Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

6.0

Valhalla Hills

Cesta Vikingov do Valhally

Recenzia pre PC

roztomilá grafika
množstvo budov
chýba klasická kampaň
totožná náplň všetkých misií
nedostatočný tutoriál
nevuyžitý potenciál vojska
generované ostrovy občas skôr škodia

Možno bude pre vás novinkou, že legendárna budovateľská séria The Settlers vznikla primárne pre Amigu v roku 1993 a až o rok neskôr prišla na PC. Oproti vtedajšej najjagavejšej strategickej hviezde Dune 2 boli osadníci zameraní skôr na pomalšie hranie a spoliehali sa na nepriamu kontrolu diania na obrazovke. Neovládali ste samotné jednotky, ale iba umiestnením budov hre „naznačili“, ako si prajete, aby vaša komunita fungovala.

Rovnaký princíp vo svojej novinke Valhalla Hills použilo štúdio Funatics, ktorého zamestnanci (ne)prekvapivo pracovali aj na starších dieloch série The Settlers. Vyzbrojení dostatočnou dávkou skúseností sa pustili do vytvárania budovateľskej stratégie zo sveta Vikingov. Tí majú jediný cieľ - dostať sa do Valhally, siene slávy, vytúženého miesta odpočinku každého severského bojovníka.

Na to, aby sa fúzači dostali do svojho militantného raja, budete musieť prekonať množstvo levelov pozostávajúcich z náhodne vygenerovaných ostrovov. Každý ostrov reprezentuje samostatný level a s narastajúcim odohraným časom sa náročnosť lokalít, samozrejme, zvyšuje. Niečo ale majú všetky spoločné. Je to portál, ktorým sa Vikingovia dostanú na ďalší ostrov, kde budú získavať ďalší „honor“ (ukazovateľ znázorňujúci ich priblíženie sa k Valhalle). 

Po otvorení portálu sa treba porátať s mýtickými bojovníkmi.
Ostrovy v neskoršej fáze naberajú objem do šírky aj do výšky.
Zmena dennej doby Vikingom pristane.



Transportné portály sú chránené mýtickými bytosťami a tie reagujú iba na dve úplne odlišné presvedčovacie metódy - meč alebo chlieb. V praxi to znamená, že level (ostrov) môžete ukončiť buď úspešnou vojenskou inváziou portálu, alebo splnením ekonomických podmienok, teda podplatením strážcov portálu. Bohužiaľ, toto je jedinou náplňou všetkých misií – dostať sa k portálu a obsadiť ho alebo nazbierať dostatok surovín na jeho otvorenie mierumilovnou cestou.

Žiadne iné úlohy, výzvy ani zadania v hre neexistujú a viete si predstaviť, ako takáto monotónna náplň vplýva na herný zážitok po niekoľkých odohraných hodinách. Hre jednoznačne chýba akákoľvek kampaň, naplánované misie alebo podobný ucelený systém, ktorý by zabezpečil väčšiu motiváciu a chuť do ďalšieho napredovania. Takto jednoducho vždy dostanete holú mapu, postavíte základňu, otvoríte portál, vygeneruje sa ďalší ostrov, sprístupnia nové budovy, postavíte základňu, otvoríte portál a budete dúfať, že pri milióntej iterácii sa najlepší z vašich Vikingov konečne dostane do raja.

Titulu taktiež chýba klasický tutoriál. Ak nemáte skúsenosti s podobným typom hier, budete zo začiatku veľmi tápať. Jedinou pomocnou barličkou sú popisy budov, ktoré ako-tak vysvetľujú ich funkciu. Aby sa predišlo totálnej nude, Funatics pre potreby Valhalla Hills vymysleli desiatky budov, rôzne logistické usporiadania a ekonomické postupy. Predsa len, jedná sa o nepriamo ovládanú stratégiu, a tak práve budovy sú alfou i omegou hrateľnosti. Ich rozdelenie korešponduje s dvomi možnosťami otvorenia portálu, a teda budovy sa delia na ekonomické a vojenské.

Vytvorenie fungujúceho hospodárstva je založené na splnení základných požiadaviek severanov - jedlo, spánok, nástroje, chuť neustále sa s niekým mastiť. Potravinové budovy, respektíve celá sieť potravinárskeho priemyslu, začína lovom rýb, pokračuje lovom zvierat, pestovaním obilia, mlynmi, pekárňami a končí pri páleniciach a krčmách. Aby jednotlivé povolania fungovali, musia byť zabezpečené nástrojmi a na nástroje budete potrebovať drevo, kameň a ďalšie nerastné suroviny, ktoré, samozrejme, treba ešte pred ich použitím náležite spracovať a upraviť. K tomu sa pripočítavajú podporné povolania, ako lesník (vysádza nové stromy), chovateľ zvierat, výrobca náradia, chlapíci z logistiky, ktorí s batohom na pleciach prenášajú suroviny zo skladov na miesta ich určenia.

Vojenské budovy pozostávajú z rôzne veľkých táborov, budov na výrobu zbraní, obranných veží či podporných objektov zlepšujúcich výdrž a morálku armády. Keďže samotných vojakov priamo kontrolovať nedokážete, vojenské budovy sú jediné, ktoré po postavení dokážete presúvať ľubovolne po mape. Jednoducho „zdvihnete“ celý tábor, položíte ho do blízkostí nepriateľa, všetci vaši vojaci sa rozbehnú k budove a pozabíjajú, čo sa nachádza v jej dosahu. Problém je, že na dobytie prvých niekoľkých (desiatok) ostrovov vám stačia základní vojaci vyzbrojení jednoduchými sekerami. Postavíte pár táborov a niekoľko desiatok „sekerníkov" si poradí so všetkými nepriateľmi.

Najhoršie na tom je, že na vybudovanie takejto armády nepotrebujete takmer žiadnu ekonomickú infraštruktúru, stačí vám pár rybárskych chatrčí, dvaja – traja drevorubači, niekoľko základných stanov, výrobca nástrojov, tri vojenské tábory a 15 minút času. Ostatných 20 budov sa ani nedotknete. Načo polia, načo zlievárne, keď to funguje výborne aj bez nich? Vojenskému spôsobu nepomáhajú ani náhodne generované mapy s vertikálnym profilom. Možno sa zdá, že na takmer kolmých stenách nie je možné nič postaviť, no opak je pravdou. Vojenské tábory bez problémov presuniete aj tam, kde by sa neudržali ani kamzíky.

Výstavba dedinky v plnom prúde.
Chytanie rýb je najjednoduchším zdrojom potravy.
Vojaci objavili nebezpečenstvo.



Situácia sa, našťastie, skomplikuje, keď sa na mapách objavia nepriateľsky naladení trpaslíci a silnejšie mýtické bytosti, ale jednoduchý postup uvedený vyššie sa dá stále aplikovať, iba treba vybudovať viac vojenských táborov. Tu prichádza na rad vaše hráčske svedomie: budem sa snažiť využiť všetko to, čo titul ponúka alebo sa uspokojím s jednoduchým víťazstvom? Budovatelia a ekonomickí stratégovia asi zvolia prvú možnosť. Druhá možnosť až taká ružová nie je a vojenskí taktici by sa mali radšej poobzerať po inom titule.

Pochvalu si naopak zaslúži grafické spracovanie. Vikingovia aj ich svet je spracovaný v roztomilom, farebnom vizuálnom štýle a pri zoomovaní na niektoré aktivity a animácie človiečikov sa neraz pousmejete. Jednotlivých Vikingov dokážete pri troche snahy a s dobrou pamäťou rozpoznať čisto iba podľa ich vizuálu a navyše si ich v hlavnom menu môžete prispôsobovať podľa vášho vkusu.

Najväčšie recenzentské klišé o hre s nenaplnením potenciálom sedí ako povestný zadok na šerblíku aj na Valhalla Hills. Roztomilá grafika, množstvo budov, ekonomické a logistické manažovanie dedinky potešia, chudobná herná náplň, absencia tutoriálu a nepodarená vojenská časť sú ale, bohužiaľ, na príťaž a ako celok hra nedosahuje kvalitu pôvodných The Settlers.


Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Dual Core 2,5 GHz, 4 GB RAM, GeForce 8800 GT, OS Win 7



napísal je2ry 14.1.2016


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Hodnotenie
Sector:
                                        6.0
Užívatelia (výpis):
                                       
6.6
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Vo svete: (metacritic)
                                        7.0
Užívateľské recenzie

Žiadne užívateľské články...Napíšte prvý....

Obrázky
Ďalšie aktuálne články
2 Space Run Galaxy
recenzia 25.7.
4 Mighty No. 9
recenzia 22.7.
34 Hearts of Iron IV
recenzia 20.7.
4 Yo-Kai Watch
recenzia 19.7.
233 Pokémon Go
recenzia 18.7.
18 Furi
recenzia 15.7.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2016 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk