ENTER THE GUNGEON

ENTER THE GUNGEON

8.0

Ste pripravení umierať?

S hrami v roguelike štýle sa v poslednom čase roztrhlo vrece, no vývojári z Dodge Roll Games si pre vás pripravili skutočne návykové peklo plné striel, ohňa a uhýbania. Z toho, čo začalo ako vtipný názov, sa zrodila plnohodnotná hra, ktorá kombinuje žánre dungeon crawler a shoot 'em up. S jedným zo štyroch antihrdinov vstúpite do bludiska, kde sa pred spŕškou striel uchránite správne načasovaným uhýbaním a svojim nepriateľom opätujete streľbu z desiatok originálnych zbraní.

Tvorcovia Enter the Gungeon ako svoje inšpirácie uvádzajú Binding of Isaac, Dungeons & Dragons, Wasteland Kings (Nuclear Throne), Spelunky, Dark Souls, Ikaruga či Metal Gear.  Príbeh je veľmi jednoduchý a ak z niečoho čerpá, tak je to kniha Hyperion od Dana Simmonsa. Každá zo štyroch hlavných postáv má pohnutú minulosť, ktorú by chcela nejakým spôsobom zmeniť. Preto sa vydávajú do Gungeonu, v ktorom sa nachádza guľka, ktorá dokáže minulosť zabiť. Ich príbeh a pohnútky sa však dozviete, až keď zostrojíte špeciálnu guľku.

Pred vami stojí 5 úrovní, ktoré sú procedurálne generované, pričom v každej z nich je ukrytý boss. Medzi ním a vašou postavou stoja desiatky ozbrojených príšer, na ktorých si otestujete nielen svoju mušku, ale aj schopnosť uhýbať sa. Práve dodge roll je kľúčovým prvkom tejto hry a tvorcovia netaja svoju inšpiráciu sériou Dark Souls. Ak vaše uhýbanie načasujete správne, dokážete sa obrovskému množstvu striel vyhnúť, pretože skok robí vašu postavu nezraniteľnou. Skočte nesprávne a môžete sa niekomu ocitnúť v rane, čo veľmi rýchlo oľutujete.

Enter the Gungeon
Enter the Gungeon Medzi miestnosťami je možné teleportovať sa.
Medzi miestnosťami je možné teleportovať sa.

Enter the Gungeon Slovné hračky sú všade - aj v názvoch bossov.
Slovné hračky sú všade - aj v názvoch bossov.

Enter the Gungeon Každá z postáv má vlastnú výbavu.
Každá z postáv má vlastnú výbavu.

Strašiakom hry je totiž, ako vo všetkých roguelike tituloch, permanentná smrť. Zabudnite na ukladanie hry, checkpointy alebo regeneráciu zdravia po každej úrovní. Vaša (ne)šikovnosť bude vplývať na váš postup v hre. Ak premrháte veľkú časť svojich životov už v prvej úrovni, súboj s bossom môžete rovno vzdať a pripraviť sa na trpkú obrazovku so štatistikou, ako dlho vám trvalo umrieť. Čoskoro zistíte, že váš progres je sčasti podmienený vašou zručnosťou a sčasti závisí aj od vášho šťastia.

Procedurálne generované levely poskytujú vždy nový spôsob postupu v hre, no zároveň môžu predstavovať aj akési hádzanie polien pod nohy. Ak máte šťastie, dostanete na rozbeh veľké plochy s množstvom stien a vybuchujúcich barelov, ideálne na obranu aj masaker nepriateľov. Ak sa hra rozhodla, že vám vygeneruje skutočné peklo, tak vás budú čakať malé priestory plné nepríjemných príšer. Niekedy sa stane, že boss sa nachádza asi v tretích dverách, ktoré otvoríte, inokedy si prejdete peklom a pred jeho dverami budete stáť s veľkou dávkou skepticizmu, či to s jedným srdiečkom prežijete.

Pomôcť vám však môžu šikovné zbrane, ktoré sa nachádzajú v truhliciach rozmiestnených v bludisku. Tvorcovia do hry vložili takmer 400 zbraní a relikvií, ktorých objavovanie vás bude motivovať hrať ďalej. Čoskoro si nájdete svoje najobľúbenejšie. Niektoré strieľajú veľké množstvo projektilov, iné vypúšťajú silné dávkované strely, lúče, rakety či inferno v podobe molotovových koktejlov. Ak sa hra znovu rozhodne vygenerovať vám šikovnú zbraň, súboj s bossom sa dá zvládnuť aj ľavou zadnou.

Ak sa vám zbraň nepodarí uloviť z truhlice, ešte vždy si ju môžete kúpiť u obchodníka. Peniaze zbierate z padlých nepriateľov, no behom jednej úrovne väčšinou nedokážete nahrabať priveľa zlata na rozhadzovanie. Dobre si rozmyslíte, či nechcete radšej štít, život alebo blank, teda slepý náboj, ktorý miestnosti vyčistí od lietajúcich striel a omráči nepriateľov.

Vaše postavy sú obdarené aj vlastnými pasívnymi schopnosťami, ktoré tiež dokážu využiť v bludisku. Jednoduchá formulka strieľania, uhýbania a obracania stolov na obranu je tak obohatená o stovky hračiek a skrytých zlepšovákov, ktoré vás vždy vedia prekvapiť. A aby toho nebolo dosť, je tu aj niekoľko NPC postáv, ktoré vám ponúkajú úlohy, dávajú hádanky, predávajú alebo darujú zbrane a predmety. Vašou úlohou nie je prestrieľať sa na koniec Gungeonu, ale pozbierať komponenty potrebné na legendárnu guľku, ktorá zničí minulosť.

Svet Gungeonu je naozaj bohatý na rôzne funky postavy a nepriateľov, ktorí v pixel art štýle naozaj žiaria. Prostredia hýria farbami a práve vďaka grafickej nenáročnosti si hra udržuje rýchle a plynulé tempo, ktoré tejto zbesilej strieľačke nesmie chýbať. Váš zážitok dopĺňa chytľavá hudba, pričom zvukové efekty nepôsobia rušivo.

Enter the Gungeon
Enter the Gungeon Množstvo rôznych zbraní je takmer nekonečné.
Množstvo rôznych zbraní je takmer nekonečné.

Enter the Gungeon Streľba, oheň a deštrukcia - na to všetko sa pripravte.
Streľba, oheň a deštrukcia - na to všetko sa pripravte.

Enter the Gungeon V kooperácii sa nad smrťou smúti ľahšie.
V kooperácii sa nad smrťou smúti ľahšie.

Vo dvojici sa vám bude bludisko prechádzať o niečo ľahšie. Hra podporuje lokálnu kooperáciu pre dvoch hráčov. No aby sa z Gungeonu nestala prechádzka ružovým sadom, hra vás v tomto režime potrestá zvýšením odolnosti nepriateľov o 40%. Váš spoluhráč však nemôže hrať za hlavné postavy, ale je mu pridelená postava cultistu, ktorý má možnosť oživiť vás. Hra nepodporuje online multiplayer a tvorcovia sa ho ani nechystajú implementovať, pretože vstup do hry by bol podľa nich príliš náročný.

Ak si myslíte, že po Dark Souls už máte uhýbanie nacvičené, Enter the Gungeon vás z neho preskúša. Hra je skutočne návyková a do Gungeonu sa budete dobrovoľne vracať preto, aby ste si dokázali, že toto bludisko zvládnete. Riziko, že vás hra nebude baviť, nastane v prípade, ak zle znášate prehry. Hra totiž nemá zľutovanie a nedáva vám priestor na malé krôčiky, kým sa ju naučíte hrať. Kvôli procedurálne generovaným levelom nevie postupne zvyšovať obťažnosť. Rovno vás vrhne do vody a povie: „Plávaj, inak umrieš.“ A toho umierania si v hre užijete dostatok.

Ak to však nevzdáte, Gungeon vás odmení obrovským množstvom bizarných zbraní a strelených predmetov. Vtipný dizajn hry a humor vám dajú dôvod zasmiať sa a v kooperácii nebude prehra až taká bolestivá. Z celej tejto zmesi je cítiť, koľko úsilia do nej autori vložili. Je možné, že kopu hráčov obťažnosť odradí už po prvých minútach a hru vrátia. No ak to vaše ego znesie a pretrpíte nejaké prehry, Enter the Gungeon vám určite poskytne hodiny zábavy.

napísal Tanya 6.6.2016
8.0
8.4