FIFA 16

FIFA 16

7.5

Súboj futbalových titanov, časť druhá

V EA Sports si tento rok asi povedali, že chcú svojich fanúšikov čo najviac nahnevať. Ak by vydali zlé hry, ľudia by nad nimi mávli rukou, zanadávali si trochu a počkali rok, keď by autori svoje chyby určite opravili. Ale oni na to idú inak. Oni totiž prinášajú veľmi dobré hry s výraznými a zaujímavými novinkami oproti predchádzajúcim ročníkom, no kazia ich zbytočnými chybami, pri ktorých si v zlosti trháte vlasy. Už pri NHL 16 sme si povedali, že ide o najlepší hokej za dlhé roky, ktorý však ťahajú dole hlúpe nedostatky. Teraz je tu FIFA 16 a ako ste si asi domysleli z hodnotenia, aj v jej prípade to poriadne škrípe.

Predchádzajúce dva ročníky si hráčov získali. Mali svoje muchy, ale každý z nich sa hral výborne, aj keď úplne rozdielne. Oba boli navyše poznačené postupným prechodom na aktuálnu generáciu konzol, pričom tá predchádzajúca sa postupne dostávala do úzadia. Doteraz si raz za čas s partiou zahráme ako  ročník 14, tak aj 15 a stále majú čo ponúknuť. A na FIFA 16 sme sa tešili. Autori totiž nasľubovali veľké zmeny a novinky, pričom to všetko pred vydaním pôsobilo sľubne. A tento rok sa v EA museli skutočne snažiť, keďže ich konkurencia nespí a prináša kvalitný futbal. Čo v novom ročníku funguje a čo ho naopak ťahá dole?

Hry od EA, nech už je to akákoľvek z nich, nás trošku rozmaznali. Čo sa týka kvality prezentácie, vždy na tom boli skvele, latku nastavili vysoko a vždy ju neskôr minimálne dorovnali. Tak sme si zvykli na to, že je to v ich prípade štandard. A nedá sa povedať, že by tentoraz sklamali. Opäť vás hra vrhne do sveta veľkého futbalu súbojom tých najlepších, po ktorom vám predstaví svoju megalomanskú ponuku a bude vás sprevádzať pestrým hudobným výberom. Nie je to síce to najlepšie za posledné roky, no stále sa hudba veľmi dobre počúva a neotravuje.

FIFA 16
FIFA 16 Spracovanie známych hráčov je bezkonkurenčné.
Spracovanie známych hráčov je bezkonkurenčné.

FIFA 16 Animácie sú prepracovanejšie a prirodzenejšie.
Animácie sú prepracovanejšie a prirodzenejšie.

FIFA 16 Draft je príjemným spestrením FUT.
Draft je príjemným spestrením FUT.

Súboje Premier League a teraz už aj nemeckej Bundesligy sú sprevádzané vernou televíznou grafikou, ktorá výrazne zlepšuje výsledný dojem, takže prezentácia ulahodí nielen hráčom, ktorí aktívne hrajú, ale aj tým, čo sedia okolo a len sledujú. Rovnako aj komentár je v úvode týchto zápasov viac zameraný na dojem živého vysielania. Celkovo je komentár výborný, a to najmä vtedy, keď si všimnete, že reaguje na aktuálne témy (prestup hviezdy do vášho tímu, vzostup ženského futbalu, forma niektorého hráča a podobne). Je pravda, že v ňom nájdete mnoho generického obsahu a niektoré hlášky komentátorov sa veľmi rýchlo opočúvajú, lebo ich používajú často, no celkovo ide o poctivý kus roboty. Bohužiaľ, nanešťastie pre hráčov v našom regióne s týmto ročníkom úplne skončil český komentár a nájdete tu len kvalitnú českú lokalizáciu v textovej podobe. Na druhej strane si nie som úplne istý, či by som ešte rok zniesol počúvať „mladičký Španěl Fabregas“.

Môžete si o tom myslieť, čo chcete, ale ďalšou príjemnou novinkou je ženský futbal. Len škoda, že mu tvorcovia nevenovali viac priestoru, aby dostal aspoň jednu poriadnu súťaž. Takto môžete hrať len priateľské zápasy a fiktívny šampionát, čo vám príliš dlho nevydrží. Ženský futbal v hre nie je len zbytočným prídavkom a je to vidieť na rozdieloch oproti tomu, keď hráte za bežné tímy. Taktiku a aj svoj prístup k hre musíte zmeniť. Strely, prihrávky, preberanie hier a aj pohyb hráčok na ihrisku je iný. S tým všetkým musíte počítať, keďže napríklad strely sú slabšie. Dojem trošku kazia drobnosti, keď napríklad oslavná animácia po strelenom góle je rovnaká, akú ste pred chvíľu videli od Garetha Balea. A je cítiť, že motion capture v tomto prípade robil chlap aj v prípade ženskej hráčky.

Ženský futbal je síce oklieštený, no ten mužský ponúka kompletný zoznam herných režimov, a to offline aj online. Všetky tie rýchle ani netreba menovať. Dôležité je, že môžete opäť rozohrať kariéru vo veľkom - buď ako manažér, alebo aj ako hráč. Pozícia manažéra je jasná – máte ciele, finančné prostriedky na ich dosiahnutie a potom je to len na vás. Staráte sa o tréningy, prostredníctvom nich môžete riadiť progres svojich hráčov, morálku zlepšujete rozhovormi, vyjednávate nové zmluvy, staráte sa o skauting a nakoniec aj hráte na ihrisku, ak sa nerozhodnete zápas simulovať. Vyjednávanie o prestupoch by však mohlo byť trosku živšie. FIFA nechce byť Football Managerom, no splniť podmienky na sumu a plat je trošku málo. Ak máte peniaze, máte aj prestupy kľúčových hráčov často isté.

videorecenzia

V úlohe hráča sú vaše povinnosti zredukované. Musíte len vybehnúť na ihrisko a splniť to, čo od vás tréner očakáva. Nestačí behať ako splašená srna. Pozičná hra je často dôležitejšia ako góly, najmä ak hráte viac vzadu. Taktiež sa dokážete postupne zlepšovať a nielen ako skutočný hráč, ale môžete si vytvoriť aj vlastného. Nečakajte ale hlboko prepracovaný manažment svojej postavy vzhľadom na tím a spoluhráčov. Tento režim je často len o rýchlej akcii. Do niektorých zápasov ani nezasiahnete, inokedy len striedate. Hráte buď sami za seba, alebo za celý tím. Najväčšia sila však spočíva v tom, keď si sami obujete kopačky. Áno, občas vás kamera bude hnevať, ale to len preto, že trávnik je veľký a nie ste na ňom sami. Na druhej strane vie perfektne sprostredkovať ten adrenalín, keď sa po ulici pomedzi stopérov rútite sami na brankára. Je roztrasená, bližšie za vaším chrbtom, cítite tlak nutnosti okamžitého rozhodnutia.

Ale všetci sa najviac tešíte na nový FIFA Ultimate Team. Neviete sa dočkať pocitu, kedy s úvodným balíčkom čo-to povyhrávate, len aby ste si mohli kúpiť prvý lepší a začať si stavať tím svojich snov. Alebo ani nie, ten by vlastne nemal dobrú chémiu medzi hráčmi. Je to prakticky trénerská kariéra, ale obohatená o zberateľskú vášeň a ak sa rozhodnete, že už hru ovládate dostatočne dobre, môžete offline divízie a ligy vymeniť za online protihráčov a bojovať o postup s nimi.

Nielen hráčov, ale aj tímové prvky si kupujete za herné kredity (ktoré môžete získať aj za reálne peniaze). Ak sa vám hráč zraní a potrebuje ošetrenie, musíte si ho kúpiť. Rovnako aj v prípade, že chcete predĺžiť zmluvu, trénovať hráčov, zlepšiť ich spoluprácu a podobne. Je to žrút času, no stále zábavný. A to dlhodobo. Dokážete tráviť hodiny hľadaním správneho hráča za fajn cenu, ktorý vám zapadne do konceptu a tímovej chémie. Tá je založená na poste a hráčoch okolo (národnosť, príslušnosť ku klubu). Kvalita klubu tak nie je vyjadrená len súčtom individuálnej kvality hráčov, ale aj tým, ako sa im spolu hrá.

Novinkou vo FUT sú drafty, ktoré vám trochu predčasne dajú prístup k výberu tých najlepších. Sami sa môžete potácať niekde v predposlednej divízii, no dostanete žetón na vstup do draftu a tam si postavíte tím z hráčov, ako Ronaldo, Messi, Zlatan, Hulk a podobne. Odohráte turnaj a ak sa vám darí, čaká vás bohatá odmena. Hra vás takto motivuje aj so svojim divíznym klubom stúpať ďalej. Prvý vstup do draftu je zdarma. Na ďalšie už musíte siahnuť do vrecka s kreditmi.

FIFA 16
FIFA 16 Momenty vo vašej kariére vás vedia strhnúť.
Momenty vo vašej kariére vás vedia strhnúť.

FIFA 16 Niektoré ponuky na skórovanie sa neodmietajú.
Niektoré ponuky na skórovanie sa neodmietajú.

FIFA 16 Hra pred vás kladie tie najvyššie ciele.
Hra pred vás kladie tie najvyššie ciele.

A celé by to bolo skvelé, keby nás posledné dni nehnevalo odpájanie od EA Serverov. FUT je režim naviazaný na online, a to aj v prípade, že hráte singleplayer proti AI. Kedykoľvek stratíte pripojenie, pokojne aj počas rozohraného finálového zápasu, kde sa vám podarilo vydrieť náskok, hra vás vráti do menu. Nestalo sa to až tak často a možno to boli len ojedinelé výpadky, každopádne niečo takéto dokáže poriadne nahnevať, ak to bude pokračovať.

„Nextgenová“ FIFA 15 sa hrala úplne inak ako FIFA 14 a teraz sa zase 16 hrá úplne inak ako predchádzajúci ročník. Na FIFA pomery je hra až netradične pomalá, možno aj taktickejšia a to nie je vôbec zlé. Je to iné, ale fajn. Aj kontakty boli prepracované, a to ako s loptou, tak aj s hráčmi. Lopta tak viac odskakuje, budete častejšie padať, no aj profitovať z pošmyknutí či straty lopty súpera. Dokonca je vylepšený systém ovládania lopty a prihrávok, ktorý si vyžaduje chvíľku cviku, no ak ho zvládnete, odvďačí sa vám novými možnosťami. Len škoda, že na každý skvelý nový nápad je tu jeden zlý, ktorý ťahá celkový dojem dole a niektoré sa budú ešte poriadne ladiť v patchoch.

Pocit z trafenia žrde alebo brvna je výborný - viac fyzický, cítiť z toho silu, ak vypálite spoza šestnástky. Ibaže ich triafate až pozoruhodne často. Rovnako ako brankári pôsobia až takmer magneticky na loptu a často im skončí v náručí aj vtedy, keď by ste to nečakali. Rozhodcovia v sérii neboli nikdy jej silnou stránkou, no takto slabý ročník tu už dlho nebol. Ofsajdy sa stále pískajú s milimetrovou presnosťou, no najhoršie je to s posudzovaním faulov. Niekedy už naozaj neuveríte, čo všetko sa v hre dá zapískať. Najviac to je vidieť na penaltách. Ak ju rozhodca zapíska vo váš prospech, nebudete sa hnevať. Len budete krútiť hlavou. Posudzovanie autov a rohov je stále na základe toho, ktorý hráč loptu odkopol, nie ktorý ju ešte potom tečoval alebo zmenil jej smer.

Prepracovaná bola aj hra vo vzduchu, ktorá to, úprimne povedané, vôbec nepotrebovala. Minulý ročník nebol v tomto ohľade najlepší, ale čokoľvek je prijateľnejšie ako toto. Vo vzduchu má totiž teraz vo väčšine prípadov výhodu brániaci tím. Góly z centrov a rohov tak budú oveľa menej početné, no na druhej strane akonáhle si to všimnete, dokážete to sami využívať a vyhnete sa nebezpečným zákrokom na hranici šestnástky (keďže brankár alebo obrancovia väčšinu lôpt ľahko pokryjú).

FIFA 16
FIFA 16 Ženský futbal príjemne spestruje hernú ponuku.
Ženský futbal príjemne spestruje hernú ponuku.

FIFA 16 Hra opäť osloví grafikou, ale aj atmosférou na štadiónoch.
Hra opäť osloví grafikou, ale aj atmosférou na štadiónoch.

FIFA 16 Prezentácia hry je opäť na najvyššej úrovni.
Prezentácia hry je opäť na najvyššej úrovni.

Do prihrávok pribudol väčší prvok náhody. Lepšie je, že oproti 15 nie je prihrávka do behu všeliekom, v spojení s katastrofálnym prepínaním medzi hráčmi však budete z tých náhod neuveriteľne frustrovaní. Ste v protiútoku dvaja na jedného, chcete prihrať vedľa, nasmerujete prihrávku vedľa, no ona ide takmer priamo na brankára. V strede stratíte loptu, prepnete sa na hráča, no nezískate pod kontrolu toho, ktorý môže voči súperovi vystúpiť, ale toho, ktorý ho musí niekoľko metrov dobehnúť alebo skúsite hráča znova prepnúť. Zvlášť na najvyšších obtiažnostiach strata tých pár desatín môže bolieť.

Samé osebe sú to len malé veci. Malé úpravy a zásahy do hrateľnosti, no v konečnom zúčtovaní je dojem z hry horší ako minulý rok a nepomáhajú ani príjemné novinky. FIFA 16 chce vyzdvihnúť krásu futbalu, no zjavne je podľa autorov krásou tá „predšestnástková" hádzaná, inak si nedokážem vysvetliť, že každý tím, či už je to nejaký Al Hilal, švédske Malmö, AS Rím alebo Chelsea, všetkyi hrajú na kvadrilión prihrávok a takmer identickým štýlom. Rozdiel v kvalite hráčov je vidieť, ale štýl je stále ten istý. Ak poctivo hráte v obrane, často protihráčov takto vytlačíte niekde ku kraju ihriska alebo ich len necháte centrovať a idete do protiútoku zo získanej lopty (vďaka obrannej prevahe vo vzduchu).

FIFA 16 to mala našliapnuté výborne. Žiadne animačné bugy a glitche ako v minulých ročníkoch tu nenájdete. Ženy do futbalu pridali nový štýl hry, Draft je výborným prídavkom do FUT, taktiež mnohé zmeny do hrateľnosti musíme hodnotiť pozitívne. Grafika je skvelá, podobnosť známych hráčov je nevídane presná, prezentácia zápasov je vynikajúca. Nováčikom pomôže  FIFA tréner, ktorý naznačí ideálne riešenie aktuálnej situácie nad hlavou hráča, aj keď v NHL 16 je zapracovaný lepšie. Je tu ale niekoľko hlúpych chýb a nevyvážených prvkov, vďaka ktorým hra neobstojí ani v porovnaní s konkurenciou, ani v porovnaní s minulým ročníkom, ktorý ponúkol lepší dojem z futbalu.

napísal matus_ace 13.10.2015
7.5
8.2