MASTER OF ORION

MASTER OF ORION

8.0

Úspešný návrat vesmírnej legendy

Recenzia na PC verziu

„Prinášame späť legendu,“ povedal Viktor Kislyi, šéf spoločnosti Wargaming, keď sa ho opýtali, načo bude tvorcom World of Tanks značka Master of Orion. Kislyi je vďaka tankovej multiplayerovej akcii v klube miliardárov a keď bude chcieť ďalšie stovky miliónov dolárov, určite dá zelenú niečomu inému ako 4X ťahovej stratégii vydanej iba pre PC. Chýry, že dal celú hru vyrobiť iba zo zbohatlíckeho rozmaru, aby si pripomenul mesiace strávené pri prvých dvoch hrách Master of Orion a prioritou argentínskeho štúdia bolo vyrobiť hru, ktorá by sa zapáčila jeho synovi hrávajúcemu World of Tanks, sú snáď trochu prehnané. Aj tak sa ale nejakým spôsobom stalo, že legenda vstala z popola po skrachovanom Atari.

Napriek počiatočným obavám nový Master of Orion nie je MMO ani free-to-play. Nedištancuje sa od odkazu svojich predchodcov, nie je to lacný HD remake a ani sa nasilu nepodhadzuje pod nohy hráčom, ktorí o tento žáner vlastne nemajú záujem. Čuduj sa svete, vznikla moderná, hoci nie pompézna 4X vesmírna ťahová stratégia. Tón udáva už intro, z ktorého nikto na zadok nepadne, ale v peknej grafike predvádza to, čo chceme vo vesmírnej stratégii vidieť. Teda zadumaného kapitána na mostíku lode, kolonizačné transporty v atmosfére panenskej planéty a dve flotily rôznorodých vesmírnych lodí smerujúcich do neľútostnej bitky. Poteší i prekvapí česká textová lokalizácia, hlavne pri pohľade na technologický strom a napríklad prínosy hyperdimenzionálneho štepenia.

Ešte pred samotnou hrou vás bude čakať jedna náročná úloha - výber rasy. V ponuke je 10 pôvodných rás z Master of Orion z roku 1993 a majitelia zberateľskej edície sa dostanú aj k militantne založeným Terranom. Pre mňa bol výber mimoriadne ťažký. Hraním za vedátorov Psilonov sa nemohlo nič pokaziť, ale moje kamenné srdce a temnú dušu si získali hmyzí Klackoni odhodlaní bez reptania zožrať celú galaxiu iba pre dobro kráľovnej. Zaujali aj racionálne založení, kybernetickí Meklari a tajomní kamenní Silicoidi opovrhujúcimi chaosom šíreným životnými formami založenými na báze uhlíka. Ako Buridanov osol uväznený medzi rovnako lákavými možnosťami som si uvedomil, že od dlhého nočného rozmýšľania mi už začínajú oťažievať viečka, takže prišlo nevyhnutné - zvíťazila „Ľudská republika". Ľudia sú v takýchto hrách spravidla takmer vo všetkom priemerní, takže v prvej hre ideálni a Master of Orion im (teda nám) dáva bonusy k diplomacii a obchodu. Aby som spomenul všetkých, vtáčí Alkarani sú výbornými pilotmi, prírodní Bulrathovia milujú svoje planéty a vynikajú v pozemnom boji, temní Darlokovia sú nadanými špiónmi, leví Mrrshani sú dobrí v boji aj diplomacii a Sakkrovia v mnohom pripomínajú Kroganov z Mass Effectu.

Master of Orion
Master of Orion Správy o mojej asimilácii boli prehnané.
Správy o mojej asimilácii boli prehnané.


Master of Orion Ženy na vašej planéte sú logické. Žiadna iná planéta sa tým pochváliť nemôže.
Ženy na vašej planéte sú logické. Žiadna iná planéta sa tým pochváliť nemôže.


Master of Orion Vyleteli ste bez vojnového lúča?! Mali ho nainštalovať v utorok!
Vyleteli ste bez vojnového lúča?! Mali ho nainštalovať v utorok!





A keď už sme zmienili odkazy na známe sci-fi diela, Wargamming si dal záležať na výbere dabérov. Psilonom vládne Joker, Darlokom a Sakkrom Ghost z Destiny a za zmienku určite stojí aj Luke Skywalker u Alkariov. Poradca Meklarov síce neznie ako GLaDOS, ale aspoň ako jej príbuzný. Ešte než sa posunieme ďalej, je treba pochváliť možnosť vytvoriť si vlastnú rasu s kopou pozitívnych i negatívnych vlastností, aj keď sa tam nedá nájsť nič, čo by už nemala niektorá z jedenástich rás. Nasleduje výber jedného až piatich protivníkov, typu, veľkosti a veku galaxie, počiatočnej éry, náročnosti i tempa hry. Galaxia bude procedurálne vygenerovaná na základe čísla veľkého tresku.

Na plochú galaxiu plnú hviezd sa budete pozerať zvrchu, pričom vám na začiatku bude patriť jediná planéta v jedinej hviezdnej sústave. V Master of Orion nie je slobodný pohyb galaxiou, lode sú na začiatku hry obmedzené na skoky do blízkych sústav. Neskôr budú môcť cestovať aj krížom cez celú galaxiu, ale počas skoku bude posádka vždy iba v úlohe bezmocných pasažierov. Keď raz skočíte, už niet cesty späť, nech by na opačnom konci čakalo hocičo.

Ešte pred prvou výpravou do temných diaľav sa ale treba naučiť postarať o vlastnú planétu. Ak do tejto chvíle niekto pochyboval, či autori svoje dielo náhodou nebrali ako vážne sci-fi, stačí jediný pohľad na obrazovku správy planéty. Teda možno ak nehráte za ľudí, kde môže vyzerať všetko normálne, ale vidieť kybernetických Meklarov s vidlami v ruke alebo temných Darlokov so zbíjačkami už asi nenechá nikoho na pochybách. A ak áno, galaktické správy s robotickou obdobou Švajdu a Puškárovej Švajdovej snáď už dielo dokonajú. Niektoré veci do seba v tomto vesmíre nemusia presne zapadať. Hŕba kamenia by asi ťažko mohla robiť špióna na planéte štvorrukých hlavatých ufóncov a Sakkrovia by mali rovnaké šance na postavenie dobrej vesmírnej lode a výhru v galaktickej súťaži krásy.

Panáčikovia so skúmavkami, vidlami alebo zbíjačkami reprezentujú obyvateľstvo planéty pracujúce v oblastiach vedy, poľnohospodárstva a priemyslu zoradené pekne do troch riadkov. Každý takýto panáčik sa dá jednoducho vziať a prehodiť do iného riadku a manažment pracovných síl na planétach vďaka tomu nezaberie príliš veľa času. Počet a pomer rovnako ako kvalita jednotlivých pozícií v riadkoch sú určované vlastnosťami planéty. Pri kolonizácii ďalších planét je preto dôležité brať do úvahy veľkosť planéty, prevládajúci bióm, nerastné bohatstvo i silu gravitácie. Planéty môžu byť malé i obrovské, vodné i vulkanické, bohaté na minerály i chudobné, so štandardnou i privysokou gravitáciou. Jednotlivé rasy sa dokážu s niektorými odchýlkami od ideálu vyrovnať lepšie ako iné, so zvyškom potom musia čakať, kým vyvinú príslušnú technológiu, ako napríklad planetárny čistič vzduchu, menič sily gravitácie a hlavne technológiu na terraformovanie planét. Kolonizovanie neosídlenej planéty sprevádza pekná prestrihová scéna, v ktorej transportér pristáva v prevládajúcom bióme planéty a sledovanie prvého pristátia v neosídlených močiaroch alebo v tichom tundrovom lese vďaka tomu prináša pocit zadosťučinenia.

Na obrazovke planéty sú iba informácie, ktoré pri správe kolónie naozaj potrebujete. Ani budovy nie je potrebné umiestňovať na konkrétne miesta na planéte, ale už ich vidíte postavené v rotujúcom náhľade. Z roku 1993 sa sem prenáša starostlivosť o ekológiu. Obyvatelia rozvinutého sveta rýchlo znečisťujú prostredie a je potrebná výstavba pokročilých recyklačných centier alebo pravidelné organizovanie čistiacich brigád, čo, samozrejme, obyvateľstvo pravidelne zdržuje od inej práce. Ale ak znečistenie dosiahne kritický bod, planéte sa zhorší bióm, oblasť sa zmení z vyprahnutej na púštnu alebo z púštnej na neúrodnú. Na planétach je ešte potrebné sledovať morálku ovplyvňovanú výškou daní, schopnosť brániť sa pred vojenským útokom a bezpečnosť, teda ochranu pred cudzími špiónmi a záškodníkmi. Alebo aspoň niektoré zo svojich planét zveríte umelej inteligencii. Dokonca jej môžete určiť, ako má danú planétu špecializovať, čo ušetrí kopu času, ale predsa len sa na AI nemôžete spoľahnúť tak ako na seba.

Po zoznámení sa s domovským svetom je čas pustiť sa do hlbín vesmíru. Domovskú sústavu obyčajne ako prvé opustia maličké prieskumné plavidlá a kolonizačné lode, ale už od začiatku je potrebné myslieť aj na torpédoborce ako ochranu pred pirátmi. Čas sa posúva po ťahoch zastupujúcich jeden pozemský rok. Okrem pirátskych základní môžete objaviť aj vesmírne obludy a prastarú flotilu chrániacu poklady, teda technológie, sústavy Orion. Nestretnete však primitívne národy ani minoritné frakcie. S tými prvými sa nepočíta, druhé boli dočasne odstránené kvôli zlej vyváženosti. Najdôležitejšie budú stretnutia so susednými rasami, pričom diplomacia prebieha systémom niečo za niečo ovplyvňovaným priateľskosťou vzťahu s danou rasou a povahou jej vládcu. So spriatelenou rasou sa dá uzavrieť obojstranne veľmi výhodná obchodná dohoda. Rovnako klasicky je zapracované vyzvedačstvo s možnosťou posielať agentov na cudzie planéty kvôli špionáži i na vlastné kvôli kontra-špionáži.

V 4X stratégii si osobitnú zmienku zaslúži strom technológií, ktorý tu má niekoľko prepletených vetví, nie je striktne rozdelený na vojenskú, výrobnú, výskumnú a ďalšie časti ako v podobných hrách. To má za následok, že je trochu ťažšie nájsť v ňom technológiu, ktorú práve potrebujete, napríklad väčší trup lodí alebo pokročilejšie torpéda. Ale previazanosť technológií využiteľných v rôznych odvetviach na druhej strane dáva zmysel a pôsobí prirodzenejšie.

A konečne sa dostávame k vojenskej časti hry. Boje odohrávajúce sa v reálnom čase sú tým, čo nový Master of Orion skutočne odlišuje od konkurencie, ktorou sú hlavne série Endless Space a Galactic Civilizations. Bitky sa dajú preskakovať, ale oberiete sa tým o podstatnú časť zážitku. Keď sa na strategickej mape stretnú znepriatelené flotily, presunú sa na neveľkú taktickú mapu, kde má hráč možnosť prevziať plnú kontrolu nad každou zo svojich lodí, nastaviť jej správanie v boji alebo iba vypomáhať umelej inteligencii. V základe nejde o nič náročné a ak sa vyberiete cestou stavania lodí s vyváženými vlastnosťami, vlastne iba pošlete svoju flotilu proti súperovi. Ale vďaka navrhovaniu vlastných lodí si môžete užiť viac zábavy a aj získať rozhodujúcu výhodu.

Master of Orion
Master of Orion Žite dlho a blažene!
Žite dlho a blažene!


Master of Orion Smer, pane? Do vesmíru... a potom tadiaľ!
Smer, pane? Do vesmíru... a potom tadiaľ!


Master of Orion Musíme už pochopiť, že účelom diplomacie je iba predlžovanie krízy.
Musíme už pochopiť, že účelom diplomacie je iba predlžovanie krízy.





NGD Studios sa odklonili od už otrepaného systému tohto sub-žánru s tromi typmi zbraní a tromi druhmi obrany: energetické zbrane – energetické štíty, projektilové zbrane – pancierovanie a rakety – aktívne prvky obrany. Master of Orion má bohatší systém s raketami a torpédami na jednej strane a energetickými lúčmi a delami na druhej. Ale autori neodviedli najlepšiu prácu pri vysvetľovaní ich vzťahu k energetickým štítom a pancierovaniu, takže je potrebné pozorne čítať popis jednotlivých zbraní a porovnávať rozdiely. V ponuke sú rozmanité zbrane s rôznym typom poškodzovania lodí, rozličným základným poškodením a špeciálnymi vlastnosťami, rýchlosťou streľby, dostrelom, presnosťou i veľkosťou. A tiež hangáre bombardérov i stíhačov a bomby na pokropenie planét.

Zbrane nie je nutné pracne umiestňovať na model lode, ale vyberajú sa strelecké uhly i počet zbraní a ešte modifikátory, ktoré môžu urobiť zbraň napríklad menšou s kratším dostrelom alebo rýchlejšou s menšou presnosťou. K tomu si pripočítajte možnosť vybrať typ pohonu, panciera, štítu i palubného počítača a oddelený priestor na špeciálne zariadenia typu posilňovač motorov, systém automatických opráv alebo štrukturálny analyzátor. Toto môžete rozvešať po viacerých malých špecializovaných lodiach alebo všetko nahrnúť do pár obrov. Vďaka tomu sa môžete vojensky špecializovať a v real-time bojoch presadzovať svoju taktiku.

Ja osobne som si s frakciou ľudí užil hranie s pomerne krehkými loďami plne naloženými torpédami s výborným dostrelom, ale dlhým nabíjaním a horšou presnosťou. Celá línia takýchto lodí ale dokáže vytvoriť z torpéd takmer nepreniknuteľnú hradbu, hlavne po vyvinutí čiastočného navádzania. S Meklarmi dostali prednosť odolné lode s energetickými zbraňami efektívnymi na krátku vzdialenosť. Pozemné boje prebiehajú vždy automaticky. Limitom vojenskej sily rasy sú veliteľské body z orbitálnych staníc a pokročilých technológií.

Hra je vďaka odstraňovaniu a zjednodušovaniu mikromanažmentu ľahko prístupná aj nováčikom v tomto žánri. A kto už hral napríklad Civilization V, bude sa zakrátko cítiť ako doma. Autori využili aj systém znemožňujúci hráčovi na niečo zabudnúť, ktorý je známy práve vďaka Civilization. Oznamy o flotilách bez rozkazov, planétach bez výroby, špiónoch bez práce a nečinných vedcoch vpravo dole prekrývajú tlačidlo posunu do ďalšieho ťahu, takže skutočne nie je možné niečo opomenúť. Škoda, že sa autori „Civkou" neinšpirovali aj pri navrhovaní ciest za víťazstvom. To sa síce teoreticky dá dosiahnuť silou zbraní, diplomacie, ekonomiky i vedy, ale chýba mechanizmus penalizujúci veľké impériá. Čím viac planét, tým lepšie. Cesta k víťazstvu preto vždy vedie cez rozširovanie impéria, s čím sú spojené vojenské konflikty. Aj nekreatívna (tupá) rasa s postihom v rýchlosti výskumu totiž bez námahy technologicky predbehne inteligentných Psilonov, ak má mnohonásobne viac planét s výskumnými laboratóriami a hordami vedcov.

Master of Orion
Master of Orion Jediné čo chcem, je veľká loď a hviezda, podľa ktorej by som ju navigoval.
Jediné čo chcem, je veľká loď a hviezda, podľa ktorej by som ju navigoval.


Master of Orion Emócie sú mi cudzie. Som vedec.
Emócie sú mi cudzie. Som vedec.


Master of Orion K druhej hviezde vpravo a do rána rovno za nosom!
K druhej hviezde vpravo a do rána rovno za nosom!




Hra dostala aj multiplayer, ale ak nemáte kamaráta, ktorý by ho s vami hrával, tak sa môžete s hraním po sieti rozlúčiť a celkovo je sklamaním. Ide vlastne o bežnú hru, ako keď hráte sami, ibaže so simultánnymi ťahmi, maximálne minútovým čakaním na jedného až päť živých protihráčov a bez taktických bojov. Napriek tomu, že všetko bolo urobené za účelom skrátenia hernej doby, prejsť celým bojom o galaxiu s cudzincom je nepravdepodobné a predtým by si bolo treba počkať na protihráčov, čo sa nikomu nechce. Iste sa dalo vymyslieť viac, online súperenie v rýchlych real-time bojoch alebo aj lokálny multiplayer by určite potešili. V tejto podobe je multiplayer pre väčšinu ľudí zbytočnosťou.

Nový Master of Orion je veľmi fajn. Kritizovať sa dajú hlavne veci, ktoré v ňom nie sú. Prijali by sme väčšie množstvo filmových prestrihových scén, možnosť vyhrať bez obsadenia veľkej časti galaxie, výstavbu galaktickej obdoby „divov sveta“ či ďalšie herné režimy pre multiplayer. Neohúri ani grafika a ozvučenie, hoci produkčné hodnoty ťahajú hore prvé pristátia na rôznych typoch planét a známe hlasy v anglickom dabingu. Celkovo po tejto stránke nie je v porovnaní s konkurenciou čo vytýkať. Keď si kúpite Master of Orion z roku 2016, niekde uvádzaný aj s podtitulom Conquer The Stars, dostanete dobrú 4X vesmírnu ťahovú stratégiu, ktorá vám ani po rokoch v pamäti nesplynie s inými titulmi. A to hlavne vďaka taktickým bojom odohrávajúcim sa v reálnom čase, hoci je čiastočne na vás, aby ste si ich okorenili odvážnymi návrhmi lodí a taktikami.


napísal roberto 20.10.2016
Páči sa mi!
8.0
Vo svete
7.4
Ohodnotiť
MASTER OF ORION
+ vernosť sérii Master of Orion
+ kvalitné real-time boje
+ jednoduchý editor lodí s množstvom možností
+ zaujímavé frakcie
+ pekné prestihové scény
- iba menšie množstvo nových nápadov
- málo prestrihových scén
- nevydarený multiplayer
- stereotyp v záverečnej fáze
- prevaha masívnych impérií
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Intel Core 2 Duo 2.0 GHz, 2 GB RAM, ATI 4650, OS Win 7


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Wargaming.Net
Štýl: Stratégia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 25. august 2016
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19539)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk