TOM CLANCY'S THE DIVISION

TOM CLANCY'S THE DIVISION

8.5

Anarchia v kontaminovanom meste

Žijeme v čoraz vyspelejšom svete. Súčasne je však aj krehkejší a zraniteľnejší. Sme závislí na technológiách a kým na jednej strane napredujeme, na strane druhej devastujeme všetko okolo seba. A v konečnom dôsledku na to doplatíme zas len my. Division ukazuje, ako málo stačí na kolaps spoločnosti a aké môžu byť dôsledky - veľmi neblahé, ale v akčnej hre zábavné.

Dejiskom hry je New York, ktorý úplne zmenil svoju tvár kvôli pandémii. Zlyhali služby, politici a postupne celý systém. Ulicami sa potulujú vyhladovaní a zúbožení ľudia, ktorí sa stávajú terčom násilníkov a gangov. A štátne ozbrojené sily situáciu nezvládajú. Nastal čas aktivovať autonómnych taktických agentov, ktorí operujú nezávisle a mohli by pomôcť pri nastolení poriadku. Jedným z nich ste vy.

Najskôr si užijete vytváranie postavy s výberom tváre, vlasov a doplnkov, potom vyrazíte do ulíc. Musíte nájsť provizórnu základňu v jednom z prispôsobených domov, kde sa zoznámite s ďalšími agentmi a čo sa bude diať ďalej, je v podstate len na vás. Musíte sa pohybovať po meste rozdelenom na zóny s odporúčaným levelom a plniť úlohy, ktoré si sami vyberáte na mape posiatej značkami udalostí. Oťukať sa a získať nejaké skromnejšie skúsenosti, prvé kredity a lepšie zbrane, môžete pri postranných misiách a náhodných potýčkach so zločincami. Spravidla treba zlikvidovať všetkých darebákov a oslobodiť ohrozených civilistov alebo ochrániť zásielky, kým  ich neprevezmú hliadky. Okrem toho môžete vyhľadávať zapotrošené nahrávky, aktivovať vysielače, stopovať stratených agentov a plniť ďalšie drobné zadania. Občas sa vyskytne vyhladovaný civilista, ktorý vám z vďačnosti za sladkú tyčinku venuje čiapku, bundu alebo iný kus oblečenia. Nie sú to síce veci s bonusmi, ale pomocou nich meníte svoj vonkajší vzhľad a ošatenie, ktorým sa odlíšite od ostatných hráčov.

Tom Clancy's The Division
Tom Clancy's The Division Division sa najlepšie hrá v kooperácii.
Division sa najlepšie hrá v kooperácii.

Tom Clancy's The Division V temnej zóne musíte kontaminovanú korisť zavesiť na lano vrtuľníka, potom ju nájdete v skrýši.
V temnej zóne musíte kontaminovanú korisť zavesiť na lano vrtuľníka, potom ju nájdete v skrýši.

Tom Clancy's The Division Možnosť  rozložiť obrannú vežičku je užitočná. Hlavne keď je vylepšená plameňometom.
Možnosť rozložiť obrannú vežičku je užitočná. Hlavne keď je vylepšená plameňometom.

Najviac skúseností a odmien získate z hlavných misií, ktoré súvisia s vylepšovaním hlavnej základne a jej troch krídel. Každé krídlo najskôr treba uviesť do prevádzky a potom vylepšovať plnením príslušných zadaní. Zdravotnícke krídlo zdokonaľujete bodmi získanými v zdravotníckych misiách, technologické v technologických a bezpečnostné, prirodzene, bezpečnostných. Ktoré zadania to konkrétne budú a v akom poradí, to už závisí len na vás, hoci na niektoré bez patričného levelu jednoducho nemáte. Keď na základni prikúpite vylepšenia, dáte si vyrobiť efektívnejšie zbrane a do osobnej truhlice odložíte prebytky (ak ste ich nerozobrali na súčiastky), na mape kliknete na ikonu misie a môžete vyraziť do akcie.

Bojovať sa dá sólo, ale lepšie je použiť vyhľadávací systém, ktorý vás spojí s ďalšími hráčmi - agentmi. Môže to byť aj na základe konkrétnej misie a s výberom jej obťažnosti. Na miesto určenia vás veľmi pohodlne navigujú vodiace línie, ktoré vidíte vo forme tenkých oranžových čiar a s označením kľúčových bodov. Môžete bežať, ale cestou sa niekedy pritrafia náhodní gangstri, ktorých je optimálne eliminovať. Misia začína vo chvíli, keď  dorazíte na určené miesto, pričom vaši maximálne traja spolubojovníci už môžu byť v pokročilej fáze operácie a vy sa k nim kedykoľvek pridáte. Spravidla vás čaká niekoľko fáz s nadväzujúcimi úlohami, ktoré nasledujú plynulo za sebou. Napríklad treba vyhľadať a použiť určité zariadenie, položiť nálož a zabrániť jej deaktivovaniu a následne opustiť objekt.

Váš život reprezentujú tri políčka, ktoré sa zmenšujú pri zranení. Ak je políčko úplne zničené, prídete o tretinu života, ale inak sa pomaly regeneruje. V prípade zranenia môžete použiť lekárničky alebo zdravotnícke schopnosti, ak ste si ich aktivovali. Vyliečiť vás môžu aj spoluhráči, a to aj vtedy, keď bezmocne ležíte na zemi a vyprcháva z vás život. Môžete sa dokonca plaziť ku kamarátovi, aby vás jednoduchým úkonom znovu postavil na nohy. Prípadné úmrtie vášho agenta nie je tragédiou - jednoducho sa oživíte pri poslednom checkpointe  v okolí a znovu sa zapojíte do boja. Ak padnú všetci agenti v tíme, začnú spoločne odznova fázu, v ktorej naposledy zlyhali. Po úspešnom zavŕšení misie sa hráči môžu rozísť alebo spoločne plnia ďalšie úlohy v meste.

videorecenzia

V boji používate jednu alebo rýchlo obmieňate dve primárne predvolené zbrane, ktoré môžete kedykoľvek nahradiť ďalšími z vášho inventára. Zbrane sa správajú realisticky, majú rôznu kadenciu, dostrel, niektoré kopú. Náboje, granáty a lekárničky s určeným limitom kedykoľvek doplníte z truhlíc roztrúsených v misiách alebo ich zoberiete zo zeme - sú viditeľne označené. V krajnom prípade použijete sekundárnu zbraň - pištoľ, ktorá má nelimitovanú muníciu, ale tiež ju treba nabíjať. V teréne sa dá veľmi dobre kryť za stenami, autami  a rôznymi ďalšími objektmi a zvyčajne je to aj nevyhnutné. Rovnako ako rýchle odskočenie spoza objektu, keď vás farebný kruh vystríha pred dopadajúcim granátom. Okrem toho niekedy na povolených miestach niekam vyleziete, zlaníte sa alebo niečo aktivujete.

Po nepriateľoch, ktorí sa vcelku rozumne správajú, vedia sa kryť, niekedy na vás vybehnú alebo vás skúsia obísť, zostávajú na bojisku predmety rôznej akosti, čo hneď spozorujete vďaka identifikačným lúčom. Získate tak novú výzbroj a vojenské časti výbavy, ktoré môžete okamžite použiť, ak spĺňate jedinú podmienku - máte požadovaný level. Zbrane môžete modifikovať a vkladať do nich optiku, mieridlá, zarážky na ruku a ďalšie doplnky, ktoré zvýšia  presnosť streľby, kapacitu zásobníka a ďalšie parametre. Prebytky je optimálne rozobrať a materiály investovať do výroby nových zbraní na základni.

Hoci je hra zjavne stavaná na sólo hranie a kooperáciu, na svoje si prídu aj  priaznivci PvP. Stačí na určených miestach vstúpiť do takzvanej temnej oblasti. Ako vás hra sama upozorní, je to najnebezpečnejšia zóna, ale s najlepšou korisťou. V uliciach sa totiž stretávate  s elitnými nepriateľmi, ktorých musíte zdĺhavo ostreľovať, kým zrazíte ich život na nulu. Ale hrozbu predstavujú aj samotní hráči, ktorí s vami môžu spolupracovať alebo vám vpália guľku do chrbta. Vtedy sa však okamžite zmenia na odpadlých agentov, na ktorých je vypísaná odmena. Čiže na nich začnú poľovať skoro všetci ostatní agenti. Problém je len v tom, že odpadlíkom sa môžete stať aj vtedy, keď niekoho postrelíte náhodou, napríklad keď vám vbehne do rany. Našťastie to nie je permanentný status, hoci často končí smrťou agenta.

Tom Clancy's The Division
Tom Clancy's The Division Úkryty sú bezpečným miestom a môžu mať rôzne podoby.
Úkryty sú bezpečným miestom a môžu mať rôzne podoby.

Tom Clancy's The Division V hre nájdete množstvo výbavy a zbraní, ktoré sa dajú vylepšovať.
V hre nájdete množstvo výbavy a zbraní, ktoré sa dajú vylepšovať.

Tom Clancy's The Division V temnej oblasti sú najlepšie kúsky. Len treba mať správne levely a miestnu menu.
V temnej oblasti sú najlepšie kúsky. Len treba mať správne levely a miestnu menu.

Zaujímavosťou je, že predmety z temnej oblasti nemôžete okamžite použiť, pretože sú kontaminované. Musíte vyhľadať špecifické miesto, kde sa dá privolať vrtuľník. Ten vyzdvihne kontaminovanú korisť, ktorú si po očiste môžete vyzdvihnúť v ktorejkoľvek skrýši, kde si ukladáte prebytky. Plusom je, že si takýmto spôsobom uchránite cenné nálezy, o ktoré vás inak v temnej oblasti môžu pripraviť iní hráči. Pri odchode zo zóny môžete využiť služby obchodníka, no v temnej oblasti sa nepoužívajú štandardné kredity, ale osobitná mena. Navyše vaša postava získava separované levely temnej oblasti, ktoré sa zohľadňujú pri nákupoch podobne ako tie štandardné. Príznačné pre túto zónu sú aj kontaminované oblasti, kde by mal agent používať filter na požadovanej úrovni.

Division je síce akčná hra, ale s pozoruhodným získavaním a vylepšovaním schopností a výbavy, za ktoré by sa nehanbila žiadna plnohodnotná RPG. Schopnosti sú rozdelené na zručnosti, talenty a prednosti a odomykajú sa vylepšovaním zdravotníckeho, technologického a bezpečnostného krídla. Zručnosti sú aktívne prvky, ktoré môže hráč po krátkej regenerácii opakovane používať v boji. Defaultne sa priraďujú klávesom Q a E (neskôr ešte aj špeciálna zručnosť T), čo je veľmi praktické, pretože sa dajú rýchlo aktivovať. Môžete tak skenovať priestor a okrem toho, že zistíte polohu nepriateľov, to prinesie vám a spolubojovníkom dočasné bonusy. Alebo budete hádzať diaľkovo odpaľované nálože, ktoré používate nezávisle na tradičných grantoch. Užitočné je aj rozostavenie obrannej vežičky alebo ochranného štítu. Nehovoriac o liečení s malou prenosnou stanicou. Zručnosti majú aj modifikácie, ktoré zlepšujú alebo rozširujú ich účinok. Napríklad vežička bude mať väčší dosah a účinok alebo namiesto streľby nepriateľov upáli.

Talenty sú pasívne prvky, ktoré môžete obmieňať a prinášajú rôzne taktické výhody a bonusy. Môžu permanentne alebo po splnení určitých podmienok dočasne znížiť spotrebu munície, zvýšiť účinky výbuchov alebo iným spôsobom pomôcť v boji. Prednosti zas zvyšujú maximálny počet nosených granátov či lekárničiek, zvyšujú čas trvania efektu predmetov a podobne.

Tom Clancy's The Division
Tom Clancy's The Division Na základni vylepšujete krídla, a tak sa dostanete k lepším schopnostiam, talentom a modifikáciám.
Na základni vylepšujete krídla, a tak sa dostanete k lepším schopnostiam, talentom a modifikáciám.

Tom Clancy's The Division Elitní nepriatelia veľa znesú. Kto chce dlho žiť, ten sa musí kryť.
Elitní nepriatelia veľa znesú. Kto chce dlho žiť, ten sa musí kryť.

Tom Clancy's The Division Hľadanie stôp stratených agentov je jedna z vedľajších aktivít a zaobíde sa bez násilia.
Hľadanie stôp stratených agentov je jedna z vedľajších aktivít a zaobíde sa bez násilia.

Division má peknú modernú grafiku. Tvorcovia veľmi precízne vymodelovali mesto s rôznymi detailmi a početnými objektmi. Vonku sú odstavené autá, zátarasy a kadejaký odpad, interiéry ukazujú plne vybavené obchody aj s pokladňami, príležitostne byty s knižnicou, kuchyňou či útulnou obývačkou. Môžete prechádzať všetkými ulicami, kde je vždy rušno - či už za to môžu civilisti alebo banditi. Dá sa síce vstupovať len do niektorých budov, ale môžete preliezť ploty, používať rebríky, niekedy sa dostanete na poschodia a strechu a vaše cesty povedú aj do podzemia. Tvorcovia mysleli aj na rozmanité efekty a okrem pôsobivého ohňa, keď všetko okolo vás zapaľuje psychopat s plameňometom či hmly, mysleli napríklad aj na paru z kanála v zamrznutej ulici.

Vyzerá to naozaj autenticky a hra prekvapivo beží na ultra nastaveniach už pri stredne výkonnej zostave. Hoci vtedy na rozžeravenom PC dokážete usmažiť vajíčka a počet snímok sa neudrží na 60 fps. Nezaznamenal som však žiadne lagy ani väčšie technické problémy - s výnimkou úvodnej obrazovky pri štarte hry, ktorá občas zostala čierna. Ozvučenie je rovnako kvalitné a okrem rozhovorov počas predelových scén v symbolickom príbehu si vypočujete vravu v uliciach, obsah záznamníkov a holografických nahrávok. Spokojní by ste mali byť aj s moderným užívateľským rozhraním a menu zaujímavo umiestneným v priestore, ako aj praktickým ovládaním, ktoré si môžete upraviť podľa potreby.

Division je kvalitná akčná hra v otvorenom prostredí, ktorú si najviac užijete v kooperácii, ale okrajovo sa venuje aj PvP. Nečakajte priamočiaru akciu v štýle Call of Duty a nie je to ani simulácia protiteroristických jednotiek ako v Rainbow Six. Skôr môžeme hovoriť o akčnej MMO s dôrazom na RPG prvky. Rozhodne však má čo ponúknuť. Boje po boku iných hráčov so zaujímavým získavaním a používaním schopností majú slušné taktické možnosti a rýchly spád. Pritom vás hra do ničoho netlačí a ponúka uveriteľnú víziu postihnutého mesta, ktorého osud je aj vo vašich rukách. Hoci trochu chýba plnohodnotný príbeh, ktorý by viac priblížil, čo sa vlastne okolo vás deje. Division sa hodí na dlhodobé hranie, ktorému v blízkej budúcnosti budú nahrávať plánované prídavky s novými módmi, zónami a výzvami. Súčasne je hra ústretová aj voči tým, ktorí nemajú veľa času, respektíve im stačí cez deň polhodinka - hodinka na odreagovanie v boji a nepotrebujú pri hre tráviť celé popoludnia a večery. K úplnej spokojnosti by v dohľadnej dobe mohol prispieť sľubovaný doplnkový obsah a nižšia cena.

napísal uni 16.3.2016
Páči sa mi! (+4)
8.5