LEGO MARVEL'S AVENGERS

LEGO MARVEL'S AVENGERS

6.5

Kockovaní superhrdinovia znovu v akcii

Ak by sme mali ukázať prstom na hernú sériu, ktorá recykluje nie raz prezentované nápady a herné prvky, pričom napriek minimálnym inováciám má stále dostatok fanúšikov a i my sa napokon pri ich variáciách totožnej hrateľnosti skvele bavíme, nesmeroval by kritický ukazovák na šport či strieľačku z vlastného pohľadu. Ale na sériu LEGO od TT Games.

Koľko dielov v skutočnosti už vyšlo a koľko sa ešte len chystá, nebudeme počítať. Bude ich mnoho a toľko prstov asi ani nemáme. Ak vám sadne predloha a umiestnenie, dobre tušíte, do čoho pri kúpe idete, baviť sa budete rovnako ako vždy, bez akýchkoľvek neželaných prekvapení. Dvojsečná zbraň je spásou i prekliatím zároveň. Je úplne jedno, či sa vám potili dlane pri kooperatívnom besnení v Hobitovi, či ste utekali pred dinosaurami v Jurskom Svete, alebo ste ostali pri osvedčených Hviezdnych vojnách. Nič podstatné sa nezmenilo. Beháme, rozbíjame všetko na márne kúsky, plníme jednoduché logické hádanky s hordou superhrdinov (tentoraz nie z univerza DC Comics), z ktorých každý ovláda niečo a až spolu ako skupina zdolajú každú prekážku.

Napriek tomu, že sme sa so superhrdinami z Marvelu už aj na novej generácii herných konzol stretli (LEGO Marvel Super Heroes), budeme ich ovládať znovu. Tentoraz však v úzkej nadväznosti na dvojdielny film Avengers, takže nás čakajú scény a momentky, ktoré sme videli v úspešných predlohách. Snaha zviezť sa na vlne úspešnej predlohy zväzuje ruky herným dizajnérom, čo je vidieť hlavne v prípade scén s pomalším tempom. Zatiaľ čo filmová jednotka neustále ženie dopredu a predstavuje ohromujúcu zábavu s popkornom v ruke, Age of Ultron nestavia toľko na pompéznu akciu, čo je cítiť v upadajúcom tempe hry až na finálne vyvrcholenie. Práve LEGO hrám by popustenie uzdy fantázie viac prospelo.

LEGO Marvel's Avengers
LEGO Marvel's Avengers Ak sa vám darí, môžete vyvolať skupinový útok s ktoroukoľvek dvojicou a zdevastujete všetko vo vašom okolí.
Ak sa vám darí, môžete vyvolať skupinový útok s ktoroukoľvek dvojicou a zdevastujete všetko vo vašom okolí.

LEGO Marvel's Avengers Ovládanie vozidiel je spomalené a nemotorné, no napriek tomu sme si užívali mierumilovné GTA.
Ovládanie vozidiel je spomalené a nemotorné, no napriek tomu sme si užívali mierumilovné GTA.

LEGO Marvel's Avengers Uzatvorená aréna ponúka dostatok objektov na zničenie, no veľmi rýchlo vás omrzia fádnym dizajnom.
Uzatvorená aréna ponúka dostatok objektov na zničenie, no veľmi rýchlo vás omrzia fádnym dizajnom.

Nie je totiž jedno, či vás tvorcovia pri LEGO arkáde vrhnú do tunela, ktorým bežíte a scenéria sa okolo vás neustále mení. Alebo ukážu obrovskú miestnosť, kde je na rozbíjanie nie jedna kopa, ale rovno desať. Zároveň je hrateľnosť o dosť vlažnejšia. Namiesto neustáleho pohybu vpred odhaľujete v danej postupnosti akcie, ktoré musíte vykonať, aby sa vám otvoril spínač, ten zas aktivuje tamten prístroj, no najprv musíte priestor okolo neho uhasiť, k čomu vám pomôže aktivácia konzoly a Captain America so svojim štítom. Avšak ten je momentálne zaneprázdnený inou činnosťou, takže ho musíte odbremeniť od nepriateľov. Už to nie je taká jazda ako na začiatku a subjektívne práve prvá polovica vzbudila dojem, že sa neustále niečo deje a bola omnoho zaujímavejšia.

Tým, samozrejme, nechceme ani len naznačiť, že by bol Age of Ultron slabším filmom, len nie je až takým vhodným materiálom pre LEGO orgie v takom rozsahu, ako by si hra zaslúžila. Všetko začína úvodným zberom húb v lese z Age of Ultron, strih a už idete po stopách jednotky. Postupne si zašpásujete s Lokim a zachránite predajňu tekvicových raw koláčikov tamto na rohu 45th avenue, potom si zas porovnávate zbierku motýľov s Ultronom v jednom šedom mestečku. No veď to poznáte z filmov a keby aj nie, tak trochu sme dej prikrášlili. Ale len trochu. Znamená to však to, že prostredia sa mihajú okolo vás obrovskou rýchlosťou: Starkovo sídlo, les, ulice miest, farma, pevnosť, vrak lode a ktovie čo ešte. Tých niekoľko úrovní vám vydrží niekoľko hodín a môžete sa do nich, samozrejme, vracať. Oprava, musíte alebo by ste určite mali. Vyzobávanie bonusového obsahu je trademarkom celej série.

Vieme teda, kde budeme rozbíjať tisícky objektov zložených z kociek od známeho dánskeho výrobcu hračiek, no ešte si pre istotu pripomenieme, kohože sa to chopíme. Ak ste posledné roky prežili kdesi v lazoch alebo si užívali samotu na opustenom ostrove, možno vás momentálny výskyt komiksových superhrdinov zrazí na kolená. Avšak neodvratné zahltenie akčného žánru sa dalo očakávať a po rokoch nie veľmi úspešných pokusov to konečne klaplo. Avengers, partička hrdinov ochraňujúcich svet, patrí medzi najlukratívnejšie značky. Zlučuje už i osamote kvalitu: Iron Man, Hulk, Captain America, Black Widow, Thor a kopec ďalších. Ak píšeme kopec, myslíme desiatky panáčikov, vrátane záporákov, ktorých kabáty si obliekate. Zábava je zaručená.

Každý z hrdinov ovláda niečo iné, špecializácie sú zaradené do skupín, aby mohli jednu činnosť vykonávať viacerí. Počas kampane máte zostavu pridelenú, opakované hranie pre vyzobávanie všetkých predmetov a snorenie po tajných komnatách vám dovoľuje vybrať si z celého ansámblu. Niektorí útočia na diaľku, takže taký Iron Man okolo seba metá energetické pľuvance, Captain America hádže štít, Thor kladivo, Hawkeye používa luk na to, na čo primárne slúži a neškriabe sa ním po chrbte. Thor sa oháňa kladivom, no v špeciálnom móde si ho zelektrizuje, čo využije nielen v boji, ale aj pri aktivácií niektorých spínačov. Odomykanie dverí a iných cestičiek je doménou vybraných osobností, a preto sa pri prvom hraní ani do všetkých postranných uličiek nedostanete. Princíp činností určených pre vybrané postavy je známy z predošlých dielov a nič sa nezmenilo. Možno jedine to, že niekedy sme fakt netušili, čo od nás hra chce a čo tá mini ikonka hlavy Lego panáčika vlastne zobrazuje.

Okrem toho, že postupujete príbehom alebo čistíte všetky úrovne do biela, tu máte niekoľko základní, respektíve miest, kde nezískate titul True Avenger (vyzbieranie vopred daného počtu „studov"), a dokonca sme pobehovali po uliciach New Yorku. A páčilo sa nám to. Vieme, že to je otrepané ako predovolebné billboardy, ale bavilo nás len tak sa túlať po Lego uliciach alebo jazdiť v Lego autíčkach a ničiť Lego predmety. Okrem toho tu je mnoho postranných úloh. Ničím neprekvapia, takže jazdíte autíčkom cez checkpointy s časovým limitom, musíte sa niekam dostať, aby ste niečo stlačili alebo len niekoho rozoberiete na kocky. Doslova. Odreagovanie na výbornú, len škoda, že potenciál otvoreného sveta ostal v pozadí a stavil na zápletku zameranú na filmové predlohy, ktorá núti cestovať po celej planéte.

Grafika je super, veď ako inak, je to predsa LEGO hra o čomkoľvek ®. Všetko vyzerá úžasne, neviditeľný tunel alebo aréna vás navedie na správnu cestu a nepustí ďalej, občas sa zaseknete, občas niekam padnete, ale pozerá sa na to dobre. Horšie sa to už počúva, pretože dabing do LEGO hier skrátka nesedí, ozvučenie je striedme, hudobné motívy si budete vypiskovať a rozmýšľať, kdeže ste ich už počuli. Vo filmoch. Horšie však je, že nech to vyzerá akokoľvek príťažlivo, všetky ostatné chyby ostali a niekedy nás ovládanie a chaos na obrazovke znechutili.

LEGO Marvel's Avengers
LEGO Marvel's Avengers Niektoré scenérie sú nádherné, no škoda, že prostredia sú v týchto prípadoch zúfalo prázdne.
Niektoré scenérie sú nádherné, no škoda, že prostredia sú v týchto prípadoch zúfalo prázdne.

LEGO Marvel's Avengers Jedna z minihier: pohybom analógu okopíruj daný tvar.
Jedna z minihier: pohybom analógu okopíruj daný tvar.

LEGO Marvel's Avengers Svety z kociek sú krásne, ale, žiaľ, často repetitívne a bez duše.
Svety z kociek sú krásne, ale, žiaľ, často repetitívne a bez duše.

To, že kooperatívny multiplayer je prítomný len vo forme lokálnej podpory viacerých hráčov, berieme ako nutné zlo, avšak neprítomnosť online možnosti nás mrzí stále. Omnoho horšie je kostrbaté ovládanie a občas neprehľadná kamera. S postavičkou sa musíte pravidelne a presne nastavovať na aktívne miesto, hľadať, kedy môžete vykonať to, čo máte. Rozhodne to nepomáha menej zdatným hráčom, pre ktorých je gaučový multiplayer ako stvorený. Môžu sa zbytočne strácať, pretože ani pohyb hrdinov nie je príliš prehľadný a plynulý. Kamera je príliš statická a chceli by sme ju konečne už ovládať, aby sme sa nestrácali z obrazovky alebo neskákali nevedno kam, pretože odhad vzdialeností býva zbytočne nesprávny. Boje, hoci je penalizácia za smrť len minimálna, sú v hluku protivníkov chaotické. Umelou inteligenciou ovládané postavičky toho veľa nespravia a stalo sa nám aj to, že sa zasekli alebo nevedeli prísť za skupinou, takže sme hru museli reštartovať k posledne uloženému checkpointu. Ovládanie vozidiel v New Yorku je príliš spomalené a zatáčanie zas slabé, aby ste si užívali jazdu veľkomestom.

LEGO Marvel's Avengers je kvalitnou zábavou, tak ako ostatné projekty z tejto série. Zameriava sa výhradne na fanúšikov rovnomenných filmov, pre ostatných ide len o mlátenie prázdnej slamy. Ak Avengerov máte radi, užijete si, no postupne sa akoby z celej ságy vytráca humor, respektíve je príliš kŕčovitý. Sliepok a milk-shakeov už máme dosť a mnohé fóry sa opakujú. Žiaľ, je to už príliš obohrané a pochod hrou sme brali už ako povinnosť, nie zábavu. Pre menších hráčov však môže ísť o výhodný doplnok k ich obľúbeným superhrdinom a skvelý darček. Pre ostatných je to len tradičná zábava, ktorá neponúka nič navyše a už sa jej skutočne začíname prejedať.

napísal kordi 22.2.2016
6.5
7.2