SÉBASTIEN LOEB RALLY EVO

SÉBASTIEN LOEB RALLY EVO

4.5

Známe meno = veľký úspech?

Recenzia na Xbox One verziu

Píšeme to často a nielen my. Je to pravda, ktorá by mala byť vytesaná do kameňa – známe meno vám úspech automaticky nezaručí. Škót Colin McRae svojho času prepožičal svoje meno Codemasters a tí z neho vyťažili úspech a kvalitu, na ktoré spomíname dodnes. O niečo podobné sa teraz pokúša aj Sébastien Loeb, francúzsky viacnásobný majster sveta a najväčšia hviezda rally v poslednom desaťročí. Efekt je však presne opačný. Svoje meno prepožičal Talianom z Milestone. Tí sú v moto svete ako doma a posledné roky naberali aj skúsenosti so svetom rally. Zdá sa však, že čím viac vecí robia, tým horší výsledok čaká na nás hráčov.

Sébastien Loeb Rally Evo to mala v očiach mnohých hráčov spočítané už dávno pred vydaním. Nie pretože by už od začiatku hra nevyzerala práve najlepšie, ale pretože práve Codemasters sa minulý rok opäť etablovali medzi pretekárskou elitou vynikajúcim počinom DiRT Rally, ktoré ukázalo to najlepšie z rally sveta za posledné roky a nastavilo latku kvality veľmi vysoko. Nedávne WRC 5 ju bez námahy podliezlo a teraz to vyzerá tak, že aj Milestone rezignovali na to, aby zdvihli hodenú rukavicu. Inak sa totiž nedá vysvetliť to, čo sa nedávno dostalo na trh.

Hneď v úvode si musíme spraviť jasno v jednej veci. Sébastien Loeb Rally Evo nie je zlou hrou, lebo neobstojí v porovnaní s DiRT Rally. Tomuto porovnaniu sa nikdy nevyhne v žiadnom zo svojich aspektov. To ale nie je dôvodom nízkeho hodnotenia. Tým dôvodom je, že to sama osebe vôbec nie je dobrá hra. Pritom našliapnuté má dobre. No už od začiatku vám hádže polená pod nohy a po celú dobu hrania ste ako na horskej dráhe. Tu vás prekvapí úžasne rozsiahla ponuka, o minútu neskôr roníte krvavé slzy zo zvukov motorov a vzápätí si chcete ublížiť kvôli žalostnému jazdnému modelu. Potom ale narazíte opäť na niečo kvalitné a rozhodnete sa dať hre šancu. A takto sa cyklus opakuje.

Sébastien Loeb Rally Evo
Sébastien Loeb Rally Evo Na tratiach sa môžu premávať aj klasické krásavice.
Na tratiach sa môžu premávať aj klasické krásavice.

Sébastien Loeb Rally Evo Dojem z jazdy nie je práve najlepší.
Dojem z jazdy nie je práve najlepší.

Sébastien Loeb Rally Evo Rallycross hru príjemne osvieži, no AI na vás ohľady neberie.
Rallycross hru príjemne osvieži, no AI na vás ohľady neberie.

V prvom rade je to ale hra s veľkým menom a to so sebou prináša aj niekoľko výhod. Jednou z nich je oficiálna licencia, ktorej sa ešte budem venovať. Druhou je samotný Sébastien. Ten autorom nielen prepožičal meno a tvár, ale celá hra sa točí okolo neho. Je tu v pozadí aj akýsi náznak príbehu, v ktorom chce Sébastien nájsť svojho náhradníka medzi mladými jazdcami. Jedným ste aj vy a musí vás tak preveriť hromadou náročných skúšok. Fanúšikovia rally a najmä francúzskeho jazdca si ale prídu na svoje niekde inde. Okrem kariéry, multiplayeru a rýchlych pretekov sa totiž môžu vrhnúť aj na špeciálny, aj keď kratší herný režim Loeb Experience.

A aj keď som pri hraní hry občas vyslovene trpel, Loeb Experience som si naozaj užíval. Le Patron tu svoju bohatú kariéru rozdelil na 8 historických etáp, pričom v každej je niekoľko pretekov. Prevedú vás od začiatkov v roku 1999 a za volantom drobného Saxa, až po vrchol Loebovej kariéry v rally a svetový rekord na pretekoch do vrchu na Pikes Peak. Celkovo tu pretekov nie je veľa, ale ich reálny nádych buduje fajn atmosféru a každá etapa je sprevádzaná rozsiahlym a detailným komentárom samotného Loeba. A nerozpráva len strohé a nudné fakty, ktoré si nájdete na wikipedii, dáva do toho niečo viac.

Toto je niečo, čo rally fanúšikov napumpuje entuziazmom. Možno si poviete, že si na hlúpy jazdný model zvyknete a idete ďalej do normálnej kariéry. Sadnete za volant malého hatchbacku, zoznámite sa so zázemím svojho tímu (ktoré tvoria len dve testovacie trate), možno si trochu vyladíte vizuál svojho auta a idete priamo na trate. Hra hovorí, že si sami razíte cestu kariérou, no to minimálne zo začiatku nie je pravda. V úvode máte len jednu voľbu a žiadne prostriedky. Pustíte sa ale do pretekania a zostatok na účte utešene rastie. Kúpite si nové auto, to vám umožní postúpiť o sériu vyššie, kde si ešte vyberiete kategóriu, v ktorej chcete pretekať.

Možno vás až zarazí, aké množstvo obsahu pre kampaň autori pripravili. Prevedú vás históriou rally od 60. rokov až do súčasnosti, popritom vás zavedú aj na Pikes Peak a dajú vyskúšať Rallycross. K tomu si zajazdíte aj v (na túto hru netradičných) pretekoch ako Knockout či v získavaní sekcií trate. To všetko v ôsmich rally prostrediach a na piatich rallycross okruhoch spolu so 64 špeciálnymi etapami. Zajazdíte si na viac ako 50 vozidlách s rôznym náhonom a v každej ére a kategórii si vyberiete to svoje. Toto je jednoducho vec, kde Milestone aj vďaka rozsiahlej licencii prekonáva DiRT Rally ako nič.

To, že je tu hromada obsahu, nemožno pokladať za negatívum. Najväčšou výhodou je, že už po pár hodinách v kariére máte našetrené dosť na to, aby ste si naozaj išli svojou vlastnou cestou a prípadne aj skákali od legendárnej Alpiny, cez súboje Lancera a Imprezy, k nadupanej triede B alebo moderným štvorkolkám. Je tu ale problém. Akosi sa vám to všetko začne zlievať. Jeden pretek je ako druhý a nastúpi stereotyp, ktorý neprekoná ani striedanie vozov a sérií. Autori sa to snažia zachrániť Loebovými výzvami, ktoré vás čakajú vždy, keď na internom hernom rebríčku postúpite na určitú priečku. Tieto vám dajú zabrať viac ako bežné preteky, no aj lepšie odmenia. Stále ale večer nemáte chuť si k hre opäť sadnúť.

Sú tu všetky dôležité prostredia, takže nechýba Švédsko, Fínsko, Mexiko, Wales a ďalšie. Trate sú rôznorodé, dlhé aj krátke a už od úvodu pomerne náročné. Ale sú aj nudné. Samotné nepredstavujú takú výzvu. Sú tu neviditeľné bariéry, ktoré vás občas udržia, napríklad v zasneženom Švédsku sa nemusíte báť, že príliš vyletíte. Inokedy sa zas oplatí zobrať to po zvodidlách, keďže si tak zachováte rýchlosť a aj vás dobre navedú. Trate sú síce úzke, ale nezažívate tu adrenalín, kedy sa s autom snažíte ísť čo najrýchlejšie, no pritom sa bojíte aj dýchať, aby ste nevyleteli.

To ale neznamená, že sa tu nevybúrate. To budete robiť často, no nie kvôli tomu, že by hra predstavovala výzvu. Už od začiatku sa budete pasovať s podivným a plávajúcim jazdným modelom, ktorý predstavuje najväčšou prekážku medzi vami a akoukoľvek zábavou. Hra sa nemusí pokúšať o simuláciu ako DiRT Rally. Stačí, aby bola poctivou arkádou, či sa našla niekde medzi. V prípade Sébastien Loeb Rally Evo to ale vyzerá ako márna napodobenina simulácie, ktorá vychádza zo zákonov niektorej paralelnej dimenzie. Autá stále kĺžu, necítite dotyk s vozovkou a to často vyústi do nepredvídateľných situácií a aj vašej frustrácie.

Napríklad skoky sú tu miestom, v ktorom si fyzikálne zákony hádžu kockou a výsledkom je chaos. Taktiež si nepamätám, že by niekedy v histórii ľudstva autá tak často končili na streche. Okrem Reliantu Robin v Top Geare. Tu skončíte na streche bez toho, aby ste mali len tri kolesá a občas ani neviete prečo, auto sa len po zákrute prevráti. Naopak ručná brzda zase reaguje vždy rovnako a akoby vás ňou autori chceli vždy hodiť do ideálneho šmyku.

Sébastien Loeb Rally Evo
Sébastien Loeb Rally Evo Nechýba ani prierez Loebovou kariérou.
Nechýba ani prierez Loebovou kariérou.

Sébastien Loeb Rally Evo Po bugy nemusíte chodiť ďaleko.
Po bugy nemusíte chodiť ďaleko.

Sébastien Loeb Rally Evo Fanúšikov rally hra poteší aj mnohými detailmi z tohto sveta.
Fanúšikov rally hra poteší aj mnohými detailmi z tohto sveta.

Je až podivuhodné, ako sa toto všetko na vašom aute podpíše len minimálne. Aj s najsilnejšie nastavenou deštrukciou získate len pár škrabancov a možno vám ešte odpadne nárazník, no to je tak všetko a auto veselo pokračuje ďalej. Okrem defektu, kedy sa roztrasie ako ratlík, ktorému je veľká zima. Trošku vás to ťahá do strany, ale uháňate ďalej len s veľmi malou časovou stratou, ktorú hra dokáže ako-tak trestať až od strednej obťažnosti. Nemusíte sa ale báť, že by vás prekvapila nejaká vážna porucha. A keby aj, máte tu návrat v čase, takže každý vážny karambol je stlačením tlačidla preč.

Vizuál hry je podľa mňa strašný a na rok 2016 úplne nevhodný. Modely áut sú ešte pekné, ale prostredie je veľmi zlé. Objekty sú pár rokov zastarané, textúry rozmazané a čo je najhoršie, hra aj napriek tomu beží neuveriteľne zle. Na nie práve ideálny framerate si možno časom zvyknete a aj sa ho po nejakých 10 hodinách naučíte kompenzovať v oneskorenom ovládaní. Je to zlé, no stále nie horšie ako stuttering. Ak napríklad prechádzate nejakou pasážou s mnohými stromami, hra začne potrhávať, čo veľmi kazí zážitok.

A to isté platí aj pre zvuk. Je tu profesionálny komentár a príjemná hudba, a to je tak všetko, čo je možné pochváliť. Zvukové efekty sú veľmi zlé a zvuky áut sú jedna katastrofa za druhou. V hre je vozový park, ktorý má spoločne stotisícky koní. Hra aj napriek tomu znie, akoby do nej zvuky nahrávali v obchode so spotrebičmi a viac ako WRC špeciály rôznych dekád to znie ako pestrá prehliadka vysávačov. Pri vytáčaní motorov do vysokých otáčok budete krvácať z uší.

Sébastien Loeb Rally Evo je podivná a zlá hra. Z licencie vyťažila maximum a dalo by sa povedať, že na výbornú robí všetko, čo sa priamo netýka zábavy a hrateľnosti. Je ale smutné, že práve to najdôležitejšie za veľa nestojí. Vyzerá a aj hrá sa to ako nejaký alfa build, ktorý už síce má kompletný obsah, no vôbec nie vyladenú hrateľnosť a opravené bugy. Umelá inteligencia ide ideálnu stopu bez ohľadu na to, či ste tam alebo nie. Nastavenia vlastností auta sú tu asi len do počtu, ovládanie volantmi občas taktiež. Auto sa raz za čas niekde zasekne či sa prejaví iný bug. Môj najobľúbenejší sa prejavil vždy pri návrate v čase, keď som sa vrátil do miesta vo výskoku auta. Vtedy vás totiž hra nekontrolovateľne vystrelí hore, namiesto toho, aby auto po skoku normálne dopadlo. A to je len taká malá ilustrácia toho, ako práve hrateľnosť  v Milestone vôbec nezvládli.

napísal matus_ace 17.2.2016
4.5
SÉBASTIEN LOEB RALLY EVO