BLOOD BOWL 2

BLOOD BOWL 2

7.0

Warhammer sa vracia k americkému futbalu

Po niekoľkých rokoch nám Cyanide opäť prináša americký futbal v podaní rôznorodých postáv z Warhammeru. Zaujímavá kombinácia sa osvedčila v stolovej hre a nedopadlo to najhoršie ani v prvej videohre. Boli sme zvedaví, čo nové ponúka dvojka a či tvorcovia odstránili neduhy z minulosti. S očakávaniami sme vybehli na ihrisko, aby sme sa pobili/zahrali a zabojovali o titul v drsných zápasoch.

Na úvodnej obrazovke s bohatou ponukou herných režimov, ale značne obmedzenými nastaveniami parametrov hry, sa vynímajú dve kontroverzné postavy - hromotĺk Bob a upír Jim. Sú to moderátori, ktorí budú komentovať priebeh všetkých zápasov v kampani a často ich uvidíte medzi jednotlivými zápoleniami. Spočiatku ich budete sledovať so záujmom, no čoskoro utárané predelové scény s permanentnými titulkami začnete preskakovať.

V kampani preberiete úlohu lídra tímu Reikland Reavers. V tomto režime nemáte na výber a musíte hrať skrátka za ľudí. Ťaženie je vlastne jeden veľký tutoriál.  Vedie vás od jedného zápasu k druhému, pričom každý musíte vyhrať a navyše pritom splniť zbytočné dodatočné ciele - napríklad do bezvedomia zmlátiť niekoľko protihráčov.  Počas hrania na ihrisku, ale aj v manažérskom menu vášho tímu, sa budú sprístupňovať nové súčasti hry a dopĺňať pravidlá. To sa vám neskôr hodí v iných - zábavnejších režimoch, čiže priateľských zápasoch, ale hlavne ligách. Môžete sa postaviť proti počítačovým súperom s rôznou obtiažnosťou, ale určite vás zláka aj lokálna hra pre dvoch na jednom PC alebo konzole (režim horúceho kresla) a online multiplayer proti živým oponentom. To si už však žiada online prihlásenie, hoci sólovo môžete hrať aj offline.

Blood Bowl 2
Blood Bowl 2 Vyzerá to na touchdown, ale občas sa aj takáto jasná situácia skončí zle.
Vyzerá to na touchdown, ale občas sa aj takáto jasná situácia skončí zle.

Blood Bowl 2 Novinkou je vlastný štadión, ktorému zvyšujete levely a prikupujete doplnky.
Novinkou je vlastný štadión, ktorému zvyšujete levely a prikupujete doplnky.

Blood Bowl 2 Bob a Jim sú športoví komentátori v kampani.
Bob a Jim sú športoví komentátori v kampani.

Časovo najmenej náročná je súťaž o pohár, kde funguje KO systém. Takže vždy postupuje len víťazný tím a počet účastníkov sa stále zmenšuje, až kým nenastane finále pre dve najlepšie družstvá. V šampionáte sa hrá na body každý s každým a komplexnejší systém ponúka regionálna a svetová liga. Okrem toho si môžete vytvoriť svoju vlastnú súťaž podľa vašich pravidiel.

Ale najskôr si vytvoríte svoj tím, s ktorým to všetko môžete absolvovať - tentoraz s možnosťou vybrať si ľubovoľnú z desiatich rás, určiť názov, logo, sfarbenie dresov a motto mužstva. Každá rasa má určité silné stránky a slabiny a treba si zvoliť podľa preferovaného štýlu hry - bitkárov alebo naozajstných hráčov. Zatiaľ čo napríklad elfovia patria medzi šikovných športovcov, ktorí ale pri fyzickom kontakte s protivníkom často zlyhávajú, nemotorní orkovia alebo trpaslíci sa spoliehajú hlavne na hrubú silu. Spravidla získajú výhodu na ihrisku tak, že väčšinu opozičného tímu zrania, uvedú do bezvedomia alebo rovno zabijú. Novinkou pri manažmente je vlastný štadión, do ktorého môžete investovať peniaze, aby ste zvýšili jeho level a prikúpili rôzne užitočné súčasti. Brána, stánok s pivom, odpočívadlo, kiosk so sendvičmi a ďalšie doplnky prinesú rôzne bonusy. Napríklad väčšiu podporu fanúšikov, možnosť podplácania v zápasoch či extra hody kockami, ktoré rozhodujú o výsledku určitých situácií.

Väčšinu ostatných prvkov manažmentu môžete poznať z pôvodnej hry Blood Bowl. V menu tímu si kupujete hráčov s niekoľkými zameraniami podľa ich úlohy na ihrisku - vrhači, bežci, univerzálni športovci atď. Zvolíte si aj jedného kolohnáta, trola, obra alebo iného prerasteného hráča, ktorý má síce prázdnu hlavu, ale exceluje pri obrane a mlátení protihráčov. Hráči ostrieľaní v zápasoch získavajú levely a vyberáte im nové schopnosti, vďaka ktorým sa viditeľne zlepšia ich výkony. Niekedy tím podporia aj zruční šampióni.

Okrem potrebných jedenástich hráčov a náhradníkov môžete niečo prikúpiť aj v menu personálu. Určite investujte do kariet, ktoré na ihrisku umožnia zopakovať hod kockou pri fatálnom zlyhaní hráča v akcii. Liečiteľská karta zas môže zachrániť a zotaviť zraneného v zápase a roztlieskavačky podporia tím a vyhecujú fanúšikov. Pomôže aj asistent a investícia do fan faktoru, ktorá zvýši popularitu mužstva. To všetko ovplyvňuje priebeh a vývoj zápasov a efekt výkonov na ihrisku. Každý tím má číselne vyjadrenú hodnotu a čím je úspešnejší, tým viac si získa priaznivcov a zaujme aj sponzorov, z ktorých si jedného vyberiete.

Na ihrisku je už od začiatku dosť živo. Začína sa taktickým rozmiestnením hráčov. Na rozdiel od prvej časti  v Blood Bowl II prebiehajú všetky zápasy výlučne v ťahovom režime. Každý polčas má stanovených osem ťahov, ktoré musíte využiť na to, aby ste dali čo najviac touchdownov, čiže zaniesli loptu za čiaru na konci súperovej časti ihriska a skórovali. Väčšinou to nie je jednoduché, pretože protihráči sa, prirodzene, snažia vašich športovcov zastaviť. Násilie je povolené a často aj nevyhnutné. Postavy bežne musia prekľučkovať pomedzi svojich rivalov a (aj) o tom, či sa im to podarí, rozhoduje hod kockou. Úspešnosť prieniku, ale tiež pravdepodobnosť, že hráč chytí loptu, dobre ju prihrá, a dokonca, či sa mu ju vôbec podarí zdvihnúť zo zeme, závisí nielen od kociek, ale aj atribútov hráčov, prípadne bonusov, do ktorých ste investovali.

A áno, aj to, kto vyhrá v bitke, ktorú môžete vyprovokovať účelovo alebo len tak z rozmaru, ovplyvňujú kocky. Niekedy pritom váš osud určí len jediná kocka, inokedy dve, ojedinele tri, z ktorých si vyberiete najlepšiu možnosť. Aj tu však rozhodujú rôzne faktory, napríklad sila športovca, či máte nablízku spoluhráčov a kde stoja. Dopadnúť to môže rôzne. Knokautujete súpera alebo on vás, obaja padnete alebo to vykryjete, prípadne protivníka iba odstrčíte. Buďte však pripravení na to, že sa hráči sa na ihrisku správajú dosť nemotorne, asi ako malé deti, keď sa učia chodiť alebo hádzať. Chvíľami sa budete chytať za hlavu, keď váš športovec nebude schopný zdvihnúť zo zeme loptu, potkne sa o vlastnú nohu alebo opakovane pokazí prihrávku a lopta sa mu vyšmykne z rúk a rovno k súperovi. Ak chcete menej takýchto kiksov, skúste napríklad niektorých elfov.

Blood Bowl 2
Blood Bowl 2 Šikovnosť verzus hrubá sila.
Šikovnosť verzus hrubá sila.

Blood Bowl 2 Tento hod kockami bol veľmi nešťastný, radšej použijeme kartu na nový hod.
Tento hod kockami bol veľmi nešťastný, radšej použijeme kartu na nový hod.

Blood Bowl 2 Kým to vypukne, môžete si rozmiestniť hráčov na ihrisku.
Kým to vypukne, môžete si rozmiestniť hráčov na ihrisku.

Bohužiaľ, aj v pokračovaní figuruje veľmi nesympatické predčasné ukončenie ťahu. Bežne využijete akčné body všetkých svojich zverencov na ihrisku na pohyb, hádzanie či bitky a potom ukončíte kolo. Lenže stačí jediné zlyhanie, napríklad keď súper potkne vášho bežca alebo sa, nedajbože, ten manták sám strepe na rovnej trávnatej ploche, a v danom kole si už ani neškrtnete. Čiže všetky ostatné akčné body hráčov sú anulované a na rade je súper. Niekedy tak nestihnete spraviť vôbec nič. Záchranou môže byť karta, ktorá umožňuje zopakovať hod kockou. Ani tá ale negarantuje, že sa reprízovaný úkon podarí. Protihráč vás môže potknúť znova a ste tam, kde ste boli. Navyše prídete o jednu kartu.

Tento systém na jednej strane urýchľuje priebeh zápasov, ale súčasne vás frustruje a nekompromisne oberá o taktické možnosti. Rozdiel, keď v pravidlách predčasné ukončenie kola je a nie je, môžete pekne vidieť v kampani, kde je tento prvok pridaný až v pokročilých zápasoch. Rozhodne je hranie zábavnejšie bez toho. Ale to nemusí byť chyba priamo tvorcov, pretože zrejme len detailne kopírujú pravidlá stolovej hry, ktorá je predlohou. Možno by však nebolo na škodu trochu zredukovať dané zásady, zvlášť keď by sa Blood Bowl II stal zábavnejším. Úplne by postačila možnosť v menu zapnúť alebo vypnúť predčasné ukončenie kola, aby si hráči mohli vybrať preferovanú voľbu.

Lenže s nastaveniami v hre je všeobecne dosť problém. Je síce fajn, že si môžete prepnúť kameru a spôsob ovládania na štýl Blood Bowl 1, ale pri grafike si už okrem rozlíšenia, všeobecnej kvality, zobrazenia divákov a trávy, nenastavíte nič. Možno ale ani nebudete mať potrebu niečo upravovať. Hra vyzerá príjemne, hoci aj na najvyšších nastaveniach má určité rezervy. Ale na ihrisko sa dobre pozerá. Či už zhora alebo pri priblížení, keď vnímate postavy pekne rozložené na obrazovke v priestore. A asi netreba prízvukovať, že detailný pohľad pri údere do brady v bitke je efektný. Zvuky sú kvalitné. Komentátori rozprávajú v kampani až priveľa, ale v ligách je dabingu menej a nevyrušuje, ale dotvára atmosféru  zápasov. Hudba, ktorá mieša pochodové pasáže s jemnými melódiami, je nevtieravá a príjemná.

Blood Bowl 2
Blood Bowl 2 Tieto doplnky rozhodne pomôžu vášmu tímu, len treba vyhrať dosť peňazí na ich kúpu.
Tieto doplnky rozhodne pomôžu vášmu tímu, len treba vyhrať dosť peňazí na ich kúpu.

Blood Bowl 2 Trpaslík je silný, ale proti takémuto hromotĺkovi nemá šancu.
Trpaslík je silný, ale proti takémuto hromotĺkovi nemá šancu.

Blood Bowl 2 Ďalší touchdown, výhru máme vo vrecku!
Ďalší touchdown, výhru máme vo vrecku!

Vo všeobecnosti sa jedná o dobrú hru, kde ale nie je viditeľný výraznejší pokrok od vydania Blood Bowl v roku 2009. Vlastné štadióny sú fajn, lepšia grafika je v pokračovani po dlhšej dobe prirodzenou súčasťou a oceníte zdatnejšiu AI, keď uvidíte, ako sa protihráči prezieravo premiestňujú na ihrisku. No na druhej strane vám môže prekážať menší počet rás, niekedy podivné odrážanie lopty v rozpore s fyzikou, obmedzené nastavenia hry a niektoré súčasti, ktorým tvorcovia venovali menej pozornosti. Napríklad agresívni fanúšikovia a poskakujúce roztlieskavačky bez ohľadu na tím pochádzajú vždy z rasy ľudí a majú rovnaké animácie. Možno by sme sa nad tým nepozastavili, keby nás v jednotke nezabávali trpaslíčie dievčatá s pivom a povzbudzujúce „ženy" kostlivcov.

Blood Bowl II kráča po tej iste ceste ako prvý diel. Ak ste hrali jednotku, všimnete si v pokračovaní drobné úpravy a kozmetické zmeny, ale v zásade vás ničím novým neprekvapí. Vnímavejší hráči navyše postrehnú absenciu niektorých obľúbených doplnkov. Ak vám teda nezáleží na grafike, ako vhodná alternatíva sa javí Blood Bowl: Chaos Edition, pôvodná hra s bohatším obsahom, vylepšenou hrateľnosťou a 23 rasami.

napísal uni 14.10.2015
7.0
7.7