SOLAR SHIFTER EX

SOLAR SHIFTER EX

4.5

Vesmírna arkáda, ktorej chýba šťava

Recenzia na Xbox One verziu

Ďalší Indie titul, tentokrát však tvorený rukou jediného človeka, vás ponorí do divokých bojov vo vesmíre a atmosféry vzdialených planét. Presnosť vašej palebnej sily, pohotové reflexy a fázový posun sú kľúčom k úspechu v tomto frenetickom chaose.

Éra osemdesiatych rokov minulého storočia datuje digitálne počiatky hrania aj v subžánri vertikálnych akcií so streľbou. Ide o nesmrteľný koncept nesúci charakteristické globálne označenie „shoot´em up“. Dnes sa často používajú aj generické výrazy „SHMUP“ alebo „STG“. Hráč zaberie kokpit kozmickej lode alebo lietadla a strieľa na mnohopočetnú presilu nepriateľov a zároveň uhýba ich útokom. Za najpopulárnejšie a najznámejšie značky v širšom spektre odrôd týchto hier pokladám Contru, Metal Slug alebo novšiu Ikarugu.

Ede Tarsoly nám ponúka po úspechu svojej real-time stratégie Meridian: New World svoju vlastnú víziu týchto hier. Znovu úplne sám pod hlavičkou svojho štúdia Elder Games. S vydaním hry mu už tradične vypomáhali chlapci z Headup Games. Ide už o jeho štvrtú hru a o druhý „SHMUP“ pokus. Ten prvý Shattered Origins: Guardians of Unity z roku 2011 obsahoval príjemný mix akcie s RPG prvkami, kde sa vyzdvihovala grafika, zvuky a ovládanie. Naopak sa nepáčila dĺžka hry s priamočiarym postupom. Každopádne hodnotenia boli nadpriemerné, čo asi inšpirovalo tvorcu k vytvoreniu Solar Shifter EX.

Solar Shifter EX
Solar Shifter EX Hlboký vesmír je posiaty hviezdami a kozmickými bitkami.
Hlboký vesmír je posiaty hviezdami a kozmickými bitkami.

Solar Shifter EX Horlivé situácie často rieši správna pozícia a raketový nápor.
Horlivé situácie často rieši správna pozícia a raketový nápor.

Solar Shifter EX Úsek, kde mimozemsky Ravager útočí na oddiel ľudskej posádky, slúži len ako výplň.
Úsek, kde mimozemsky Ravager útočí na oddiel ľudskej posádky, slúži len ako výplň.

Konflikt ďalekej galaxie astronomických rozmerov naberá obrátky. V úlohe pilota prúdovej kozmickej lode sa ocitnete v nesprávnom čase na nevyhovujúcom mieste. Zohrávate dôležitú úlohu v zápase o zachovanie slnečnej energie, takej neoddeliteľnej a podstatnej pre život. Mnohopočetnej flotile ľudskej rasy zvanej Konglomerát, ktorá sa ako posledný zbytok nášho druhu rozhodla opustiť náš solárny systém a nájsť nové svety na kolonizovanie, sa do cesty priplietli nečakaní protivníci. Aby toho nebolo málo, ide rovno o tri krvilačné mimozemské rasy, ktoré sa zjednotili pre jeden cieľ: zničiť Slnko a vytvoriť nový zdroj energie, ktorý by mal pre ľudí fatálne následky. Budete sa teda snažiť nájsť potrebné zdroje na odvrátenie tejto katastrofy a prestrieľať si cestu cez hojné množstvo vesmírnych korábov. Príbeh nie je ničím výnimočný v sci-fi tematike, avšak poteší prezentáciou počas nahrávacích obrazoviek. Neobsahuje žiadne zvraty a všetko je prvoplánové, ale svoju myšlienku má a to sa počíta. Hlavne v žánri týchto hier je dej nevídaný, čo je pre hru pozitívom.

Nepríjemný šok a sklamanie prichádza tesne po vkĺznutí do hlavnej ponuky hry. Nulová voľba herných módov v kombinácii s chudobnou možnosťou nastavení mi žalúdok stiahla do uzla hrôzy. K dispozícii je len strohá voľba hlasitosti hudby, zvukov a premazanie herného postupu. Výzvy v podobe časoviek, rôzne stupne obťažnosti alebo aspoň rebríček úspešnosti hráčov neexistujú. Predstaviť by som si vedel aj editor levelov či úpravy kozmickej lode. Ani len hlavný režim neobsahuje klasický výber kapitol. Voľne sťahovateľné hry na mobilných zariadeniach majú mohutnejší a pestrejší obsah. Absencia kadečoho a to, čo je pre tieto hry špecifické, je tu trestuhodné.

Jemne rozčarovaný mávnem rukou, stláčam vysvietené „Play“ a som stále plný očakávaní. Krátky tréning prehľadne vysvetlil jednoduché ovládanie a okamžite ma vrhol do prudkej akcie. Celé sa to ovláda svižne a počiatočný popud ma nechal pár minút v rozjímaní. Funguje to na príznačnej šablóne „SHMUP“ hier, kde sa to na hernej ploche hemží naskryptovanými nepriateľmi a ja sa musím snažiť nájsť bezpečné miesto, odkiaľ ich môžem v pohodlí zlikvidovať. Nekonečné krupobitie projektilov, rakiet a tepelných laserov mi spôsobuje neustále narastajúci počet nie príliš zaujímavých lietajúcich telies. Ich početné nálety sú v pravidelne rozostúpených formáciách a niektoré dajú pekne zabrať. Vystupujú z každého smeru, no najhoršie sa odrážajú diagonálne útoky.

V neúnosnom momente vyťahujem eso z rukáva v podobe okamžitého skoku v priestore a čase. Ide o fázový posun, ktorý mi umožňuje o pár metrov premiestniť svoju loď na ktorúkoľvek svetovú stranu. Pre postup v hre je to neodmysliteľná pomoc. Na hernom ovládači sú dva spôsoby zrealizovania posunu, pričom jeden z nich má takmer vždy fatálne následky. Po chvíľke zisťujem, že chyba nie je vo mne. Vzhľadom na rýchlosť a neprehľadnosť akcie je pomalá odozva ľavej páčky + tlačidla X takmer nepoužiteľná. Variant pravej páčky funguje v poriadku a presvedčivo pomáha. Za krátky okamih sa teleportujem z nehostinnej lokality na strategický roh, kde nerušene hľadám pozíciu na svoj zdrvujúci manéver. Toto všetko opakujem počas 15 levelov (4 bonusové za mimozemskú rasu bez rapídnej zmeny) a pocit štandardnej zábavy ma udržuje ľahostajným a nespokojným.

Dôraz sa kladie na pamäť, reflexy a hráča núti nezdržiavať sa na jednom mieste príliš dlho. Hrá sa na jeden život a fyzický kontakt s kozmickými plavidlami znamená náhly reštart. Opakovanie naťahuje príliš pomalé načítavanie, čo je extrémne frustrujúce. Útočiskom medzi levelmi by mal byť hangár s vylepšeniami, ktoré sa dajú nakúpiť za kredity získane za postup. Ten je však hrozivo orezaný len na tri jednotvárne varianty primárnej a sekundárnej zbrane. Žiadne špeciálne útoky, štíty alebo aspoň kozmetické zmeny vášho plechového stroja. To budete hľadať márne.

Ďalším obrovským neduhom je orezanie hernej plochy na tri štvrtiny obrazovky. Zatiaľ čo umelá inteligencia si môže lietať všade, vy máte obmedzenú možnosť pohybu, čo je nespravodlivý podraz! Spomenúť treba aj natáčanie vertikálneho pohľadu na izometrický. Išlo asi o nejaký efektný pokus nevšednosti, ale je to nepraktické a ubližuje to hraniu kvôli neprehľadnosti. Nájdu sa tu aj drobné technické problémy, ktoré ešte viac znepríjemňujú celkový stav hry. Ja som sa ale stretol s poľahčujúcou okolnosťou, keď mi zamrzol ukazovateľ života. Kľúčový súboj s najväčším galaktickým korábom v hre tak bol pre mňa na prvý pokus príliš prostý. Tento level je však perlou pre nadšencov takýchto herných záležitosti. Po jeho zdolaní totiž ocenia vynaložené sústredenie a reflexy, keď sa dostaví príjemný pocit víťazstva.

Solar Shifter EX
Solar Shifter EX Studená a sychravá planéta na obzore, ale táto pasáž dostatočne zahreje.
Studená a sychravá planéta na obzore, ale táto pasáž dostatočne zahreje.

Solar Shifter EX Obratne splynúť s nepriateľom v prudkých náletoch je šikovný ťah.
Obratne splynúť s nepriateľom v prudkých náletoch je šikovný ťah.

Solar Shifter EX Deštrukčný cyklus bezpilotných dronov svižne upúta pozornosť.
Deštrukčný cyklus bezpilotných dronov svižne upúta pozornosť.

V porovnaní s hrateľnosťou je na tom obrazová stránka celkom dobre. Povrch planét a vesmír neprekypuje výtvarnou bohatosťou, ale vzhľadom k štýlu je to primerané. Dynamické konflikty a výbuchy sú spracované pestro a srší z nich energia. Musím však poznamenať, že obrazový kmitočet pri hojnom počte protivníkov nepríjemne klesá. Audiovizuálnej stránke nie je veľmi čo vytknúť. Správny výber tematickej hudby vnesie pocit spokojnosti. Retro zvuky počas prestreliek ulahodia nostalgickým dušiam, ktoré vzdávajú hold úspešnej minulosti podobne ladených titulov. Horšie je na tom občasný dabing, ktorý znie silene a mimoriadne neprofesionálne.

Solar Shifter EX je krok späť a pán Tarsoly svoj odklon nezvládol. S cenovkou 9 Eur na Steame a Microsoft Store je pomer cena/kvalita dosť nevyrovnaný. Titul hráča nijako nemotivuje postupom, mechanizmami a už vôbec nie hernou náplňou. 10-hodinový hrací čas s typickou šablónou upúta len na krátky čas. Zanietení fanatici „SHMUP“ hier však túto pekelnú očistu nábojov možno ocenia viac. Ja osobne odporúčam hodnotnejšiu hru Raiden V od štúdia MOSS s prísľubom väčšej zábavy. Cena je o čosi vyššia, ale rozhodne sa to vyplatí.

napísal Liam Gallagher 13.10.2016
4.5
5.3