DYNASTY WARRIORS 8: EMPIRES

DYNASTY WARRIORS 8: EMPIRES

7.5

Vylepšení generáli na handhelde

Recenzia na Vita verziu

Séria Dynasty Warriors má za sebou pekné roky a najmä zaujímavý systém vychádzania. Prvý tip pre neznalých: po regulárnom diele s číslovkou vyjde tzv. Xtreme Legends, potom Empires. Xtreme Legends slúži ako poctivý datadisk, kde sa dočkáte nových postáv, módov a scenárov, Empires prináša viac strategických možností vďaka inšpirácii sériou Romance of the Three Kingdoms (ďalší historický klenot Koei Tecmo). Tým pádom je Empires verzia viac taktickejšia, ale neprídete ani o jadro v podobe mlátenia stoviek jednotiek či mocných generálov na veľkých bojiskách. Pravda, Vita verzia pristúpila k istému kompromisu v podobe grafiky, ale hrateľnosť sa veru nezmenila.

Našinec si môže zmýliť Dynasty Warriors s klasickou rúbačkou a la Onimusha, no čaro hry sa skrýva nie v hromadnej akcii, ale taktike. Zoberte totiž hociktorého z desiatok čínskych majstrov do boja a je dosť možné, že vám padne pri polovici zabraného územia v momente, keď sa budete radovať nad zdanlivo získanou prevahou. Lebo napumpovať generála silnými údermi, špecialitkami a dúfať, že pri pochode bojiskom sa nestane nič nepredvídateľné a dostanete sa k bossovi, je príliš ľahkovážny prístup. Áno, prvé misie sú ľahučké a oháňate sa obrovskými mečmi, desiatky bežných pešiakov padajú na zem. Ale keď sa objaví prvý menší generál alebo nebodaj boss či dorazíte na väčšiu a komplikovanejšiu mapu, obyčajné trieskanie do dvoch-troch tlačidiel rozhodne stačiť nebude.

Takže späť do menu a poďme študovať. Výber generála je spočiatku jednoduchý, z celej palety 83 postáv máte na začiatku iba časť a ďalšie získate po prvých misiách v jednotlivých kapitolách. Štart misie sprevádza pohľad na mapu i taktická pasáž s voľbami o rozložení jednotiek i spôsobe postupu vpred. Oplatí sa naštudovať si jednotlivé miesta: kde čaká boss, kde sú stanoviská s posilami alebo si treba tipnúť, kde sa približne odohrajú najtvrdšie bitky a tieto miesta si treba zapamätať. Keď pôjdete do akcie s týmito vedomosťami, máte väčšiu šancu na úspech. Niežeby nepomáhala intuícia generála v poli, ktorý presne vie určiť, kedy sa vydať do útoku a kedy radšej zvoliť inú cestu.

Dynasty Warriors 8: Empires
Dynasty Warriors 8: Empires Na vládu jedného panovníka sa poskladajú v boji viacerí generáli.
Na vládu jedného panovníka sa poskladajú v boji viacerí generáli.

Dynasty Warriors 8: Empires Aj pri nižšom rozlíšení vynikajú efekty ostrých a rozmazaných predmetov v rýchlej akcii.
Aj pri nižšom rozlíšení vynikajú efekty ostrých a rozmazaných predmetov v rýchlej akcii.

Dynasty Warriors 8: Empires Hmm, nenápadné strategické miesto pripomínajúce malú svätyňu sa vždy oplatí zabrať.
Hmm, nenápadné strategické miesto pripomínajúce malú svätyňu sa vždy oplatí zabrať.

Dynasty Warriors 8 bol jeden z najsilnejších dielov a Vita verzia zachytáva jeho čaro v pohybe. Sú tu bohato spracované Story Mode i Free Mode. Lepšie je začať v Story Mode kvôli novým postavám, ale i možnosti absolvovať historickú či fiktívnu líniu, ktoré sa varírujú v kľúčových bodoch histórie. Je tu výborne spracovaná analógia postáv, pričom každá má aj vlastný scenár, čo už v skorých fázach tvorí predpoklad pre dobrých favoritov na bojisku. Oba módy majú kvalitne spracované mapy, kde môžete putovať podľa vlastného uváženia a nie sú tu nalinkované cesty a jednotlivé fázy boja. V Story Mode si vyberáte zo štyroch postáv, čo spočiatku stačí (nehovoriac o tom, že v minulosti ste mali pre scenár daného jasného borca) a jednotlivé dejové línie sú bohatšie ako v minulosti.

Navyše misie sú robustnejšie, čo na jednej strane znamená ich dlhšie prechádzanie, ale súčasne máte pocit, že mapy sú konečne naplno využité vďaka dodatočným úlohám, ktoré vedú k vedľajším úlohám (ale aj bonusom – neoplatí sa ich vynechávať v snahe rýchlo doraziť bojisko). Pokiaľ ste znalci série alebo vám scenáre budú pripadať povedomé z iných hier, oplatí sa plniť všetky doplňujúce úlohy, aj vedľajšie misie, aby ste si z príbehových scenárov odniesli čo najviac. Kto má rád voľnosť a nechce civieť na dlhé scény, vystačí si s Free Mode, aj tam je úloh požehnane.

A kde prichádza na rad Empires si vychytávkami? Vo väčšej miere sa venujete zloženiu jednotiek. Sú tu novinky, ako manželstvá, ktoré produkujú deti a z nich môžu vyrásť noví generáli – čo je prirodzený vývoj a výborne využitý na rozširovanie radov. Kto chce, môže sa nechať zaradiť do istého rádu či pôsobiť na vlastnú päsť. Selekciu hrdinu riešite aj v iných verziách, tu ho tvoríte z gruntu, s vlastným arzenálom. Keďže s ním trávite viac času podľa výberu a nie iba preddefinovaných scenárov, máte väčšiu kontrolu nad misiami. Postupne máte sériu úloh, ktoré plníte v kalendárnych mesiacoch a po určitom čase sa koná veľká porada a rozdelenie úloh. V tomto smere je podstatné, či ste na voľnej nohe alebo slúžite istej frakcii, lebo máte iné možnosti na výber. Čo je veľký rozdiel oproti bežným hrám s nalinkovanou líniou – tu si žijete vlastné bitky. Je na vás, ako postupovať, ale rozmýšľajte takticky, aby ste sa napríklad jedného dňa neocitli proti frakcii, ktorej ste kedysi slúžili. Môžete síce skúšať aj cesty diplomatické, ale väčšinou končíte na bojisku, kde sa merajú sily a znalosti taktiky. A to sa ešte pripravte na manažment surovín, budovanie kráľovstva i udržiavanie rodu.

Empires prináša isté zmeny aj do bojov. Hoci tá väčšia taktika sa týka skôr aktivít mimo nich, tu sa môžete sústrediť na lepšiu škálu útokov, kombá, špeciálne zásahy a duálne zbrane. Hlavnou zmenou je stratégia štartu bitiek a rozhodujúcich momentov. Novinka má detailnejšie a neraz i väčšie mapy, ktoré využívajú autori na premyslenejší postup: najmä základne sa oplatí obsadzovať skoro a vo vhodnom poradí. Túto postupnosť sa oplatí naučiť, lebo niektoré úlohy priamo počítajú s tým, že len obsadením menších základní sa dostanete k hlavnej. Šermovanie, odrážanie stoviek oponentov a používanie megazbraní a úderov nestačí, hoci môžete byť akokoľvek obratní a zdatní z hlavných dielov.

Pri takom množstve bojovníkov je dosť veľké umenie zobrazovať akciu vo svižnom framerate, ale Vite sa to darí. Síce platí za to daň v podobe nižšieho rozlíšenia, slabších textúr či menšej viditeľnosti, no boje sú rýchle, kombá pekne zobrazované a autori využili šikovne aj dotykový displej pri mape, príkazoch alebo aj používaní bojových kariet. Jednoduché i dvojité dotyky – a zrazu je ovládanie intuitívne. Ale Dynasty Warriors 8: Empires je na pomery PS Vita pekne veľká hra. Pýta viac ako 3GB miesta a pri toľkých mapách, bitkách i 83 generáloch je jasné prečo.

Dynasty Warriors 8: Empires sa dostáva na PS Vita vo svižnej, kvalitnej podobe. Bojová zložka stále funguje, taktická zaberá, obsahu je tu dosť na 20 i viac hodín a možnosť zobrať si hru na cesty je fakt zaujímavá. Síce sú bitky spravidla rozsiahle a aj na taktiku potrebujete viac ako 10 minút, ale táto séria na handheld patrí.

Dynasty Warriors 8: Empires
Dynasty Warriors 8: Empires Prehľadná mapa naznačuje, koľko možných ciest môžete skúšať na jednom bojisku.
Prehľadná mapa naznačuje, koľko možných ciest môžete skúšať na jednom bojisku.