DRAGON'S DOGMA: DARK ARISEN

DRAGON'S DOGMA: DARK ARISEN

8.5

Stále jedinečný bojovník bez srdca

V posledných rokoch sa na PC objavuje čoraz viac titulov, ktoré boli pôvodne určené výlučne pre konzoly a handheldy. Capcom aj ďalšie veľké spoločnosti si uvedomili, že PC je veľmi populárna platforma, ktorej sa navyše dajú prispôsobiť akékoľvek hry. A preto tu už máme aj staršie diely Resident Evil a teraz aj pozoruhodnú RPG Dragon's Dogma. A spokojní môžu byť hráči aj distribútor.

Podobne ako v prípade iných portov ani tento nevyniká svojou grafikou a prináša si so sebou neduhy z minulosti, avšak dokáže upútať hráčov výbornou hrateľnosťou a atmosférou. Z bezvýznamného osadníka sa v úvode hry stáva hrdina, keď sa postaví proti drakovi, ten mu vytrhne z hrude srdce, avšak odvážlivec prežije a znovu precitne. Odvtedy je však spätý s drakom a začína sa jeho strastiplná cesta naprieč nebezpečným svetom plným zbojníkov a mytologických kreatúr. Veľmi rýchlo zistíte, že život bez srdca má aj svoje výhody. Ste totiž jedinečnou bytosťou, čo dokáže čeliť hydre, kyklopom a iným monštrám, ktorými sa hemží celá krajina. Navyše vás nasledujú unikátni pomocníci - pawni, ktorí prichádzajú z inej dimenzie cez trhlinu, aby slúžili vyvoleným - v tomto prípade vám.

Dragon's Dogma: Dark Arisen
Dragon's Dogma: Dark Arisen Nepriateľom môžete vyliezť na chrbát a dokážu to aj vaši AI spoločníci. Menších protivníkov aj podržia, aby ste im zasadili ranu.
Nepriateľom môžete vyliezť na chrbát a dokážu to aj vaši AI spoločníci. Menších protivníkov aj podržia, aby ste im zasadili ranu.

Dragon's Dogma: Dark Arisen Jeden spoločník - pawn je váš, ďalších dvoch si môžete prenajať aj od iných hráčov.
Jeden spoločník - pawn je váš, ďalších dvoch si môžete prenajať aj od iných hráčov.

Dragon's Dogma: Dark Arisen V hre sa strieda deň s nocou. Počas tmy narazíte na odlišné monštrá a vyniknú tam svetelné efekty.
V hre sa strieda deň s nocou. Počas tmy narazíte na odlišné monštrá a vyniknú tam svetelné efekty.

Prvého pawna si vytvoríte podľa vašich predstáv a podobne ako vášmu hrdinovi mu môžete zvoliť pohlavie, určiť vzhľad, povolanie a navyše aj jeho správanie v boji. Je to váš verný druh, ktorý bude permanentne stáť po vašom boku. Ďalších dvoch spoločníkov si vyberiete na určených miestach priamo z trhliny, kam sa dokážete premiestniť. Potenciálni spolubojovníci vychádzajú z hmly, aby ste si spomedzi nich vybrali podľa ich levelov, výzbroje a sympatií. Zaujímavosťou je, že sa väčšinou jedná o osobných pawnov iných hráčov a vy si ich vlastne prenajímate a ľubovoľne meníte. Rovnakým spôsobom môže byť použitý váš pobočník, ktorý sa takýmto spôsobom vyvíja a navyše vám za poskytnuté služby môže priniesť aj odmeny.

Správanie pawnov je pozoruhodné a jedná sa azda o najvyspelejších AI spolubojovníkov, akí sa objavili v hrách. Sú do značnej miery samostatní a prekvapujú svojimi výkonmi aj  inteligenciou. Môžete ich koordinovať jednoduchými príkazmi, v boji sa však väčšinou rozhodujú sami podľa situácie. Používajú rôzne schopnosti, postupne sa naučia, aká je najvhodnejšia taktika proti rôznym monštrám, a dokonca vás aj poučia a poradia. Skúsená čarodejnica napríklad už vie, že na harpye platí oheň, a tak pri boji s nimi preferuje tento element a navyše ním okúzli vaše zbrane. Bojovník hľadá slabiny nepriateľa, goblina či lúpežníka vám neraz podrží, aby ste mu mohli zasadiť úder, veľkým beštiám vyskočí na chrbát a tne do nich svojím mečom či dýkami.

Pawni niekedy v boji umierajú, ale stačí, keď sa dostanete k ich telu a okamžite znovu precitnú. Spadne vám sánka, keď uvidíte, ako jeden spolubojovník bez pokynu vezme do náručia vzdialeného zraneného druha a položí ho k vaším nohám, aby ste ho oživili. Okrem toho vaši pomocníci automaticky zbierajú korisť, ktorú nevezmete, môžete liezť do ich inventára a použiť ho na odkladanie prebytkov, keď je vaša postava preťažená. Niekedy zapochybujete, či sa jedná len o umelú inteligenciu, správajú sa totiž rozumnejšie ako mnohí hráči v MMO tituloch, kde by bol tento systém perfektný. Je zaujímavé že takúto vyspelú AI spoločníkov priniesol Capcom už pred niekoľkými rokmi, sotva však aj dnes nájdete v inej hre lepšiu a mnohé súčasné RPG by si mohli brať z Dogmy príklad.

Paradoxne je však inteligencia nepriateľov pomerne slabá. Málokedy medzi sebou spolupracujú, niekedy konajú nelogicky, zmätene sa hýbu alebo sú toporní, dajú sa prekabátiť jednoduchou ľsťou. Preto vám ani veľké potvory a bossovia (na hlavnej pevnine pri normálnej obťažnosti) nebudú robiť vážnejšie problémy. Hlavne keď zistíte, aké majú slabiny a využijete ich. Bossovia síce vedia nepríjemne ublížiť, ale sú dosť pomalí, takže keď sa budete v pravej chvíli uhýbať, nemusíte mať obavy. Len súboje s nimi sú zdĺhavejšie a prekvapí, keď sa vyšplhajú aj na miesta, kde ste sa cítili v bezpečí. Inak je časom otravné, že sa protivníci neustále respawnujú a treba ich zabíjať stále znovu, keď sa vraciate po tých istých cestách, čo nie je ojedinelé. Väčšia výzva a už iba čistokrvná akcia, hoci s doplnkovými úlohami, vás čaká na ostrove, ktorý bol do pôvodnej hry pridaný v expanzii. Je dostupný prakticky už od začiatku, lenže kým nenazbierate na hlavnom kontinente desiatky levelov, nemáte tam čo hľadať. Jednoducho neprežijete, pretože v separovanom bludisku sa ukrývajú najsilnejší bossovia hry.

Samotné boje sú (v nemalej miere aj vďaka pawnom) úžasným zážitkom a soľou tejto hry. Fascinujúce je hoci len sledovať z úzadia, ako si počínajú vaši spolubojovníci, ktorí aj s vašou minimálnou asistenciou dokážu zabiť mytologické zviera. Vy to však môžete urýchliť vašou primárnou či sekundárnou zbraňou a rozmanitými schopnosťami. Treba si však dávať pozor na staminu, ktorá sa síce samovoľne dopĺňa, ale keď ju v zápale boja miniete, vaša postava sa zadýcha a je niekoľko sekúnd prakticky bezbranná.

Zavesiť sa na telo chiméry a ťať do živého, odseknúť jej hadí chvost a sledovať, ako sa potvora zvíja na zemi a znovu pozviecha, prebehnúť kyklopovi pomedzi nohy, vyhnúť sa tak jeho kyjaku a skočiť na chrbát - to sú momenty, ktoré budete milovať. A keď vás harpye chytia do pazúrov a vynesú do výšky, nebude vám všetko jedno. Zaujímavé je aj to, že boj môžete občas urýchliť úskokmi a aj húževnatý boss je razom mŕtvy, keď ho vylákate a postrčíte z útesu. Inokedy prekvapí, keď grif, ktorý napadol vás aj pocestných, jednoducho v polovici súboja odletí a už sa neukáže.

Dragon's Dogma: Dark Arisen
Dragon's Dogma: Dark Arisen Harpye sú dotieravé a môžu vás aj vyniesť do vzduchu.
Harpye sú dotieravé a môžu vás aj vyniesť do vzduchu.

Dragon's Dogma: Dark Arisen   V hre je aj priestor na štipku romantiky.
V hre je aj priestor na štipku romantiky.

Dragon's Dogma: Dark Arisen Inventár a položky hrdinu (napríklad pri nakupovaní schopností) nevyzerajú zle, ale ovládanie je tam hrozné.
Inventár a položky hrdinu (napríklad pri nakupovaní schopností) nevyzerajú zle, ale ovládanie je tam hrozné.

Pre hru (s výnimkou ostrova) je príznačná rozľahlá krajina spestrená bludiskami. Poriadne sa nabeháte a keď už tu nie je kôň, prídu vhod aspoň teleportačné kamene, ktoré vás vrátia do mesta, prípadne do bludiska.  Putovanie je niekedy poriadne zdĺhavé a checkpointov málo, takže hru často manuálne ukladajte, aby ste sa v prípade úmrtia nevracali tam, kde ste boli pred polhodinou. Hlavné mesto je monumentálne, plné rôznych uličiek, zákutí a NPC postáv (príležitostne sa zasekávajú), ktoré si môžete nakloniť aj malými darčekmi. Tu, ale aj v iných menších sídlach, vás čaká mnoho úloh, väčšinou dobrovoľných, od eskortu pocestných, cez sledovanie špióna, hľadania dôkazov, predmetov, až po pomoc pri obliehaní pevnosti. Mnoho menších zadaní pritom nájdete na vývesných tabuliach. Nosný príbeh až tak neoslní, ale niektoré úlohy sú naozaj nápadité. Len je škoda, že rozhovory iba čítate (počúvate), ale chýbajú možnosti voľby, ktorými by ste usmernili dialógy, prípadne priebeh úloh.

V mestách sú aj obchodníci a krčmy, kde môžete prespať a zregenerovať zdravie družiny, odkladať prebytky a tiež prikupujete nové schopnosti pre seba a svojho pawna a priraďujete ich myši a klávesom. Dokonca je možné zmeniť aj povolanie, a to ako vás, tak aj  vášho pobočníka, čiže ak sa vám nepáčil zabijak, zmeníte sa napríklad na mystického rytiera a môžete používať meč aj mágiu. Ale pozor, level hrdinu síce zostáva, ale počítajte so zmenou oblečenia a ďalšej výbavy a prikupovaním nových schopností. Dá sa teda povedať, že hráč má naozaj veľkú slobodu pri úpravách a formovaní seba aj družiny. Navyše poteší aj možnosť kombinovať predmety v inventári a vyrábať rôzne odvary a užitočné predmety z nazbieraných bylín a nálezov v truhliciach.

To zábavné a vydarené však znepríjemňuje veľmi ťažkopádna manipulácia s menu postavy, hlavne
inventárom. Prejavuje sa to najmä pri obchodovaní a vyzbrojovaní hrdinov, hoci zbytočne komplikovaná je aj práca s mapou. Vizuálne to až tak zle nevyzerá, ale prepínanie jednotlivých položiek je poriadne krkolomné. Všetko by sa pritom dalo krásne a pohodlne zvládnuť myškou, ktorú ale tvorcovia využili len čiastočne. A tak hráčov čaká šialené a neintuitívne prepínanie jednotlivých zložiek, potvrdzovanie krokov aj návratu do základnej ponuky.

Dragon's Dogma: Dark Arisen
Dragon's Dogma: Dark Arisen Táto kočka vás zavedie na ostrov a aj pomôže. Ale radšej sa tam veľmi neponáhľajte.
Táto kočka vás zavedie na ostrov a aj pomôže. Ale radšej sa tam veľmi neponáhľajte.

Dragon's Dogma: Dark Arisen V temnom bludisku na ostrove totiž číha smrť.
V temnom bludisku na ostrove totiž číha smrť.

Dragon's Dogma: Dark Arisen Kyklopov budete zabíjať často a je to celkom zábavné.
Kyklopov budete zabíjať často a je to celkom zábavné.

Na vzhľade sa síce podpísal zub času, ale aspoň je hra vo vysokom rozlíšení a beží pri 60 fps. Navyše vydarený dizajn sveta aj jednotlivých lokalít vám dovolí zabudnúť na nedokonalosti výtvarného spracovania.  Keď sa z kopca pozeráte na úžasné mesto ohradené vysokým múrom, nemôžete povedať, že to nie je pekný pohľad. A tvorcovia si dali záležať na detailoch, napríklad si všimnete šípy zabodnuté v stromoch (keď ste minuli cieľ) a monštrách. Najlepšie ale vyzerajú rôzne svetelné efekty a kúzla, najmä keď váš lampáš osvetlí tmavé okolie a očarované zbrane žiaria počas temnej noci. Za zbytočné ale považujem spomaľovanie času v niektorých momentoch počas boja, ktorých účelom je zvýraznenie kľúčových situácií. Tie ale nie sú vhodne vyberané a navyše je na niekoľko sekúnd spomalený čas uprostred dynamického boja kontraproduktívny a rušivý. Zvuky by neboli zlé, keby nekolísala hlasitosť, najmä pri vsunutých predelových scénach. Ústredná melódia hry s nežným ženským spevom je však očarujúca.

Za príchod hry Dragon's Dogma s pôvodným príbehom aj expanziou v jednom na PC môžeme byť Capcomu vďační. Stále je to titul, ktorý má čím zaujať, predovšetkým inteligentní pobočníci a komplexné boje sú jedinečnou súčasťou a robia hru nadčasovou. Napriek prítomnosti určitých archaických prvkov, s ktorými sa ale zmierite. Hra stojí niekde uprostred medzi Dark Souls (respektíve Monster Hunterom) a tretím Zaklínačom - nájdete tam niektoré spoločné znaky s Geraltom, predovšetkým pri pobyte a plnení úloh v mestách a okolí. Na ostrove pridanom v expanzii už potom dostáva absolútny priestor čistokrvná akcia a najtvrdšie boje.

napísal uni 21.1.2016
8.5
DRAGON'S DOGMA: DARK ARISEN