PROJECT HIGHRISE

PROJECT HIGHRISE

8.0

Postavte si vlastný mrakodrpap

Pred niekoľkými dňami sa objavila správa o miliardárovi, ktorý si kúpil mrakodrap. Vy takúto príležitosť zrejme nikdy mať nebudete, ale môžete si postaviť svoju vlastnú budovu s desiatkami poschodí v hre Project Highrise. Je to predovšetkým príležitosť pre zručných manažérov, pretože nestačí len pristavovať, ale treba aj dbať o potreby nájomníkov. A to už môže byť slušná výzva.

Spomínam si na hru s podobným námetom, ktorú som hral kedysi dávno. Bola to zábava a preto som sa tešil aj na Project Highrise. Som hrád, že ma táto navonok skromná hra, ktorá zaberie na pevnom disku sotva nejakých 500 MB, nesklamala. A ak sa vám pozdáva jej námet, zrejme si získa aj vás. Príbeh tu síce vlastne ani nenájdete, ale cieľ je jasný a uspokojivý. Ste architekt výškovej budovy, ktorú neustále zväčšujete až niekam do neba a musíte z tejto stavby urobiť umelecké dielo s fungujúcim interným systémom, aby bola sebestačná. V praxi to znamená, že okrem prístavby poschodí, ale aj podzemných priestorov, musíte vytvárať vhodné podmienky pre ľudí a firmy, čo sa do vášho mrakodrapu nasťahujú.

Project Highrise
Project Highrise Toto je len skromný začiatok.
Toto je len skromný začiatok.

Project Highrise Pristavovanie poschodí je jednoduché.
Pristavovanie poschodí je jednoduché.

Project Highrise Dôležité sú rozvody elektriny, vody, káblovky, plynu a telefónne siete.
Dôležité sú rozvody elektriny, vody, káblovky, plynu a telefónne siete.

Hra ponúka dva režimy, ktoré sa vlastne nijako zásadne nelíšia. Buď začnete s výstavbou budovy pekne od podlahy a rozvíjate ju podľa svojich predstáv, alebo si zvolíte scenár, kde je už rozostavaná, ale potrebuje zručného manažéra, aby začala prekvitať. V každom prípade sú vaše povinnosti rovnaké a vždy máte aj úlohy spojené s výstavbou a osídľovaním, ktoré prijímate vo forme kontraktov od mesta. Môžete mať vždy dve aktívne zmluvy, v ktorých sa stanovujú podmienky na vyplatenie finančného (alebo aj iného) bonusu. Takže treba prilákať do budovy určitý počet nájomníkov, postaviť dostatok kancelárií či dosiahnuť stanovený obrat. Kontrakty si vyberáte sami, aj keď až tak veľa možností vlastne nemáte, ale postupne prichádzajú lukratívnejšie, ktoré nadväzujú na tie predošlé. S nimi sa však zvyšujú aj požiadavky mesta.

Nie je na škodu začať sériou krátkych, ale praktických výukových scenárov. Jednotlivé procesy síce nie sú až také náročné, ale bez inštruktáže si ich osvojíte pomalšie a budete chvíľu tápať. Výstavba samotnej budovy je vec náramne jednoduchá. Na rozostavanom základe si naklikáte bloky, z ktorých vznikne nové poschodie. A budova sa dá rozširovať aj do šírky. Na každé poschodie treba umiestniť schody alebo výťah, aby sa tam dostali najskôr robotníci, ktorí upravia hrubú stavbu a potom nájomníci. Tých prilákate výstavbou kancelárií, apartmánov, obchodov a reštaurácií. Kliknete na príslušnú ikonu, kde sa vám ukáže ponuka malých a neskôr stredných a veľkých priestorov danej kategórie. Nové možnosti nielen v tejto oblasti odomknete vďaka vašej zvyšujúcej sa prestíži. Jej úroveň závisí najmä od počtu a spokojnosti nájomníkov, splnených kontraktov a ďalších faktorov.

K prvým a najskromnejším priestorom patria malé kancelárie a apartmány. Po vytvorení miestností si zvolíte konkrétnych nájomníkov. V ponuke sú rôzni záujemcovia delení do kategórií, ktorí sa líšia svojím zameraním, požiadavkami aj výškou nájomného, ktoré ale môžete dodatočne upravovať. Základnou potrebou každého sú však elektrické rozvody. V budove musíte mať aspoň jednu hlavnú centrálu s rozvodňami na každom poschodí, odkiaľ v režime pripojení vytvárate elektrickú sieť. Stačí potiahnuť linku do ľubovoľnej miestnosti a je to zabezpečené. Časom však treba pristavovať nové rozvodne, pretože každá má limitovaný počet pripojení.

Náročnejší nájomníci už vyžadujú aj telefonické prípojky, vodu, káblovú televíziu a plyn a tie rozšírite po budove rovnakým spôsobom ako elektrinu. Okrem toho ale musíte poskytovať aj rôzne služby. Obyvatelia mrakodrapu požadujú kuriéra, kopírovacie centrum, ale aj dodávky balenej vody, neskôr počítačové zabezpečenie, sklady, ochranku a tí najbohatší (oveľa neskôr) aj limuzínu či vrtuľník. V tejto súvislosti je škoda, že sa pozabudlo na tradičné garáže či aspoň parkovacia miesta, ktoré by určite v realite boli pre mnohých dôležité.

Ak niečo zanedbáte, nájomníci môžu byť nespokojní, čo vám naznačí aj veľký červený smajlík na poschodí a dôsledkom môže byť až odchod ľudí a firiem z mrakodrapu. Potom musia vaši údržbári obnoviť priestory a hľadáte nových záujemcov o bývanie. Čo presne nájomníkom prekáža, vidíte po kliknutí na miestnosti, prípadne priamo na osoby. Hoci ste splnili základné požiadavky, ešte stále môže obyvateľom vadiť nedostatok smetných košov (niektorí požadujú aj priestor na biologický odpad), hluk, zápach, poloha v budove (niektorí chcú byť pri výťahoch, iní na vyššom alebo naopak nižšom poschodí) alebo málo obchodov či reštaurácií.  Ak splníte väčšinu ich rozmarov a prevládajú pozitíva, nájomníci sú konečne spokojní.

Spokojní nájomníci a úradníci generujú body vplyvu. A keď je dostatok bodíkov, môžete vytvoriť priestory pre konzultantov v oblasti estetiky, politiky a operácií a odomknúť  rôzne špeciality. To sú napríklad umelecké diela a dekorácie, ktoré skrášľujú a zatraktívňujú vašu budovu a okolie, rozšírite priestor na výstavbu, zvýšite počet vašich robotníkov alebo ich rýchlosť a podobne.

Ďalším dôležitým faktorom je vaša povesť. Tiež je vyjadrená v bodoch, ktoré ale pre zmenu generujú najmä  obchody a reštaurácie. Keď sa im u vás darí, majú dostatok zákazníkov a prosperujú, ťažíte z toho aj vy. A povesť odomyká zaujímavé bonusy, ktoré síce vždy trvajú len 24 hodín, ale za ten čas rapídne znížia náklady na údržbu budovy alebo výstavbu jednotlivých systémov. Ak je dostatok bodov, dajú sa bonusy využívať opakovane.

Veľmi dôležité je správne vyváženie príjmov a výdavkov. Peniaze míňate na výstavbu, ale aj udržiavanie budovy a renováciu, platíte za energetické siete, zamestnancom a za prevádzku služieb. Pravidelný prísun peňazí (každých 24 hodín) zabezpečí nájomné a k tomu máte jednorazové sumy za splnené kontrakty. Ak sa dostanete do mínusu, tŕň z päty vám vytiahnu pôžičky, ktoré potom splácate každý mesiac alebo keď sa vaša finančná situácia dramaticky zlepší, môžete dlh vyplatiť naraz. S jednotlivými procesmi sa nemusíte ponáhľať - vďaka aktívnej pauze môžete všetko potrebné pohodlne naklikať v zmrazenom čase. Ale môžete čas aj zrýchliť, napríklad ak už nemáte za čo stavať a čakáte na výnosy, ktoré prídu o niekoľko hodín.

Project Highrise
Project Highrise Vďaka konzultantom a bodom vplyvu  odomykáte nové doplnky a vylepšenia.
Vďaka konzultantom a bodom vplyvu odomykáte nové doplnky a vylepšenia.

Project Highrise Všetko sa dá pekne priblížiť a v budove to žije.
Všetko sa dá pekne priblížiť a v budove to žije.

Project Highrise Prví nájomníci sú skromní, tí náročnejší oveľa lepšie platia, ale aj viac požadujú.
Prví nájomníci sú skromní, tí náročnejší oveľa lepšie platia, ale aj viac požadujú.

Ako už bolo spomenuté, hra má skutočne malý objem dát a zmestí sa na každý harddisk, čo je fajn, ale súčasne to znamená, že nemôžete očakávať grafické orgie. 2D zobrazenie je ale príjemné, pozeráte sa výlučne na vašu budovu, kde si vďaka zoomu môžete prehliadnuť detail každého poschodia, každej miestnosti. A tie sú rozmanité, detailné, líšia sa vybavením, dekoráciami (pekne to vidíte hlavne na reštauráciách a obchodoch), sledujete pobehujúcich alebo pracujúcich ľudí, ktorí sa riadia denným režimom a vnímate, že to v budove skrátka žije. Budovateľské menu je umiestnené na spodnej časti obrazovky. Spočiatku môže pôsobiť  zložito, ale rýchlo prejde do krvi.

Zvuky sú skromnejšie, ozývajú sa hlavne pri označení ľudí či objektov (šum v kancelárií, zvonenie výťahu), pri priblížení miestnosti sú hlasnejšie. Hudba je nevtieravá, relaxačná, nezapamätáte si ju a možno ju časom radšej vypnete. Za zmienku stojí podpora modov zo Steam Workshopu., kde už pribudli napríklad toalety a automaty.

Project Highrise ponúka príťažlivý manažment mrakodrapu, pri ktorom strávite hodiny pohodovej zábavy. Po desiatkach nových poschodí a odomknutí všetkých doplnkov sa už síce pomaly vytráca motivácia pokračovať ďalej, ale k hre sa budete radi vracať. Pristavíte pár nových poschodí alebo začnete znovu a inak či sa popasujete s výzvami v scenároch. Je to dobrý relax a pohľad na virtuálne „mravenisko", ktoré funguje a rastie vďaka vám, je príjemným zadosťučinením.

napísal uni 4.10.2016
8.0
7.4