THE AGE OF DECADENCE

THE AGE OF DECADENCE

8.5

Intrigy v dekadentnom Ríme

Čítate recenziu na novú hru! Naozaj nespomíname v tomto článku žiadny starý titul. Aj keď podľa obrázkov by to mohlo tak vyzerať. Age of Decadence je novinka, ktorá si navyše zaslúži zvýšenú pozornosť. Práve recenzovaná hra dokonca aj predbehla ambiciózny projekt Daniela Vávru - Kingdom Come: Deliverence. Ten sa prezentuje ako RPG bez mágie a drakov. Age of Decadence je na tom podobne. To je ale zrejme jediná výrazná paralela. Hra od štúdia Iron Tower Studio útočí na úplne iné zmysly.

Ak by sme hodnotili Age of Decadence len podľa grafickej stránky, tak by sme ju mohli rovno pokrčiť, zahodiť a poslať strojom času do roku 2002. Takže treba zatnúť zuby, prižmúriť oči a vydať sa do vrstevnatého príbehu plného zvratov, zrád, vrážd a ešte mnohého ďalšieho. Pod škaredou vrstvou prachu sa skrýva zlatý poklad.

Postavu si môžete vytvoriť, samozrejme, vlastnú, dať jej identitu - pohlavie, minulosť, určiť, ako má približne vyzerať a hlavne zvoliť povolanie, ktoré ovplyvní jej schopnosti. Pred výberom odporúčam podrobne preštudovať, čo si vyberiete, pomôžu aj informácie na internete. Záleží na tom, aký ste typ hráča a pri prvom hraní by sa malo zvoliť niečo najmenej náročné.

The Age of Decadence
The Age of Decadence Ukrižovaní sú na každom kroku.
Ukrižovaní sú na každom kroku.

The Age of Decadence Tak tu som skončil...
Tak tu som skončil...

The Age of Decadence Krčma, to musí byť!
Krčma, to musí byť!

Age of Decadence je RPG s ťahovými súbojmi, v ktorej takmer vôbec nemusíte bojovať. Už dávno sme tu ale nemali titul s tak veľmi prepracovanými súbojmi nablízko. Svojho protivníka môžete umlátiť toľkými spôsobmi, až sa vám hlava zatočí. Pravdaže platí, čím viac máte možností, tým je hra ťažšia. Je to tak. V každom ťahu máte niekoľko akčných bodov. Slabší útok stojí menej bodov, ten silnejší a účinnejší viac. Útek dozadu o pár políčok však tiež stojí pár bodov. Takže treba veľmi rozmýšľať a plánovať dopredu, čo spravíte. Základ je v šachu, len tu je to všetko ešte zložitejšie. Pri útokoch môžete mieriť na trup, ruky, zvoliť zaujímavú piruetu atď. Čo sa týka zbraní, aj tu je možností neúrekom - vrhacie nože, luky, dlhé vidly, krátke dýky a mnoho ďalšieho. V podstate všemožné zbrane, ktoré boli aj reálne v období antiky.

Zaujímavosťou je, že sa môžete súbojom vyhýbať. Jednoducho sa vyberiete cestou diplomata a problémy vyriešite dialógom. Táto cesta je však náročnejšia a znamená množstvo spätného načítavania uložených pozícií. Pozitívnou správou môže byť aj to, že napriek obrovskému množstvu textu nie je angličtina až taká zložitá. Takže vysomáriť sa z vagónu textov môže aj priemerný angličtinár. Na druhej strane by lokalizácia textov určite potešila. Ale nie všetko je len o pozornom čítaní a vykľučkovaní z diskusie. Stále sa pohybujete v RPG titule, takže je potrebné mať aj náležité schopnosti. Za ťažko získané body je nutné vylepšovať a voliť čo najrozumnejšie talenty, ktoré zahrňujú aj obchodovanie, etiketu, zakrádanie, krádeže, alchýmiu a výrobu predmetov. Každý bod má obrovskú váhu.

Cesta bojovníka je zo všetkých najťažšia a čas strávený pri hre sa z priemerných 15 môže vyšplhať aj na oveľa viac hodín. Pevne verím, že vás táto herná doba neodradí. Age of Decadence je titul, ktorý si zaslúži hrať ho viackrát - toľko volieb a priebeh je vždy iný. Nie je to len iná cesta, akou sa môžete vydať k rovnakému cieľu. Zvolená herná doba je optimálna, pretože titul nestihne upadať do stereotypu. To sa pri textovej hre stáva často. A ako už bolo spomenuté, textu je tu naozaj požehnane. Číta sa však ľahko a veľmi dobre vedie hráča do útrob príbehu. Opisuje aj také detaily, ako má kto usadené oči, ako sa tvárí, čo popritom robí. Skrátka rovnako ako v dobrej knihe.

Technickú stránku nie je nutné rozoberať do hĺbky, snáď len treba spomenúť dlhšie loadingy, ktoré môžu prekážať pri dlhodobejšom hraní. Zároveň sa ukazuje aj problém s pamäťou RAM. Tá sa zahlcuje a po viachodinovom hraní je dobré hru vypnúť a znovu zapnúť. Čo sa grafiky týka, treba upozorniť, že sa stále jedná o indie titul, na ktorom sa pracovalo desať rokov. Napriek slabšiemu výzoru však stále ponúka nádherné pohľady a reálne spracované prostredie. Posúvanie hrdinu po hernej ploche je občas dosť kostrbaté a problémové, ale to je len daň za použitý engine.

Hudba je naopak geniálne spracovanou zložkou s rôznymi nástrojmi. Obzvlášť nádherné sú pasáže, kedy sa do skladby zapoja aj husle. Hudobný sprievod príjemne dopĺňa atmosféru a funguje aj samostatne. Dobre sa počúva napríklad pri čítaní knihy alebo písaní recenzie. Dabing vôbec nehľadajte. Aj keď si ho tu viem predstaviť. Radšej žiadny ako nejaký, ktorý by len kazil atmosféru.

Age of Decadence je krásnou interaktívnou knihou, ktorá vyžaduje od hráča veľkú pozornosť a správne rozhodovanie. Ale ten pocit, keď sa vám príbeh podarí nasmerovať správnym smerom alebo porazíte súperov, je na nezaplatenie. Koho láka antický Rím a neodolá intrigám a ťahovým súbojom, pre toho je Age of Decadence správnou voľbou. Zdvíham však varovný prst pre tých, ktorí čakajú viac dynamický titul podobný modernejším RPG hrám. Age of Decadence je izometrický Fallout v iných kulisách.

The Age of Decadence
The Age of Decadence Môžete sa venovať aj alchýmii a výrobe výzbroje.
Môžete sa venovať aj alchýmii a výrobe výzbroje.