HOMEFRONT: THE REVOLUTION

HOMEFRONT: THE REVOLUTION

5.0

Vstup do okupovaného mesta na vlastné riziko

Kórejci okupujú Ameriku v reštarte Homefront série. Dokáže však nový príbeh a otvorené prostredie mesta zaujať? Možno by to autori dokázali, keby hra nebola niekoľkokrát počas štyroch rokov menená, neprešla rukami troch majiteľov, z ktorých jeden skrachoval, druhý bol takmer na pokraji krachu a tretiemu sa výsledok samotnej hry určite nebude páčiť. Ale treba uznať, že vzhľadom na okolnosti sa Dambuster Studios snažili.

Ak si pamätáte pôvodný Homefront, ten vyšiel v roku 2011 ešte pod hlavičkou THQ a na svoju dobu síce neukázal nejaké pokroky v hrateľnosti, ale mal zaujímavý nápad s Amerikou okupovanou Kórejcami. Tvorcovia k tomu pridali decentný príbeh a boj o prežitie. Nebolo to ani dlhé, ani výnimočné, ale oplatilo sa hru vyskúšať kvôli atmosfére. Nevieme, ako presne chceli autori pôvodne pokračovať v ďalšej časti, ale popri všetkých zmenách nakoniec dospeli prakticky do štádia reštartu série s otvoreným svetom a novým príbehom. Stalo sa niečo veľmi podobné, ako teraz robí aj EA pri Mirror's Edge.

Nie je to úplne zlý prístup, keďže otvorené svety teraz idú, a to ako z pohľadu tretej osoby, tak aj vo FPS štýle. Veľmi dobre to ukázal Dying Light alebo Far Cry. Homefront by mohol tiež, ale to by potreboval ešte nejaký ten rok práce alebo ideálne ďalší reštart vývoja.

Homefront: The Revolution
Homefront: The Revolution Severná Kórea obsadila Spojené štáty... znovu, teraz v nudnom prevedení.
Severná Kórea obsadila Spojené štáty... znovu, teraz v nudnom prevedení.

Homefront: The Revolution Ako člen odporu sa púšťate do oslobodzovania mesta.
Ako člen odporu sa púšťate do oslobodzovania mesta.

Homefront: The Revolution Veliť vám budú nezaujímavé postavy zahŕňajúce vás nudnými monológmi.
Veliť vám budú nezaujímavé postavy zahŕňajúce vás nudnými monológmi.

Čo sa týka príbehu, ten autori z nejakého dôvodu úplne zmenili. Pôvodný dej ukazoval, ako Severná Kórea postupne ovládla Áziu a následne zdecimovala Ameriku, kde sa okamžite vylodili jej jednotky a začali okupáciu. Dokonca v prvej hre autori odhadli aj úmrtie Kim Jong Ila. Teraz však zvolili iný scenár a snažili sa vykresliť Severnú Kóreu ako technologického giganta, ktorý ovládol svet a aj Ameriku výrobou elektroniky a následne aj zbraní. Keď od Kórei všetci ponakupovali, aktivovala skrytý killswitch a všetko padlo. Kórejské vojská prišli pomáhať, ale v skutočnosti prišli okupovať. Ani Spojené štáty nevedeli ako a boli obsadené. Jednoducho príbeh, ktorý sa bude teraz v Severnej Kórei vyučovať na školách.

Hra začína o štyri roky neskôr - v roku  2029 v obsadenej Philadelphii. Vy preberáte postavu Ethana Bradyho, ktorý sa práve dostáva k odboju a hneď aj do centra akcie. Ani neviete ako a už je šéf odboja zatknutý a vy sa dostávate do kontaku s najvýraznejšími osobnosťami ukrytými v tajných bytoch, odkiaľ ovládajú útoky na okupantov. Budete jedným z ich poskokov a postupne vás misie prevedú celým otvoreným mestom. Budete pre odboj plniť úlohy, oslobodzovať a zaisťovať štvrte a absolvovať iné, viac-menej stereotypné úlohy s príbehom, ktorý budete prakticky celý ignorovať, keďže je úplne nezaujímavý - rovnako ako postavy. Nečakajte žiadne výraznejšie motivácie, súvislosti, žiadne zaujímavé rozhovory. Ešte aj Doom má lepší príbeh ako toto.

Ale príbeh by sám osebe nemusel byť problém, ak by to vyvážila hrateľnosť a otvorený svet. To sa tu však nedeje. Mesto, ktoré malo veľký potenciál, končí dosť obmedzene. Nie je otvorené, ale rozdelené na štvrte a až príliš jednotvárne na to, aby bolo zaujímavé. Popri prechádzaní ulicami plníte ako hlavné misie, tak aj vedľajšie, kde sa striedajú prepady, vyhladenia oblastí, získanie dát alebo oslobodzovanie štvrtí a ide aj o celkové zvyšovanie spokojnosti ľudí. Plus každá štvrť má nepriateľskú základňu, ktorú keď obsadíte, oblasť je vaša.

Celkovo je však kombinácia misií, oslobodzovania a behania príliš jednotvárna, nezaujímavá a často frustrujúca. Osobne som už dlho nehral takú nezáživnú hru. Pritom koncept sám osebe nie je zlý, to ukázala aj prvá časť hry, ale tu akoby sa autori tak urputne sústredili na vytvorenie niečoho veľkého, až zabudli na to, spraviť to zaujímavé. Ak sa vám náhodou zdajú Far Cry alebo Assassin's Creed hry stereotypné, tak toto je úplne iný level.

Čo však je v hre kvalitné, to sú boje. CryEngine presne vie, na čo je určený a aj v tom exceluje. Ak si zvyknete na zbrane, taktiku nepriateľov a vysokú náročnosť, kde vás pár striel môže zabiť, prestrelky si skutočne užijete. Nepriateľov je vždy dostatok a často sa zapotíte. Budete umierať, až kým neprídete na dobrú taktiku, ako ich zničiť a spolu s nimi aj ďalšie prichádzajúce posily. K tomu bude potrebné sledovať si počty nábojov, zbierať ich od mŕtvych nepriateľov a pomaly postupovať vpred. Niekedy sa stane, že stojíte proti desiatkam nepriateľov, a to ako v misiách, tak aj v uliciach.

K tomu nezaostávajú ani zbrane, ktorých síce máte len niekoľko (pištoľ, samopal, útočná puška, raketomet), ale môžete mať niekoľko variantov. A každá zbraň je modifikovateľná v Crysis štýle, teda môžete nainštalovať tlmič, lepší ďalekohľad, zásobník. Plus pozor, tu si všetko musíte kúpením odomknúť a to pre každú zbraň, takže získané peniaze z misii môžete takticky investovať. Okrem zbraní môžete kupovať aj lekárničky, granáty a ďalšie vybavenie, ako je autíčko na diaľkové ovládanie s bombou, ale aj rôzne ochrany tela, iné oblečenie, iné topánky, ktoré vám napríklad zvýšia nenápadnosť v uliciach mesta.

Nedá sa však povedať, že by vám nenápadnosť pri slabej AI Kórejcov na niečo bola dobrá. Väčšinou totiž pri prechode z jednej strany mesta na druhú využijete beh, prípadne motorku. Ani s jedným štýlom si nemusíte robiť starosť o Kórejcov - zbadajú vás, budú vás prenasledovať, ale po chvíli vás aj tak stratia. Ak by stále šli po vás, máte tu koše, do ktorých sa môžete schovať, prípadne zaleziete do niektorej budovy a ak náhodou zablúdia aj do nej, môžete ich likvidovať rad radom.

Čo je však úplne zle navrhnuté na pomery akčnej hry, to sú checkpointy. Riziko smrti je totiž veľké a často vás po oživení hodia úplne inam, na druhú stranu aktuálnej štvrte. A tak ak zomriete zo štyri-päť krát za sebou, budete mať behania hore-dole plné zuby a toto sa vám môže v hre stávať pravidelne.

Homefront: The Revolution
Homefront: The Revolution Mesto je síce nudné, ale akcia je decentná.
Mesto je síce nudné, ale akcia je decentná.

Homefront: The Revolution Hlboko sú zapracované možnosti vylepšení a vybavenia.
Hlboko sú zapracované možnosti vylepšení a vybavenia.

Homefront: The Revolution Mesto nie je otvorené, postupne prechádzate jeho štvrťami.
Mesto nie je otvorené, postupne prechádzate jeho štvrťami.

Nakoniec ak by vás nezaujala kampaň, celkom slušne sa dá zahrať v kooperačných misiách, kde postupujete mestom spolu s priateľmi. V ponuke je zatiaľ síce len niekoľko misii (autori ich plánujú zadarmo rozširovať), ale s priateľmi po boku sú oveľa zábavnejšie ako kampaň. Budete sa brániť, útočiť, zastavovať konvoj a čakajú vás aj rôzne ďalšie úlohy, ktoré majú aj niekoľko fáz. Malý problém kooperácie je to, že hru má veľmi málo ľudí a špeciálne na PC mi veľmi dlho trvalo, kým som našiel niekoho na spoluprácu. Ideálne je, ak máte priateľov, ktorí tiež vlastnia hru.

Graficky je titul rozporuplný. Cryengine dodáva parádny vizuál a vidieť, ako sa vývoju venoval aj Crytek. Efekty svetla, zmeny dňa a noci a aj počasia sú parádne. Hlavne dážď je jedinečný, ale ani celé nasvietenie a kvalitné textúry a detailné interiéry vás nezbavia pocitu, že mesto je stereotypné a ako celok úplne nezaujímavé. Síce sú tam pekné ruiny, základne, štandardné obývané štvrte s hliadkami a kamerami, chýba tomu však atraktívnosť, akú ponúklo napríklad mesto v Dying Light. Podobne sú na tom aj postavy. Tie síce majú decentné detaily, ale ich problém je, že sú nezaujímavé a nevýrazné a animáciami rovnako neoslnia. Motion capturing tu zaostáva niekoľko rokov. Jednoducho keby príbehové postavy v hre neboli, ani by vám nechýbali, takto vás len otravujú množstvom bezvýznamných dialógov.

Výkonovo na tom hra nie je na PC zle a na GTX970 môžete ísť na plných detailoch pri 60 fps, na i3 s GTX750ti stále môžete ísť tesne pod 30 fps, teda presne tak ako konzoly, kde však autori nestihli dotiahnuť optimalizáciu a hra sa pohybuje medzi 20-30 fps. Vývojári síce sľubujú patche, ale úvodný dojem už pokazili, aj keď výkon je ten posledný problém hry. Stále je tam veľa chýb, o ktoré sa musia autori postarať, popritom pripravujú ešte tri singleplayer rozšírenia pre hru. Otázne je, kto ich ešte bude hrať. Ale stále poznáme aj hry, ktoré sa časom upravili a ďalší obsah ich oživil - uvidíme, či sa to podarí aj Dambuster štúdiu.

Keď to zhrnieme, Homefront: The Revolution mal dobrý koncept, ktorý sa ale nepodarilo úspešne zrealizovať. Zrejme veľa zmien počas vývoja a málo skúseností autorov s týmto sandboxovým štýlom a aj málo peňazí spôsobilo, že to celé spolu nesedí. Jednotlivé časti nie sú dotiahnuté, niektoré sú zlé od základu a príbeh je nezaujímavý. Jedine samotná akcia má niečo do seba a to ako v kampani, tak aj kooperácii. Ak vám nevadí neustále zomieranie a objavovanie sa na druhom konci mesta, ako aj slabá AI, dajú sa v hre stráviť desiatky hodín.

Homefront: The Revolution
Homefront: The Revolution Mesto zaisťujú drony a neustále hliadky, vy im však jednoducho utečiete
Mesto zaisťujú drony a neustále hliadky, vy im však jednoducho utečiete