TEARAWAY UNFOLDED

TEARAWAY UNFOLDED

9.0

Papierový svet, ktorý vás chytí za srdce

Poznáte ten pocit, keď hru spúšťate po prvýkrát, máte určité očakávania, no hneď v prvých minútach začnete rukou nahmatávať krabičku s neistým pohľadom a otázkou: „Nekúpil som si náhodou niečo iné?" Tearaway nie je ako ostatné hry, čo dáva najavo hneď v úvode. V minulosti sa ľudia označovali za kreatívnych,  pretože vedeli skladať skvelú hudbu, kreslili nádherné obrazy či stavali veľkolepé katedrály. Dnes sa za umenie môžu považovať aj hry. Síce sú vytvárané na počítači, no základ je v podstate rovnaký - je potrebné načrtnúť originálny svet, postavy či príbeh, ktorý sa následne prenesie do virtuálneho sveta. No a my ako hráči sa vďaka interakcii stávame pretekármi, vojakmi, pilotmi lietadiel alebo lovcami pokladov. Čo by ste ale povedali na to, keby ste sa skutočne stali súčasťou príbehu? Žiadny imaginárny hrdina, ale vy osobne.

Britské štúdio Media Molecule v priebehu posledných rokov prinieslo sériu LittleBigPlanet na konzolu PlayStation 3. Pôvodná hra zaujala svojím originálnym spracovaním a komplexnými nástrojmi, pomocou ktorých si mohli hráči vytvárať vlastné úrovne a zdielať ich s ostatnými. Pri LittleBigPlanet však tvorcovia nezostali dlho, pripravili pokračovanie, s roztomilým Sackboyom sa rozlúčili a vývoj ďalších dielov prenechali iným štúdiám. Po dokončení druhej časti sa tak pustili do vývoja niečoho nového, taktiež originálneho, no už pre handheld PS Vita. Šlo o Tearaway, papierový svet so zaujímavým príbehom, ktorého cieľom bolo využiť všetky dostupné ovládacie prvky spomínaného handheldu, a to čo možno najkreatívnejším spôsobom. Ako hra dopadla? Veľmi dobre, u nás si v recenzii odniesla známku 9,5.

Sony však po príchode PlayStation 4 oznámilo, že sa úspešný Tearaway dostane aj na PlayStation 4. Nie však ako plnohodnotné pokračovanie, ale ako upravená verzia z PS Vita. Práve táto informácia so sebou priniesla aj jednu podstatnú otázku - ako chcú vývojári dostať hru na PS4, keď bola vytváraná presne na mieru ovládacím prvkom PS Vita?

Tearaway Unfolded
Tearaway Unfolded Niektoré úrovne doslova žiaria farbami.
Niektoré úrovne doslova žiaria farbami.

Tearaway Unfolded Okrem fotenia prostredia môžete odfotiť aj samých seba.
Okrem fotenia prostredia môžete odfotiť aj samých seba.

Tearaway Unfolded Pri prejdení prstom po dotykovej ploche rozfúkate vietor.
Pri prejdení prstom po dotykovej ploche rozfúkate vietor.

Príbeh v Tearaway je napohľad jednoduchý, no tak trochu tajomný. Ako hráč preberáte úlohu poštára menom Iota, respektíve poštárky Atoi - podľa vášho výberu. Roztomilá farebná postava a obálka, ktorá má byť doručená adresátovi. Tentokrát sa ale hry nezúčastňujete iba ako niekto, kto ovláda hlavného hrdinu. V Tearaway ste vy súčasťou hry, vy tvoríte príbeh, hru. Vy ste tým hrdinom a prežívate každú jednu udalosť na ceste za vaším cieľom spoločne s krehkou chodiacou obálkou.

Tearaway Unfolded vo mne vzbudzoval pocit kreslenej rozprávky. Hra na tvári dokáže vyčariť úsmev svojou čistou kreativitou a zároveň jednoduchosťou. Vtedy, keď Atoi pri chôdzi nenápadne otočí hlavu dozadu a s dôverčivým pohľadom sa na vás pozrie, keď zažijete bláznivú jazdu na prasati, ktorému ste len krátko predtým „vyliečili" oko, keď miestnych ľudí zachránite pred obávanými chodiacimi krabicami, ktoré z prostredia kradnú farby a začnú vás brať za svojho hrdinu. Videli ste už niekedy myš, ktorá je alergická na syr? V Tearaway ju môžete stretnúť - toto všetko sú prvky, ktoré hre dokonale pristanú a robia ju výnimočnou. Tearaway je doslova preplnená nápadmi, no aj napriek tomu vám dáva príležitosť na to, aby ste svet hry tvorili aj vy. Potrebujete vietor? Musíte si vytvoriť oblaky. Chcete sneh? Nakreslite snehové vločky. Ak vás veverička požiada o novú korunu, môžete plne prejaviť svoj umelecký talent. Keď vám ale náhodou kreslenie veľmi nejde, môžete skúsiť dekoráciu postáv s predpripravenými nálepkami. K dispozícii máte všetko od oči, cez ústa, nos až po najrôznejšie vzory. Tie si však musíte odomykať výmenou za konfety, ktoré zbierate počas celej hry.

Ako som už naznačil v úvode, Media Molecule patrí medzi tie štúdiá, ktoré sa neboja experimentovať, pohrať sa s niečim novým a vytvoriť z toho skutočne originálne dielo. Svet v Tearaway určite je možné označiť za originálny, no omnoho viac sa hodí slovo kreatívny. Naozaj všetko, na čo v tejto hre narazíte, je vytvorené z listov papiera. Či už ide o domy, trávu, jednotlivé postavy, ale aj oheň či vodu, všetko je dômyselne spracované do najmenšieho záhybu. Autori sa pritom nesnažili vytvárať jednotlivé predmety takpovediac nasilu, len aby zapadli do okolitého prostredia, ale každý jeden objekt dáva zmysel. Je skutočne skvelé prechádzať sa takým dômyselne vytvoreným, aj keď lineárnym prostredím.

Z pohľadu ovládania sa autori rozhodli pre ten najrozumnejší krok - úrovne, ktoré nebolo možné prepracovať na ovládacie prvky DualShocku 4, boli jednoducho vyhodené a namiesto nich pridali nové. Hra tak oproti pôvodnej verzii prešla obrovskou zmenou, vďaka čomu by vás ani len nenapadlo, že sa vlastne jedná o port z handheldu. Ak ste už, samozrejme, nehrali pôvodnú hru. Keď práve potrebujete odpáliť preč niečo ťažké, do ovládača si môžete hodiť napríklad orech, kameň či dokonca veveričku, ktorú následne môžete vystreliť späť do hry potiahnutím prsta po touchpade. No a kedže autori mysleli na detaily, ak ešte pred vystrelením zatrasiete ovládačom, z interného reproduktora sa začne ozývať zvuk, ako keby v ňom skutočne niečo bolo. Zo svetla na zadnej strane ovládača sa v Tearaway stáva svietidlo v hre. Môžete si ním posvietiť na cestu v tmavých miestach, listom „zašpineným" od novinového papiera vďaka nemu opäť vraciate ich pôvodnú farbu, no taktiež s ním môžete hypnotizovať nepriateľov či vítať miestnych obyvateľov, ktorí si vašu prítomnosť skutočne cenia.

V prípade, že musíte niečo nakresliť, prichádza na rad využitie dotykovej plochy. Tá je až prekvapivo citlivá a presná, no ak by vám kreslenie na dotykovej ploche aj napriek tomu veľmi nešlo, môžete použiť mobil. Mobilná aplikácia obsahuje okrem možnosti kreslenia aj funkciu pre posielanie fotografií priamo do hry. Fotka, ktorú si vyberiete, začne nahradzovať tie farebné papiere, na ktoré stupíte. No a kedže je Tearaway Unfolded kompletne prepracovaná hra prispôsobená možnostiam PS4, okrem ovládača využíva aj PlayStation kameru spolu s jej mikrofónom. Využívaná je pritom pomerne často, a to najmä v súvislosti s príbehom.

Medzi najväčšie slabiny pôvodnej verzie patrila jednoznačne krátka herná doba. Titulky ste videli po približne štyroch hodinách hrania. Tearaway Unfolded je na tom určite o niečo lepšie, no skutočná herná doba je tu veľmi individuálna, tak ako v pôvodnej verzii. Ak hrou prejdete bez väčšieho záujmu o skúmanie sveta, zbieranie konfiet, darčekov či fotografovanie prostredia, na koniec sa pokojne môžete dostať po piatich či šiestich hodinách. Možno aj skôr, no v menu hry vám nebude svietiť ani 50% z celkového progresu. Ja som hrou prešiel približne za deväť hodín čistého času, no aj napriek tomu som „videl a dokončil" iba 61%.

Tearaway Unfolded
Tearaway Unfolded Vďaka lepidlu môžete kráčať aj po strmých kopcoch šikmých stenách.
Vďaka lepidlu môžete kráčať aj po strmých kopcoch šikmých stenách.

Tearaway Unfolded Sem-tam narazíte aj niekoľko jednoduchých hlavolamov.
Sem-tam narazíte aj niekoľko jednoduchých hlavolamov.

Tearaway Unfolded Vrany sú postrachom nielen pre miestnych.
Vrany sú postrachom nielen pre miestnych.

Ak máte doma deti, Tearaway má jednu výbornú vlastnosť. V hre je ukrytých 70 rôznych predmetov a postáv, ktoré stratili svoju farbu a sú biele. Ich pôvodné sfarbenie im môžete vrátiť tým, že ich odfotíte. Každopádne, vytvorením fotky sa vám v hre automaticky odomkne aj nákres daného predmetu, ktorý si môžete doma vytlačiť, vystrihnúť a zložiť. K dispozícií je pritom vždy viacero verzii výkresov. Líšia sa iným sfarbením, no vytlačiť si môžete aj čisto bielu verziu, ktorú si následne môžete vyfarbiť. Ide o skvelý nápad, vďaka ktorému si je možné preniesť časť z herného sveta do toho reálneho. Takto si môžete poskladať napríklad kolotoč, tekvicu, chodiace krabice, veveričku alebo aj oboch poštárov. V spojení s deťmi je však škoda, že hra nie je lokalizovaná aspoň formou českých titulkov.

Tearaway Unfolded ponúka kopu zábavy a zároveň spája unikátne prostredie plné kreativity a jedinečných nápadov. V príbehu vás a vašu osobnosť netradične premení na hrdinu, vďaka čomu môžete do herného sveta zasahovať priamo vašimi činmi a tvoriť ho. Niekoľkohodinová jazda vás nenechá vydýchnuť a na konci odmení knihou plnou jedinečných spomienok.

napísal play3man 11.9.2015
9.0
8.2