DIRT RALLY

DIRT RALLY

8.5

Najlepšia rally hra posledného desaťročia?

Tieto Vianoce síce sneh nenadelili, no zato začína poriadne mrznúť. Ráno si už na cestách musíte dávať pozor, aby ste nedostali šmyk, nezaparkovali niekomu v záhrade a nezrovnali so zemou plot a aj stromčeky. Ak sa vo vás skrýva pretekár, je lepšie nájsť si nejaké prázdne a veľké parkovisko a vyskúšať si efektné šmyky v rýchlosti jeden a pol machu tam. Alebo si kúpite DiRT Rally, najlepšiu hru aká v tomto žánri vyšla za dlhé roky. Naozaj. Takto ste si vždy predstavovali dokonalý rally zážitok, pri ktorom vám vrie krv v žilách a srdce sa vám rozpumpuje už na štarte.

Značka DiRT má trošku pošramotenú povesť. Nasledovala legendárne meno Colin McRae, pričom sa postupne vypracovala na samostatnú sériu, ktorá však pri trojke zmenila smer a s časťou Showdown fanúšikov rally sklamala na celej čiare. A možno aj na to Codemasters doplatili. Desiatky rokov známe meno v hernom biznise sa dostalo do finančnej tiesne, akú predtým tvorcovia nepoznali. A tak „Codies" pristúpil k razantnému kroku, ktorý nie je tradičný pri takto známych vydavateľoch. Nový DiRT sa mal vrátiť k základom prvých dvoch častí CMR, mal byť poriadne náročný a taktiež sa mal tvarovať podľa želaní komunity. Aj preto hra vyšla formou Early Access, ktorého výsledok máme dnes pred sebou.

Menší tím a menší rozpočet znamenali, že sa peniaze nesmú vyhadzovať mimo samotnú hrateľnosť. DiRT Rally tak od úvodu neútočí na vaše zmysly megalomanskou prezentáciou, prepracovaným introm ani ničím podobným. Po úvodných prihláseniach a prehláseniach vás čaká strohé menu, ktoré vás ihneď smeruje na to najdôležitejšie. Čo najskôr si nastavte čo potrebujete a vyrazte na cesty. Je jedno v akom režime, len aby ste tam už boli. A ak máte stále v živej pamäti to, ako sa jazdilo v DiRT 3 a Showdown, bude to pre vás obrovský šok.

Myslíte si, že budete držať nohu stále na plyne, pred zákrutou presne zabrzdíte a zadok jemne oškriete o neviditeľný mantinel na okraji cesty širokej ako pristávacia dráha na letisku? To máte z trochu inej rally hry. Paradoxne sme sa dočkali situácie, že tá najlepšia rally hra na trhu nemá oficiálnu licenciu (DiRT Rally nemá klasickú licenciu, ale aspoň disponuje licenciou na Majstrovstvá sveta rallycross), ale zároveň ukazuje, že si vie dobre poradiť aj bez nej. A ťaží práve z hrateľnosti a doslova výnimočného pocitu z jazdy.

DiRT Rally
DiRT Rally Rallycross je zábavný, ale zaslúžil by si silnejšiu pozíciu.
Rallycross je zábavný, ale zaslúžil by si silnejšiu pozíciu.

DiRT Rally Pikes Peak má svoje čaro, vie vás ale aj pripraviť o nervy.
Pikes Peak má svoje čaro, vie vás ale aj pripraviť o nervy.

DiRT Rally V rallycrosse idú súperi aj cez vašu mŕtvolu.
V rallycrosse idú súperi aj cez vašu mŕtvolu.

Rozhodnete sa oťukať v niekoľkých rýchlych pretekoch. Vyberiete si auto, trať, vyrážate zo štartu a v prvej zákrute končíte v šmyku a nakoniec na streche. Nevadí, skúšate opäť, idete opatrnejšie, už máte za sebou takmer celý prvý meraný úsek, no po ďalšom šmyku končíte v strome. Hra vás resetne a vráti na trať, udelí vám 14 sekúnd penalizáciu a s dymom spod kapoty a podivným rachotiacim zvukom sa plazíte do cieľa. Fyzika je neúprosná a koní pod kapotou je viac, než zo začiatku dokážete skrotiť. Ale to je len a len dobre.

Nebudem vám klamať. Hra je v prvých hodinách frustrujúca. Preč sú všetky barličky a možnosti vrátenia času. Nastavíte si pár asistentov a to je všetko. Už sa môžete spoliehať len na seba, keďže hra vám vždy dá len jednu šancu. A nepomôže vám ani „ragequit“, keďže zaň vás v kariére odmení rovno diskvalifikáciou. Chvíľu potrvá, kým sa naučíte dobre jazdiť. Keďže ale hra ponúka viacero totálne rôznych povrchov (a ešte aj v nich má každá trať iné zloženie), budete sa s jazdným modelom pasovať pomerne dlho. Keď ho konečne zvládnete, tak zistíte, že aj na najnižšej obtiažnosti stále na prvé miesto strácate nejaké tie sekundy. Ale aspoň to už nie je 50, ale len 5.

Časom ale nejaké tie rýchlostné skúšky vyhráte a taktiež sa môžete štverať hore rebríčkom pomedzi svojich priateľov. Taktiež si môžete dovoliť skúsiť aj vyššiu obtiažnosť. A vtedy ste už zrelí na kariéru. A práve tam objavíte ďalšie čaro hry. Aj počas kariéry vás bude neraz fackať. Celkovo sa skladá zo 6 krajín (Wales, Grécko, Fínsko, Švédsko, Monako a Nemecko), každá je špecifická povrchom aj cestami a v každej sa vám bude dariť inak. Niekde menej, niekde viac. To isté ale platí aj pre vašich súperov. Niekde skončia na prvom mieste, inde tí istí na poslednom. Alebo sa im pritrafí nešťastná nehoda a po defekte prídu do cieľa na nelichotivej pozícii. Nemusíte vyhrávať, aj tak si ale stabilnými umiestneniami dokážete v rally šampionáte zabezpečiť bedňu.

Rally kariéra však má aj pár neduhov. Časom sa môže prejaviť stereotyp. Počet rýchlostných skúšok síce narastá, no krajiny sú stále rovnaké. Občas je dokonca jedna skúška len obrátenou verziou predchádzajúcej. A taktiež sa v nej poriadne nagrindujete. Peňažný progres v hre je veľmi pomalý, kredity získavate jedine na bežnú prevádzku. Ak sa počas rozohranej rally kariéry rozhodnete preskočiť na rallycross kariéru či preteky do vrchu, často nebudete mať dosť kreditov na kúpu auta pre tieto preteky.

Hra je pomerne skúpa na finančné odmeňovanie, čo rozhodne nepatrí medzi jej klady. Na druhej strane obsahuje prekvapivo slušný model manažmentu tímu, ktorý ale niečo stojí. Kupujete si autá, najímate lepších (a drahších) mechanikov, predlžujete kontrakty a vybavujete ich perkami, aby lepšie nastavili vaše auto na trať a pridali vám niekoľko možností do detailného nastavenia. Auto si môžete sami nastaviť presne podľa svojich potrieb a toto nastavenie zdieľať cez Steam Workshop pre ostatných hráčov. Lepší mechanici sa hodia aj počas rally. Po každých dvoch skúškach máte nárok na opravy, ktoré vám zaberajú istý čas. A lepší mechanik s vyšším skillom na motory vám poškodenie opraví za kratší čas.

Taktiež auto si najazdenými kilometrami zlepšujete, no nie až tak výrazne. Je to skôr taký menší bonus. Ideálne je do kariéry vkročiť od 60. rokov, no hra vám pravdepodobne neskorší štart ani nedovolí. Tieto autá ešte nie sú také rýchle a dajú sa najjednoduchšie zvládnuť. Celkovo hra ponúka 10 kategórií vozov a líšia sa hlavne dekádou, kedy boli aktívne. Našťastie Codemasters nezabudli ani ako jazdia divé šelmy v kategórii B, s ktorými máte o zábavu postarané. Nájdete tu však aj aktuálne novinky a taktiež známe a populárne vozy ako Impreza či Lancer X.

Aj tak je ale výsledný počet áut nižší, než by ste si želali. Globálne je síce vozidiel v hre relatívne dosť, no ak si to rozoberiete na jednotlivé kategórie, tak zistíte, že v niektorých sú len po dva kusy. Napríklad 60. roky zastupuje len Mini Cooper a Lancia Fulvia. Chýba legendárna Alpina či napríklad Saab 95. Podobné je to aj v iných kategóriách a napríklad spomínaný Lancer X je jediným Lancerom v hre. Rallycross licencované autá a vozy na preteky do vrchu (celkovo len tri) sú v hre samostatne.

Rally je super, aj keď je kariéra časom trochu repetitívna. Na tratiach máte klaustrofobický pocit. Sú úzke, kľukaté, náročné a vynikajúco navrhnuté. Nemáte priestor na chybu - ak okolo vás nie sú priepasti, priekopy, stromy alebo múry, tak sú tam záveje, ktoré vás priťahujú ako magnet. Aj tak som si ale najviac užíval rallycross. Dynamické preteky plech na plech neoslovia počtom rôznorodých tratí a ani áut, ale atmosférou pri pretekoch patria k tomu najlepšiemu, čo hra ponúka. Preteká sa na doraz a súperi si idú pre prvé miesto aj cez vašu mŕtvolu. Všetky tie rozjazdy a kvalifikácie vás budú baviť, no pravá šou začne až vo finále. Škoda, že nie je práve táto časť hry ešte rozsiahlejšia. Navyše je aj pre nováčikov prístupnejšia ako rally.

DiRT Rally
DiRT Rally Manažment tímu je prekvapivo prepracovaný.
Manažment tímu je prekvapivo prepracovaný.

DiRT Rally Zvládnuť škandinávsky šmyk je peklo a budete sa to učiť dlhé hodiny.
Zvládnuť škandinávsky šmyk je peklo a budete sa to učiť dlhé hodiny.

DiRT Rally Podmienky na trati sa s vami nikdy nemaznajú.
Podmienky na trati sa s vami nikdy nemaznajú.

Preteky do vrchu na legendárnom Pikes Peak sú zase presným opakom. Predstavujú to najnáročnejšie, čo v DiRT Rally nájdete. Tiež je obrovská škoda, že hra neponúka viac áut a vrchov, no niekoľko rôznych variácií Pikes Peak vám nejakú dobu postačí. Autá sú rýchle, ťažko sa ovládajú, ale ten pocit, keď sa rútite nebezpečnou cestou pri závratnej rýchlosti a za vami zostávajú kúdoly prachu, je na nezaplatenie. Málokedy to dokončíte v zdraví a vcelku, často si pri tom vytrháte vlasy, no v zásade si budete jazdu vychutnávať.

A okrem toho hra dokáže zaujať aj v online segmente, keďže si už v Early Access stihla vybudovať veľmi slušnú komunitu. Vaše časy sú zapísané do všetkých možných rebríčkov a dobre viete, že vždy narazíte na niekoho, kto vás prinúti dupnúť na plyn a stiahnuť tú jednu desatinku. Taktiež dokážete jazdiť v rôznych online eventoch a nechýbajú ani ligy, pričom si s priateľmi môžete vytvárať vlastné. Možností je mnoho a ligy tak môžu vyzerať presne podľa vašich predstáv. Poteší aj prítomnosť výziev, ktoré sú denné, týždenné aj mesačné.

EGO engine, aj keď hra využíva jeho najaktuálnejšiu verziu, nie je najnovší. Občas to je trošku vidno, napríklad modely áut zaostávajú za konkurenciou, ktorá vyšla v priebehu roka (teraz nemyslím WRC). Ani okolie tratí nie je to najkrajšie, aké ste kedy videli. Hra ale aj tak vyzerá dobre. Hlavne rôzne časticové efekty, keď sa za vami víri prach či odskakuje blato. Osloví vás aj kvalitný priestorový zvuk (aj keď zvuky áut by mohli byť trošku lepšie) a taktiež dobrý deštrukčný model, ktorý nie je len vizuálny, ale má vplyv aj na jazdu ako takú. A to výrazný. Navyše sa hra skvele ovláda volantom a autori už upravili aj spätnú väzbu (aj keď stále má svoje chyby), pričom aj tu sa s nastaveniami môžete spoľahnúť na Workshop.

DiRT Rally je najlepšou rally simuláciou za dlhé roky. A je skutočne simuláciou, Codies sa nehrajú len so slovíčkami, ale stoja si za nimi. Rally vás potrápi, možno až tak, ako už roky žiadna podobná hra. Jej úzke cesty plné nebezpečenstva si budete užívať. Taktiež sa budete učiť na svojich chybách a pomaly získavať odvahu aj rýchlosť. Koniec koncov, k tomu vás okrem bežných pokynov bude často nabádať aj váš spolujazdec. A neuveriteľne si užijete každý jeden súboj v rallycrosse. Škoda len výrazného grindovania v kariére a taktiež ponuky, ktorá mohla byť širšia. V oblasti áut by stačilo málinko viac, v oblasti tratí by to chcelo ešte nejaký slušný update.

napísal matus_ace 31.12.2015
8.5
8.6