FORTIFIED

FORTIFIED

8.0

Marťania dostanú na frak!

Päťdesiate roky, lietajúce taniere na oblohe, zbrane typické pre druhú svetovú a plus nejaké tie experimentálne sci-fi lasery. To všetko a ešte omnoho viac vás čaká v hre Fortified! Tá kombinuje viacero žánrov, vďaka čomu prináša unikátny tower defense zážitok. Na komiksovú grafiku a retro sci-fi štýl sa pozerá veľmi dobre a po veľkých tituloch, ktoré sa snažia najmä o čo najreálnejší dojem je to príjemné osvieženie.

Na začiatku vás teda okúzli vzhľad a štýl, no hre nechýba ani hĺbka a dômyselné mechanizmy, do ktorých sa dá slušne ponoriť. Podobne ako v iných tower defense tituloch (a obzvlášť môže evokovať titul Orcs must Die!) aj tu budete na strategických miestach umiestňovať rôzne mechanizmy, guľomety, ale aj vojakov, aby zabránili prechodu nepriateľských jednotiek. Výnimočný je pohľad tretej osoby a taktiež možnosť zasiahnuť do boja priamo s vaším hrdinom.

Privíta vás kreslená scéna, ktorá vám predstaví jednoduchý príbeh. Na Zem sa rozhodla zaútočiť mimozemská rasa a ľudstvo tak bojuje o prežitie. Už tento úvod navodí kultovú atmosféru, ktorá vás bude sprevádzať po celú dobu hrania a v tomto smere autorom naozaj nie je čo vytknúť. Jednoducho trafili klinec po hlavičke, či už sú to hordy zelených plecháčov, alebo kino s trabantom na rohu ulice. Na výber máte zo štyroch postáv, ktoré sa taktiež držia pulpového nádychu a môžete si tak vybrať kapitána, tajného agenta, lietajúcu ženu s jetpackom alebo vesmírneho muža. Práve tento výber ovplyvní druhú časť úvodnej scénky, ktorá vám predstaví pozadie vašej postavy. Čo sa týka príbehu, samozrejme, nečakajte nič závratné, je to len jednoduchá zápletka, ktorá vyvrcholí po absolvovaní dvanástich levelov.

Fortified
Fortified Armáda mimozemských návštevníkov prichádza. Dokážete ich prekabátiť a zachrániť ľudstvo?
Armáda mimozemských návštevníkov prichádza. Dokážete ich prekabátiť a zachrániť ľudstvo?

Fortified Zbrane a schopnosti sa dajú kombinovať - zmrazených nepriateľov jednoducho roztrieštite niekoľkými brokmi.
Zbrane a schopnosti sa dajú kombinovať - zmrazených nepriateľov jednoducho roztrieštite niekoľkými brokmi.

Fortified Kino na rohu ulice, pristavený trabant a banda plecháčov k tomu. Idylka.
Kino na rohu ulice, pristavený trabant a banda plecháčov k tomu. Idylka.

Princípy sú síce stále rovnaké, no na za každú z postáv sa hrá trochu inak. Odlišuje ich najmä unikátna špeciálna schopnosť, ale aj druh vybavenia. Niektoré gadgety sa opakujú, iné sú unikátne len pre danú postavu. Špeciálna schopnosť vesmírneho muža je zmrazenie nepriateľov naokolo a k tomu pasuje aj jeho vybavenie - nástenný zmrazovač, ktorý premení útočníkov na kusy ľadu. Následne sa to dá pekne skombinovať s guľometom alebo obyčajnou brokovnicou a roztrieštiť protivníkov na malé kúsky. No a raketová vedkyňa zasa dokáže vyletieť do vzduchu a posvietiť si tak na situáciu z výšky. Kapitán sa pre zmenu drží motta „ v jednote je sila“, preto dokáže svojim jednotkám dočasne zvýšiť odvahu a silu, pričom sa sám stáva nesmrteľným.

Na začiatku levelu si vyberiete dvojicu zbraní pre vašu postavu, plus rôzne druhy mechanizmov a vojakov a rozmiestnite ich po bojisku. Všetko si postupne odomykáte za body, ktoré získavate za úspešné absolvovanie levelu a zvyšovanie úrovne postavy. Po odomknutí novej jednotky alebo zbrane do nej viete investovať aj ďalší bodík pre sprístupnenie špeciálnych vylepšení. Každé sa hodí pri inej príležitosti a treba si vyberať podľa toho, čo vás čaká v nasledujúcom leveli. Bude to zopár masívnych nepriateľov alebo naopak veľké množstvo malých dronov? Škrt cez rozpočet vám dokáže spraviť aj komando leteckých jednotiek, na ktoré mnoho z vašich zbraní a vojakov nebude mať dosah. Delá sa vedia efektívne postarať o početné skupiny útočníkov, prípadne nasadíte tesla-vojaka, ktorého útok sa reťazí. Guľomety strieľajú v jednej chvíli len na samostatného robota, preto sa hodia najmä na väčších nepriateľov. A ak náhodou nejaká jednotka prekĺzne cez vašu obranu, ešte vždy si to s ňou môžete vybaviť osobne.

Prvé levely zvládnete bez väčších problémov, a to hlavne na normálnej obťažnosti, kde vám v podstate stačí správne rozmiestniť obranu a zo zálohy sledovať deštrukciu. Postupne začne prituhovať a vy budete nútení behať hore-dolu, prebíjať ostošesť, útočiť v prvej lajne a neraz aj zachraňovať situáciu na poslednú chvíľu. Ultimátnym cieľom každého levelu je vlastne ochrana rakety, ktorá ma evakuovať občanov mesta. Narazíte na rôzne typy nepriateľov a napríklad zákerní annihilatori sa vedia veľmi rýchlo dostať cez vaše jednotky. Treba si teda vždy strážiť minimapu a byť pripravený na bleskové presuny, inak sa pre vás môže podobný záškodník stať osudným. Vaše delá niekedy hrajú v prospech nepriateľa, keď sila výbuchu odhodí robota priamo k vašej rakete.

Opakovaniam úrovní sa nevyhnete, aspoň na druhý raz už lepšie viete, čo vás čaká. Na normálnej obťažnosti máte medzi vlnami nepriateľov príležitosť voľne premiestňovať a pridávať vojakov a zbrane. Následne spustíte ďalšiu vlnu, keď sa budete cítiť pripravení. Na vyšších obťažnostiach to však ide rad za radom, na prípadné prestavby máte iba zopár sekúnd a už sa na vás rúti ďalšia horda. Pokročilejšie úrovne sú komplexnejšie, mimozemšťania prichádzajú z viacerých strán, od lietajúcich tanierov, desiatok malých dronov, až po odolných intruderov.

Okrem kampane si môžete zahrať aj Invasion mode, kde sa na vás bude postupne rútiť vlna za vlnou. Prichádzajúcich útočníkov si viete dopredu prezrieť v menu, pripraviť sa na nich a v prípade núdze dokážete opraviť raketovú plošinu, samozrejme, za mastný príplatok. No aby to nebolo také jednoduché, žrebuje sa tu trojica náhodných modifikátorov, ktoré môžu pomôcť ako vám, tak aj oponentom. Raz tak budete mať zrýchlené nabitie špeciálnej schopnosti, inokedy budú padať meteority a roboti získajú zvýšenú obranu alebo útok.

Všetky úrovne sa nachádzaju v kultovom prostredí metropoly päťdesiatych rokov. Úzke uličky poslúžia na rýchle prechody medzi cestami, chodníky a steny stavieb pokryjete kadejakou technikou. Napríklad takí vojaci pod vedením kapitána majú zvýšený útok, ak sú rozostavaní pri sebe, no to nie je vždy práve najšťastnejšie riešenie a v mnohých situáciach radšej rozmiestnite zbrane do priestoru, po celej dĺžke cesty. Pomôžu aj vychytávky, ako nášľapné míny alebo ďalekonosné kanóny. Občas nám chýbala možnosť zamerania na konkrétneho robota, zbrane a vojaci teda útočia náhodne. Je to škoda, pretože niekedy by ste radšej zamerali gigantického nepriateľa, ktorý si razí cestu bojiskom a menej škodlivých dronov zlikvidovali naraz použitím plameňometu.

Návštevníci z inej galaxie nechodia len hlúpo smerom k vašej rakete, aj oni majú svoje schopnosti a niektorí vedia napríklad deaktivovať všetku techniku v okolí. Ostatní budú vracať útok vašim vojakom, ktorí podliehajú zraneniam a únave a môžu sa tak stať dočasne nepoužiteľnými. Žiadna z vašich zbraní a vojakov ale nemôže byť úplne zničená, prejde jedna vlna, odíde rušivý robot a zasa fungujú, ako majú. Rovnako tak zásobníky vašich zbraní nemajú konca a vy strieľate, koľko sa vám zachcete. Špeciálna schopnosť sa nabíja spolu so zabitými nepriateľmi a mnohokrát vás zachráni pred najhorším. Vaša postava však utŕži zranenia a môže zomrieť. Po niekoľkých sekundách sa síce znova respawne, no to dáva plecháčom dostatok času na zneškodnenie vašej rakety.

Fortified
Fortified Raketová vedkyňa a jej jetpack - nepriatelia zažijú skazu z výšky!
Raketová vedkyňa a jej jetpack - nepriatelia zažijú skazu z výšky!

Fortified Niežeby aj oni mali v rukáve zopár lietajúcich tanierov...
Niežeby aj oni mali v rukáve zopár lietajúcich tanierov...

Fortified Zbrane a mechanizmy si postupne odomykáte, prípadne ďalej vylepšujete.
Zbrane a mechanizmy si postupne odomykáte, prípadne ďalej vylepšujete.

Fortified je postavený na Unreal Engine 4 a okrem peknej komixovej grafiky, ktorá vám pripomenie tituly ako Team Fortress 2, ponúka aj vydarené efekty a beží slušne. Prostredie levelov je trochu repetitívne, dizajn síce nie je zlý, no v podstate sa stále nachádzate len v uličkách mesta, ktoré vyzerá zakaždým viac-menej rovnako. Animácie sú priemerné, no autori si šikovne vybrali práve syntetických robotov, pri ktorých vám neohrabané a neprirodzené pohyby nebudú prekážať. Zvuková stránka je jednoduchá, výbuchy, streľba, občas nejaké lasery a do toho dupotanie hrdinu po podlahe, ktoré nás z nejakého dôvodu po čase iritovalo. Žeby bolo až príliš výrazné a hlasné? V pozadí hrajú dobové znelky, ktoré príjemne dopĺňajú atmosféru a postava raz za čas pustí aj nejakú hlášku.

V hre nájdete aj kooperačný režim až pre štyroch hráčov, vyhľadávanie však väčšinou nevyhodilo žiadne výsledky, prípadne bola kvalita pripojenia dosť mizerná a najlepšie tak urobíte, ak si k hre zoženiete stáleho parťáka. Kombináciou vašich síl dokážete narobiť podstatne väčšiu spúšť a pokročilé levely sa na vyššej náročnosti osamote snáď ani nedajú absolvovať. Hre by určite neuškodilo viacero rôznorodých levelov, nejaké určené aj špeciálne iba na kooperáciu.

Fortified vás dobre zabaví, užijete si vydarenú atmosféru a tento titul odporúčame ako príjemnú odreagovačku. Priebeh hry a jej princípy nie sú vôbec komplikované, dostanete sa do toho prakticky okamžite. To však určite neznamená, že je hra jednoduchá - práve naopak, občas sa skutočne zapotíte, nabeháte hore-dolu a budete prehodnocovať stratégiu zo sekundy na sekundu. A po prvom prejdení si to môžete zopakovať s inou postavou a vyskúšať tak úplne nové taktiky. Hre by okrem pestrejšej variácie levelov a prostredia neuškodila ani väčšia rôznorodosť nepriateľov, ktorí sú síce odlišní, no na pohľad veľmi podobní. Pri zbraniach, mechanizmoch a vojakoch sme mali tiež raz za čas dojem, že sa autorom minuli nápady. No obsahu je tak či tak dostatok. Hra vás teda určite zabaví a plusom je, ak si k tomu zoženiete kamoša, s ktorým spoločne taktizujete a trieskate do periférnych zariadení pri masívnych nájazdoch mimozemskej rasy.

Fortified
Fortified Spojiť sily s inými hráčmi vám umožní kooperačný režim.
Spojiť sily s inými hráčmi vám umožní kooperačný režim.