ECOTONE

ECOTONE

7.0

Dávajte si pozor, s kým a kam skáčete

Ak sa vám zdá, že ste o Ecotone počuli už dávnejšie, tak sa vám to, pravdupovediac, nezdá. Na to, že sa Ecotone zaraďuje iba medzi menšie tituly, ktoré sú zrelé na rýchle zabitie prebytočného času, tvorcovia nad hrou strávili skutočne úctyhodnú dobu. Teda skôr sa k nej s odstupom času vždy vracali, aby tu a tam o niečo vylepšili.

Štúdio Sundae Factory hru ohlásilo ešte v roku 2012, keď ju začalo odhaľovať veľmi opatrne. Prezentovalo ju jednoducho ako skákačku s podivnou postavou, ktorá sa potuluje svetom s ešte podivnejšou atmosférou. Od tohto momentu sa autori hre venovali viac ako rok, pričom počas tejto doby ju nielenže prezentovali, kde sa len dalo, no taktiež do nej neustále pridávali nové veci a vylepšovali to, čo už bolo pripravené. Svet Ecotone sa teda postupne rozrastal, s prvým prišiel neskôr aj druhý, aby sa o pár mesiacov na to autori opäť vrátili k projektu a pripravili tretí svet aj s malým vylepšením celej hry.

Pôvodne bol Ecotone Flash hrou, nebol teda dostupný na Steame a aj preto sa do našich rúk dostal až teraz. Ak ste teda mali tú česť stretnúť sa s touto vecičkou ešte pred jej slávnostným príchodom na najväčší digitálny distribučný systém na PC, asi už viete, v čom spočívajú kvality tejto jednoduchej záležitosti. Teda iba za predpokladu, že sa vám hra aj páčila. Hrateľnosť je totiž dosť prešpekulovaná a nie každému sa môže takýto štýl hier páčiť.

Ecotone
Ecotone Niekedy na cestách nebudete úplne sami.
Niekedy na cestách nebudete úplne sami.

Ecotone Tak ten level je doslova temný.
Tak ten level je doslova temný.

Ecotone Musíte si dávať pozor, kam stúpate, inak zle skončíte.
Musíte si dávať pozor, kam stúpate, inak zle skončíte.

Ecotone je totiž stále nenáročná hra, aká pôvodne bola vytvorená, určená na rýchlu zábavu, ak potrebujete zabiť pár minút času. V hre sa dostávate do úlohy neznámej postavy s netypickým vzhľadom, ktorej život je, ale aj nie je vo vašich rukách. S neznámym panákom musíte prejsť cez zákerné úrovne, ktoré sú vytvorené tak, aby ste sa pri ich prechádzaní poriadne zapotili, aj keď sú spravidla veľmi krátke. Pred každou úrovňou sa vám na obrazovke zobrazí text, ktorý vám napovie, o čom aktuálny level je, čo vás v ňom čaká a ako ho máte hrať. Vždy ide len o jednu vetu s pár slovami. Aj keď sa tieto texty snažia byť trochu tajomné, pochopíte ich prakticky hneď po prečítaní a presne viete, čo máte robiť.

Každopádne tvorcovia s hrou neprišli na Steam len tak, bez nejakej práce navyše. Túžba vrátiť sa k starému projektu ich dohnala k tomu, aby sa do kódu zahryzli a poriadne ho upravili. Nejde teda iba o prostý port Flash titulu vydaný dodatočne na Steame, ale o poriadne upravenú verziu pôvodnej hry. Vylepšení je mnoho, a to od možnosti hrať hru na celej obrazovke s vyšším rozlíšením, cez zmeny v grafike, až po nový obsah. Aj kvôli tejto zmene sa museli autori potrápiť s každým jedným levelom, každý dodatočne upravovali, aby presne korešpondoval s novým rozlíšením. Jedna z dôležitých vecí v novej verzii je tiež podpora herného ovládača, ktorý (minimálne mne) pripadá ako doslova nutný pre hranie tejto hry.

Niektoré úrovne si vyžadujú veľmi citlivú ruku pri smerovaní postavy, čiže klávesnica mi v tomto ohľade pripadala dosť nepresná a nepraktická. Aj keď ale hra ovládač podporuje, podpora nie je úplná a v niektorých úrovniach budete musieť siahnuť aj po myške. Z ďalších vylepšení je to automatické ukladanie hry po každej úrovni, podpora pre Linux a taktiež sa, celkom logicky, zlepšilo snímkovanie. Zlepšená optimalizácia hru dostáva aj na slabšie stroje, no stále by si zaslúžila trochu prekopať. Napríklad linuxová verzia hry funguje iba na 64-bitovom systéme, čo hneď napovedá, že je veľmi náročná na pamäť.

Po grafickej stránke hra vyzerá veľmi dobre a špecifický art štýl tu veľmi dobre vynikne. Autori zapracovali na nových shaderoch, rozhýbali pozadie, zlepšili nasvietenie a pridali rôzne ďalšie efekty, ktoré tiež jemne vylepšujú celkový vizuál hry. Čo však najviac poteší, je väčší počet levelov spolu s novým bonusovým svetom. Nakoniec si vylepšením prešla aj hudobná stránka hry spolu s novými efektmi.

Hra v sebe ukrýva 45 unikátnych úrovní. Žiadne dve nie sú rovnaké a nemusíte sa báť, že by vás tak rýchlo omrzeli a začali nudiť. Tvorcovia si dali naozaj veľmi záležať na tom, aby bol každý level jedinečný a ponúkal niečo nové. Ak sa vám pošťastí, viete cez jeden level preletieť aj za pár sekúnd, no autori museli myslieť na to, že toto sa nemôže stávať stále a zapracovali na tom, aby ste hrou neprebehli až tak jednoducho.

V hre musíte skákať cez rôzne plošiny, ktoré môžu po dotyku spadnúť, musíte sa vyhýbať statickým, ale aj pohyblivým tvorom neznámeho pôvodu a podobne. Jeden zlý skok a aj pred koncom úrovne môžete veľmi jednoducho zomrieť. Okrem uhýbania totiž musíte počas zdolávania úrovne zbierať aj také „kolieska energie". Tie sú vždy tri a pre úspešné dokončenie úrovne ich musíte získať všetky. V každom jednom leveli sa síce nachádza aj bonusový bod s hlavou mimozemšťana, no ten zobrať nemusíte.

Ecotone
Ecotone Ďalší herný rozmer je veľmi zradný.
Ďalší herný rozmer je veľmi zradný.

Ecotone Schválne, tak kde sa nachádza postava teraz?
Schválne, tak kde sa nachádza postava teraz?

Ecotone Vnútornosti príšery sú ešte zradnejšie.
Vnútornosti príšery sú ešte zradnejšie.

Ak by Ecotone bolo iba o uhýbaní pred nepriateľmi a skákaní po plošinách, išlo by o pomerne obyčajnú záležitosť. Tvorcovia sa však rozhodli zakomponovať rôzne prvky, ktoré buď iba upravia hernú mechaniku, alebo ju zmenia úplne. V jednom leveli sa napríklad nemôžete vrátiť dozadu, v ďalšom môžete prepínať medzi prechodom do pozadia a popredia, v treťom sa príšery menia na dobré a práve tie predmety, ktoré by ste inak mali zbierať, vás zabijú. Zradný to svet. Neraz sa dokonca pozriete aj na „druhú stranu“, keď sa ocitnete v koži kraba, medúzy alebo všetkých pekne postupne. Popritom môžete počítať aj s klasickými nepríjemnosťami, ako je napríklad tma alebo beh o holý život, keď vás naháňa temnota.

Ecotone je veľmi príjemná hra, ktorá je najmä výzvou vyžadujúcou dávku zručnosti a trpezlivosti. Ponúka veľa zábavy, no tiež môžete počítať s momentmi, keď sa dostaví frustrácia z neúspechu. Za sumu, za ktorú sa hra predáva, však dostanete celkom slušnú porciu dobrej zábavy, ktorá vám vydrží niekoľko hodín. Samozrejme, to všetko za predpokladu, že tento žáner hier vám je blízky.

napísal play3man 20.6.2016
7.0
ECOTONE