Recenzia pre Vita (recenzovaná verzia), PS3, PS4

pestrá bojová časť
taktická fáza s radami a systémom veliteľov
prepojenie oboch fáz a dopad na výsledok
konverzia na Vita verziu
pomalšie tempo oproti iným hrám série
po čase tradične opakujúca sa náplň

Koei Tecmo solí ďalší diel svojej Warriors série a pri pohľade na hru môžu byť niektorí hráči zmätení, čo od nej majú očakávať. Séria Samurai Warriors je známa akčnejším prístupom k boju proti obrovskej presile a hráč môže využívať rôzne kombá, efektné spomalenie času či rýchlejší pohyb po bojisku. Ale Empires prívlastok značí, že sa viac hrá aj na taktickú nôtu, lebo signalizuje presun hrateľnosti aj na strategický štýl, kde sa vyžaduje sústredené sledovanie bojiska, zadávanie príkazov či posúdenie návrhov od svojich vojenských veliteľov. Tým pádom vzniká vzácny diel, ktorý rozširuje hrateľnosť a do základného Warriors štýlu pridáva efektnú akciu a súčasne taktický mód. A navyše sedí aj na handheldové hranie – recenzovaná Vita verzia má grafické kompromisy oproti PS4, ale jadro ostalo.

Aj z dejového hľadiska vás čaká pár noviniek. Hra síce vychádza z dielu Samurai Warriors 4-II, ale ak ste ho nehrali, nebudete stratení. Súčasne platí, že ak ste znalci, čaká vás odhaľovanie iných aspektov príbehu. Empires séria sa sústredí na silného feudálneho lorda, ktorý chce ovládnuť Japonsko. Jeho meno Oda Nobunaga vám bude zrejme povedomé z histórie či iných hier, keďže je veľmi známou postavou z konca 16. storočia. Popisované udalosti sú sčasti presné, no zároveň aj štylizované, aby sa jednotlivé bitky dali vhodne odohrať. Postavy a miesta sú skutočné, aj vybrané bitky, ktorým sa hra v hlavnom móde venuje. Neradno však čakať košatý príbeh alebo zvraty podľa britkého scenáru. Nič také tu neexistuje, kampaň na sústredí na bitky, medzi nimi je pár animácií venovaných postavám, ale inak sa budete prepínať medzi bojovou a taktickou fázou, hlavnými porciami hry.

Politická fáza je prehľadná, ak autori zapoja grafiku a nie iba viaceré menu.
Koho si vyberiete na bojisko a koho necháte skôr radiť?
Dialógové sekvencie sa zameriavajú aj na charakter niektorých postáv i následné konanie.

Bojová fáza je spoľahlivo zvládnutá. Väčšinou sa budete starať o defenzívu hradov a teritórií, občas sa pustíte aj do útokov a dobýjania území. Historické lokality pomáhajú v lepšej orientácii a máte pocit, že sa aspoň trošku dostávate do japonských feudálnych reálií. Váš generál alebo veliteľ môže využiť ľahké a ťažké útoky s rozličnými kombináciami. Sú výborne namapované na jednotlivé tlačidla, čo je vítaný atribút, najmä vo frenetických chvíľach, keď nasadzujete špeciálny úder či nové kombo. Každá postava má vlastné vychytávky a dobrým spestrením série (čo nebolo vždy pravidlom) je aj možnosť vymeniť aktuálnu postavu (napríklad generála Odu) za iného veliteľa. Praktické využitie je zrejmé – každého môžete poslať na inú časť bojiska. Len si treba na nich zvyknúť, inak budete väčšinou hrať iba za toho istého. V tomto smere mali Hyrule Warriors Legends výhodu, lebo postavy boli natoľko odlišné a známe, že ste mali chuť prepínať sa, zatiaľ čo tu sa spoliehate skôr na silu a štatistiky.

Náplň bojovej fázy je povedomá: bojisko rozložené na niekoľko častí, ktoré treba postupne ovládnuť, má iný pôdorys na každej mape. Miesto si volíte postupne v kampani, dostanete základné úlohy (poraziť istý počet nepriateľov, obsadiť miesta, odstrániť nepriateľského veliteľa) a počas akcie sa staráte aj o zásoby a posily oponenta. Správnym poradím úkonov ho dokážete odstaviť rýchlejšie – aj oslabíte morálku cez lídrov, lebo teritórií sa nevzdávajú ľahko. Vašou výhodou môže byť formovanie správnych jednotiek a armád, jednak kvôli zvyšovaniu levelov a možností, ale aj kvôli strategickým zásahom. Hlavný Conquest mód strieda rozličné scenáre, ale aj lokality. Zdolať na jednej mape celý klan? To by náramne pomohlo, ale nebýva to také jednoduché, keď vám niektorí nepriatelia zdrhnú z bojiska.

Taktická/politická fáza má v Empires časti oveľa väčší význam ako v iných Warriors hrách. Musíte sa pripraviť na pomalšie tempo a odlišné úlohy. Vyberáte si poradcov a veliteľov. Staráte sa o zásoby ryže, zbraní a ďalšie zázemie. Pozícia veliteľov je silnejšia ako v minulosti. Začlenený je tzv. Resident Domestic Administration systém, kde máte na výber viac ako stovku lídrov a debut zažíva aj systém manželstiev známy už z iných dielov sesterskej série. Postavy čakajú rozličné dejové udalosti, rôzne interakcie pridávajú zaujímavé momenty, aby ste sa nenudili mimo bojiska. Súčasne im môžete dávať body a zlepšovať im vlastnosti. Oni sa vám odmenia vo forme návrhov, ako rozširovať ríšu alebo ako postupovať ďalej. Na vás stojí rozhodnutie, ktoré beriete na seba.

Čím ste ďalej, tým viac volieb vás čaká, nemusí ísť iba o dobýjanie pevností či získavanie územia. Občas treba riešiť oblasť zásobovania alebo silu obchodu. To, že príde aj na zbrojenie a prípravu jednotiek na ďalšiu bitku, je zrejmé. Vtedy sa rozhodnete, kedy zaútočiť, s akým generálom a akými jednotkami. Preklikáte sa cez menu prípravy a ste na bojisku. Politická fáza sa odohráva najmä vo veľkom množstve menu a spočiatku sa musíte prehrýzť cez celý systém a pochopiť, čo ovplyvňuje aké zásoby, veliteľov či možnosti.

Spoločným menovateľom oboch fáz je postupné opakovanie úloh a náplne. Pri bojovej fáze sa dočkáte rôznych bitiek a fascinujúcich historických prostredí, no postup je zväčša rovnaký. A pri politickej vás po čase ubijú mnohé menu a budete sa skôr rýchlo preklikávať k bitkám. Handheldové hranie má istú výhodu – nemusíte celú bitku zmastiť naraz a rovnako neodfláknete prípravu. Iste, PS4 verzia má väčšie rozlíšenie a vyzerá lepšie. Ale Koei Tecmo má dar a schopnosti na adaptáciu veľkých Warriors hier na Vitu, takže interface, grafika i menu dopadli dobre. Hudobná stránka je štandardná, nič neprekvapí, nič nezarmúti.

Samurai Warriors 4 Empires je zrejme poslednou verziou štvrtého dielu série. Rozširuje hrateľnosť na oboch frontoch (bojisku i taktickej mape), hoci za cenu pomalšieho tempa. Kto sa nezľakne taktiky a nechce zbrklo dobyť Japonsko za tri dni, ale vystačí si s tým celé leto, bude spokojný.

Historické miesta a autentické prostredia majú lepší nádych ako viaceré fantasy.
30-násobné kombo je skôr cieľ pre začiatočníkov, určite máte na viac!
Prehľadne spracované Japonsko vám ukáže, kde sa koná aká bitka či kde ide o zásoby.