MARIO TENNIS: ULTRA SMASH

MARIO TENNIS: ULTRA SMASH

7.0

Keď jedna chyba hre nadelí kanára

Recenzia na WiiU verziu

Je len málo postáv ako je Mario. Pracuje ako inštalatér, no vo voľnom čase má mnoho ďalších záľub. V prvom rade sa venuje záchrane chronicky unášaných princezien, no taktiež je skvelý pretekár, futbalista, golfista, gymnasta, plavec, no jednoducho všestranný športovec. A dokazuje to opäť. Po menšej pauze berie do rúk raketu a vydáva sa dobyť tenisové kurty. V minulosti sa mu to už neraz podarilo, tak prečo by to teraz malo byť inak?

Keďže sa Star Fox Zero a nová Zelda dočkali odkladu na budúci rok, má Nintendo na svojom Wii U trochu slabší záver roka. Super Mario Maker je už ďaleko a medzitým vyšiel len nový Project Zero, ktorý má úzku cieľovú skupinu. Čaká nás ešte nádejný FAST Racing Neo a očakávané Xenoblade Chronicles X. Aj preto Mario Tennis: Ultra Smash v aktuálnej ponuke zaujíma výraznejšie miesto, ako Nintendo plánovalo. A niekde to je aj dosť vidieť. Hra mala zabaviť hráčov pred jednou obrazovkou, teraz je jej úlohou aj predať pár kusov konzoly navyše. Púta väčšou pozornosť, hráči majú vyššie očakávania a nie všetko z toho hra dokáže naplniť.

V zásade sa Mario Tennis od svojich predchodcov až tak nelíši. Ponúka jednoduchý arkádový tenis v podobe, ktorú si dokáže užiť skutočne každý. Či už vaši známi hry hrávajú alebo nie, hru si dokážu užiť. Konzola je malá, stačí ju len hodiť do tašky, niekde doniesť a spolu s hrou pripojiť k TV. V tom momente začína instantná zábava. Ten fúzatý a mierne obézny ujo vám nemusí hovoriť vôbec nič, no aj tak vás hra vtiahne a vy sa do nej zahryznete tak, že sa od nej postavíte až o niekoľko hodín neskôr. To je pravdepodobne jej najsilnejšia stránka. Zabaví ihneď a kohokoľvek.

Mario Tennis: Ultra Smash
Mario Tennis: Ultra Smash Mega hríby dajú výhodu, ale dá sa jej ubrániť.
Mega hríby dajú výhodu, ale dá sa jej ubrániť.

Mario Tennis: Ultra Smash Množstvo detailov okolo kurtov ulahodí oku.
Množstvo detailov okolo kurtov ulahodí oku.

Mario Tennis: Ultra Smash Niektoré postavičky si v hre musíte postupne odomknúť.
Niektoré postavičky si v hre musíte postupne odomknúť.

Nie hneď budete hru zvládať na 100% a bolo by chybou niečo také od nej očakávať. Koniec koncov funguje na presne takom istom princípe ako všetky Mario športové hry. Akonáhle máte v rukách ovládač, podvedome tušíte, čo je vašou úlohou a ako to dosiahnuť. Čím viac času s hrou strávite, tým viac z nej začínate odhaľovať. Objavíte drobné finesy v pohybe postáv, všetky možnosti úderov a kombináciu toho všetkého. Hra vám, samozrejme, s týmto všetkým pomáha. Naznačí vám, kedy čo stlačiť, no už sami musíte zistiť, kedy to je len pre efekt a kedy si v súboji skutočne pomôžete. Hrať silné loptičky priamo na súpera je rovnako (ne)účinné ako slabé loptičky kdekoľvek inde.

Na postupné učenie ide hra jednoduchou cestou. Pohybujete svojou postavičkou po kurte a každé zo štvorice tlačidiel ABXY predstavuje iný spôsob odpalu. Presne tak ako v minulosti. Silný, technický a ďalšie odpaly sa tak pomaly striedajú a snažíte sa s nimi niečo vymyslieť. Ale podľa toho, ako sa úder podarí súperovi, sa môžete dostať k modifikátoru. Na povrchu kurtu sa vám objaví miesto, z ktorého môžete loptičku trafiť silnejšie, presnejšie a zákernejšie, ak stlačíte správne tlačidlo. Napríklad modrou farbou je znázornený falš, ktorý loptičku nepredvídateľne zatočí.

Takto sa pridá niekoľko ďalších úderov, pomalé aj rýchle. Dokonca sa naučíte zahrať loptičku, ktorá dopadne presne za sieť a takmer necupne. Hra si stále zachováva vynikajúcu dynamiku a ak obe postavičky na kurte využívajú všetky svoje schopnosti, vedia vzniknúť šialene krásne a aj dlhé výmeny. Novinkou teraz je, že vám Toad spoza kurtu hodí hríb, ktorý reaguje presne ako v iných Mario hrách. Zjete ho a narastiete. Zaberiete podstatnú časť kurtu, vaše strely sú fakt strely, no aj to všetko sa dá ubrániť. A aby to hra vyrovnala, huby dostávajú hráči na oboch stranách siete. Menší boost si dokážete dopriať aj pred súperovým podaním vo forme tauntu.

Už základná hra ponúka celkovo 12 hrateľných postáv, pričom ďalšie 4 si môžete odomknúť ďalším hraním. Ak by ste nedokázali splniť požadované kritériá, stále si ich môžete kúpiť za mince nazbierané v zápasoch. Medzi postavami nechýbajú tie najznámejšie z Mario série a podľa schopností sa delia do 6 kategórii. Každá má svoje výhody a nevýhody a musíte zistiť, ktoré schopnosti sa vám hodia proti určitým postavičkám. Napríklad Tricky postava ako Boo vám dokáže poriadne zavariť, ak proti nemu nenasadíte rýchlu postavičku ako Yoshi. Kým hráte sami, tieto veci riešiť nemusíte. Akonáhle sa pustíte do multiplayeru, už musíte pozerať na to, kto stojí proti vám.

Podobne bohatú ponuku nájdete aj v oblasti kurtov, ktoré sa neobmedzujú len na trojicu antuka, tvrdý povrch a tráva. Tie v hre patria medzi základné a nevyhnete sa im, našťastie ale autori popustili uzdu fantázii a pripravili ďalšie kurty s vlastnými pravidlami, pričom všade sa loptičky správajú úplne inak. Celkovo je tu 9 typov povrchov a každý ovplyvňuje dopad a rýchlosť loptičky. Piesočný kurt je pomalý a loptička na ňom necupne, čo predstavuje slušnú výzvu, ľadový je pomerne rýchly, no zas sa na ňom poriadne šmýka. Zaujímavý je povrch, na ktorom sa loptičky odrážajú vždy výrazne von, čo v spojení s točenými loptičkami zamotá hlavu. A nakoniec je tu morfovací kurt, ktorý stále mení podobu.

Prečo teda hore svieti sedmička, keď je všetko také zábavné a hra zjavne má čo ponúknuť? Je to jednoduché. Hrá sa výborne a zabavíte sa pri nej ešte lepšie, no musíte mať pri sebe partiu či aspoň pripojenie na internet. Sami si doma príliš nezahráte. Nie je tu žiadna kariéra, žiadny dlhší režim, len rýchle. Mega Battle je zápas s mega hríbmi, Classic Tennis bez nich, v Mega Ball Rally sa musíte pokúsiť udržať čo najdlhšiu výmenu a v Knockout Challenge musíte vyhrať sériu zápasov. Nič z toho vás samých nedokáže udržať dostatočne dlho. Online ale Mario funguje skvele a zábava sa v ňom vracia. To najlepšie ale zažijete s trojicou priateľov na jednom gauči.

Mario Tennis: Ultra Smash
Mario Tennis: Ultra Smash Každý typ povrchu má svoje špecifiká.
Každý typ povrchu má svoje špecifiká.

Mario Tennis: Ultra Smash Niekedy nie sú zákerné loptičky tým jediným, s čím sa musíte popasovať.
Niekedy nie sú zákerné loptičky tým jediným, s čím sa musíte popasovať.

Mario Tennis: Ultra Smash Hra vás postupne naučí využívať všetko vo svoj prospech.
Hra vás postupne naučí využívať všetko vo svoj prospech.

Zaujímavou a aj chytľavou možnosťou je amiibo tréning. Hra podporuje slušnú paletu amiibo postavičiek. Vaša amiibo vám pomôže v knokautoch aj online súbojoch, pričom to nezostáva len pri tom, ale postupným hraním zápasov si ich viete vylepšovať. Po určitom množstve zápasov sa postavičkám zlepší jeden z 8 atribútov (podanie, sila, rýchlosť, falš a podobne). Postavička má k dispozícii 10 slotov pre vylepšené vlastnosti a samotné schopnosti majú svoje limity, takže napríklad podanie si môžete zlepšiť len v dvoch slotoch maximálne. Ak si budete chcieť zmeniť schopnosti v slotoch, hra si od vás vyžiada poplatok v minciach. Ten nie je nízky, ale ak budete hrávať online, nebude pre vás prekážkou.

Audiovizuálna stránka sa nesie presne v štýle Mario hier. Hra vyzerá a počúva sa veľmi dobre, pôsobí milo a skvele to dokresľuje jej atmosféru. Zaujme mladších aj starších, ponúka milé detaily (mnoho postavičiek, dynamické publikum, zábery z hry na obrazovke nad kurtom) a ulahodí oku. Zvlášť pre lokálny multiplayer ponúka hneď niekoľko schém streamovania obrazu, aby ste si obraz na TV a ovládači vybrali tak, ako vám vyhovuje.

Mario Tennis: Ultra Smash má len jednu jedinú chybu. Len škoda, že práve tu najzávažnejšiu. Hra je výborná a prezentuje jednoduchý arkádový tenis v tej pravdepodobne najzábavnejšej podobe. Do rôznych vlastností postáv, povrchov a aj vylepšovania amiibo v Nintende investovali naozaj mnoho. Škoda, že zabudli rovnakú snahu investovať aj do vytvárania herných režimov. Ak preferujete singleplayer a nemáte priateľov online alebo offline, príliš dlho si hru neužijete, keďže tu nie je žiadny režim, ktorý by vás ako sólo hráča dokázal udržať.

napísal matus_ace 26.11.2015
7.0
6.0