MAFIA III - GAMESCOM 2016

MAFIA III - GAMESCOM 2016

Ochutnávka s mafiánmi v akcii

Mafia III je len pár mesiacov pred vydaním, no aj napriek tomu je v jej prípade stále o čom hovoriť. Hoci sme vám dojmy z hry priniesli už pred rokom a rovno k ním pribalili aj rozhovor s jedným z autorov. Teraz sme sa k nej však na Gamescome opäť vrátili, aby sme sa dozvedeli, čo je v meste New Bordeaux nové. To je totiž dejiskom hry zasadenej do roku 1968 a zároveň je aj videohernou adaptáciou New Orleans so všetkými jeho dobovými kúzlami aj neduhmi. V uliciach sa pohybuje Lincoln, veterán z Vietnamu a hlavný hrdina, ktorého gang zradila a vyvraždila talianska mafia a jemu teraz už iba pomsta nestačí.

New Bordeaux sa prezentuje ako moderné mesto s južanskou tradíciou, typicky letákovo, v jeho uliciach však prebieha občianska vojna a autori s ním pracujú ako s jednou z hlavných postáv. Jasne definuje zmysel miesta a času, kedy vás tvorcovia v správnom momente vkladajú na tie správne miesta, aby najviac vyťažili z možností mesta. A aj jeho tvárí, ktorých je 10 a každá má vlastnú príchuť. Na juhu Taliani obchodujú so zbraňami a nelegálnym alkoholom. Západ patril Lincolnovej rodine - teraz drogám a sexu. Sever je snobský, Downtown zas zameraný na biznis a jeho rezidentom je aj istý Tony Derazio, jedna z hláv a vplyvný politický vydierač. Okrem toho sa však podieľal aj na aktivitách, ktorými nasrdil Lincolna.

Mafia 3 chce zbúrať akúsi romantickú predstavu o podsvetí, a to nielen tým, že hlavným hrdinom nie je Talian, ale aj tým, ako postavy zobrazuje. A dokazuje to aj misia, kde si ide Lincoln s Tonym vybaviť účty. Nebude to však jednoduché a na to, aby sa k nemu dostal, musí preniknúť do Royal hotela, kde Tony sídli až na vrchu. Ale najskôr by mal Lincoln skočiť za dílerom zbraní, aby sa na akciu poriadne pripravil. Hra chce celú dobu ponúkať viac možností riešenia situácií a aj táto misia to ukazuje. Môžete ísť cestou hrubej sily a pokosiť všetko, čo vám stojí v ceste. Alebo to môžete skúsiť nenápadne s troškou stealth prístupu.

A je vidno, že ľuďom sa stealth prístup páči viac. Sami autori sa pochválili tým, že si na Gamescome novinári len ojedinele volili priamu a akčnú cestu. Nenechajte sa ale zmiasť. Aj keď je druhá cesta trošku inteligentnejšia, rozhodne nie je mierumilovnejšia. Aj na nej totiž budete vo veľkom tasiť zbrane, no k slovu sa dostane aj zakrádanie, útoky z tieňov a škrtenie nepriateľov. Rozhodne od toho nečakajte napríklad takého Hitmana. Autori síce slovom stealth nešetrili, no aj pri takejto ceste nájdete pasáže, kde sa k slovu dostane revolver alebo dokonca brokovnica. Hlavne čím vyššie sa ocitnete.

V tých tichších častiach misie vám pri takomto postupe ale môže pomôcť špeciálny režim, ktorý vám aj cez steny zvýrazní nepriateľov. To nie je nič netradičné a v dnešných hrách sa s tým naozaj stretávame často, no menším problémom je to, že sa podobná schopnosť často dostane aj do hier, v ktorých rozhodne nemá čo robiť. A osobne mám takýto problém aj teraz. Ak má z ničoho nič takúto schopnosť Agent 47, tak dajme tomu, ale v Mafii to rozhodne nesedí. Na druhej strane vás ale nikto nenúti túto možnosť používať, takže je to len a len na vás.

Potom na rad prichádza samotný plán, ako s misiou naložiť, keďže Tony je veľmi dobre zabezpečený a predsa len by ste sa k nemu nechceli úplne prestrieľať. Aby ste sa dostali do garáže, musíte si v uličke vyhliadnuť jeho grázlov, ticho ich zneškodniť a ukradnúť im auto. S tým to už pôjde jednoducho, no v garáži je ďalší problém - výťah vás hore len tak nevyvezie, potrebujete prístup. Aj ten však dokážete relatívne pohodlne získať na základe udalostí, ktoré sa v hre stali predtým. No a potom je to už len o tom, aby ste navštívili penthouse teraz už poriadne nervózneho Tonyho.

Tony sa na vás ale aj tak pripravil. Chráni ho taká malá vlastná armáda, cez ktorú sa musíte prestrieľať, no nemusia pri tom byť nevinné obete. Lincoln preto z kancelárie vyženie sekretárku a potom to už len čistí, pričom sa objavujú rôzne aspekty akčnej stránky hry. Je dynamická, krvavá, v bohatej miere v nej využijete krytie, ktorého je v kancelárskych priestoroch naozaj hromada. Rovnako to však robia aj nepriatelia. Stačí si tak počkať na správny moment a spustiť streľbu.

Strieľať môžete napríklad aj z takej klasickej dvojhlavňovej brokovnice, ktorá má však odrezanú časť hlavne. Hra si tak požičiava ikonickú zbraň, no narazíte v nej aj na hromadu ďalších, pričom nič nebráni tomu, aby ste od mŕtvych nepriateľov zobrali niečo iné. Príjemným prekvapením je to, že sa Mafia III vracia k systému lekárničiek. Ak sa vystavujete nepriateľskej streľbe a celá obrazovka je kvôli tomu červená, nestačí sa len na chvíľku schovať. Musíte siahnuť do vrecka a nasypať do seba prášky. A ak ich nemáte, mali by ste sa poobzerať niekde okolo, či sa náhodou na stene nenachádza skrinka s lekárničkou.

Už skôr som naznačil, že Mafia 3 dáva ruky preč od akejkoľvek romantickej predstavy o mafiánoch. Lincoln je síce hlavná postava hry, no rozhodne sa nedá povedať, že by bol hrdina. Ide si za svojim cieľom a tým je skutočne viac než len pomsta, čo nám pripomína aj jeden z trailerov. Nielenže sa neostýcha vytopiť kancelárie potokmi krvi, ale dokonca mu nerobí problém niektorých „načatých“ nepriateľov chladnokrvne popraviť, na čo si hra pripravila mnohé špeciálne animácie. No nájdete tu aj iné malé veci, napríklad pri odomykaní dverí (samozrejme, bez kľúča) musíte splniť drobnú minihru.

A keď už prejdete cez každého jedného protivníka, dokonca prežijete aj niektoré pasce, ktoré vám nepriateľ pripravil, dostanete sa za ním a vykonáte svoj akt pomsty, už len sledujete, ako sa táto udalosť odráža na tvári mesta. Lincoln to totiž vykonal naozaj aj s troškou teatrálnej pridanej hodnoty, ktorá pozornosti herného sveta len ťažko ujde. Aj takáto môže byť jedna z misií v Mafia 3, ale to je nakoniec len na vás. My sme na Gamescome zažili takýto prístup a bola to zábava, ktorá ale navyše mala aj niekoľko pomocníkov. Osobne som si totiž užil aj niekoľko iných vecí, ktoré ale priamo nevychádzajú z hrateľnosti.

Minimálne v prípade dôležitých postáv hra veľmi dobre pracuje s animáciami tváre. Veľmi dobrý je ale aj dabing, ktorý sme zatiaľ mali možnosť počuť. A v oboch týchto prípadoch podľa mňa skvelú robotu odviedol herec, ktorý stvárnil Tonyho. Pri akcii nás držala aj skvele implementovaná hudba, pričom v tomto prípade hrala vlastná, nie licencovaná. Má gule, atmosféru a náramne sa k dianiu hodí. A to všetko nenaruší ani taká drobnosť, ako je napríklad možno až komicky strnulý (a filmový) pád cez zábradlie. Kvalitná ochutnávka. Uvidíme, ako nám bude v októbri chutiť hlavný chod.

napísal Matus 19.8.2016
MAFIA III - GAMESCOM 2016

Vývoj: 2k Games / Hangar 13