LEGEND OF KAY ANNIVERSARY

LEGEND OF KAY ANNIVERSARY

5.0

Obrodený mačací hrdina zasahuje

Kedysi dávno, ešte v roku 2005, vyšla na PlayStation 2 hra Legend of Kay. Ja som ju, priznám sa, v tom čase vôbec nezaregistrovala a skôr sa venovala titulom ako Devil May Cry 3 alebo Shadow of the Collosus. Z nejakého dôvodu sa Neon Studios rozhodli vydať Legend of Kay Anniversary po desiatich rokoch aj na PC platforme a viacerých konzolách s niekoľkými vylepšeniami. Ale či nové vydanie za tie zmeny naozaj stojí, to je otázne.

Legend of Kay Anniversary už v menu pôsobí skôr lacným dojmom čínskej verzie Zeldy. Na začiatku sa dozvedáme, že existuje akýsi prameň, ktorý prináša krajine prosperitu. Lenže časom sa na praktizovanie správnej cesty života nejako pozabudlo a prameň poznania postupne úplne vyschol. V podstate sa jedná o klasický príbeh o úpadku spoločnosti, ale svet Legend of Kay je obývaný národmi mačiek, goríl, zajacov, potkanov a iných zvierat.

Ako sa už z výberu môže zdať, niektoré zvieratá sa nemajú navzájom príliš v láske. Potkanom sa nejakým zázrakom podarilo získať nadvládu nad mačkami s pomocou prihlúplych goríl a chystajú sa mačkám vziať ich zbrane. To sa niektorým, samozrejme, nepáči a medzi nespokojencami je aj kocúr Kay, ktorý sa snaží proti tomu protestovať. Nikto v dedine ho ale neberie vážne, okrem jeho svojského (a väčšinou aj pripitého) majstra. Ten ho následne naučí niekoľko bojových techník s drevenou palicou v snahe pripraviť ho na výpravu svojho života.

Legend of Kay Anniversary
Legend of Kay Anniversary Truhlice sú rozmiestnené na rozličných miestach.
Truhlice sú rozmiestnené na rozličných miestach.

Legend of Kay Anniversary Prestrihové scény sú robené formou komiksu.
Prestrihové scény sú robené formou komiksu.

Legend of Kay Anniversary Obrnené medvede sú nebezpeční protivníci.
Obrnené medvede sú nebezpeční protivníci.

V Legend of Kay precestujete čínske dedinky, kaňony, lesy, bažiny a jaskyne, čo je taká všedná klasika, ktorú v takejto hre očakávate. Prostredia nie sú nejako extra detailné, ale majú také jednoduché čaro hry z PlayStation. Kay má predpoklady na epické dobrodružstvo ako Zelda, ale, žiaľ, realita je trochu iná.

Začínate v dome svojho strýka, ktorý vám dá pár tipov na úvod a vašou prvou úlohou je získať meč od vášho majstra. Pochodíte trochu po mačacej dedine a neskôr musíte prejsť sériou turoriálov, ktoré sa nedajú preskočiť. Po naučení sa pár základných komb vás vyšlú na pomoc niektorým obyvateľom dedinky. Jedná sa o úlohy typu: dones mi predmet, ktorý som niekde stratil. Sú nutné na to, aby ste sa pohli vpred.

Príbehové scény sú robené komiksovým štýlom a  neurazia, i keď z nich cítiť nedostatočný rozpočet na vytvorenie prestrihových scén v 3D. Čo už ale mrzí viac, je naozaj nesmierne amatérsky dabing hlavného hrdinu Kaya, ktorý predčítava svoje riadky tým najhorším monotónnym hlasom a neraz som mala chuť mu ten jeho mačací chvost strčiť do papule. Ostatné postavy sú na tom len o niečo lepšie a, našťastie, máte možnosť si nahovorenie vypnúť. Je trochu zvláštne, že keď sa už autori rozhodli hru vydať v novej edícii, tento obrovský nedostatok v hre ponechali.

Súboje sú celkom slušne spracované a Kay má k dispozícii rozmanité kombá – či už výskok s dorazením alebo točivým kombom, útok zozadu a vyhodenie nepriateľa či bránenie. Väčšine súbojov sa taktiež dá vyhnúť. Bossovia, prirodzene, vydržia najviac a musíte na nich nájsť určitú taktiku, ktorú potom opakujete až do konca súboja. Čo sa mi ale dosť páčilo, niektorí ťažší nepriatelia majú na sebe brnenie, ktoré postupne odpadáva pri mlátení vaším mečom. Malý detail, ale potešil.

Vašimi protivníkmi budú hlavne potkany, gorily, mäsožravé rastliny, prerastené osy či medvede. Hlavne obrnené medvede znesú pomerne veľa a počas niektorých súbojov budete bojovať aj proti trom naraz, čo môže byť dosť náročné aj na strednej obtiažnosti. Okrem svojho meča máte ešte k dispozícii predmety a kúzla. Predmety nájdete v podobe fľašiek s rôznym obsahom a zvýšia vám útok, vypustia včely na nepriateľov a iné zákernosti. Veľmi užitočné sú bomby, vďaka ktorým, presne po vzore Zeldy, zničíte puknuté steny, aby ste sa dostali k ukrytým pokladom. Je dosť škoda, že fľašky sú bez popisu a musíte si zapamätať, ktorá čo robí. Nemáte totiž k dispozícii inventár, všetko sa zobrazuje iba priamo na displeji a je až príliš jednoduché predmet omylom použiť.

Svoje nazbierané mince z truhlíc či rozbitých hrncov môžete minúť na rôzne vylepšenia, ako napríklad viac života či mágie. Od určitého momentu sa vám totižto odomkne obchod s predmetmi, ale hra vás naň nijako neupozorní a môžete ho veľmi ľahko prehliadnuť. Je taktiež dosť komické, že predavača môžete kedykoľvek prerušiť uprostred jeho siahodlhých vysvetľovačiek, čo každý predmet robí, vtedy obchodník následne rýchlo zavrie okno a zmĺkne.

Okrem klasického plošinovkového skákania a rúčkovania na lanách niektoré pasáže vyžadujú jazdenie na prasati, pri ktorom si spomeniete na prvého Crash Bandicoota. Žiaľ, tu jazda nie je až taká dobre spracovaná ako v Crashovi, hlavne vďaka nemotornejšiemu ovládaniu. Na diviakovi sa udržíte iba určitý čas, inak vás zhodí, ak nenájdete žalude roztrúsené po trati. Chilli papričky vás zas veľmi zrýchlia, čo sa ale odzrkadlí na zhoršenej ovládateľnosti. Celkovo je jazda na diviakovi pomerne slušným spestrením hlavnej hry, len mohla byť spracovaná lepšie.

Graficky hrá vyzerá takmer totožne ako PS2 verzia, teda až na pridané odlesky postáv, ktoré sú až príliš prehnané a postavy priam svietia na obrazovke. Spočiatku pri launchi hry zamrzela úplná absencia akýchkoľvek grafických nastavení, čo autori napravili až na naliehanie hráčov. Hra má mierne zmenený interface oproti PS2 verzii, ale ťažko povedať či k lepšiemu alebo horšiemu. K dispozícii máte aj denník questov, kde sa zaznamenávajú všetky hlavné a bočné úlohy. Mapu si viete priblížiť, i keď by bodlo, aby ukazovala, kam sa vydať k aktuálnej úlohe. Ďalšia vec, ktorá nebola zmenená, je zlá práca kamery, ktorú si neviete poriadne natočiť hore ani dole, takže máte neustále problém vidieť pred seba.

Legend of Kay Anniversary
Legend of Kay Anniversary Jazdu na diviakovi musíte absolvovať.
Jazdu na diviakovi musíte absolvovať.

Legend of Kay Anniversary Kay sa musí prešmyknúť okolo potkaních stráží.
Kay sa musí prešmyknúť okolo potkaních stráží.

Legend of Kay Anniversary Level ako vystrihnutý z Crasha.
Level ako vystrihnutý z Crasha.

Hudba a zvuky sú také klasické a ničím nevynikajú, ale váš zážitok nejako extra nepokazia - na rozdiel od dabingu.  Hlavne znelka pri získaní predmetov/splnení úloh je ale príliš hlučná a po čase môže liezť dosť na nervy. Preklad hry tiež nebol uskutočnený nejako profesionálne a mnohokrát sa budete škrabať po hlave, ako dokážu postavy hovoriť v podstate dve minúty o ničom a k tomu aj s chybami.

Z nejakého dôvodu mi hra počas komiksových prestrihových scén neustále padala a autorova odpoveď bola poslať súbory, ktoré vďaka zamrznutiu nebolo možné potvrdiť a uložiť alebo hrať v borderless móde. Hra taktiež obsahuje iba auto-save, čo môže dosť liezť na nervy, pretože manuálne si postup uložiť neviete, iba keď nájdete úložný bod v leveloch. Do niektorých pasáží sa totižto už vrátiť neviete, pretože akonáhle opustíte lokalitu, hra sa sama uloží a ak ste minuli časť levelu, ktorú ste ešte chceli preskúmať, máte jednoducho smolu.

Legend of Kay zanecháva dojem amatérskeho počinu. Na jednej strane vidieť snahu autorov urobiť svoju vlastnú verziu Zeldy, ale na druhej strane im to rozpočet alebo schopnosti plne neumožnili. Prvá hodina je pomerne nudná a až po úteku z dediny sa hra viac rozbehne a otvoria sa vaše možnosti, kam sa ďalej vydať. Hra celkovo vyzerá tak, že je určená mladšiemu publiku, ktoré jej niektoré chyby odpustí skôr ako starší hráči, takže ak nemáte 12 rokov, radšej sa jej vyhnite. Hru przní otrasné nahovorenie, zlá kamera a bugy, čo sú všetko veci, ktoré v tejto výročnej verzii mohli byť už opravené a titul Legend of Kay tak mohol skončiť aspoň o bodík lepšie.

napísal Raina Audron 7.9.2015
5.0
6.4