SHARDLIGHT

SHARDLIGHT

7.0

Pixelartová honba za vakcínou

Recenzia na PC verziu

Nostalgickým návratom do minulosti sa vyhne málokto. Aj to z dôvodu, že nám začne niektorý herný žáner, ktorý je mierne utláčaný do pozadia novými trendmi, trochu viac chýbať. Point & click adventúry kedysi patrili medzi ohrozené herné druhy, no aj vďaka nezávislej scéne a Kickstarteru sa situácia okolo príbehových hier zmenila. Preto sme nesmierne vďační za malý tým Wadjet Eye Games. Malý možno počtom vývojárov, ktorým šéfuje Dave Gilbert, avšak veľký vydanými hrami.

História Wadjet Eye Games za tie roky honosne narástla a nájsť v ich produkcii vyložene slabý kúsok je nesmierne náročné, ak nie nemožné. Nielenže sami stoja za skvelými hrami, ale s nimi pomáhajú aj menej skúseným tvorcom. Minulosť necháme na infobox, ktorý nájdete na konci článku a budeme sa radšej venovať najnovšiemu kúsku s názvom Shardlight. Keď začnú z oblohy namiesto dažďa padať bomby, ľudstvu zvoní posledný umieráčik s očakávaním neodvratného konca - alebo aspoň ukončenia takého života, ako ho poznáme v súčasnosti. Trosky kedysi prosperujúceho sveta vôbec nepripomínajú veselú minulosť a zašlú slávu civilizácie, ktorej návrat k pôvodným hodnotám nevidí ani ten najväčší optimista. Väčšina ľudí totiž len ledva prežíva pod nadvládou aristokracie a jediným zmyslom života sa stáva pokušenie uzrieť východ slnka aj v ďalší deň.

Príbeh nás zavedie do obdobia odohrávajúceho sa dvadsať rokov po zničujúcej vojne. Posledné zvyšky ľudstva živoria v nehostinných podmienkach a ruinách civilizácie, technologické zázraky dneška sú dávno zabudnuté. Stále platí, že všetci sme si rovní, len niektorí sú si rovnejší, a preto hierarchia spoločnosti tvrdo rozdeľuje posledných ľudí na početnú spodinu a šľachtu žijúcu v prepychu s odlišnými životnými hodnotami. Okrem toho, že sa svet zmenil na nepoznanie, trápi ľudstvo okrem nekonečnej chudoby aj choroba Green Lung - a kto sa nakazí a nelieči, zomiera v bolestiach.

Shardlight
Shardlight V karanténe platia vlastné pravidlá.
V karanténe platia vlastné pravidlá.


Shardlight Malý raj vo veľkej beznádeji je ukrytý v útrobách vlaku.
Malý raj vo veľkej beznádeji je ukrytý v útrobách vlaku.


Shardlight Na výlety mimo mesto sa vyberiete len občas a je to rozhodne škoda, vyzerajú výborne.
Na výlety mimo mesto sa vyberiete len občas a je to rozhodne škoda, vyzerajú výborne.





Vakcín je príliš málo, aby sa dokázali vyliečiť všetci, ich výroba je nesmierne náročná. Aspoň nám to nahovára vládnúca aristokracia, takže bežný človek sa k očkovacej látke len tak nedostane. Často sa jedinou možnosťou stáva lotéria, no zohnať do nej lístok nie je vôbec jednoduché. Amy Wellard, hlavná hrdinka, do ktorej kože sa prevtelíte, na sebe začína pociťovať príznaky novodobého moru. Aby prežila, rozhodne sa prijať ponuku na reštartovanie reaktoru a jej odmenou sa stane práve lístok do lotérie s možnosťou vyliečenia zelených pľúc. To, čo spočiatku vyzerá ako obyčajná úloha, sa časom stane cestou za odhalením sprisahania, morálnou dilemou medzi uprednostnením menšieho zla.

Či sa zachováte chladne a racionálne, alebo uprednostníte aspoň krátke blaho, je v podstate úplne jedno. Zápletka balansuje medzi nejednoznačnými rozhodnutiami a definitívne sa neprikláňa na jednu stranu, neukazuje na skupinu a neoznačuje tých dobrých. Proti aristokracii žijúcej si v prepychu a s typicky snobským charakterom totiž stojí odbojové hnutie, do ktorého útrob sa postupne infiltrujete. Lenže myšlienky slobody možno znejú sladko z úst dobrých rečníkov. Heslo všetko všetkým platí na masy, avšak nie vždy to musí byť to najlepšie riešenie, ako si získať slobodu - hlavne ak nemusí trvať príliš dlho a v konečnom dôsledku ostanú ruky preživších zakrvavené.

Tempo rozprávania nie je príliš vysoké a aj napäté situácie sú prezentované niekedy až apaticky, ale na pompézne zvraty v pixelartovom spracovaní by asi nik ani nestavil. Dôležitá je atmosféra celého prostredia, ktorá je správne depresívna, avšak napriek tomu dokážu nájsť postavy dostatok nádeje na lepšiu budúcnosť a dialógy s nimi nie sú len patetickou zásobou nariekania a hnevu. Tak ako sa ponárate do hlbín celého sprisahania, sa na pozadí začne nenápadne objavovať tajomný Reaper. Či ide o mesiáša alebo smrť, začnete odhaľovať približne v polovici hry, kedy sa s ním stretnete osobne. Aké plány má s Amy a čím vlastne v skutočnosti je, budete postupne sami zisťovať. Ako dej plynie, ubúdajú klasické adventúrne procedúry s predmetmi a od ich používania na správnych miestach prešli tvorcovia na dialógy a rozprávanie. Síce menej hráte a viac počúvate/čítate, no tempo hry neupadne nikdy až tak, aby ste sa nudili.

Napriek vyššie uvedenému nám k dokonalosti predchádzajúcich titulov Wadjet Eye Games čosi chýbalo. Atmosféra má svoje čaro, ale tvorcovia nám akoby ukázali príliš málo. Len niekoľko obrazoviek na vykreslenie uveriteľného univerza nestačí, hlavne ak postapokalyptický svet má vždy čo ponúknuť. Scenárista si vzal do rúk príliš veľké sústo a základnú príbehovú líniu nedokázal dostatočne obohatiť o postranné úlohy, čím síce necháva dej plynúť plynulo, ale zároveň pôsobia scény príliš nasekane. Hlavná hrdinka Amy je taktiež nevýrazná a až na niekoľko príliš rýchlo prchavých momentov (spomienky na rodinu a pod.) nemá čo ponúknuť, nedokážete sa s ňou minimálne do polovice hry stotožniť. V dialógoch sa jednotlivé voľby často diametrálne odlišujú, no vplyv na finálne rozuzlenie (3 konce, o ktorých rozhodnete v samotnom závere) či vetvenie je nedostatočný, až žiadny. Nie najprecíznejšia zápletka potom príliš svieti a dáva vyniknúť neskúsenosti, neohrabanosti s narábaním so správne zvolenými slovami.

Shardlight

Pixelart môže byť aj krásny a grafické spracovanie pohladí práve pre špecifický štýl, nie z dôvodu fotorealistického dojmu. Mnohé scény sú neskutočne nádherné, vypiplané do posledného detailu, s mnohými predmetmi, ktoré si môžete pozrieť, no iné naopak svojou jednoduchosťou až prázdnotou zarazia. Chýba im špecifická atmosféra, pôsobia príliš obyčajne, nezaujímavo. Akoby na všetko nebol čas a nestíhala sa vyšperkovať každá obrazovka k dokonalosti. Dabing je naopak vždy na vysokej úrovni. Neprehovoria k vám desiatky postáv, no všetky majú svojský štýl, ľahko si ich priradíte k daným charakterom a získate prehľad o ich povahe. Nie je to, samozrejme, filmový zážitok, no nadávať nebudete. Zvukové efekty ako také sú skôr minimalistické, hudba zaznie len vo vybraných momentoch - ticho hre príliš neubližuje.

Náročnosť celého projektu nedosahuje ani zďaleka úroveň Deponie alebo podobných adventúr, v ktorých si to musíte poctivo odklikať. V inventári sa vám bude váľať vždy len zopár predmetov - škoda, že nemalý počet z nich nevyužijete. Kombinácie s interaktívnymi miestami nie sú vôbec ťažkopádne, nevyžadujú mnoho námahy, tak ak vám dačo unikne, jednoducho to preklikáte. Trochu prekvapí umiestnenie inventára do hornej časti obrazovky, kde časť s viditeľnými predmetmi posúvate klikaním na šípky. Možno až príliš archaický prístup. Rovnako by sa žiadalo prerušenie animácií odkliknutím, keď už sa to dá pri dialógoch.

Taktiež nám niekedy chýbalo zobrazenie aktívnych predmetov, s ktorými je možné manipulovať, pretože sa pri pixelarte môže veľmi ľahko stať, že sa prehliadne dôležitá vec. Žiadny pixel hunting, len vám ten zvon v pozadí možno nepripadá ako podstatný objekt a neprejdete cezeň kurzorom. Náročnosť je skôr jednoduchšia, mnohé kombinácie odhalíte už vopred alebo prípadne skúšate, čo sa len dá. Nápoveda by sa niekedy hodila, informácia len tak prehodená v rozhovore môže uniknúť vašej pozornosti. Často sa budete vracať na známe miesta, preklikávať predmety, znovu sa rozprávať s postavami, ktoré vám možno ponúknu vodítko vedúce k ďalšiemu posunu v príbehu. Plusom je odstránenie lokácií z mapy, ak už na nich nenájdete nič podstatné. Do troch kapitol rozdelený príbeh vám nezaberie desiatky hodín, ale víkend pohodového hrania máte zaručený.

Dobre, ku koncu sa viac rozpráva ako koná, hra trochu stratí tempo, zabŕdne do otrepaného moralizovania, no napriek tomu musíme hodnotiť kladne. Shardlight má v sebe dostatok pútavosti, aby udržala vašu pozornosť až do záverečného finále. Síce občas pokrivkáva, raz za čas zívnete a hru vypnete, pretože vás nepohltí tak, aby ste ju museli dokončiť stoj čo stoj, nehľadiac na svoje potreby ako hlad či spánok. Vysoký štandard si však Shardlight drží a napokon to doklikáte s dobrým pocitom až do konca. Legendou sa však Shardlight určite nestane.

Shardlight
Shardlight Zničené prostredie podporuje beznádej - je škoda, že s ním tvorcovia viac nepracovali.
Zničené prostredie podporuje beznádej - je škoda, že s ním tvorcovia viac nepracovali.


Shardlight Aristokracia si žije akoby sa nič nestalo.
Aristokracia si žije akoby sa nič nestalo.


Shardlight Tiberius, vládca aristokracie, ukrýva svoje osobné tajomstvo a pomätenosť nielen pod svojou maskou.
Tiberius, vládca aristokracie, ukrýva svoje osobné tajomstvo a pomätenosť nielen pod svojou maskou.





Wadjet Eye Games

Prvotina The Shivah (pôvodný rok vydania: 2006) sa dostala do povedomia adventúristov až po vydaní nasledujúcich titulov, kedy bola znovu vydaná v špeciálnej edícii v roku 2013. Vyšetrovanie vraždy rabínom nebolo najdlhšie, avšak aj vďaka decentnému humoru a komornej atmosfére zbierala hra kladné hodnotenia. S príchodom dnes už 5-dielnej série Blackwell (2006 - 2014) sa všetko zmenilo a point&click adventúry v pixelartovom štýle zažili obrodenie. Dvaja hrdinovia (nenápadná novinárka na voľnej nohe Rosa a duch Joey), riešia zaujímavé prípady a hlavne pôsobivá atmosféra, ktorá sa zbytočne nehrá na bombastické záchrany vesmírov, slúži ako skvelé podhubie pre dobre napísané príbehy a dialógy. Séria sa stala menším a nenápadným kultom. Určite skúste, hry to nie sú náročné, ale hrateľnosť a zábavu by mohli rozdávať všetkým naokolo.

Po nevýraznej dvojici Emerald City Confidential (2009) a Puzzle Bots (2010) to prišlo naplno. Okrem vlastnej produkcie Wadjet Eye Games podporujú aj iných tvorcov a vydávajú ich hry pod svojou hlavičkou. Gemini Rue (2011) je povinnosť pre každého adventúristu. Kyberpunková neo-noir detektívka (na túto charakteristiku je autor článku obzvlášť hrdý) má dostatočne rýchly spád a drží hráča pod krkom výborným príbehom, až začnete premýšľať nad tým, čo za neschopných ľudí pracuje vo veľkých firmách, keď toto dokázal vyprodukovať jeden jediný človek - Joshua Neurnberger. Šikovný.

Rok 2012 sa niesol v znamení zachovania vysokej kvality projektov vydaných pod taktovkou Wadjet Eye a ako Primordia, tak aj Resonance by nemali chýbať v žiadnej virtuálnej knižnici poctivého adventúristu. Ako sci-fi postapokalyptická vízia s robotom v hlavnej úlohe, tak aj retrospektívne rozprávaný mišmaš so štvoricou hrdinov dokázal všetkým neveriacim Tomášom, že žáner adventúr rozhodnie nie je mŕtvy a nepotáca sa nad hrobom. Gangsterka z Miami (A Golden Wake - 2014) síce príliš herným svetom neotriasla a mnohí ju považujú za to najslabšie, čo od Wadjet Eye prišlo, no Technobabylon z minulého roku všetko napravil a svojou kyberpunkovou depresiou priniesol absentujúcu nirvánu adventúrenia.

Spoločným znakom všetkých vyššie uvedených titulov je point & click systém ovládania, ktorý je raz za čas oživený jednoduchým logickým rébusom alebo akčnou minihrou (napr. streľba v Gemini Rue). Okrem toho sa nám tu nik nesnaží ukázať technologicky vyspelé kúsky, ale skôr brnká na nostalgickú strunu pixelartovým spracovaním. Napriek nízkemu rozlíšeniu sú jednotlivé prostredia vizuálne príťažlivé, plné detailov a zaujímavých scenérií. Nižšia obtiažnosť (dobre, Resonance sa to až tak netýka) je rovnakým trademarkom ako špeciálny commentary mód, v ktorom sa hrou môžete prehrýzť spoločne s vývojármi podrobne popisujúcimi každú obrazovku, postavu a činnosť spätú s práve prebiehajúcim dejom.

Práve veľký vplyv samotných tvorcov snažiacich sa ponúknuť perspektívne nápady a myšlienky začínajúcim scenáristom či tvorcom je skvelým relaxom pri opakovanom hraní. Niektoré veci si možno ani nevšimnete, pri ďalších zas odhalíte, čo všetko stálo za ich spracovaním. Aj na prvý pohľad jednoduchá scéna zrazu pôsobí komplexne a tvorcovia jej museli venovať dlhé hodiny.  Čo nás na hrách od Wadjet Eye ešte nesmierne baví, sú dialógy. Napísané s estetickým vkusom, bez zbytočného patosu, no nie chladne strohé. Napísať dobrý príbeh musíte vedieť a sme radi, že túto schopnosť majú práve vo Wadjet Eye Games.

Shardlight
Shardlight Miestny kult modliaci sa k Reaperovi verí vo vykúpenie smrťou.
Miestny kult modliaci sa k Reaperovi verí vo vykúpenie smrťou.


Shardlight Farmári sa sťažujú. Raz je sucho, raz je vlho a potom zas zem plná rádioaktívneho svinstva.
Farmári sa sťažujú. Raz je sucho, raz je vlho a potom zas zem plná rádioaktívneho svinstva.


Shardlight Tu to všetko začalo - nenápadným spustením zaseknutého reaktoru.
Tu to všetko začalo - nenápadným spustením zaseknutého reaktoru.





napísal kordi 22.3.2016
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
7.0
Vo svete
7.4
Ohodnotiť
SHARDLIGHT
+ plynulá hrateľnosť bez zákysov
+ základný námet príbehu
+ dabing
+ kvalita napísaných dialógov
+ niektoré zaujímavé lokácie
- premenlivá kvalita prostredia
- upadajúca atmosféra a gradovanie príbehu
- absencia zvýraznenia aktívnych miest
- nevyužitý potenciál zápletky
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Pentium, 64 MB RAM, graf. karta min. 640 x 400, 2 GB HDD


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Wadjet Eye Games
Štýl: Adventúra
Web: domovská stránka hry
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| Shardlight 22.3.2016
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Dolby vision (1)
Zdravím, chcem sa opýtať na nejaké riešenie ohľado...
|Android smartphone do 200-250 ... (4)
Zdravím vás. Vedel by niekto poradiť budget telefó...
|Wifi a ethernet (9)
Ahojte, Mám problém s pripojením pc na net. Vše...
|Dragons dogma ii cz/sk forum (1)
https://steamcommunity.com/app/2054970/discussions...
|Ms windows cd key (33)
Zdravim. Pozeral som cdkeys, ale maju cenu nieco n...
|Svet, ukrajina, vojny ... (18400)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk