OVERWATCH

OVERWATCH

Akcia od Blizzardu pod drobnohľadom

Firma Blizzard stojí za mnohými veľkými značkami, ktoré snáď ani netreba menovať. Populárny World of Warcraft sa na trhu drží už cez 10 rokov a aj keď jeho postavenie a počty hráčov pomaly klesajú, ešte stále je medzi MMORPG hrami pojmom. V posledných rokoch firma prekvapila aj kartovou hrou Hearthstone, ktorej úspech zaskočil aj samotných tvorcov. Doba sa však posúva vpred a treba prísť s niečím novým. Blizzard najprv stavil na overený koncept MMO a pustil sa do vývoja hry Titan, ktorá mala byť podľa vlastných slov tvorcov nástupcom legendárneho WoWka. Počas vývoja si však uvedomili isté veci, najmä fakt, že nie každá hra môže byť ako WoW a hovorí sa, že dvakrát do tej istej rieky nevstúpiš. Vývoj Titanu bol preto nakoniec zrušený a na jeho troskách sa zrodil nový titul a značka Overwatch.

Blizzard tentokrát prináša taktickú prestrelku, v ktorej si hráči vyberú svoju postavu a následne sa proti sebe postavia dva šesťčlenné tímy. Už podľa tohto stručného zhrnutia je jasné, že táto hra má od konceptu MMORPG na míle ďaleko. Aj napriek tomu, že Blizzard dosiaľ nemá na konte žiadnu akciu, tvorcovia sami priznávajú, že si vo voľnom čase radi nejakú zahrajú. Zobrali teda veci do svojich rúk a vytvorili Overwatch, ktorý je prierezom rôznych žánrov, s výraznými prvkami moba hier. Podobá sa na tituly ako Team Fortress 2 alebo aj na jeho aktuálneho rivala Battleborn od firmy Gearbox.

Overwatch
Overwatch Streľba snajperkou v úlohe Widowmaker pôjde zarytým priaznivcom FPS ako po masle.
Streľba snajperkou v úlohe Widowmaker pôjde zarytým priaznivcom FPS ako po masle.

Overwatch No za iných hrdinov si pre zmenu ani veľmi nezastrieľate.
No za iných hrdinov si pre zmenu ani veľmi nezastrieľate.

Overwatch Dizajn postáv čerpá inšpiráciu z rôznych žánrov.
Dizajn postáv čerpá inšpiráciu z rôznych žánrov.

Výber postáv je pestrý, hra ich ponúkne až 21 a každá si vyžaduje úplne iný prístup. Nečakajte teda, že ak budete mať odohraných zopár hodín za jednu, budete vedieť plynule prejsť na inú. Odlišnosti postáv sú tu snáď najvýraznejšie zo všetkých podobných titulov. Nápadmi autori nešetrili ani v oblasti dizajnu, nájdete tu anime D.Va, westernového McCreeho alebo ninju á la Warrrame - Genjiho. Na svoje si prídu hráči tradičných FPS, ktorí sa budú cítiť doma pri hraní za postavy typu Soldier: 76 alebo ostreľovačku Widowmaker. Iným padne do oka napríklad Reinhardt, ktorý je ako vytrhnutý z MOBA hier, prípadne z tankovania dungeonov v MMORPG. Overwatch teda má šancu osloviť široké spektrum hráčov a to môže viesť k zaujímavému mixu komunít.

Každý hrdina má svoju primárnu zbraň. Môže to byť kanón, puška, samopal, ale aj kladivo na boj zblízka. Postava môže mať poruke aj sekundárnu zbraň, no nie je to pravidlom. Ďalej disponuje sadou schopností, ktoré sú taktiež veľmi odlišné - klasicky šprint, ktorý ani nemá cooldown, teleport na krátku vzdialenosť alebo kapsula na liečenie. No a v neposlednom rade má aj ultimátnu schopnosť, ktorá sa postupne nabíja. Tracer má napríklad relatívne obyčajnú bombu (to, samozrejme, neznamená, že je slabá!), no nájdu sa aj bizarnejšie veci, napríklad taká Zarya vtiahne nepriateľov na jedno miesto a postupne im berie životy, Mercy oživí spojencov a D.Va nasadne do mechanického brnenia. Schopností je neúrekom a celé tieto dojmy by sme mohli zaplniť len ich vymenovaním.

Osamote toho hráč veľa nespraví, a preto je veľmi dôležitý tímový postup a kooperácia. Pri výbere postavy aj jasne vidíte, či sa hodí na úlohu defenzívnu, ofenzívnu, poslúži ako support alebo tank. No a pri skladaní tímu vám dokonca sama hra napovie, ktoré zameranie vám aktuálne chýba – väčšinou práve neslávne známy „support“. Nemalo by sa stať, že je niektorá z postáv výrazne silnejšia ako ostatné. Autori dbajú na vyrovnanosť, každý hrdina má prednosti aj zápory a na každého by mal existovať nejaký counter. Postavy si hráč dokáže meniť aj priamo počas hry a mal by sa tak vedieť vysporiadať s akoukoľvek situáciou a zastaviť hocijakého nepriateľa. Teda toto všetko je aspoň cieľ samotných autorov, v skutočnosti sa aj tu nájdu isté nedokonalosti, ktoré sa snáď podarí časom vyladiť.

Osobne nás znepokojujú najmä značné rozdiely v obťažnosti hrania za jednotlivých hrdinov. Ak sa vám niekto zdá slabý, má to byť iba následok toho, že s touto postavou nehráte správne. Hra za niektoré postavy je však skutočne náročná a vyžaduje doslova hodiny cviku. Je teda pekné, že na každého by mal existovať účinný protivník, no otázne je, či bude v tíme aj človek schopný danú postavu uhrať. Odpoveď na tieto otázky najskôr prinesie až čas, hlavne keď sa hra dostane aj do sféry profesionálnych esportov.

Univerzum má predstavovať budúcnosť Zeme a ľudstva. Dizajn jednotlivých máp naozaj vyjadruje predstavy autorov o tom, ako budú vyzerať jednotlivé štáty o desiatky rokov, keď budú na Zemi žiť ľudia, inteligentné bytosti, ale aj roboty v akejsi symbióze. Ešte zaujímavejšia je narácia príbehu, ktorá má prebiehať mimo hry prostredníctvom animovaných videí. A ak sa niekomu môže podariť podobný spôsob prezentácie, tak je to práve Blizzard, ktorý je známy kvalitou svojich trailerov. Dosiaľ vyšli dve krátke scénky, pričom „Alive“ sa odohráva priamo na jednej mape z hry – King‘s Row.

Overwatch ponúka (zatiaľ) 3 herné režimy. Svojím spôsobom sa dosť podobajú a vždy je cieľom získať a udržať nejaký objekt. V Point Capture (známe aj ako Assault) sa budete snažiť buď obrániť, alebo ovládnuť kritické body. Hra končí po vypršaní časomiery. Útočný tím vyhráva, ak stihol ovládnuť všetky body, obranný vtedy, ak sa mu podarilo čo i len jeden uchrániť. V Payload je to trochu akčnejšie, keďže útočiaci musia eskortovať pohybujúci sa objekt a to hráčov núti k neustálej konfrontácií. Osobne nás tento režim zaujal asi najviac. V niektorých kolách rozhodovali sekundičky, keď sa obrancom podarilo na poslednú chvíľu zastaviť útočníkov. Do tretice je v hre režim Control, ktorý predstavuje alternáciu známeho King of the Hill. Tímy musia ovládnuť kontrolný bod a následne ho udržať určitý čas. Hrá sa na 3 kolá a zakaždým sa lokalita bodu zmení. Nájdeme tu aj takzvaný hybridný režim, v ktorom sa po každom kole herné režimy vymenia, takže hra začína napríklad s Point Capture a končí Payloadom.

Overwatch
Overwatch  Mapky sú pekné a neraz vám štýlom pripomenú aj iné tituly Blizzardu.
Mapky sú pekné a neraz vám štýlom pripomenú aj iné tituly Blizzardu.

Overwatch Postava Tracer sa stala známa jednak vďaka svojmu pozadiu, no aj vďaka účasti v animovaných videách.
Postava Tracer sa stala známa jednak vďaka svojmu pozadiu, no aj vďaka účasti v animovaných videách.

Overwatch Pri hre za Soldier:76 sa budete cítiť ako v tradičnej prestrelke.
Pri hre za Soldier:76 sa budete cítiť ako v tradičnej prestrelke.

Hra onedlho vychádza na všetkých troch aktuálnych platformách. Zarytí „efpéeskári" si môžu pomyslieť, že to bude na konzole len slabý odvar, no nie je to tak úplne pravda. Nebudeme si klamať, prestrelky sú na myške skutočne o niečom inom než na ovládači, no ako sme spomínali hneď na začiatku, Overwatch je unikátnym mixom žánrov. Mnoho postáv vlastne ani nevyžaduje streľbu a aj keď áno, tak vďaka kreslenej grafike sú postavy dobre viditeľné, výrazné a sú aj relatívne veľké. Lozenie po zemi nehrozí, nepriateľ sa jedine tak prikrčí, takže hit-boxy sú rozsiahle a nemusíte mieriť úplne presne. No a navyše vám do značnej miery pomáha aj zabudovaný aim assist. Toto všetko, samozrejme, platí aj pri hraní na počítači, takže aj keď viete perfektne mieriť a rozdávate jeden headshot za druhým, nezaručuje vám to ešte úspech. Najdôležitejšie je správne načasovanie, používanie a kombinácie schopností ruka v ruke s tímovým postupom.

Z technického hľadiska hre nie je veľmi čo vytknúť. Tak ako každá hra od Blizzardu má svoj osobitný výtvarný štýl, dizajn prostredí je výborný ako aj celková atmosféra. Určité prvky vám, samozrejme, môžu dizajnom pripomenúť iné tituly tejto firmy, napríklad trpaslík Torborn by sa pokojne usadil aj v niektorej časti Warcraftu. Hra beží plynule, požiadavky na počítač nie sú vysoké a na konzolách si drží 60 fps. Po zvukovej stránke je tu taktiež dodržaná kvalita, dabing postáv je dobrý, občasné hlášky im dodávajú charakter.

Overwatch v sebe ukrýva naozaj veľký potenciál a hodí sa ako pre sviatočných hráčov, tak aj pre profesionálov. Navyše za ním stojí firma so solídnou základňou fanúšikov a s propagáciou by tak nemali byť problémy. Nebojíme sa teda predpovedať, že Overwatch zožne úspech, o hre budeme počuť v rozhovoroch mladých na ulici, stredoškolákom sa zhorší priemer známok a zopár šťastlivcov sa zasa raz nabalí na Twitchi.

Overwatch
Overwatch Niektorí hrdinovia majú zasa primárnu zbraň, ktorá vlastne ani nespôsobuje poškodenie, ale naopak lieči spojencov.
Niektorí hrdinovia majú zasa primárnu zbraň, ktorá vlastne ani nespôsobuje poškodenie, ale naopak lieči spojencov.