BRAVELY SECOND: END LAYER

BRAVELY SECOND: END LAYER

8.5

Záchranná misia s povedomým obsahom

Recenzia na 3DS verziu

65 hodín a ani o jednu menej. Toľko času potrebujete na prelúskanie Bravely Second, kým vyrieknete jej finálny ortieľ. Je to veľa, ale zároveň je to pochvala, keď vydržíte s hrou tri mesiace a stále dumáte, kam ju zaradiť. Zatiaľ čo prvý diel ponúkol vítaný závan retra a originality (asi to nejde na prvý pohľad dokopy, ale predstavte si klasický koncept v novom pútavom svete), na dvojke je pekný kus odvedenej práce, vylepšené mechanizmy a súčasne leží sčasti v tieni jednotky. Sú akty hry, kedy si pochvaľujete, ako sa hra vydarila a posúva sériu a sú momenty, kedy ochkáte kvôli nechcenému Déjà vu. Jedno ale nemožno uprieť – je to poctivá JRPG hodná vašej investície a cenný prírastok do 3DS knižnice.

Vitajte späť v známom svete dva roky po udalostiach v titule Bravely Default. Ak ste ho nehrali, čaká vás príjemná old-school atmosféra ako z Final Fantasy 90. rokov a zdanlivo nesúrodá partia. Ak ste ho absolvovali, nájdete tu povedomé lokality. Zápletka nie je koncipovaná ako lineárne pokračovanie, no ponechá si pľac pre rozličné odkazy. Celkom nový dej vás vráti do sveta Luxendarc, kde nováčik Yew Geneolgia, strážca nového pápeža Agnésa, zlyháva a záhadný Kaiser Oblivion unáša chránenca. Yew sa vydá na záchrannú misiu a jeho partia sa obohatí o viaceré nečakané typy i dvoch starých známych: Tiz Arrior a Edea Lee zažívajú comeback z jednotky.

Košatá JRPG si necháva po polovici priestor na nejeden zaujímavý zvrat a ak budete chvíľami na pochybách či dej stojí za to, alebo je skôr alternatívou videných hier, možno ani pri záverečných titulkoch nebudete mať jasno. Bravely Second je kombinácia, ktorá dávkuje dej po desiatke hodín – jedna je úžasná, iná rozpačitá a niektoré si užijete naplno. Hra mieša motívy, ktoré poznáte (už samotná záchranná misia), ale súčasné má momenty, ktoré aj znalec žánru ocení. A hoci spočiatku nevyzerajú postavy nezabudnuteľne (ako sa na JRPG patrí), sú tu dobrí protagonisti, minimálne trojica Yew-Tiz-Edea. Keby vás partia nudila, určite s ňou netrávite kopu času.

Bravely Second: End Layer
Bravely Second: End Layer Yew je pútavá postava s premenlivými dialógmi.
Yew je pútavá postava s premenlivými dialógmi.

Bravely Second: End Layer Naparujúci sa Nikolai šíri mytológiu, ale niektorí si ho obľúbia.
Naparujúci sa Nikolai šíri mytológiu, ale niektorí si ho obľúbia.

Bravely Second: End Layer Výber povolaní a spôsob ich rotácie je fantasticky premyslený.
Výber povolaní a spôsob ich rotácie je fantasticky premyslený.

Tá čiastočná rozpoltená percepcia nevyšla iba z deja a postáv, podpisujú sa pod ňu aj anglické dialógy. Ak poznáte japonské hlasy, uvedomíte si, že dabéri sa snažia inak podať celkové pocity; akoby v našej verzii úplne nekorelovali s dejom. Na druhej strane oceníte striedanie nálad, kedy temnejšie momenty zrazu vyrazí príjemný humor alebo odľahčená séria výmien názorov.

Objavovanie sveta má dvojaký nádych. Návrat do starých miest je príjemné repete (ak ste od originálu vzdialení aspoň dva roky) a nové lokality vhodne dopĺňajú univerzum. Je zaujímavé vidieť, že aj 3DS dokáže navodiť správny nostalgický pocit, silnú atmosféru a nechá vás putovať i strácať sa opantaných svetom. Malá konzola súka zo seba veľa a nejde jej iba o pekné textúry, ale najmä o správny nádych sveta, kde sa všetci snažia plniť nemalé ambície: unášať, panovať, odhodlane putovať, urputne bojovať. Výborná správa pre znalcov: netreba sa toľko vracať vo svete, mix lokalít, deja a náplne je pestrejší.

Súbojový systém ostáva naďalej najväčšou devízou tejto série. Klasická ťahová striedačka obohatená o dva špecifické príkazy Brave a Default naďalej núka pútavé výmeny čepelí a kúziel. Popri tradičnej sérii možností sa núka odvážny Brave, kedy môžete nepriateľovi naraz odhryznúť veľký kus zdravia, no potom vás čaká stopka na jedno až štyri kolá. Pre úspešný finiš náročného súboja je to ideálny ťah. Alebo si môžete zvoliť defenzívny Default, ktorý vám umožní naskladať si viaceré ťahy a šetríte sa na poriadnu bombu neskôr. Súčasne sa niektoré súboje naťahujú na kolá: ak jedným ťahom dáte dole celý zhluk nepriateľov, príde bonusová skupina za viac skúseností a zrazu môžete získať v jednom boji citeľne väčšie bodové počty. Špecialitkou pre trpezlivých hráčov je navyše aj vlastnosť na zmrazenie času – počas nej necítite žiadne ataky oponentov, ale sami ste mocní a nebojácni. Len si táto vlastnosť pýta špeciálne SP body a tie získavate počas sleep mode 3DS – takže je to skôr rarita.

No vystačíte si aj so stabilným základom. Bravely Second totiž využíva silné možnosti individuálnych nastavení. Ste pánom situácie i bojísk. Môžete si nastaviť frekvenciu súbojov, ich obťažnosť a máte kontrolu nad časom i štýlom. Ak chcete úpenlivo grindovať 10 hodín, stačí si vyhradiť čas a môžete trénovať. Ak ste odhodlaní skôr pasáž preletieť a nebyť neustále v bojovej vrave, dá sa to. Aj vďaka tomu sa vzďaľuje Bravely Second od tradičných JRPG a nemusí nutne skĺznuť do typickej repetitívnej náplne a nenúti k získaniu príliš vysokého levelu na ďalší posun. Bohatšie možnosti prinesú väčšiu sviežosť. Určujete si aj tempo, spôsob vstrebávania obsahu a celkovú kvalitu zážitku. Na svetovej mape vidíte lokality s levelmi a sami si môžete povedať či zvolíte výzvu a vyšší level, alebo stávku na istotu.

Prežil aj osvedčený systém povolaní a zvýšil počet možností. Osemnásť verzií sa vrátilo z Bravely Default, tucet je nových, spolu 30 povolaní na výber. Každá postava má hlavné i vedľajšie zameranie a päť pasívnych vlastností. Súčasne má každé povolanie prepracovaný systém úrovní, ktoré doručia nové vlastnosti. Postup v nich zastrešujú Job Points získavané v súbojoch. Vašou úlohou je zdokonaliť sa v každom vybranom povolaní a zároveň ich získať čo najviac. Dvanásť na vás čaká v priebehu deja a ostatné získavate vo vedľajších questoch.

To je ideálne riešenie náplne hry - zrazu získavate dvojitú motiváciu nielen pre poctivé prejdenie príbehu, ale aj investíciu do vedľajších úloh. Je rozdiel medzi potulovaním sa po svete, kde treba hlušiť bossov, loviť poklady a popritom splašiť pár výkonnostných bodov, a týmto spôsobom, ktorý priamo obohacuje obsah a núka viac ako polovicu možností pre súbojový ekosystém. Nemusíte vylevelovať všetky povolania, ale určite si medzi nimi nájdete niekoľko užitočných a prospešných aj pre náročné boje. Niežeby sa nenašiel priestor pre grindovanie, drobné úlohy alebo tie poklady, ale je dobré mať odlišné ciele.

Bravely Second: End Layer
Bravely Second: End Layer Boje v púšti z jednotky nebudú chýbať, je to príliš silné prostredie.
Boje v púšti z jednotky nebudú chýbať, je to príliš silné prostredie.

Bravely Second: End Layer Silné kúzla, veľké efekty, Bravely Second nie je iba malá škatuľková RPG.
Silné kúzla, veľké efekty, Bravely Second nie je iba malá škatuľková RPG.

Bravely Second: End Layer Nepodceňujte mágiu a špeciálne údery napriek Brave/Default dynamike...
Nepodceňujte mágiu a špeciálne údery napriek Brave/Default dynamike...

Putovanie po svetovej mape i jednotlivých lokalitách môže v druhej polovici hry občas naštrbiť zážitok z niektorých dungeonov či bossov. Na pomery žánru ponúkajú síce vysokú kvalitu, no niektoré sú len priemerné a ničím neupútajú. Ich dizajn mohol byť lepší – generický nádych vás na hodinu omráči, no po úspešnom prejdení a návrate do sveta máte opäť dobrý pocit z hry.

Bravely Second: End Layer je správne pokračovanie ako z príručky. Má viac toho dobrého: postáv, lokalít zo starého i nového sveta, bohatšiu náplň bojov, viac povolaní i procesov ich získavania a vedľajších úloh. Je to hutnejšie dobrodružstvo, len prítomnosť starého sveta a niektorých postáv môže u niektorých hráčov vyvolať pocit repete. Celkový zážitok je približne rovnaký, titul niekde získal, niekde stratil a tým pádom si zaslúži zhodné hodnotenie ako Bravely Default.

napísal Korec 8.6.2016
8.5
BRAVELY SECOND: END LAYER