OVERWATCH

OVERWATCH

9.0

Dve veľké premiéry pre Blizzard

Recenzia na Xbox One verziu

Vedeli by ste si tipnúť, kedy nám naposledy legendárny Blizzard ponúkol svoju úplne novú značku? Bolo to možno skôr, než sa mnohí z vás narodili. Známi vývojári na hernom trhu fungujú už od roku 1991, legendami sa stali vďaka Warcraftu, Diablovi a StarCraftu, pričom práve prvý StarCraft z roku 1998 bol doteraz ich poslednou značkou (netreba zabúdať na Hearthstone, pozn.redakcie). Chceli sa posunúť ďalej s projektom Titan, no ten stroskotal. A tak tu teraz máme Overwatch. Nielen prvú novú značku za uplynulých 18 rokov, ale aj prvú FPS pre Blizzard vôbec. A aj keď majú tvorcovia za sebou obrovské množstvo skúseností a talent, možno si niektorí hráči neboli istí tým, či sa Blizzard dokáže hneď s dvomi výraznými prvotinami vo svojej histórii obstojne popasovať.

Teraz už ale vieme, že sa to podarilo na výbornú a vývojári rozhodne nesklamali, pričom ich novinka presne vystihuje to, čím je tvorba Blizzardu známa. Nová značka, nový žáner, nový svet, no aj tak je všetko z toho povedomé a jasne viete, kto za tým všetkým stojí. Či už strategické série, alebo aj Diablo, aj napriek kvalitným kampaniam boli vždy najsilnejšie v multiplayerovom zážitku a to je oblasť, na ktorú sa Overwatch výhradne zameriava. Žiadna kampaň, len rýchly tréning a potom hurá do akcie s hráčmi z celého sveta. Toto jednoducho nie je pre samotárov.

To ale neznamená, že by sa Blizzard vykašľal na príbeh. Aj keď ten tu je vlastne len v obmedzenej miere, hra má prekvapivo bohatý lore alebo príbehové pozadie. To vás zavedie do blízkej budúcnosti a predstaví netradičnú jednotku. Predstavte si, že OSN stvorí komando z pestrej palety rôznym spôsobom šialených postavičiek a tie majú riešiť problémy vo svete. Vznikne vám Overwatch. Lesk ich slávy je ale dávno zašlý. Kedysi zachránili ľudstvo v boji proti vzbúreným robotom. Bežní ľudia sa im ale neskôr obrátili chrbtom. Nakoniec ale bola jednotka rozpustená a po útoku na jej ústredie sa zdalo, že dvaja jej zakladatelia zomreli. Teraz sa ale musí jednotka opäť poskladať, aby mohla čeliť útokom žoldnierov na celom svete.

Overwatch
Overwatch Loot je náhodný, no aspoň si pomaly skrášľujete viaceré postavy.
Loot je náhodný, no aspoň si pomaly skrášľujete viaceré postavy.

Overwatch Tímová hra so spoluhráčmi povyšuje Overwatch na novú úroveň.
Tímová hra so spoluhráčmi povyšuje Overwatch na novú úroveň.

Overwatch Občas nie je zlé poučiť sa na vlastných chybách.
Občas nie je zlé poučiť sa na vlastných chybách.

To síce nie je príbeh na Oscara a hra vám ho vlastne ani nechce vyrozprávať. Mnoho z neho sa pri hraní nedozviete. Niečo nám naznačili už videá o mnohých postavách či komiksy. Niečo málo ukáže aj úvodné intro, no a ten zvyšok si nájdete niekde na internete. Rozhodne ale poteší, že na celý ten bohatý lore hra tu a tam nenápadne odkazuje a ak sa v ňom orientujete, oceníte podobné odkazy. Niektoré postavy pri štarte hry na seba priamo reagujú, taktiež nájdete rôzne detaily umiestnené po mapách (napríklad plagáty) či aj samotné lokality naznačujú niečo málo z pozadia postáv.

Teraz si asi mnohých fanúšikov Blizzardu rozhnevám, ale pravdou je, že títo vývojári nikdy nehýrili originalitou a neprinášali nové nápady a originálne hry. Diablo, Warcraft aj StarCraft zobrali už niečo známe, len to vypilovali do dokonalosti. Je to vlastne jedna z čŕt autorov. Niekde sa inšpirujú, takéto inšpirácie skĺbia a výsledok funguje lepšie než ktorýkoľvek originál. Podobným mixom rôznych známych prvkov a nápadov je aj Overwatch. V zásade je to tímová multiplayerová FPS zameraná na triedy postáv, ktoré sú jej najvýraznejším prvkom. Ale to sme tu mali už v Team Fortress 2 a iných hrách.

No ono to občas ani nemusí byť FPS, ale môže pripomínať trošku aj MOBA hru. Tím môžete poskladať ľubovoľne z akýchkoľvek postáv, no len ich vyváženie a aj znalosť ich schopností vám dokáže zabezpečiť víťazstvo. A nie vždy je to len o akcii a streľbe. S niektorými postavami si napríklad nezastrieľate vôbec. Iné sú zas skôr statické, ďalšie vhodné na dopĺňanie ostatných a rozhodne by ste sa s nimi nemali púšťať do priamej akcie. Oproti typickým MOBA hrám tu nenájdete creepov a ani iné bežné mechanizmy, spôsob hrania s postavami je im ale dosť podobný.

A inšpiráciu badať aj v samotných postavách, ktorých výzor, schopnosti, či charaktery vám neraz budú pripadať povedomé a zdá sa, že sa v Blizzarde radi nechávajú unášať rôznymi odkazmi na populárnu kultúru. Svoje herné alter ego tu má napríklad komiksový Joker – volá sa Junkrat, má široký úsmev a má rád bomby. Povedomý vám ale bude napríklad aj pištoľník z divokého západu (ktorého špeciálna schopnosť bude zas povedomá hráčom Red Dead Redemption), či útle žieňa v exo obleku s kanónom na ruke.

Videorecenzia

Práve postavy sú alfou a omegou hry. Je ich tu až 21 a to znamená 21 úplne rozdielnych herných štýlov. Nie iba preto, aby ste si našli ten svoj. Ale aj preto, aby ste vedeli reagovať na dianie v zápasoch a vhodne sa dopĺňať so spoluhráčmi a narobiť problémy protihráčom. V zásade sa postavy delia na štyri kategórie (útok, obrana, tank a podpora), no aj v rámci nich existujú rôzne zaujímavé prieniky, ktoré hranie s nimi robia ešte zaujímavejšie. Celé je to založené na aktívnych a pasívnych schopnostiach a rozdieloch medzi nimi. Líšia sa pohybom, výdržou, veľkosťou (aj tá tu zohráva älohu), no potom už prichádzajú na rad konkrétne špecifiká.

Útočné postavy sú zamerané skôr na priamočiarejšie hranie, no aj tu máte viacero možností. Napríklad Soldier 76 je postava, ktorej herný štýl najviac pripomína tradičné akcie, ale vie aj liečiť spoluhráčov. Každá postava má vlastnú zbraň, dvojicu schopností, prípadne ešte pasívnu schopnosť a potom jednu špeciálnu schopnosť, čo je v prípade Soldiera krátkodobé automatické zameriavanie na nepriateľov, no snajperka zas odhalí nepriateľov na mape a liečiteľka oživí mŕtvych spoluhráčov. Rozdielov je veľa a naozaj sa musíte naučiť zvládať postavy na vysokej úrovni aj s ich špecifikami. S jedným herným štýlom dlho nevydržíte a oplatí sa osvojiť si aspoň niekoľko postáv - podľa vašej úlohy a podľa tímu, s ktorým hráte a proti ktorému hráte.

S trochou nadsádzky by sa dalo povedať, že tu platí systém kameň-papier-nožnice. Niektoré postavy sú vhodné na istý typ súperov, no problém vám zas spôsobia iní hráči. Tracer je už ikonou hry a súperi vás vďaka jej teleportom budú privádzať často do zúfalstva, ale málo vydrží. So svojím zmrazovaním jej dokáže veľké problémy narobiť napríklad „snehuľa“ Mei, ktorá ale zase veľa nezmôže proti náletom od Pharah, čo je postava výrazne využívajúca schopnosť jetpacku. Podobne ale funguje aj dopĺňanie postáv. Ak máte v tíme Bastiona, čo je robot schopný premeny na stacionárny guľomet, bolo by fajn doplniť ho niekým, kto mu poskytne štít a umožní mu tak ľahšie likvidovať nepriateľov.

Overwatch je hrou, kde musíte ísť naplno až do posledného dychu. Musíte spolupracovať ako tím, navzájom využívať svoje silné stránky a je celkom fajn vidieť, že sa o to často snažia aj úplne neznámi hráči a môže za vami prísť trpaslík Torbjörn, aby vám dal armor pack. Musíte sa ale držať celý zápas a občas to znamená obetovať vlastné body. S takým obrom Reinhardtom toho často veľa nenabojujete, no viete obrovským dielom pomôcť svojim spoluhráčom pri útoku aj pri bránení. Vtedy je dôležité, aby ste si pri zdanlivo vyhratom zápase zrazu nezmysleli, že si chcete nazbierať vlastné body. Postavy totiž môžete na svojom spawn bode meniť kedykoľvek. Stačí ale takáto zmena a razom môže súper vyrovnať sily. Potom sa bojuje až do predĺženia, kedy je už situácia neuveriteľne vypätá a hra vtedy baví snáď najviac.

Overwatch
Overwatch Blizzard bohato a vtipne odkazuje na svoju históriu.
Blizzard bohato a vtipne odkazuje na svoju históriu.

Overwatch Špeciálne schopnosti postáv vedia zachrániť krk vám a vašim spoluhráčom
Špeciálne schopnosti postáv vedia zachrániť krk vám a vašim spoluhráčom

Overwatch Pri skladbe tímu treba používať hlavu
Pri skladbe tímu treba používať hlavu

Vhodná zmena ale vie aj pomôcť. Hra ponúka štyri režimy: Assault, Escort, Hybrid Control. Každý z nich má svoje špecifiká, v zásade sú ale všetky o kontrole istého územia a špecifiká nastupujú až potom. Po ovládnutí miesta napríklad môžete získať náklad, ktorý musíte eskortovať. Takto zvolené režimy priam volajú po rozdelení šesťčlenných tímov na útočníkov a obrancov. Niekedy je toto delenie zjavné a aj hra po vás tieto činnosti požaduje, inokedy menej. Ak ale napríklad útočíte a príliš vám to nejde, vtedy je vhodné prísť s alternatívnou postavou, ktorá možno nie je vašou prvou voľbou, ale môže zvrátiť priebeh hry. Či je to snajperka, ktorá pri útočení môže podporovať z diaľky, alebo napríklad Symmetra ako podporná postava, ktorej štíty pre spolubojovníkov padnú vhod, ale ešte viac využijete vhodne umiestnený teleport.

Každý z režimov má trojicu máp, teda ich v hre nájdete celkovo 12. To nie je vôbec zlý počet, no už teraz je zjavné, že časom bude musieť pribudnúť viac. Našťastie zatiaľ ale majú čo ponúknuť a ešte chvíľu potrvá, kým objavíte všetky ich možnosti. Sú totiž veľké. Overwatch v žiadnom prípade nie je arénovkou. Môžete využívať mnohé alternatívne cesty, výškovú prevahu a aj bohaté členenie. Hlavné strety sú síce vždy na tých istých miestach, no bude vás baviť hľadať iné možnosti, ako si v boji pomôcť práve vďaka kvalitnému dizajnu máp. Ten často umožňuje naozaj rôznorodé taktiky. Napríklad je niekedy najlepšou obranou útok a ako brániaci tím môžete nepriateľa prekvapiť v uličkách už kúsok od jeho spawnu (pričom na ňom sú hráči chránení). Musíte ale vedieť, kedy a s akými postavami si to môžete dovoliť.

Ak už sa začnete trochu nudiť, je tu stále možnosť ísť do úplne nových postáv. 21 je dostačujúci počet, aby ste sa neustále mohli učiť finesy niekoho iného. Aj preto je zložité písať o tom, či je akcia zábavná. Niekedy to totiž ani nie je príliš akcia, vždy je to ale veľká zábava. Blizzardu sa podarilo priniesť svieži multiplayerový zážitok, ktorý vás nepustí. Konečne po rokoch zažijete v multiplayerovke ten pocit, že si večer poviete: „Ešte dva zápasy, nech dotiahnem ten ďalší rank,“ no zrazu hru vypínate na svitaní. A to píšem o hraní s cudzími spoluhráčmi. Overwatch je ale hlavne o partii. Akonáhle máte hru s kým hrať, posúva sa na ešte vyšší level a vy si užívate jednu mapu za druhou. Kombinujete spolu, dopĺňate svoje schopnosti (napríklad kombinácia špeciálnej schopnosti Junkrata a ľadovej steny Mei, aby ste uzavreli a efektne zlikvidovali nepriateľov). A hlavne si navzájom kryjete chrbát, to je tu totiž to najzraniteľnejšie miesto a nikdy neviete, kedy vás niekto prekvapí odzadu a obozretne.

Zatiaľ je to idylka, no, bohužiaľ, Blizzard sa nevyhol ani niekoľkým menším chybičkám a nedostatkom. V prvom rade hra vyšla bez kompetitívneho režimu. Ten síce neskôr príde, no chýba už teraz. Zatiaľ tak hráte len proti AI, rýchle zápasy a týždňové eventy, ktoré menia pravidlá. Je to škoda, naozaj by si hra už teraz pýtala poriadny kompetitívny režim s ligami či niečím podobným a s prepracovanejším matchmakingom. No a menší problém je aj pri postavách. Ich balans je slušný, no to sa už nedá povedať pri špeciálnych schopnostiach, kde sú ich kvality trochu nevyrovnané. Nejakými patchmi sa ale ich trvanie či účinok budú dať vyladiť. Sú tu totiž slabšie schopnosti, prípadne na ne potrebujete slušný skill, aby ste ich vhodne využili. Pri iných postavách zas použitím schopnosti aj nováčik dosiahne niekoľko killov (napríklad s Hansom, ktorého drak má veľký účinok aj rozsah). Okrem toho sú tu už len menšie, skôr občasné technické neduhy.

Overwatch
Overwatch Zvladnutie schopností postáv dá chvíľu zabrať
Zvladnutie schopností postáv dá chvíľu zabrať

Overwatch Kľúčová je často podpora od ostatných členov tímu.
Kľúčová je často podpora od ostatných členov tímu.

Overwatch Mapy sú navrhnuté výborne a ponúkajú rôzne možnosti stratégie.
Mapy sú navrhnuté výborne a ponúkajú rôzne možnosti stratégie.

Technicky je Overwatch na veľmi vysokej úrovni, pričom Blizzard využíva vlastné technológie. Graficky hre niet čo vytknúť, je rýchla, s moderným vizuálom a pozerá sa na ňu skvele. Je štylizovaná skôr ako animák a veľmi jej to sadne. Skvelý je aj celkový zvuk, pričom aj vďaka vydarenému dabingu si niektoré postavy okamžite zamilujete (napríklad Tracer). Po takom týždni intenzívneho hrania sa už síce hudba začne dosť opakovať, k hre ale taktiež veľmi dobre sedí. Poteší aj kvalita sieťového kódu a celkovo zvládnutej online štruktúry, ktorá je stabilná a drží bez chýb či lagov. Má ale svoje špecifikum a Blizzard vždy uprednostňuje strelcov, ktorí tak majú menšiu výhodu.

Aj keď sa to možno nezdá, Overwatch je naskrz Blizzardovským titulom, ktorý je po každej stránke dotiahnutý do najmenších detailov. Mapy sú plné špecifických prvkov a drobností - natlakované fľaše môžete rozbíjať, nájdete tu plagáty o postavách a aj množstvo odkazov na iné značky Blizzardu, vrátane StarCraftu, Diabla či dokonca staručkých Vikingov. Hra je z veľkej časti službou fanúšikom, no osloví aj nových hráčov. Je dynamická, má neuveriteľný náboj do posledného momentu zápasu a obrovskú paletu postáv. Postupne sa predierate na vyššie ranky, odomykáte si viac ako 50 kozmetických unlockov pre každú z postáv a vpred vás posúva aj vyhodnocovanie najlepších momentov a hráčov po skončení zápasov, kedy môžete všetkým verejne ukázať, ako ste s Reaperom a jeho brokovnicami zabili naraz piatich protihráčov či zblokovali najviac striel s Reinhardtovým štítom, za čo si určite zaslúžite nejaký ten hlas od ďalších hráčov.

napísal matus_ace 30.5.2016
9.0
9.1