NEED FOR SPEED (PC)

NEED FOR SPEED (PC)

8.0

Divoká jazda mestom už aj na PC

Hráči na PC doteraz len tíško závideli „konzolistom" nový Need For Speed, ale napokon sa aj oni dočkali rýchlych vozidiel v reštarte populárnej automobilovej série. Nastal teda čas vytunovať svoje fáro a vyraziť do ulíc, kde čaká množstvo pretekov a možno tam aj stretnete známe osobnosti z motošportu.

V hre nebudete svetovým šampiónom, ktorý sa pýši zlatými medailami na stupni víťazov, ale môžete sa stať najlepším cestným pirátom v uliciach rozľahlého mesta. Pripravte sa na vzkriesený Underground s množstvom rôznych pretekov a výziev, ktoré vám väčšinou ponúka zbierka indivíduí, medzi ktoré patríte aj vy. Neskôr sa však ohlásia aj ďalší ľudia a budete mať ešte viac príležitostí ukázať, čo vo vás je. Vaša partia pripomína zbierku youtuberov, ktorí sa snažia silou-mocou byť cool, ale ani prázdne dialógy, ani výkony „hercov" vás veľmi nepresvedčia. Asi najhoršie gestikuluje Spike, ktorý mi vzhľadom pripomína Matúša, no na rozdiel od môjho kolegu z redakcie stále pôsobí, akoby fičal na drogách a halucinogénnych hubách. Príbeh, ak sa tak dá nazvať zbierka prestrihových scén s primitívnym obsahom, možno zaujme tínedžerov, alebo sa o to aspoň snaží, ale naozaj je to čisté béčko, ktorému nepomôžu ani krásne veľké oči blondínky Robyn.

Samotné jazdenie, ktoré je, samozrejme, podstatou hry, ale dopadlo podstatne lepšie. Arkádovú jazdu si budete naplno užívať a pokojne môžete dupnúť na plyn, pretože ani pri najdrastickejšej autonehode sa vám nič nestane. A ani vášmu autu. Bude mať síce trochu pokrčené plechy a oškretý lak, ale v zásade mu to nijako neublíži a rozhodne nečakajte realistický model poškodenia a už vôbec sa to neprejaví na jazdných vlastnostiach. Búračky vás však, prirodzene, môžu pripraviť o cenné umiestnenie v pretekoch a nie vždy stihnete dotiahnuť náskok súperov. Mne osobne pritom navyše prekážali zbytočné animácie s akože efektnými pohľadmi kamery, ktorá ukáže, ako ste sa rozbili na kúsky - až na to, že vzápätí auto stojí na ceste, akoby sa nič nestalo. V praxi vás vlastne neohrozuje nič okrem policajných hliadok, ktoré ale za vami zúfalo nestíhajú, a tak naháňačky s nimi sú len do istej miery adrenalínové.

Need for Speed (PC)
Need for Speed (PC) V meste môžete (ale nemusíte) súťažiť s inými hráčmi.
V meste môžete (ale nemusíte) súťažiť s inými hráčmi.

Need for Speed (PC) Výhru mám vo vrecku!
Výhru mám vo vrecku!

Need for Speed (PC) Jazdu mestom si vychutnáte v rôznom počasí.
Jazdu mestom si vychutnáte v rôznom počasí.

Nič to však nemení na tom, že jazda mestom je parádna, a to hlavne vtedy, keď si už môžete kúpiť lepšie autá a vo svojej garáži sa vybláznite pri ich úpravách. Môžete ich meniť navonok, zvoliť inú farbu, polepiť ich somarinami, pohrať sa s tuningom, ale najdôležitejšie je, čo vymeníte pod kapotou. Možností úprav je neskutočne veľa a s patričnými investíciami aj slabšie vozidlo dokážete zmeniť na super výkonný športiak. Až na to, že niektoré vylepšenia vyžadujú, aby ste dosiahli patričný level alebo uspeli v určitých pretekoch. Avšak v meste narazíte aj na bezplatné súčiastky, ktoré si stačí len vyzdvihnúť. V garaži môžete upravovať vlastnosti vášho štvorkolesového tátoša aj posúvaním ukazovateľov, a tak potom auto viac exceluje pri šmykoch alebo sa to prejaví v inej oblasti. Ak sa vám zdá ovládanie vozidla príliš jednoduché (čo aj je), v menu si môžete zvoliť namiesto automatickej manuálnu prevodovku.

V hre vlastne platí jednoduchá schéma: jazdíte po meste, prijímate hovory svojich trápnych kamošov, (ktorí majú tendenciu prezváňať v najnevhodnejšej chvíli) aby ste sa dozvedeli, kde sa konajú ďalšie súťaže. Podľa farebných značiek na mape a jednoduchej navigácie sa dopravíte na miesto určenia a ide sa na vec. Preteky sú rôzne a netrvajú dlho. O to intenzívnejšie sa však treba snažiť, aby ste uspeli. Dosiahnuť požadované skóre pri šmykoch môže byť náročnejšie práve preto, že je krátka trasa a máte málo priestoru na realizovanie. V zásade však preteky na najľahšej obťažnosti nepredstavujú veľkú výzvu (ale pobavia), na medium je to také akurát, no a hard je naozaj hard, aj keď s dobre nastaveným vozidlom to ani tam nemusí byť až taký problém. Okrem rôznych variácií s driftom - šmykovaním, vás čakajú časovky alebo skrátka musíte predbehnúť súperov a skončiť na prvom či druhom mieste.

Niektoré preteky sú zamerané na rýchlosť, iné skôr na šikovnosť a tam počet kilometrov za hodinu ani nemusí byť dôležitý. A potom je tu Gymkhana, kde treba skĺbiť rýchlu jazdu s rôznymi fintičkami, šmykmi a skokmi, aby ste sa dostali do cieľa, kým neuplynie limit a nazbierali pritom kopu bodov za super výkony. Bežne, aj mimo pretekov, keď sa hoci len tak preháňate po meste, sa však počítajú body za vaše jazdecké schopnosti rozdelené do piatich kategórií. Zohľadňujú vašu rýchlosť, štýl, dokonca správanie v skupine a body môžete získať ako za čistú jazdu bez zbytočných nárazov, tak aj za deštrukciu a porušovanie zákona. Toto všetko sa pretaví do vašej reputácie a následne levelov, ktoré závratne rýchlo pribúdajú, a tak si odomykáte nové vylepšenia aj preteky.

V pretekoch je vaším protivníkom AI, ale aj živí hráči. Need For Speed funguje v online režime, ktorého plusom je, že sa do vášho mesta môžu kedykoľvek pripojiť iní hráči (ak to nezakážete v menu). Neznamená to však, že s nimi musíte zákonite súťažiť. Každý si robí, čo chce a venuje sa vlastným aktivitám, ale je možné vzájomne si posielať výzvy alebo všetkých prítomných povolať do súťaže, ktorej sa chcete zúčastniť. Nová aktualizácia to hráčom v tomto smere ešte uľahčuje, pretože pri štarte hry v hlavnom menu si teraz môžete zvoliť či uprednostníte kompetitívny režim a budete spojení s hráčmi, ktorí chcú hlavne súťažiť medzi sebou. Nevýhodou online pripojenia je, že sa raz za čas preruší a hodí vás do menu. Našťastie to nie je veľmi časté, nestalo sa mi to priamo počas pretekov a progres sa vždy uložil.

V súťažiach dobre padnú checkpointy, ktoré vás nezvyknú tlačiť, aby ste k nim dorazili v určitom čase, ale dobre sa podľa nich orientuje, pretože podľa ich číslovania viete odhadnúť, aký dlhý úsek chýba do cieľa. Na základe toho viete, či máte pritvrdiť alebo si jazdu môžete vychutnávať. Naopak skomplikovať situáciu na trati môžu autá v protismere - ste predsa v meste, kde stále funguje obojsmerná doprava. A stáva sa aj to, že na tej istej ceste prebiehajú duálne tie isté preteky. Napríklad jeden hráč odštartuje jednu súťaž a vy o chvíľku neskôr na tom istom mieste ďalšiu. Potom občas dochádza k paradoxom, keď napríklad stretnete vašu kamošku Amy v dvoch autách naraz.

Ďalšie detaily o hre nájdete v pôvodnej recenzii konzolovej verzie Need For Speed a vo videorecenzii. Tu sa teraz môžeme zamerať na špecifické prvky PC verzie.

V prvom rade treba spomenúť novú aktualizáciu, ktorá pridala do hry manuálnu prevodovku a tá je vyslovene nutná v nových pretekoch drag races (aktivuje sa tam automaticky), kde to treba pri štarte poriadne „roztúrovať" a potom pohotovo radiť rýchlosti. V hre nájdete aj novú kategóriu vozidiel - veteránov. Taktiež sa rozšírila kapacita vašich vozidiel. V garáži ich síce stále môžete mať len päť, ale ďalších päť sa dá šupnúť do skladu a kedykoľvek ich odtiaľ presuniete späť do garáže. Po novom už môžete využívať aj výtvory od komunity pre vaše auto.

Need for Speed (PC)
Need for Speed (PC) V hre už môžete použiť volant a manuálnu prevodovku.
V hre už môžete použiť volant a manuálnu prevodovku.

Need for Speed (PC) Manuálna prevodovka je potrebná aj v novej súťaži drag race, kde sa začína v predurčenom boxe.
Manuálna prevodovka je potrebná aj v novej súťaži drag race, kde sa začína v predurčenom boxe.

Need for Speed (PC) Vaše autá sa teraz dajú z garáže premiestňovať do skladu, čím sa celková kapacita zvýšila na 10.
Vaše autá sa teraz dajú z garáže premiestňovať do skladu, čím sa celková kapacita zvýšila na 10.

Hru na PC môžete ovládať pomocou gamepadu, klávesov a vybraných volantov. Keďže sa jedná o arkádové jazdenie, prsty si nepolámete ani na klávesnici, len si zrejme upravíte trochu nešikovné ovládanie. Medzi podporovanými volantmi sú modely G27, G29 a G920 od Logitechu, k tomu Thrustmaster TX, T150, T300, T500 a ešte Fanatec TSR.

Grafika je, samozrejme, lepšia ako na konzolách. Môžete sa vyblázniť pri nastavení parametrov hry a nepotrebujete ani nejaké extra železo, aby ste hru spustili pri vysokých nastaveniach alebo aj na ultra. Samozrejmosťou je 60 fps a budete si vychutnávať zrkadlenie vody pri daždi, svetlá nočného mesta a ďalšie vydarené efekty. Všetko beží pekne, svižne, až na ojedinelé výpadky online pripojenia.

Zvuk je takmer dokonalý, jednotlivé vozidlá rozoznáte už podľa motora a cítite rozdiel, keď prechádzate otvoreným mestom alebo tunelom. V zákrutách počujete pišťanie gúm a v závratnej rýchlosti svišťanie vetra. A do toho vám hrá pohodová, i keď pre niekoho málo adrenalínová hudba z rádia, a možno by vám namiesto elektronickej muziky a hip-hopu viac vyhovoval tvrdý rock.

Need for Speed nie je originálna hra a nečakajte ani komplexný simulátor, ani realistický model poškodenia. Pri vyberaní zákrut s arkádovým štýlom jazdy sa však veľmi dobre relaxuje a v uliciach kvalitne spracovaného mesta je stále dostatok súťaží a výziev. Navyše sa môžete poriadne vyblázniť pri tuningu a rôznych úpravách vozidiel. Hra pripomína staršie Underground časti a dalo by sa povedať, že je niekde na polceste ku GTA. Vyčíňate v uliciach mesta, ibaže tu ste neustále pripútaní k vozidlu, namiesto gangstrov stretávate neškodných automobilových „fanbojov" a vôbec nič vám nehrozí, takže si môžete vychutnávať divokú jazdu. Na PC hra beží plynulo a bez vážnejších problémov a pohodlne si ju zahráte s ľubovoľným ovládaním, vrátane volantu.

napísal uni 5.4.2016
Páči sa mi! (+2)
8.0