Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

8.0

Reveal the Deep

Temné tajomstvo pod morom

Recenzia pre PC

kvalitné ozvučenie
rozprávanie príbehu
zaujímavé prostredie
hra svetla a tieňov v pixeloch
princíp prepínania svetov
výborný pomer cena/kvalita
bez ukladania pozície
zopár bugov

Niekedy sa nedá inak, len odovzdane súhlasiť s otrepanými frázami. A nie je možné hodnotiť Reveal the Deep bez toho, aby sme si pripomenuli, že niektoré nezávislé projekty s minimalistickým spracovaním dokážu vytvoriť atmosféru takú hustú, že jej ju môžu mnohé moderné horory s nálepkou trojáčkového blockbusteru len závidieť. Dobre im tak.

Hrali ste Home? Taká malá hra, kde panák chodil doľava a doprava, občas sa čosi stalo a za hodinku ste to dokopali do konca. Pixely vám vypadávali z obrazovky na podlahu, takže ste ich často museli zbierať. Ale bolo to výborné dielko, ktoré dokázalo vytvoriť tajomnú atmosféru postupným odhaľovaním príjemne napísaného príbehu. Bez akéhokoľvek zdržovania, opakovania takých skvelých zábavných herných princípov (prvýkrát, potom skôr otravných) či masturbovania nad fotorealistickou grafikou. Ak viete pútavo podať príbeh, nech je akokoľvek otrepaný, fantázia začne vždy pracovať a vy si užijete to (ne)príjemné mrazenie na zátylku v štýle krátkej poviedky.

Pocity, ktoré vo vás vyvolá Reveal the Deep, úzko súvisia s tým, kde sa práve nachádzate a čo sa okolo vás deje. Skutočne na tom nesmierne záleží, nech to vyznieva akokoľvek pateticky. Zhasnite svetlá, zapáľte si maximálne tak sviečku na stole, chlipkajte k tomu horúci čaj či varené vínko a so slúchadlami na ušiach (alebo v tichom prostredí vám môžu dunieť reproduktory) nechajte svoje telo padať v ťažkopádnom, archaickom skafandri na tiché a tmavé dno, do zhrdzaveného vraku lode z 18.storočia. Možno sa vám zdá, že z nej vyprchal všetok život, ale veľmi rýchlo zmeníte názor, ak sa o slovo prihlási čosi temné a začnete nachádzať zápisky ľudí prepadajúcich šialenstvu. Pukanie, búchanie, praskanie, namáhanie zvarov lode, ktoré v inak tichom prostredí ohlušujúco ohlasujú prítomnosť čohosi temného. Alebo to tam v pozadí, to tmavé, bola len chobotnica?

Ak na vás začne niečo žmurkať, spozorniete, ale to ešte netušíte, čo bude nasledovať...
Bubákov vystraší svetlo, v opačnom prípade vás roztrhajú na kusy.
Zápisky z denníkov sú napísané ľahko a doplnené krásnymi obrázkami.



Očakávanie zla je jedna z metód, ktoré dokážu vydesiť. Ako však túto tematiku chytíte za pačesy a vymodelujete do príťažlivej podoby, je už na vás. Je predsa iné, ak vás naháňa nejaký prerastený bulo so sekerou alebo vám na hlavu slintá stará barabizňa zo sanatória. Zľaknete sa, pretože to na nás skočí a v tmavej uličke by ste tie indivíduá teda stretnúť nechceli. Strach z neznáma, ktorý vo vás vyvoláva samotné prostredie, dokáže zaujať intenzívnejšie. Presne na to stavia Reveal the Deep. Ako neznáma postavička skúmate potopenú loď, prostredníctvom denníkov odhaľujete osudy posádky a pomalým tempom zisťujete, čo sa vlastne na SS Eurydice stalo. Bude to niečo škaredé, takže ponaučenie dnešného dňa znie: neprechádzaj na červenú. A neotváraj dvere podivným príšerkám, málokedy sa na teba začnú usmievať.

Nemusíte mať obavy, že by sa z Reveal the Deep vykľul 2D pixel-artový walking simulátor. Objavovanie útrob lode je síce jedným z pilierov hrateľnosti, ale nestačí ísť tupo jedným smerom. Hru možno zaradiť medzi puzzle platformovky a aby to nebolo málo, môžete dokonca aj zomrieť. Napriek rozvážnemu postupu sa tak neraz stane, ale obavy z nutných reštartov hoďte za hlavu, checkpointy sú primerane rozmiestnené. Raz spadnete na ostne vyvrhnuté z temnoty, inokedy vás dostanú čierne desy, ktoré sa boja len svetla. To sme vlastne doteraz ani neprezradili: náš hrdina v skafandri chodí nesmierne pomaly a cestu pred sebou si osvetľuje malou lampičkou. Nielenže často nevidíte, čo vás vlastne čaká, ale hra tieňov je až nepríjemne desivá. A svetla sa boja bubáci, takže ak nechcete, aby vás zjedli, obzeráte sa z jednej strany na druhú, a tak ich od seba odháňate.

Prejsť bludiskom v každej z trojice úrovní si vyžiada pochopenie prostredia, jednoduchých logických postupov a aj backtrackingu. Mapy nie sú rozsiahle, nestratíte sa. Celá kapitola je prístupná od začiatku až do chodbičky, z ktorej sa nedokážete vymotať. V prípade zaseknutia tak presnoríte všetko od začiatku, aby ste si potom plieskali dlaňou do čela, ako to, že vám to nenapadlo skôr. Stavom zúfalstva podliehať nebudete, skôr ide o zoznámenie sa s celou mapou a zvolenie si vhodnej cesty a postupnosti činností. Niekde musíte zhodiť kváder tam do tej diery, inokedy vylákať kraba z jeho úkrytu a to všetko zdupľujete klopkaním na telo lode. Klop-klop.

Nie, nemusíte si klopkať po čele, toto tu má skutočne svoj význam. Meníte tak totiž spôsob pohľadu do podmorskej krajiny, zapínate svetlo do minulosti. Miesto tmavomodrého sveta, z ktorého sála chlad a beznádej, sa lusknutím prstov presuniete do hnedého a podstatnejšie príjemnejšieho prostredia pred samotným nešťastím. Na zaujímavý zápis z denníka cestujúcich a posádky vás upozorní výkričník ako ukazovateľ možnej akcie, takže by ste nemali prísť o žiadny dielik z príbehovej skladačky. Presnoriť všetky zákutia potopenej lode budete musieť tak či tak, aby ste odhalili cestu vpred. Presuny do minulosti nebudete používať len na odhaľovanie nešťastia - súvisia s nimi aj riešenia mnohých hlavolamov. Celkový počet hádaniek nevyráža dych, ale aspoň nepôsobia príliš ako päsť na oko a zbytočne nezdržujú pri postupe.

Niektoré plošiny sa vo farebnom svete vznášajú, takže vystúpite na inak neprístupné miesta. Zaseknúť sa vám istotne podarí, ale len do momentu, kedy si prejdete ten kúsok mapy a zistíte, kam sa chcete dostať. Ovládanie je úplne zjednodušené a okrem smerových kláves využijete dve akčné tlačidlá. Skoky so značnou zotrvačnosťou nemusíte počítať presne na milimeter a nezabijú vás ani pády z výšky. Desivá atmosféra vo vraku vŕzgajúcej lode sa pred vami odkrýva postupne, a preto je škoda, že po dvoch hodinách odkráčate do náruče zahmleného záveru. Záverečné puzzle si vyžiadal trochu viac, než len posúvať debničku na podstavec, ale hra inak nie je náročná. Jediným záporom je nemožnosť manuálne si ju uložiť. Ak dokončíte kapitolu, pribudne vám v menu ďalšia. Celkovo sú tri. Odchádzať z hry bez ukončenia neodporúčame, už raz vyriešené hádanky vám zrazu budú pripadať nesmierne jednoduché.

Technické spracovanie je výborné. Pixel-art vo svojej najčistejšej podobe by si možno zaslúžil pestrejšie prostredie, ale aj tak je celá skladačka krásna i pre svoju jednoduchosť. Isteže, ak vám z pixelov naskakuje husia koža, nepresvedčí vás nič. Bravúrne zvládnuté je ambientné ozvučenie ako také. Počujete svoje ťažké kroky v nemotornom skafandri, bublinky vydychovaného vzduchu, klopkanie prechádzajúcich sa krabov po lodi, vŕzganie, otrasy alebo len hučanie, praskanie. Ohlušujúci rachot po páde vo vás vyvolá nepríjemný pocit, že ste prebudili dačo hrozné, ale nebudeme viac prezrádzať. Zvuky dodávajú hraniu šmrnc. Zľaknete sa párkrát, no strach budete mať skôr z toho, čo nevidíte a len počujete.

Napriek pixelovému spracovaniu je prostredie krásne a podmanivé.
Vo farebnom svete ožije nielen grafika, ale aj zvuky z minulosti.
Malý knižný tip: podobnou atmosférou si nás získal Simmonsov Terror, určite si ho prečítajte.



Reveal the Deep si kúpte. Jednoduchá puzzle platformovka sa nesnaží hrať na nič obrovské, ponúka jednoduchý, ale pútavý príbeh podporený ťaživou atmosférou. A mrkať na vás bude cenovkou jedno euro, v zľavách ešte nižšou. Ak ste znechutení záplavou nezávislých hovadín v Early Access, na ktorých si otestujete jedine tak možnosť vrátenia peňazí, nečudujeme sa prezieravému pohľadu. Ale práve preto je Reveal the Deep nenápadným klenotom. Survival nepodarky vám môžu liezť krkom, no potom je Reveal the Deep najlepšou odpoveďou na to, čo si na malých hrách vážime a prečo im držíme palce. Skromná, ale hutná zábava za drobný peniaz. Bugy tu nájdete, ale o to ľahšie ich hre odpustíte. Palec smerom nahor.


Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1.2 GHz, 1 GB RAM, 70 MB HDD



napísal kordi 5.1.2016


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Hodnotenie
Sector:
                                        8.0
Užívatelia (výpis):
                                       
6.3
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Užívateľské recenzie

Žiadne užívateľské články...Napíšte prvý....

Ďalšie články k hre
4 Reveal the Deep
[recenzia 5.1.]
Ďalšie aktuálne články
25 BioShock: The Collection
recenzia 26.9.
8 Sea of Thieves
dojmy 26.9.
139 Forza Horizon 3
recenzia 23.9.
46 HP Omen 15
23.9.
86 FIFA 17
recenzia 22.9.
31 Cossacks 3
recenzia 21.9.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2016 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk