CORNERSTONE: THE SONG OF TYRIM

CORNERSTONE: THE SONG OF TYRIM

6.0

Putovanie malého odvážneho Vikinga

Švédski vývojári Overflow Games (nemýliť si s japonskými Overflow, ktorí sa orientujú na dosť odlišný typ hier) ponúkajú dobrodružstvo vikingského chlapca Tyrima, ktorý sa snaží zistiť, čo sa stalo s mužmi z jeho ostrova zvaného Borja. Tí sa totižto vydali plieniť do sveta, ako sa už na správnych Vikingov patrí, ale z poslednej plavby sa nevrátili, čo je Tyrimovi dosť podozrivé. Z nejakého dôvodu je Tyrim jediný z celej dediny, kto môže vyplávať a nájsť nešťastných súkmeňovcov. Najprv ale musí získať potrebné suroviny na postavenie lode, čo nie je až také jednoduché. A tu sa začína vaša púť.

Cornerstone vo vás na prvý pohľad vyvolá spomienku na hru Wind Waker, keďže aj tu vás čaká plavba medzi ostrovmi - či už vo forme plte, malého člna alebo lode. Hra sa túto podobnosť ani veľmi nepokúša zakryť a je v podstate takou nízkorozpočtovou Zeldou. Na rozdiel od nej ale nie je úplne vyladená a v priebehu hrania narazíte na rozličné nedokonalosti, ktoré dosť kazia výsledný dojem. Patria tam aj tak trochu zvláštne napísané dialógy, na ktorých sa miestami dosť nasmejete (čo niekedy vyplýva aj z horšieho prekladu, keďže obsahuje chyby). V jednom z nich sa Tyrim s úsmevom na tvári prizná, že práve vyvraždil skupinu banditov, ktorých mal pôvodne presvedčiť, aby odišli a narazíte aj na rôzne iné perly.

Príbeh je, ako už tušíte, klasický, chlapec zachraňuje celý svet pred akýmsi mágmi, ktorí uctievajú kamene. Títo mágovia sa chystajú na niečo veľmi zlé a Tyrim im v tom musí zabrániť, ak chce zachrániť svojho otca a ostatných Vikingov. Kľúčové dianie v príbehu je vyrozprávané iba pomocou kresieb a zvyšok sa dozviete z prestrihových scén počas hry.

Cornerstone: The Song of Tyrim
Cornerstone: The Song of Tyrim Vyrábanie predmetov je jednoduché.
Vyrábanie predmetov je jednoduché.

Cornerstone: The Song of Tyrim Tyrimovo hobby je ťahať mŕtvoly za ruku.
Tyrimovo hobby je ťahať mŕtvoly za ruku.

Cornerstone: The Song of Tyrim Brániť sa proti nepriateľským výpadom je dôležité.
Brániť sa proti nepriateľským výpadom je dôležité.

Svet Nygardu je rozdelený na osem ostrovov a skrýva rôzne nástrahy. Na každom ostrove nájdete niekoho, koho treba zachrániť zo zajatia alebo musíte prejsť bludiskom, aby ste našli určité plány na výrobu alebo iný dôležitý predmet. Tyrim je totižto neskutočne zručný Viking, ktorý dokáže vyrobiť na mieste plno rôznych vecí, ako debny, meče, štíty, kopije či dokonca člny a padáky, čo by ste od sotva „násťročného" chlapca nečakali. Od ľudí, ktorým pomôžete, dostanete väčšinou užitočný návod, ako vyrobiť nové predmety a k tomu si ešte musíte zohnať dostatok materiálu. Ten je rozhádzaný všade po okolí v podobe dreva, vlny, kameňa atď.

Spočiatku môže Tyrim so sebou nosiť len určité množstvo zásob, ale postupne sa vám kapacita bude zvyšovať plnením úloh. Tie napríklad vyžadujú doviesť osoby naspäť do bezpečia, vyrobiť dlahy pre zlomeninu, vyhnať strašidlá z pivnice, opraviť most a kadečo iné. Mne sa dosť páčilo zapaľovanie ohnísk pochodňou v snahe dostať na určité miesto, aby som sa pohla vpred. Úloh je pomerne dosť a sú variabilné, takže sa nudiť nebudete.

Tyrimovi sa do cesty postavia klasickí kostlivci, piráti, obrovské pavúky a kraby, duchovia atď. Veľakrát sa vám stane, že si len tak kráčate po lese a zrazu na vašu tvár skočí obrovský pavúk, ktorého sa síce zbavíte kotúľaním, ale tých, čo nemajú radi pavúky, to nepoteší (aspoň mňa to dosť naľakalo) a pripomína to skôr stretnutie s facehuggerom z Votrelca. Inak sú protivníci pomerne ľahučkí a po pár seknutiach zbraňou je po nich (ale takí duchovia sú napríklad hákliví iba na oheň, inak sa ich nezbavíte). Tyrim má ale zvláštnu záľubu v chytaní padlých nepriateľov za ruku a vláči ich po okolí, ale doteraz som neprišla na to, prečo to tam je (vziať do ruky viete takmer všetko, čo je na zemi). AI nepriateľov celkovo veľa inteligencie nepobrala a často sa niekde zaseknú a civia či už do steny, alebo len tak do blba a ani sa nepohnú, aj keď Tyrim stojí vedľa nich.

Tyrim sa okrem útočenia vie aj brániť - teda za predpokladu, že máte štít. Zbraní je k dispozícii niekoľko, začínate najprv s dreveným mečom a štítom (Link necháva pozdravovať), kopijou, pochodňou a kovovými mečmi. Všetko si musíte poctivo vyrobiť, keďže zbrane a zbroj sa neustále opotrebovávajú, čo niekedy môže liezť na nervy, ak ste v boji a váš meč sa zlomí a nemáte možnosť nájsť rýchlo pokojné miesto na výrobu nového.

Cornerstone dokonca obsahuje aj základné špionážne prvky, ak chcete dosiahnuť moment prekvapenia, ale stealth zabitia tu nečakajte. Tyrim sa prepne do zakrádacieho režimu, v ktorom z nejakého dôvodu vidíte nepriateľov aj cez steny, čo sa dosť zíde, ale nie je to nijako logicky vysvetlené. Po priblížení protivníkom natrieskate párkrát po gebuli a je po nich. Jediný problém môže nastať vtedy, ak je nepriateľov niekoľko a nechcete, aby ste vzbudili pozornosť všetkých naokolo, čo sa väčšinou rovná smrti. Otravní sú hlavne kamikadze kostlivci, ktorí sa najradšej priblížia k vám a potom vybuchnú.

Grafika hry je síce pomerne jednoduchá, ale je roztomilo pestrofarebná, čo sa k tomuto druhu hry dosť hodí. Hudba je taká klasická, dobrodružná, najviac mi utkvela v pamäti pasáž, ktorá hrá, keď sa plavíte po mori. Kameňom úrazu sú však technické nedokonalosti. Niekoľkokrát sa mi stalo, že sa postava zasekla v prostredí, hodený predmet zmizol cez stenu, zbrane, ktoré boli položené na zemi, lebo môžete mať iba jednu naraz, sa stratili a vyskytli sa aj ďalšie problémy. Prípadne hra nezaregistruje, že ste doniesli niekomu ten správny predmet a dotyčný len na vás stále zíza, aj keď mu vec hodíte pod nos.

Cornerstone: The Song of Tyrim
Cornerstone: The Song of Tyrim V pyramíde je poriadne horúco.
V pyramíde je poriadne horúco.

Cornerstone: The Song of Tyrim A nemal sa Tyrim pôvodne volať Link?
A nemal sa Tyrim pôvodne volať Link?

Cornerstone: The Song of Tyrim Pri bezstarostnej plavbe po mori narazíte občas aj na veľryby.
Pri bezstarostnej plavbe po mori narazíte občas aj na veľryby.

Hra síce obsahuje fyziku, ale pohyby postáv sú až príliš strnulé a neplynulé, čo vidieť hlavne pri skokoch na plošinky a bojoch, kde máte pocit, že ovládate dreveného panáka a nie obratného chlapca. Tyrim príliš do diaľky ani do výšky nevyskočí a mechanizmus skákania by si rozhodne žiadal prepracovať a pridať možnosť zachytenia sa o okraje. Hádanky nie sú nijaké zložité a nikdy sa nezaseknete na dlhšiu dobu, hlavne vďaka použitiu rôznych vynálezov. Ovládanie podporuje klávesnicu aj gamepad. I keď rozloženie tlačidiel na gamepade mi pripadalo trochu zvláštne, dalo sa na to časom zvyknúť.

Ako už asi tušíte, nevyladený obsah cítiť z celej hry, čo je dosť škoda. Potrebovala by viac testovania, aby sa zbavila bugov, čo dúfam, že autori časom napravia záplatami. Samotná hrateľnosť nie je vôbec zlá a minimálne vytváranie nových predmetov a voľnosť pri skúmaní prostredia vás bude pri hre držať viac než niekoľko hodín. Plavenie sa po mori a objavovanie nových ostrovov je zaujímavé a z každého nového predmetu sa budete tešiť. Cornerstone: Song of Tyrim má niekoľko komických prvkov, ktoré si práve kvôli ich absurdite obľúbite. Hra sa celkovo neberie vôbec vážne a je vhodná aj pre deti. Nebyť technickej nedokonalosti a bugov, dostala by o niečo vyššie hodnotenie. Takto je to len šesť vikingských heliem bez rohov z desiatich.

napísal Raina 21.6.2016
6.0
5.8