiež vám vie pomôcť priamo pri súbojoch. Autori krátko po oznámení vyzdvihli fakt, že sa v novom Falloute nestretneme s takým depresívnym prostredím ako v predošlých dieloch v sérii, a teda svet bude aj napriek katastrofe oveľa farebnejší.

Po stránke hrateľnosti sa autori rozhodli veľmi nevymýšľať a zobrali si príklad z predošlých dielov. Na vášho hrdinu a svet okolo sa budete môcť pozerať s využitím dvoch pohľadov, medzi ktorými môžete ľubovolne prepínať - z pohľadu tretej osoby alebo prvej. Ďalšia vec, ktorá je hráčom Falloutu určite známa, je systém V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting System). Počas jeho používania sa hra spomalí, môžete si vybrať presnú časť tela nepriateľa, na ktorú chcete vystreliť, pričom následne je toto divadlo ukončené efektnou sekvenciou streľby. Možnosť vybrať si konkrétnu časť tela je pri súbojoch veľmi dôležitá. A pritom vôbec nezáleží na tom, či práve používate V.A.T.S. alebo nie. Pochopiteľne, pri spomalenom mierení je presnosť oveľa jednoduchšia, no ak aj strieľate bez tejto pomôcky, zranenia sa na postave rovnako prejavujú podľa miesta, ktoré zasiahnete. Ak teda vaše náboje mieria na ruky, po chvíli protivníkom odpadnú.

Fallout 4

Začiatok prezentácie začal zvoľna, a to vtipnou animáciou Vault Boya. Po presune do hry nás čakal rýchly pohľad na všetky možnosti vylepšovania, ktoré sú rozdelené do viacerých kategórií, pričom každá z nich obsahuje výstižnú animáciu. Hrateľná ukážka nás následne zaviedla do centra mesta Lexington. Po krátkej prechádzke centrom sa na nás vrhli prvé príšery, na ktorých bolo pekne vidieť dopad streľby na určité časti tela. Klasickými prestrihmi, ktoré z videí Falloutu už veľmi dobre poznáme, sme sa presunuli do kompletne vyrabovaného obchodu. Po nájdení zamknutých dverí sme však vytiahli svoju sadu na odomykanie dverí. Za nimi sa konečne skrývali cenné predmety - získali sme novú zbraň, ktorú je potrebné pred každým výstrelom „natočiť". Pri použití plameňometu sa oheň realisticky chytá príšer, no bez poškodenia nezostáva ani okolie.

Ľavá ruka postavy opäť patrí nášmu inteligentnému počítaču - Pip-Boyovi. Cez neho sa dostaneme ku každej potrebnej informácií či štatistikám, ale taktiež do systému Vault Tec, kde si je možné vylepšovať všetky schopnosti postavy, ako napríklad charizmu, vitalitu či inteligenciu, ale aj ďalšie, špeciálne prvky. Ide o RPG, takže o poriadny progres, ktorý bude hráčov motivovať k ďalšiemu postupu, by, pochopiteľne, nemala byť núdza. No a z toho, čo sme mohli vidieť, ani nebude. Svet vo Fallout 4 je skutočne rozsiahly, otvorený, s obrovským spektrom rôznych možností.

Rozmanité prostredia nie sú len na papieri, ale aj skutočne v hre - z mesta doslova vyžaruje skaza, no zároveň tiež život, ktorým kedysi prekypovalo. Za tých pár minút sme videli banky, benzínové pumpy, továrne či dokonca ihriská. Živé prostredie sveta, ktorý sa prebúdza po fatálnej skaze, pôsobí výborne. Fallout 4 vyzerá s každou ukážkou lepšie, a už sa nevieme dočkať, kedy sa budeme môcť do post-apokalyptického Bostonu konečne naplno ponoriť.

Fallout 4

napísal play3man 12.8.2015
FALLOUT 4