OXENFREE

OXENFREE

8.0

Jedinečné dobrodružstvo na tajomnom ostrove

Oxenfree otvára adventúrový žáner tohto roka veľmi sviežim a netradičným štýlom. Vtiahne vás do príbehu skupinky teenagerov, ktorá sa vydala na nočný výlet na tajomný ostrov. A keďže je to hra, nečakajte pokojné posedenie pri ohníku, ale mysteriózne dobrodružstvo, z ktorého nemusia všetci vyviaznuť živí. Presnejšie povedané, bude záležať na vás, ako to celé skončí a kto prežije.

Bývalí autori z Telltale games sa totiž sústredili práve na rozhodnutia, ktorými budete postupne ovplyvňovať priebeh celého príbehu. Ale nielen to, podarilo sa im aj posunúť rozprávanie hry na novú úroveň. Počas celého progresu totiž postavy debatujú. Vyrozprávajú stovky dialógov, preberú rozmanité témy a vy sa do každého rozhovoru aj zapájate niektorou z ponúknutých odpovedí. Každá vaša odpoveď bude mať dopad na ďalšie dialógy a aj výsledok hry. Pritom dialógy robia len pozadie samotnej hry, pri ktorej vy zatiaľ prechádzate ostrovom a objavujete jeho tajomstvá.

Vzhľadom na príbeh nemôžeme veľa o ostrove prezradiť, ale môžeme povedať, že je na ňom stará vojenská základňa, malé mestečko a séria turistických lokalít. Ostrov je však rozsiahly a užijete si na ňom 4-5 hodinový výlet, pri ktorom vás bude príbeh viesť rôznymi smermi a prechádza medzi mysterióznym a hororovým štýlom. Často ani nebudete vedieť, čo je skutočnosť a čo všetko sa ešte zmení. A v tom je jedinečnosť titulu. Celé to však má jeden háčik a to, že musíte vedieť po anglicky, aby ste si dobrodružstvo plne užili. Bez angličtiny sa hra síce dá zahrať, základ pochopíte, ale môže vám ujsť veľa podstatných vecí a rozhodnutia budete dávať skôr náhodne.

Oxenfree
Oxenfree Vitajte na ostrove, váš temný príbeh môže začať.
Vitajte na ostrove, váš temný príbeh môže začať.

Oxenfree Ostrov je rozsiahly a postupne ho budete spoznávať.
Ostrov je rozsiahly a postupne ho budete spoznávať.

Oxenfree Pôvodne si chcela skupinka teenagerov užiť večer pri ohni, ale situácia sa zamotá oveľa viac, ako si viete predstaviť.
Pôvodne si chcela skupinka teenagerov užiť večer pri ohni, ale situácia sa zamotá oveľa viac, ako si viete predstaviť.

V príbehu preberáte úlohu teenagerky Alex, ktorá sa so svojím nevlastným bratom a priateľmi vydáva večer na ostrov. Chcú si spraviť výlet a zabaviť sa, ale keď idete na tajomný ostrov a navyše v ústrety noci, má to svoje riziká a nemusí to dopadnúť tak, ako si predstavujete. A ani to nedopadne. Zvlášť potom ako Alex nájde v jaskyni niečo zvláštne a začnú sa diať podivné veci.

Mládež nevie čo a prečo sa to deje. Je to niečo s vojenskou základňou, ktorá tu niekedy bola? Hovorí sa, že v nej robili pokusy s telepatiou. Alebo sú to duchovia? Mimozemšťania? Zombíci? Šialená žena, ktorá býva na ostrove? Všetko je možné a presne to vás hra nechá dlho si aj myslieť. Veľmi pomaly budete odhaľovať detaily a presúvať sa stále viac do temnej podstaty problému ostrova. Zmiznutých ľudí tu bolo viac a vy možno budete ďalšími.

Nebudeme nič bližšie prezrádzať, ale je to veľmi dobre napísaný príbeh, ktorý postupne rozširujú neustále dialógy postáv. Tie sa venujú ako prostrediu ostrova, tak aj pocitom jednotlivých teenagerov, ktoré môžete svojimi odpoveďami upravovať a buď ich viac stresovať, alebo upokojovať. Môžete narušiť vzťahy a vytvoriť iné. Bude to na vás. A nezabúdajte, že vaše rozhodnutia budú ovplyvňovať aj prežitie postáv. Nakoniec, po dokončení hry, vždy uvidíte, čo ste svojimi rozhodnutiami ovplyvnili a pekne to hra porovná aj s ostatnými hráčmi. Tu prichádza na rad znovuhrateľnosť, kde sa vám hra oplatí prejsť aj viackrát, aby ste zistili, ako ešte môžete ovplyvniť jej koniec. Možno je škoda absencie ukladania pozícii, a teda rozhodnutia nemôžete skúšať priebežne, ale vždy znovu len od začiatku hry.

Zásadných rozhodnutí robíte počas hry len niekoľko a napríklad sa rozhodujete, koho pôjdete hľadať ako prvého, keď sa kamaráti záhadne stratia. Alebo robíte jednoduché testy so závažnými dôsledkami. Okrem toho je hrateľnosť založená na aktivovaní určitých vecí a ladení rádia, kde jemným dolaďovaním musíte nájsť určité frekvencie a niečo aktivovať. Je to pekná a hlboko zapracovaná funkcia, ale je to vždy jednoduché a vidieť, ako sa autori nesnažili hráčov zaťažovať riešením komplikovaných úloh. Chceli, aby si vychutnávali príbeh. Ponúkajú tak len jednoduché prvky, na ktoré veľmi rýchlo prídete. Nečakajte teda ani zbieranie, kombinovanie a používanie veci alebo nebodaj inventár. Osobne by som povedal, že by sa tu uživili aj výraznejšie puzzle prvky a komplikovanejšie riešenia vecí.

Namiesto riešenia puzzle úloh chodíte po ostrove, rozmýšľate, ako sa dostať na niektoré miesto na mape, kadiaľ prejsť alebo čo presne spraviť, aby sa vám otvorili niektoré dvere. Postavy však nebehajú, stále idú pomaly, aby sa vždy stihli porozprávať. Nič teda neurýchlite a vždy musíte pekne prejsťť krížom cez ostrov, ak sa potrebujete dostať na druhú stranu. Takto ho počas hry obídete niekoľkokrát. Vždy sa však otvárajú nové cesty a nájdete nové oblasti ostrova.

Zároveň spoznávate nádherne prepracované prostredia ostrova. Art štýl je parádny, maľovaný, temný a veľmi dobre zapracovaný do hry. Dopĺňajú to jednoducho modelované postavy, ktoré však majú parádne animácie doplňujúce dialógy. Zatiaľ čo postavy sú plne 3D, prostredie je 2D a prakticky je to jeden veľký obrázok, po ktorom sa pohybujete. Dopĺňajú ho efekty hmly a svetla a pôsobí to veľmi štýlovo. Ešte lepšia ako grafika je zvuková stránka s tichou ponurou hudbou a hlavne tonami a tonami dialógov, ktoré sú na takýto malý titul veľmi kvalitne nadabované. Cítiť z nich pocity postáv, ich charaktery a vzťahy s ostatnými postavami.

Oxenfree
Oxenfree Hra je pekne nakreslená a rozanimovaná, niekedy máte v okolí náznaky, ako situáciu vyriešiť.
Hra je pekne nakreslená a rozanimovaná, niekedy máte v okolí náznaky, ako situáciu vyriešiť.

Oxenfree Všetko v hre budete ovplyvňovať svojimi odpoveďami.
Všetko v hre budete ovplyvňovať svojimi odpoveďami.

Oxenfree Ako to celé skončí? To bude na vás.
Ako to celé skončí? To bude na vás.

Čo však mohli tvorcovia vyriešiť lepšie, je ovládanie na PC. Zatiaľ čo na Xboxe je to jasné, gamepadom ovládate postavu a farebnými tlačidlami ťukáte odpovede v textoch, na PC je to riešené zbytočne komplikovane. Postavu síce môžete ovládať gamepadom, ale ak to skúsite klávesnicou, tak funguje len cez WSAD bez možnosti zmeniť klávesy a myšou musíte klikať na jednotlivé možnosti odpovedí. Je to zbytočné, keďže ideálne by bolo postaviť celé ovládanie čisto na myši, ktorou by stačilo klikať, kam postavy majú prejsť..

Celkovo je hra veľmi kvalitná adventúra, ale nie štandardná a rátajte s tým, že je to skôr prerozprávaný interaktívny príbeh. Má kvalitný art štýl, parádnu temnú atmosféru s príbehom, v ktorom až do konca neviete, na čom vlastne ste. Dopĺňajú to možnosti ovplyvňovania vzťahov s ostatnými z partie. Ak ste náročnejší, bude vám chýbať zložitejšia hrateľnosť a ťažšie puzzle úlohy. Ale napriek tomu je to titul, ktorý by nemal chýbať v knižnici fanúšikov adventúr. Bude to ten najlepší tajomný príbeh, aký ste doteraz zažili.

napísal saver 27.1.2016
Oxenfree - trailer
| OXENFREE - TRAILER