DEAD EFFECT 2

DEAD EFFECT 2

7.5

Nočná mora vo vesmíre pokračuje

Popri veľkých AAA tituloch sa do sveta denne dostávajú aj desiatky menších indie hier. Niektoré sú lepšie, iné horšie, niektoré dosiahnu úspech a dostanú sa do popredia, no o väčšine málokto vie, teda až na pár nadšencov. Štúdio BadFly Interactive zo susedného Česka prišlo s hororovou FPS sériou Dead Effect už v roku 2013. Po vydarenej prvej časti autori prišli aj s pokračovaním, ich tituly však boli primárne vyvíjané pre mobilné platformy. Nebudeme si teda nič nahovárať a rovno povieme, že sme nemali veľké očakávania. Môže pôvodne mobilná hra dobre fungovať aj na PC či konzole? Odpoveď je v tomto prípade áno, Dead Effectu 2 sa to podarilo a keby sme o tom nevedeli, tak by nám vlastne ani nenapadlo, že je pôvodne z mobilu. Audiovizuálne spracovanie je až na pár drobností kvalitné a hra má aj dostatok rôznych funkcii, zbraní, vylepšení a schopností. Možno len pár klávesových skratiek si radšej manuálne prehodíte.

V úvode treba podotknúť, že sa titul nedá označiť ako originálny, čo prezrádza už samotný názov. Budete cítiť jasnú inšpiráciu hrami, ako je Dead Space, Alien: Isolation, no tu a tam si spomeniete napríklad aj na legendárny System Shock. Všetko sú to hry s podobnou tématikou – ocitáte sa osamote na vesmírnej lodi niekde v otvorenom vesmíre. Každopádne sa autorom podarilo veľmi dobre skombinovať jednotlivé prvky, priniesť do toho aj niečo vlastné a vytvoriť tak vcelku zábavnú a pútavú záležitosť. A ak sa k hre presuniete od práve vydaného Dooma, budete sa pri masakrovaní hordy zombíkov a monštier cítiť ako doma.

Dead Effect 2
Dead Effect 2 Vďaka radaru na zbrani budete vidieť,... že ste pekne v háji.
Vďaka radaru na zbrani budete vidieť,... že ste pekne v háji.

Dead Effect 2 Občas musíte vyriešiť rôzne jednoduché minihry, aby ste sa dostali do systému či otvorili dvere.
Občas musíte vyriešiť rôzne jednoduché minihry, aby ste sa dostali do systému či otvorili dvere.

Dead Effect 2 Nepriateľov bude veľa a krvi ešte viac.
Nepriateľov bude veľa a krvi ešte viac.

O čo tu vlastne ide? V hre sa odvíja síce jednoduchý a priamočiary príbeh, ale narazíte aj na zopár zaujímavých postáv a zvratov. Na lodi ESS Meridian prebiehali šialené experimenty, v ktorých chceli vedci poraziť samotnú smrť. Nečakane sa im to aj svojím spôsobom podarilo, ibaže výsledkom je armáda bezmyšlienkových zombie, takzvaný Dead Effect. Okrem iného sa tu konali aj experimenty so snahou o vytvorenie kadejakých superľudí, ultimátnych vojakov a geniálnych vedcov. No a vy v hre začínate práve ako jeden z troch experimentov - mariňák, agentka s brokovnicou alebo akýsi ninja. Nech už si vyberiete kohokoľvek, budete to práve vy, koho sa vedkyňa Danette rozhodne zachrániť a požiadať o pomoc. Zo Zeme už vyslali špeciálne jednotky s úlohou vyhladiť všetko živé na palube, pričom vás berú len ako ďalší nevydarený experiment. Vy sa však len tak ľahko nedáte a rozhodnete sa získať kontrolu nad loďou a vziať veci do vlastných rúk.

Hneď počas prvých minút vás milo prekvapia detaily, z ktorých cítiť, že si autori dali na hre záležať. Najmä prostredie je spracované na výbornú, vaša postava komentuje to, čo vidí a narazíte aj na postranné miestnosti s rôznymi nálezmi. Po úteku z laboratória sa spoločne s Danette dostávate do odľahlejšej časti lode, kde si založíte základňu. Z holografickej mapy v jej strede sa púšťate do nových misii, u vedkyne si viete sprístupniť schopnosti a s pribúdajúcimi spojencami tu budete mať aj ďalšie funkcie.

Príbehové misie sa vám postupne odomykajú, no niekedy vyžadujú vysoký level a ste tak nútení prechádzať aj tie vedľajšie. Tie sú, žiaľ, generické, repetitívne a stretávate sa tam so značným grindom. Aspoň sú rozdelené do viacerých kategórii, ktoré sa od seba mierne líšia. Každá hlavná misia vám zaberie asi tak 20 minút, pričom si môžete vybrať aj náročnosť od easy až po hell. S ňou sa, samozrejme, zvyšujú aj odmeny. Vašou úlohou bude napríklad získať kontrolu nad nejakou časťou lode, dostať sa do jej systémov alebo aj vyriešiť nepríjemnosti, ktoré vám spôsobujú nepriateľskí vojaci odpojením prísunu kyslíka či vody do vašej základne. Ďalej budete oslobodzovať preživších, ktorí sa k vám pridajú, no, žiaľ, niekedy je už na záchranu neskoro. Na každom kroku stretnete hromady zombíkov, ktorých vlastne z karantény úmyselne vypustila Danette, aby spomalila postup vojakov. Nanešťastie značne spomalia aj vás a miniete na nich stovky nábojov, ale niekedy aspoň zabavia vojakov. No a ako sa vraví: kde dvaja bojujú, tretí víťazí.

Potešili nás aj početné a rozmanité boss-fighty. Štandardní zombíkovia ničím neprekvapia, no pri silnejších nepriateľoch autori fantáziou rozhodne nešetrili. V hre sú kričiaci zmutovaní astronauti, golemovia so sekerami a pílami, neviditeľní zabijaci alebo obzvlášť otravný vrhač hrdzavej kotvy. Pri súbojoch neraz zomriete, prípadne sa vám minú náboje. Vtedy vám ešte ostáva nádej, ak máte poruke nejakú zbraň nablízko, prinajhoršom sa však ešte vždy môžete respawnúť za malý poplatok aj s plnými zásobníkmi. Táto možnosť je tak trocha cheat a nemusíte sa vďaka nej starať o načítavanie uložených pozícií. Dôvodom je asi práve mobilný pôvod hry a zameranie na širšie publikum, ale na vyšších obťažnostiach hra tak či tak ponúka solídnu výzvu a dokážete sa pri nej poriadne zapotiť. Na nepriateľov môžete okrem zbrani použiť aj dvojicu špeciálnych útokov, ktoré vychádzajú z vašich nadľudských schopností. No a na veľkú hordu sa nehodí nič lepšie ako starý dobrý granát.

Vaša základňa sa postupne naplní ďalšími preživšími, ktorí vám nejako pomôžu a budete si tu tak môcť nakupovať nové zbrane a výzbroj či obliekať a vylepšovať kúsky, ktoré získate v leveloch. Doktor Bielik vám dokáže voperovať nové implantáty, ktoré zvýšia vašu rýchlosť, silu či životy. Hra tak ponúka aj slušné RPG možnosti a veľké množstvo predmetov a zbrani, od samopalov až po šable na boj zblízka. Konzumovateľné predmety využijete počas misii, napríklad lekárničku na doplnenie zdravia či batériu na energiu. Rokmi overené mechanizmy stále dobre fungujú. Viac o svojich spoločníkoch sa dozviete pri rozhovoroch na základni a poskytnú vám aj bližšie informácie k vašim úlohám.

Vo vedľajších úlohách prístupných na mape lodi sa budete väčšinou len presekávať hromadami nepriateľov a popritom uzatvárať ventily alebo hackovať systémy. Asi najviac nás zaujal podtyp Infestation, kde sa vždy na konci úrovne nachádza boss. Tieto úlohy sa dajú hrať aj v kooperatívnom režime, no ten je, žiaľ, väčšinou ľudoprázdny. Najlepšie je preto mať stáleho parťáka, respektíve partiu, keďže co-op je dostupný až pre štvoricu hráčov. No a proti sebe sa zasa postavíte v multiplayeri, kde nájdete klasické módy deathmatch a team-deatmatch. Nejde síce o nič prevratné, ale aj tu vidno, že autori hru neodflákli. To je koniec koncov aj veľmi dobre viditeľné na grafickom spracovaní.

Dead Effect 2
Dead Effect 2 Tak tomuto jeden headshot rozhodne nestačí.
Tak tomuto jeden headshot rozhodne nestačí.

Dead Effect 2 Výber vybavenia a zbraní je široký, pričom ich môžete aj ďalej vylepšovať.
Výber vybavenia a zbraní je široký, pričom ich môžete aj ďalej vylepšovať.

Dead Effect 2 Do nových misii sa pustíte z mapy lode.
Do nových misii sa pustíte z mapy lode.

Dizajn, grafika prostredia a spracovanie zbraní sú na vysokej úrovni. Po tejto stránke nám prekážal len miestami prehnaný sharpen efekt (viď. Zaklínač 2), spoločne s horšou optimalizáciou. Prostredia sa síce opakujú a väčšina vedľajších misií sa odohráva dookola na tých istých mapách, no aspoň sa na to dobre pozerá. Postavy a ich animácie už na tom nie sú až tak dobre. Taktiež nám popri výbornom okolí vadili pomerne škaredé kontextové ponuky a ikonky predmetov. Môže ísť len o osobný vkus, no sme si istí, že sa to dalo zvládnuť aj nejako elegantnejšie. Nepríjemne nás zaskočil nevyvážený zvukový mix - hlasy postáv ani poriadne nepočuť, zatiaľ čo streľba trhá ušné bubienky. Škoda, keďže sa jedná o pomerne hlúpu chybu a na mieste autorov by sme fádnejšie zvuky aj tak radšej prekryli hudbou, ktorá je kvalitná a dobre pasuje. Milým doplnkom je bonusový obsah v zložke s hrou v podobe kompletného soundtracku, konceptov a nákresu lode.

Dead Effect 2 vás zabaví, keď hráte osamote, ale aj s kamarátmi. Je to prekvapivo prepracovaná hra, z ktorej je na každom kroku cítiť pozornosť vývojárov. Obsahu je hromada, i keď je príbeh možno až zbytočne rozťahaný a prekážal nám aj grind v leveloch. Tak či onak nás hra zabavila a zaujala a sme zvedaví, čo nám malé české štúdio prinesie nabudúce.

Už čoskoro vám prinesieme súťaž o Steam kľúče oboch častí tejto série a herné tričká. Ak vás teda titul zaujal, nezabudnite nás sledovať.

Dead Effect 2
Dead Effect 2 Prostredia sú spracované do detailov a kvalitne.