LARA CROFT GO

LARA CROFT GO

8.5

Tomb Raider v puzzlelande

Square Enix už začali popri veľkých hrách vytvárať aj kvalitné mobilné spin-offy svojich západných značiek. Minule ponúkli kvalitný Hitman Go a teraz na rovnakom engine priniesli aj Lara Croft Go. Je to hra čisto navrhnutá primárne pre mobilné zariadenia, ale napriek tomu kvalitná v každej oblasti, a hlavne to nie je žobráčka peňazí ako posledná mobilná Lara Croft Relic Run. Tu si raz zaplatíte, ale hráte koľko chcete a ako chcete.

Hra ponúka veľmi dobrý systém hrateľnosti spojený s kvalitným art štýlom a perfektným dizajnom levelov. Síce chýba príbeh a všetko okolo toho, ale zábava a náročnosť je dostatočná, aby sa hra udržala aj bez neho. Zatiaľ čo pri Hitman Go bol štýl hry zameraný na taktické likvidovanie nepriateľov, pri Lare je to rozsiahlejšie a bude nutné prekonávať ako nástrahy prostredia, tak aj rôzne nebezpečné zvieratá, čo striehnu, kedy vás uvidia. Možno je škoda, že jediné, čo chýba, sú ľudia, ktorí by to viac oživili. Tentoraz to bude sólo vystúpenie Lary Croft.

Lara pôjde v hre vykradnúť hrobku, v ktorej ju čaká náročná prechádzka jaskynným systémom plným pascí, rozdeleným na šesť častí a desiatky levelov. Hrateľnosť je založená na ťahovom pohybe postavy po vyznačených cestách. Tieto cesty ukazujú, kam môže postava ísť, kam nemôže a rovnako aj kam môžu ísť nepriatelia. Musíte tak takticky prechádzať týmito cestami a snažiť sa dostať k cieľu levelu. Treba ako stláčať plochy, aby sa vysunuli plošiny, tak aj strieľať gigantické hady, posúvať stĺpy, odlákavať jašterice, vyhýbať sa škorpiónom a, samozrejme, nechýbajú chuťovky vo forme úteku pred valiacimi sa guľami. Popritom si musíte dávať pozor aj na prepadávajúce sa podlahy alebo vystreľujúce šípy. Kombinácií logických prvkov a pascí bude v leveloch viac ako dosť.

Lara Croft GO
Lara Croft GO Vitajte v najťažších logických úlohách Lary Croftovej.
Vitajte v najťažších logických úlohách Lary Croftovej.

Lara Croft GO Bludiská jemne oživujú logické levely.
Bludiská jemne oživujú logické levely.

Lara Croft GO Hádajte, čoho sa boja hady?
Hádajte, čoho sa boja hady?

Hra si vždy vyžaduje rozmýšľanie a taktiku pri plánovaní ďalšieho pohybu postavy. Keď sa totiž o políčko pohne Lara, pohnú sa aj nepriatelia. S tým treba počítať a napríklad preto nemôžete k nepriateľom pristupovať spredu, ale musíte ich  vždy postrieľať zboku. Je nutné sledovať, ako sa pohybujú, aby ste im nevošli do cesty, načasovať si svoj pohyb tak, aby ste na plošinu došli práve vtedy, keď napríklad pavúk prechádza cez tlačidlo, ktoré vás vyvezie vyššie. Alebo aby ste vy stlačili tlačidlo práve v momente, keď nepriatelia budú v rane nastražených šípov. Všetko má svoj systém a vy naň musíte len prísť.

Levely sú rozmanité a prakticky nezačnú nudiť. Postupne zvyšujú obtiažnosť, pridávajú nové prvky, kombinujú ich, ale stále ostávajú v takej oddychovej rovine. Skutočne sa zapotíte len v niektorých leveloch. Určite vám to postačí na pár dní zábavy. A k tomu má hra aj motiváciu, aby ste ju prešli znova, a to zbieranie rozmanitých drahokamov a častí artefaktov, ktoré musíte hľadať v leveloch. Vlastne sa po nich stačí len poobzerať, keďže ak uvidíte vázu, stačí na ňu kliknúť a je vaša. No aj keď sa porozhliadnete, nie je jednoduché nájsť hneď všetky predmety.

Ak by vám to bolo málo, hru ešte dokážu oživiť obleky Lary, ktoré si môžete kúpiť za reálne peniaze. Nie sú však potrebné a slúžia skôr ako bonus pre tých, ktorí nemajú na čo rozumnejšie míňať peniaze. Čo je ešte zaujímavé, Square Enix pridali do shopu aj možnosť kúpiť si riešenia všetkých levelov. Vyjde vás to na 5 eur (alebo ak niečo neviete prejsť, jednoducho si otvorte YouTube a vyhľadajte si level, ktorý potrebujete - zadarmo).

Graficky titulu skutočne nie je čo vyčítať. Ponúka nenáročnú, ale parádne štylizovanú cellshade grafiku, ktorá postupne, ako prechádzate svetom, mení farebný nádych. Je to síce izometrický pohľad, ale plne v 3D grafike, čo vidieť hlavne na Lare, ktorá by si pár polygónov naviac zaslúžila, Ale tento detail vyvažujú jej animácie, ktorými obohacuje jednoduché prechádzanie z jedného políčka na ďalšie. Na PC by nebol zlý ani antialiasing. Celé to dopĺňa tichšia, ale na zvuky veľmi bohatá zvuková stránka, kde priam cítite nebezpečenstvo skrývajúce sa v jaskyniach.

Hru si môžete zahrať na mobiloch, tabletoch, ale dostupná je aj pre Windows 10, a teda aj na PC. Zatiaľ čo na touchscreene ovládate Laru pohybom prsta, na Windows 10 pohybom myši do určitej strany, ale so stlačeným tlačidlom. Je to trochu škoda, pretože keď už tvorcovia dávali hru na PC, mohli zapracovať vhodnejšie ovládanie len na ťuknutie. Ale keď si zvyknete, nie je to žiadny problém. Rovnako pod Windows 10 hra odmieta ísť v nemaximalizovanom móde v okne a vypíše len, že okno treba zväčšiť. Je to zvláštne a zbytočné obmedzenie.

Celkovo je Lara Croft GO pekná oddychovka, ktorej možno chýba aspoň trochu klasického Tomb Raider príbehu. Síce je blúdenie po puzzle leveloch veľmi dobré, úrovne sú veľmi dobre navrhnuté a postupne im stúpa obtiažnosť, ale stačilo málo a mohol to byť viac ako len obyčajný mobilný titul. Je kvalitný, ale príbeh a ľudskí nepriatelia by ho vedeli posunúť oveľa ďalej. Square Enix však minimálne ukázali, že Lara vie prežiť aj na mobiloch a nemusí to byť tupá endless runnerovka pýtajúca od vás peniaze na každom kroku. Lara Croft Go stojí nejaké štyri eurá a hru sa určite oplatí zobrať.

Lara Croft GO
Lara Croft GO Pavúky v rozsiahlom leveli sú jednoducho chuťovka. Otázne je, ako sa ich zbaviť.
Pavúky v rozsiahlom leveli sú jednoducho chuťovka. Otázne je, ako sa ich zbaviť.