DYING LIGHT: THE FOLLOWING

DYING LIGHT: THE FOLLOWING

8.5

Hor sa za zombíkmi na vidiek

Je to rok, čo Techland priniesol parádny zombie titul Dying Light. V ňom vylepšil svoje herné mechaniky, ktoré si nacvičil v Dead Island sérii, obohatil ich o parkour a dodal k tomu parádne zombíkmi ovládnuté mesto. Vypálilo to veľmi dobre a celé nám to prinieslo jedinečný zážitok v otvorenom svete. Autori však už vedia, že mesta stačilo, a tak nás v masívnej expanzii posúvajú von do prírody.

The Following nás tak zavedie na vidiek, ktorý je však rovnako ako mesto zaplavený zombíkmi. Je to prostredie výrazne rozsiahlejšie ako obe časti mesta v pôvodnej hre a keďže je otvorené, na prevoz nám autori ponúknu vozidlo. Konkrétne buginu, ktorú dostaneme na začiatku a ktorú si budeme postupne vylepšovať a upgradovať, tak ako sme v pôvodnej hre vylepšovali parametre svojej postavy. Tie sú, mimochodom, pre vstup na vidiek doporučené čo najvyššie, a teda ak si kupujete hru až teraz, je lepšie zahrať si najskôr pôvodnú kampaň a až potom náročnejšiu expanziu. Tá si už vyžaduje skúsenosti a vybavenie, aby ste len tak netápali uprostred stoviek zombíkov.

Expanzia nám hneď na začiatku ponúkne to, po čom sme túžili v pôvodnej hre, a to nájsť východ z mesta. Mysleli sme si, že vonku zombíci nie sú, že karanténa funguje. Ale nákaza sa dostala aj tam. Síce nás človek, ktorý sa dostal z vidieka, varuje, nech tam nechodíme, ale hovorí aj niečo o lieku. O čomsi, čo by mohlo zastaviť vírus. Napriek varovaniam sa tam vydávame s nádejou na ukončenie zombie apokalypsy.

Dying Light: The Following
Dying Light: The Following Vitajte na zombie vidieku.
Vitajte na zombie vidieku.

Dying Light: The Following Lokálni vidláci nechýbajú a pokiaľ si nezískate ich dôveru, nebudú vás mať radi.
Lokálni vidláci nechýbajú a pokiaľ si nezískate ich dôveru, nebudú vás mať radi.

Dying Light: The Following Dostanete buginu, s ktorou budete brázdiť zničený zombie svet.
Dostanete buginu, s ktorou budete brázdiť zničený zombie svet.

Za bránami mesta sa otvára vidiek - zničený, plný zombíkov a hlavne nebezpečný. Už sa nedá hocikde skryť, rýchlo vyskákať na budovy. Tu ide doslova o život. Ľudia, ktorí prežili, sa sústredia na farmách a neterorizujú ich len zombíci, ale aj gangy a vojenské skupiny. Doprostred tohto sa dostávate vy. Nikto vám neverí, nepozná vás a navyše sa hneď vypytujete na nejaký liek. Zisťujete, že nebude jednoduché dostať z vidlákov, nejaké informácie, a tak sa im rozhodnete pomáhať. To bude už základ samotnej hry.

Autori si tak pripravili slušnú ponuku hlavných misii a množstvo vedľajších misii a celé to dopĺňajú preteky na autách. Hlavné misie postupne otvárajú cestu k lieku, respektíve ku kultu modliacemu sa k Matke - tá vraj vie liečiť zombie vírus. Postupne medzi misiami však budete musieť plniť vedľajšie úlohy, aby si vás daný kult všimol. Budete tak pomáhať miestnym, napríklad s oslobodením čističky vody od banditov, vyčistením farmy od zombíkov, ale budete aj zachraňovať ľudí, eskortovať ich alebo im pomáhať s nájdením niečoho dôležitého. Je to pekný mix misii, ktoré vás prevedú po celej rozsiahlej oblasti vidieka. Nečakajte však od toho veľa príbehových scén, tie sú len zo 3-4, ale hre to ani nevadí, všetko dôležité a všetky vzťahy si tu vytvárate cez rozhovory s postavami, dozvedáte sa stále viac o ich živote, situácii a aj o Matke. Samotný obsah by plne stačil aj na kompletnú hru. Autori sa však rozhodli, že by to bolo nefér voči fanúšikom a vyžadovalo by si to viac času, tak to vypustili ako prídavok.

Zatiaľ čo ste v pôvodnej hre neustále bežali, liezli na mrakodrapy a parkourovali krížom cez mesto, tu dostávate rozpadnutú buginu, s ktorou budete brázdiť cesty a polia vidieka, a popritom budete liezť na kamenné bralá. Na každom kroku budete vidieť deštrukciu, od vyvrátených a odstavených áut na ceste, zničených vojenských konvojov, až po spadnuté lietadlo, ale aj zničenú diaľnicu so zápchou, poliami plnými rôznych typov zombíkov a nebude chýbať niekoľko boss zombíkov, ktorých postupne zlikvidujete.

Keďže z vozidla strieľať nemôžete, musíte ho neustále dobre vylepšovať, aby ste mohli prechádzať prostredím rýchlejšie, lepšie opevnení. Budete tak musieť zbierať súčiastky z ostatných odstavených áut alebo si ich kupovať u obchodníka, a to dokonca aj benzín, ktorý sa míňa. Rovnako bude dôležité aj rozširovať možnosti auta skillovaním postavy a šoférovaním. To vám dá možnosť namontovať si lepšie nitro, brnenie, UV svetlá, míny a veľa ďalšieho. Tu môžem pridať jednu malú radu, levelujte auto hneď na začiatku, a to zrážaním zombíkov alebo zúčastňovaním sa pretekov a jazdeckých úloh rozmiestnených na rôznych miestach po svete. Čím skôr sa vyleveluje, tým ste následne silnejší a zombíci na cestách vás až tak neotravujú.

Síce priamo z vozidla nebojujete, ale mimo auta už vytiahnete svoje zbrane, ktoré poznáte z pôvodnej hry. Teda rôzne mačety, pištole, samopaly, brokovnice alebo všetko, čo nájdete a vyrobíte. Z noviniek sú parádnym doplnkom luk a kuša. Už tu však vidieť menšiu závislosť na sekacích zbraniach. Nábojov nikdy nebude priveľa, ale vždy postačia na jeden výjazd. Stále však bude dôležité viac utekať a taktizovať, ako sa snažiť zlikvidovať každého zombíka. K tomu si bude potrebné dávať pozor na svoje zdravie. Úmrtie síce nie je tragédia, ale teraz vás vždy presunie do najbližšej strážnej loveckej veže a môže to byť dosť ďaleko od vášho auta a aktuálneho cieľa misie. Dá sa to síce za minútu-dve prekonať, začnete si však dávať pozor.

Singleplayerová kampaň hry vás vyjde na takých 15-20 hodín podľa toho, koľko budete spĺňať vedľajších misii, koľko času sa budete venovať levelovaniu, jazdeniu v pretekoch alebo spĺňaniu rôznych výziev. Spolu v hre strávite pokojne aj 40 hodín. Za ten čas prejdete ako povrchom, tak aj rôznymi jaskyňami, vyleziete na hory a navštívite aj rôzne továrne. Ak by vám bolo samému smutno, môžete si hru zahrať aj kooperačne a zapojiť sa aj do multiplayeru 4 vs. 1, kde znovu budú štyria ľudia bojovať proti jednému zmutovanému zombíkovi. Teraz aj s prídavkom vozidiel.

Dying Light: The Following
Dying Light: The Following Vaša bugina bude vyžadovať neustále opravy a upgrady.
Vaša bugina bude vyžadovať neustále opravy a upgrady.

Dying Light: The Following Kult matky vraj má liek na zombie infekciu.
Kult matky vraj má liek na zombie infekciu.

Dying Light: The Following Prostredie je rozsiahle, ale mapa je neprehľadná a nevýrazná.
Prostredie je rozsiahle, ale mapa je neprehľadná a nevýrazná.

Vizuál ukazuje parádne detaily a naznačuje, kam to ešte otvorená príroda môže dotiahnuť v tejto generácii - napríklad v GTA VI. Husto posadená tráva, stromy, vysoké detaily, jednoducho Techland sa skutočne pohral. Je to rozsiahle, má to svoj drsný štýl, v prostredí nechýbajú menšie dedinky, farmy, väčšie mestečko, továrne, sklady, priehrada, mosty, vlaky. Len celkovo je to trochu mŕtve, možno až príliš. Teraz nemyslím zombíkov, ale mimo nich sa tu nikto nepohybuje. Síce to nechýba, ale občas by nejaké iné auto podobné ako vaše mohlo prejsť. Ľudia sú poschovávaní na svojich farmách a základniach. Plus vidíte ich v misiách, kedy sa niekedy dostanú aj vonku do prostredia. Výkonovo hra nesklame a zdá sa mi, že je ešte menej náročná ako pôvodná hra keďže vidiek je jednoduchší ako husto zastavané mesto.

Čo autori nedomysleli, je mapa sveta. Tá je jednoduchá, čiernobiela s vyznačenými zombíkmi namiesto poriadne vykreslených ciest. Síce ju postupne objavujete, ale ani keď ju celú odkryjete, nie je dostatočne prehľadná. Nevidíte na nej, kde sú hory, kade môžete prejsť skratkou a celá sa zdá nejaká neúmerná k prostrediu. Ťažko sa tak orientujete na ceste k cieľu. Neustále som musel mapu vyťahovať, aby som sa lepšie zorientoval. Nie je to veľký problém, ale bolo to otravné.

Keď to zhrnieme, ak sa vám páčila pôvodná hra, do The Following expanzie určite choďte. Je to epické rozšírenie so značnou voľnosťou, stresom zo zombíkov a láskou k vášmu jedinému dopravnému prostriedku. Príbeh pekne obohacuje zombie univerzum titulu a rozširuje herné možnosti. Bude zaujímavé sledovať, ako budú autori pokračovať v tomto univerze ďalej. Už svoj zámer aj potvrdili.

Dying Light: The Following
Dying Light: The Following Prestrihových scén nebude veľa a autori tu zjavne šetrili, ale hre ani nechýbajú.
Prestrihových scén nebude veľa a autori tu zjavne šetrili, ale hre ani nechýbajú.