GWENT: THE WITCHER CARD GAME

GWENT: THE WITCHER CARD GAME

Skvelá partička kariet so zaklínačom

Ak som to správne spočítal, na tohtoročnom Gamescome mi rukami prešlo zhruba 40 pripravovaných hier. Boli medzi nimi väčšie aj menšie hry, najsilnejšie tituly tejto jesene a aj niekoľko kúskov, ktorých sa dočkáme budúci rok. Dalo by sa povedať, že som si vyskúšal naozaj poriadnu časť výstavy a najlepším titulom bola bývalá minihra. V Gwent: The Witcher Card Game je naozaj vidno, aké množstvo úsilia a aj lásky do hry vývojári z CD Projekt Red vkladajú. Nebude to len samostatná verzia toho, čo ste už hrali v zaklínačských krčmách. Tento Gwent bude úplne iný.

Sami sa o tom budete môcť presvedčiť v uzatvorenej bete, ktorá sa spustí 25. októbra (Xbox One, PC), no my sme si hru vyskúšali už na Gamescome vo vzájomných súbojoch proti ďalším novinárom. Najskôr nás ale čakala krátka prezentácia o tom, ako Gwent vznikal. Autorov najskôr zaujalo to, ako skvele na hráčov zapôsobila minihra v Zaklínačovi. Hráči sami si samostatný Gwent žiadali, no ani to neznamenalo, že hra vznikne. Autori sa s touto myšlienkou síce začali pohrávať, no trápili sa tým, či je tento koncept uskutočniteľný. Zároveň chceli s hrou priniesť wow efekt a to aj napriek tomu, že sú karty v nej vaším jediným zdrojom. A neskôr by možno chceli osloviť aj eSports sféru.

To sú ciele, ktoré je veľmi náročné dosiahnuť. Zvlášť ak má hra vyjsť vo free-to-play podobe. Z ukážky sme ale jasne videli, že takáto F2P hra tu rozhodne ešte nebola. A taktiež sa musíte rozlúčiť s hrou, ktorú poznáte zo Zaklínača. Veľa hráčov si myslí, že autori len prinesú to isté, možno trošku krajšie a lepšie vybalansované. To je omyl. Je to nová hra a je prepracovaná vôbec po prvý raz, od podlahy. Hrá sa tu na dve víťazné kolá a oveľa viac ako kedykoľvek predtým je kľúčom k víťazstvu stratégia a klam.

Hra ponúkne ako singleplayerové kampane, tak aj naozaj výrazné multiplayerové partie. Podľa slov autorov to je tak zhruba 70 ku 30 v prospech multiplayeru. To ale neznamená, že sa v ťažení nezabavíte. Každá z kampaní by mala ponúknuť viac ako 10 hodín hrania, čo je veľmi slušné číslo. Navyše v prípade kampaní si tvorcovia mnoho vecí požičiavajú z veľkých hier so zaklínačom. Prím tu stále hrajú karty, no na rozdiel od iných podobných hier tu máte aj dojem zo skutočného a veľkého dobrodružstva. Medzi kartovými bitkami sa totiž presúvate po mape otvoreného sveta.

Je len na vás, kam sa vyberiete. Autori priamo nabádajú k tomu, aby ste skúmali prostredie. Musíte ale počítať s tým, že vaše rozhodnutia budú mať aj svoj dopad. A to dokonca aj také rozhodnutie, či sa rozhodnete niektorej postave pomôcť alebo nie. Skúmanie vám ale môže priniesť nové príbehy, postavy, a teda aj karty. Každá singleplayerová entita v hre predstavuje samostatnú kartu, a to ako na vašej strane, tak aj na strane vašich súperov. Vaša partia je taktiež reprezentovaná kartičkami.

Príbeh je rozprávaný statickými a pekne animovanými obrazovkami. Kým obraz je v tomto prípade trošku v úzadí, dabing jednotlivých postáv sa dostáva do popredia. Fanúšikov zaklínača určite poteší, že Geralta si v angličtine opäť zopakuje Doug Cockle. No aj ostatní herci odvádzajú veľmi dobrú prácu, minimálne podľa ukážky. Zaujímavým prvkom je, že postavy do deja vstupujú prostredníctvom rozprávača. Ak si pamätáte staršie rozhlasové hry nášho rozhlasu (napríklad Pána prsteňov), dojem z hry je veľmi podobný – teda vynikajúci. Čo sa týka kampane, aby bola hra naozaj vyvážená, odmeny (karty a podobne) sú pre kampaň a multiplayer oddelené.

Čo sa týka samotných kariet, tie sa tiež oproti pôvodnej verzii v hernej sérii Zaklínač dočkali veľkých zmien. A to v oblasti dizajnu, možností, schopností a aj efektov. Už len v nich je ten spomínaný wow efekt. Je radosť s nimi hrať, ukladať ich na stôl a sledovať, čo robia. Všetky totiž majú svoje schopnosti, ktoré ovplyvňujú herné pole alebo ostatné karty a autori sa s týmito efektmi pekne pohrali. Prémiové verzie kariet (nie prémiové karty, toto autori prevádzkovať nebudú) sú navyše plne 3D animované objekty. Môžete si ich pekne natočiť a vidíte postavu či monštrum z iného uhla. Osobne mi ale zatiaľ trošku prekážala jedna vec. Kartičky sú často plné informácií a bez tutoriálu a nejakého vysvetlenia bolo ťažké sa v tom všetkom občas orientovať.

Hra ponúka štyri balíčky, z ktorých si môžete vyberať karty: Skellige, Northern realms, Scoia'tael a Monsters. Každá z frakcií má trošku iný herný štýl, napríklad monštrá sú najsilnejšie. Musíte si tak sami nájsť tú, ktorá vám pri hraní bude vyhovovať najviac. Vyskúšal som ich viacero a herný štýl je skutočne dostatočne odlišný. Na kartičkách nájdete známe tváre, no aj monštrá, takže si môžete vyberať aj podľa svojich obľúbencov. Ďalej sa delia na bežné karty, Hero karty (Geralt, Ciri...) a vrcholom vo vašej zostave je Leader karta.

Ak ste nemali tú česť s Gwentom a neviete, ako sa hrá, je to trošku osobitý štýl a líši sa od iných kartových hier na videohernom trhu. Karty ukladáte do troch radov podľa funkcie. Prvý rad je pechota, druhý rad sú lukostrelci (ranged postavy) a tretí rad je artiléria. Okrem útočných kariet môžete používať tiež obranné a podporné. Môžete tak negovať účinky súpera, povolať svoju kartu zo záhrobia, posilniť svoje jednotky, či využiť jeden z mnohých iných efektov. Karty majú svoje body a vyhráva ten z hráčov, ktorý má na konci kola viac bodov.

Možno to tak niekedy nevyzerá, ale súboje vedia byť naozaj veľmi tesné. Hra je výrazne strategicky zameraná a pri niektorých ťahoch sa zapotíte. Môžete sa pokúsiť súpera oklamať, nielen poraziť hrubou silou. Takto môžete pustiť prvé kolo, aby si na vás vystrieľal všetky svoje silné karty. V druhom mu už asi dôjde, o čo sa pokúšate a vyhráte ho relatívne hladko. V treťom, keď už máte obaja málo kariet, to už je o šikovnosti a prešibanosti oboch hráčov. Musíte vtedy vedieť správne nasadiť vhodné karty, aby ste prebili body svojho súpera. Aj keď teda prvé kolo výrazne vyhral jeden a druhé zas druhý, záver vie byť veľmi tesný.

Veľmi pekný dizajn okrem kariet poskytuje aj samotné hranie na hracom stole. Ten je síce pomerne jednoduchý, no zároveň účelný a pôsobí veľmi dobre. Ako vidíte aj na okolitých obrázkoch, vyzerá úplne inak ako to bolo v Zaklínačovi. Poteší napríklad aj taká drobnosť, akou je prehadzovanie žetónu z jednej strany na druhú, čo označuje ťah hráča. Trošku zamrzí, že autori nemajú pripravené žiadne ďalšie vizuály stolov. Minimálne teda nie na launch hry, možno sa však dočkáme neskôr, no zatiaľ to v pláne nemajú.

Všetku tú lásku k novému Gwentu ale badať aj na iných miestach. Hudba v súbojoch je úžasná a buduje skvelú atmosféru. Keď ste v lobby, hra vám vypíše, že pre vás hľadá dôstojného oponenta. A už sa pripravujte aj na poriadne multiplayerové nasadenie, keďže sa v hodnotených zápasoch môžete dostať do PRO ligy. Zatiaľ to má CD Projekt rozbehnuté na výbornú a nedivili by sme sa, ak by sa nakoniec Gwent zaradil medzi tie najlepšie free-to-play hry. Všetko ale nakoniec aj tak bude o tom, ako autori tento model zvládnu. Zatiaľ sľubujú, že to vo výsledku nebude pay2win, no až čas ukáže, či mali pravdu. Prvý raz sa o tom presvedčíme v októbri. Vidíme sa v krčme pri stole, priatelia.

napísal matus_ace 2.9.2016
GWENT: THE WITCHER CARD GAME

Android