THIS WAR OF MINE: THE LITTLE ONES

THIS WAR OF MINE: THE LITTLE ONES

7.5

Vojna s novými útrapami a deťmi

Viete, podľa čoho spoznáte kvalitnú hru? Spustite si ju neskôr, tak po roku. Sami postrehnete menšie chybičky krásy, benevolentne prehliadané drobnosti, ktoré vám dnes už prekážajú a výsledný zážitok nie je natoľko pohlcujúci ako kedysi. This War of Mine s tým problém nemá a potvrdzuje svoje kvality. Len na túto vojnovú depresiu musíte mať správnu náladu.

Bežne vedieme v hrách vojny, či ich sledujeme v obľúbených filmoch a seriáloch. Bojujeme na strane dobra, páchame genocídy na hrdinoch stojacich na opačnej strane barikády. Opojný pocit z víťazstva je neopísateľný, no na rozdiel od športového zápolenia nám po vojnovom konflikte ostane na rukách krv, ktorú si už do konca života nezmyjeme. Poľskí vývojári z 11bit Studios sa rozhodli pozrieť na vojnu očami najzraniteľnejších - civilistov, ktorí trpia vo vojne najviac. Získať v podstate nemajú čo, stratiť však môžu úplne všetko. Ale o tom všetkom ste sa mohli dočítať v našej podrobnej recenzii pôvodnej hry. Po roku k nám prichádza rozšírená verzia s podtitulom The Little Ones.

Ako je už z dodatku zrejmé, do hry pribudnú deti, ktoré tak ešte viac prehĺbia celkovo nepríjemnú atmosféru vojnového konfliktu. The Little Ones prichádza (zatiaľ) výhradne na konzolový trh (PS4, Xbox One) a PC hráči ostávajú o tento zážitok ochudobnení. Škodoradostné posmievanie bokom, tvorcovia sa chcú venovať primárne modifikačným nástrojom pre osobné počítače a obmedzené ľudské zdroje im nedovoľujú pracovať na viacerých veciach naraz. Na druhej strane: konečne sa dočkali i konzolisti a PCčkári neskôr dodatočný obsahu určite dostanú, navyše komunita bude a je okolo hry živá.

This War of Mine: The Little Ones
This War of Mine: The Little Ones V tomto dome bývajú dôchodcovia.Okradnete ich o posledné zásoby?
V tomto dome bývajú dôchodcovia.Okradnete ich o posledné zásoby?

This War of Mine: The Little Ones Detským postavám sa musíte venovať, často sa s nimi rozprávať a hrať.
Detským postavám sa musíte venovať, často sa s nimi rozprávať a hrať.

This War of Mine: The Little Ones Varíme. Kým máme z čoho.
Varíme. Kým máme z čoho.

V prípade, že ste si zatiaľ vojnu z pohľadu civilistov neskúsili, určite to napravte. This War of Mine ponúka mnoho lákadiel, hoci sa tak spočiatku netvári. Dvojrozmerné prostredie sledované z „plošinovkového” pohľadu možno nevyzerá dôveryhodne, ale nenechajte sa oklamať a spomeňte si napríklad na Deadlight. Na začiatku si vyberiete obyvateľov, o ktorých sa budete musieť starať, hra vám vygeneruje prostredie, kde strávite dni plné strachu a kde sa neodpúšťa ani tá najmenšia chyba. Cez deň upravujete ošarpanú budovu, vaše nové útočisko, vyrábate predmety uľahčujúce náročný život, varíte, liečite sa, vyrábate hmotné staty. V noci vyrážate do iných oblastí, kde naopak grindujete rôzne predmety. Občas natrafíte na obchodníka, inokedy vás navštívia iní občania sužovaní vojnou so žiadosťou o pomoc. Smrť na vás číha hlavne pri strete s banditmi, no taktiež nie je múdre nepočúvať civilistu s nožom v ruke, ktorý vás upozorňuje, aby ste mu nekradli jeho veci.

Zaujímavý feeling budete mať predovšetkým z atmosféry. Hrateľnosť je svojím spôsobom jednoduchá, jednotlivé herné prvky postupne odhalíte a pohodlný pochod hrou vám zvrátia prvky náhody. Pretože taký je život a vojna dvojnásobne. Netreba mať na papieri titul z jadrovej fyziky, aby ste vedeli, čo znamená prázdny žalúdok, depresia, choroba - a tomu všetkému budete neustále čeliť. Nenastane chvíľa pokoja, kedy by ste užívali ten skvostný pocit, keď ide všetko tak, ako má. Časový limit vás núti voliť činnosti podľa efektívnosti, pretože všetko nestihnete ani s trojicou v dome. Ľudia nemôžu stáť neustále na nohách, unavení obyvatelia sú cestou do horúcich pekiel, pretože morálka skupiny prudko upadá a pre jednotlivé postavy sa ako jediné riešenie javí samovražda.

Nielen prostredie, ale aj vaše správanie ovplyvňuje celú skupinu. V situácii, kde je často jediným východiskom (ak nepočítame smrť) krádež potravín alebo liekov podobne zmýšľajúcim obyvateľom, môže na niekoho z vašej partie doľahnúť ťažká depresia. Okradnete starých dôchodcov, ktorí sa snažia ako-tak vyžiť a necháte ich napospas osudu, zatiaľ čo ste obohatili batoh o potraviny a lieky na dva dni? Alebo ich rovno zavraždíte? Spytovanie si svedomia vidieť nielen na správaní vašich hrdinov, ale aj vy pred obrazovkou môžete začať prehodnocovať svoje morálne hodnoty.

A do toho vstupujú deti. Cynické konštatovanie, že sú vlastne len na príťaž, ťažko obstojí v momente, kedy nechcete len roboticky všetko podstatné odklikať, aby ste prežili. Chcete zažiť niečo nové. Preto tu je druhý pohľad: deti, hoci nimi možno stále paradoxne ako naši čitatelia ešte ste, sú jedinou nádejou a svetlou budúcnosťou, pre ktorú sa oplatí bojovať a čokoľvek pre ňu obetovať. Ďalší hladný krk síce nasýtite i skromnejšou porciou jedla, no vyžaduje viac starostlivosti, je vhodné zaobstarať mu hračky, chrániť ho, zabávať sa s ním, spievať si s ním. Odmenou je spokojný detský hlas alebo smiech - na nezaplatenie. Tento prirodzený pud spraví obťažnosť ešte o trochu náročnejšou, avšak zároveň posúva hrateľnosť o malý, no nezanedbateľný kúsok smerom nahor.

Je niečo iné snažiť sa pokoriť netradičný survival projekt s trojicou dospelákov a s jedným malým nezbedníkom navyše, ktorý už i tak dosť surový svet robí ešte viac animálnejším. Zároveň sa o to viac snažíte, odopierate si. V jednej hre nemôžete mať viac detí, ani si vytvoriť scenár, podľa ktorého by sa o seba museli starať dve deti. Na jednej strane nesmierne krutý nápad, ale celková atmosféra hry nie je vôbec ružová, takže by to možno za pokus stálo. Dieťa vám taktiež nemôže zomrieť. Berieme to, nie je nič horšie, ako vidieť stratený mladý život, tobôž vlastného potomka. Od tohto krutého momentu nás This War of Mine, chvalabohu, ušetrilo.

V mnohom ostatnom však hra ponúka drsný svet bez akýchkoľvek príkras, ktorý budete nasávať aj z denníkov vedených hlavnými protagonistami. Odporúčame čítať, hoci to nie je nič optimistické, pomáha to atmosfére, no neskôr sa zápisky môžu začať opakovať. Konzolová konverzia nie je vôbec zlá, ale čakali sme jednodznačne viac. Ovládanie prekonfigurované na gamepad funguje omnoho menej prirodzenejšie ako na PC. Analógom ovládaný pohyb vybranej postavy reaguje spomalene a ťažko sa triafa na ikonu s vykonávaním vybranej akcie. Budete chodiť z jednej strany do druhej, aby ste konečne mohli spraviť to, čo chcete, postavička zastavila na konkrétnom mieste a nie o dva kroky vľavo. O podivne spracovanom boji nehovoriac, takže sa mu radšej budete dobrovoľne vyhýbať. V menu je ovládanie ešte nemotornejšie, interface je skrátka navrhnutý pre inú platformu.

This War of Mine: The Little Ones
This War of Mine: The Little Ones Osobné denníky sú výborným čítaním a podporujú atmosféru.
Osobné denníky sú výborným čítaním a podporujú atmosféru.

This War of Mine: The Little Ones Sledovať deti, ktoré sa túlajú po dome, je často zaujímavé.
Sledovať deti, ktoré sa túlajú po dome, je často zaujímavé.

This War of Mine: The Little Ones Niektorí obyvatelia si svoj majetok chránia a vtedy nastupuje primitívny stealth prístup.
Niektorí obyvatelia si svoj majetok chránia a vtedy nastupuje primitívny stealth prístup.

Technické spracovanie sa nezmenilo, grafika je úchvatná, ozvučenie správne depresívne, dabing tu nehľadajte, hudba smutná. Detské hlasy, ktoré vďaka novinke pribudli, dokážu oživiť smrťou poznačené priestory vášho obydlia a vniesť doň aspoň kúsok svetla. Tu netreba hru podrobiť kritike. Horšie je to s postupnou monotónnosťou, keďže opakované hranie vás vhodí do rieky, ktorou ste už plávali. Vygenerované prostredie síce ponúka iné možnosti, ale už sami viete, čo budete musieť kedy vykonať a ako strávite prvé dni. Je to však podobné ako napríklad v Don´t Starve - my vieme, že sa znovu prebudíme v tej šialenej krajine, ale skúšame to znovu, pretože nás to baví. Podobné to je v This War of Mine.

Preto nás nesmierne mrzí, že do hry neboli - hoci aj cez špeciálny mód alebo ponuku v menu - doplnené rozšírené možnosti hrateľnosti. This War of Mine síce nie sú Simsovia vo vojnovom prostredí (a možno je to aj trochu škoda), ale mierny vplyv RPG alebo rozmanitejších akcií by sme privítali. Veríme, že postava, ktorá varí, by postupne zlepšovala svoj skill, obdobne by sme sa mohli z niektorých situácií pri rabovaní radšej vykecať, ako len zbabelo utiecť s lupom. Lenže nič také tu nenájdeme, ani bonusový obsah, viac predmetov, rozmanitejšie možnosti výroby. Absenciu tutorialu, ktorý by vysvetlil aspoň základné princípy, neberieme ako mínus, ale mnohých môže neznalosť hneď na začiatku otráviť.

Na hranie This War of Mine: The Little Ones musíte mať špecifickú náladu. Akonáhle sa do hrania ponoríte, akýkoľvek optimizmus a dobrá nálada z vás vyprchá. Skepticizmus sršiaci z každého pixelu je nepríjemne nákazlivý. Na jednej strane vo vás zanechá citovú ranu a prinúti vás pozrieť sa na vojnový konflikt odlišným pohľadom, avšak dokáže vás aj podnietiť, aby ste sa zamysleli sa nad tým, prečo by ste mali hrať niečo, čo poľahky deprimuje. Kontroverzný projekt sa snaží poukázať na krutosť a nezmyselnosť vojny - a to robí vynikajúco. Len by sme čakali, že sa po viac než roku od vydania PC verzie dočkáme výraznejších rozšírení.

napísal kordi 2.3.2016
7.5
7.8