NBA 2K17

NBA 2K17

8.5

Nová basketbalová sezóna sa začína

Dvere šatne sa otvárajú a pätica hráčov prechádza útrobami štadiónov smerom k palubovke. Zamerajú sa na nich všetky bodové reflektory, diváci hučia, predzápasové šialenstvo sa rozkrúca na plné obrátky. Rozhodca vstupuje do stredového kruhu, vyhadzuje loptu do vzduchu a zápolenie NBA 2K17 sa začína.

Minulý rok bol ťahákom basketbalovej simulácie od 2K príbehový režim MyCareer pod režisérskou taktovkou Spike Leeho. MyCareer ako najobsiahlejší mód sa, samozrejme, vracia, ale už bez podpory akýchkoľvek známejších mien. Teda ak si odmyslíme Michaela B. Jordana, ktorý síce zahviezdil v boxerskej dráme Creed, ale so svojím basketbalovým menovcom nemá absolútne nič spoločné. Dokonca ani v „príbehovej“ časti MyCarrer nemá hlavnú úlohu a je iba basketbalovou dvojičkou vami vytvorenej postavy. Bude to obratný rozohrávač, rýchle krídlo, mohutný pivot, tetovaný, s vlasmi, bez vlasov alebo podľa reálnej fotky – rozhodnutie závisí len na vás. Takto vyšperkovaný basketbalový prezident zemegule, The Pres, prechádza všetkými štádiami športovej kariéry a od strednej školy sprevádzate jeho kroky až na vrchol NBA.

Práve v najvyššej súťaži sa hlavný protagonista zoznamuje s Justicom Youngom (MBJ) a spolu vytvárajú duo Orange Juice, z ktorého sa postupom času stáva najväčšia hviezdna dvojka v celej súťaži. Zameranie na spoluprácu dvoch hráčov je príjemným osviežením režimu, ktorý zachádza až tak ďaleko, že prvýkrát v histórii je možné v MyCareer ovládať aj iného než vami vytvoreného hráča. V praxi to funguje tak, že po niekoľkých vydarených akciách v rámci jedného zápasu sa medzi Orange Juice dvojicou vytvorí akési prepojenie a v tom momente je možné zobrať si do parády aj Younga.

NBA 2K17
NBA 2K17 Medzi hlavnými postavami tohtoročnej verzie je Paul George...
Medzi hlavnými postavami tohtoročnej verzie je Paul George...

NBA 2K17 ... a Stephen Curry.
... a Stephen Curry.

NBA 2K17 Legenda legiend - Michael Jordan!
Legenda legiend - Michael Jordan!

Druhou, z nášho pohľadu veľmi vítanou zmenou, je zavedenie obmedzení pri jednotlivých RPG atribútoch hráčov. To, čo sa v minulosti tak veľmi zneužívalo nákupom levelov za reálne peniaze (a tým pádom absolútnou dominanciou v online režimoch, kedy neplatiaci hráči nemali šancu), je aspoň čiastočne vyriešené tým, že so svojou postavičkou musíte najprv poctivo trénovať. Tréningy, či už individuálne, alebo s tímom, zvyšujú maximálny level vlastností a aj keď si nakúpite virtuálne mince, bez tréningu nebudete schopní investovať ich. Úplne to problém platiči verzus neplatiči nerieši, no je to krok správnym smerom.

Zvyšok MyCareer funguje podobne ako v predchádzajúcich ročníkoch. Riešite sociálne siete, SMSky, prekrývanie termínov v pracovnom kalendári, sponzorské zmluvy, vyjednávate lepšiu pozíciu s manažmentom, trénujete a najmä hráte zápasy. Bohužiaľ, väčšinu z vyššie vymenovaných aktivít zbytočne zdržujú úplne nepotrebné animácie a intrá. Chápeme, že pred každým zápasom sa jednoducho Shaq musí objaviť, aby sa investované peniaze za jeho použitie vrátili, ale prečo pri tímovej večeri musím pozerať na animáciu svojho borca, ktorý odchádza 10 sekúnd z telocvične, otvorí dvere a okamžite sa vracia ďalších 10 sekúnd? Nemohli by sme, prosím, dostať do nastavení položku, ktorá by nám umožnila zbytočné animácie vypnúť? No aspoň otravné rozhovory po zápasoch takmer úplne vymizli.

V príbehovom menu hry sa nachádzajú aj ďalšie staré známe módy - online MyPark a ProAm (zápasy až 10 živých hráčov proti sebe). MyPark pokračuje v tradícii, zvolíte jednu z troch dostupných frakcií a v streetballových zápasoch dvaja na dvoch, traja na troch a piati proti piatim sa snažíte svojmu družstvu zabezpečiť prvenstvo v tabuľke. Ak ste boli do MyPark zapojení už v predchádzajúcom ročníku a zvolíte si rovnaké družstvo, systém vás odmení automatickým zvýšením prestíže, čo je super vychytávka. Ako neplatiaci hráč s levelom 67 budete (i napriek pochválenému navyšovaniu levelov) mať ale na online palubovkách veľmi vážne problémy vyhrať so všetkými tými umelo nadopovanými „deväťdesiatdeviatkármi".

MyTeam bol v minulosti možno trochu neprávom prehliadaný režim. Zaslúži si však vašu plnú pozornosť. Jedná sa o mód, v ktorom zbierate (a aj za reálne peniaze nakupujete) karty rôznych hráčov, vybavenia, trénerov a podporu. Z kartičiek následne vytvoríte svoj tím, pomenujete ho, vyberiete mu dresy atď. a pustíte sa do predpripravených offline i online výziev. Niekedy musíte vyhrať celý zápas, inokedy udržať náskok v posledných dvoch minútach alebo dosiahnuť určitý počet trojok. Výzvy sú veľmi zaujímavo vystavané, často reflektujú reálne historické udalosti z ligy. Pritom treba tiež myslieť na udržanie hráčov v tíme, predlžovanie ich kontraktov, prideľovanie bonusov či špeciálnych tenisiek.

Ponuka módov je bohatá, i keď bez vážnejších zmien. Najdôležitejšie je to, čo sa deje na palubovke. Dobre, bez mučenia - ak by nám pustili krátke video z minulého ročníka a hneď za tým zostrih z 2K17, nájsť zásadnejší rozdiel by bol ťažký oriešok. Veľký grafický posun vpred sa rozhodne nekonal, možno čo sa týka mimiky, dokonca sme sa pohli o pol kroka dozadu. Tvorcovia avizujú zmeny v kontaktoch a fyzickom bránení. Ok, hráči sa trošku viac „otĺkajú“, predieranie sa cez clony je o čosi vierohodnejšie. To je asi všetko. Na druhej strane ako zlepšiť niečo, čo je takmer dokonalé? Ako obyčajne, extrémne profesionálne pôsobí dabing a zloženie soundtracku, v ktorom mierne nad inými žánrami prevažujú hiphopoví umelci - najmä Drake.

Basketbal odohrávajúci sa na vašich monitoroch a televízoroch ponúka skutočne plnohodnotné pokrytie všetkého, čo sa deje na reálnych štadiónoch. Či už vo fáze útoku, alebo v obrane, stratégie, nacvičené signály, individuálne výkony. Hráči ako Curry si vás podmania rozsahom crossoverov a schopnosťou strieľať takmer z každej pozície, LeBron svojou fyzickou stavbou a talentom dominuje vo všetkých činnostiach a potom je tu, samozrejme, zdanilo nekonečná plejáda „dunkov, putbackov, alleyoopov" a ďalších čerešničiek na torte, z ktorých by sa dal zostaviť veľmi, veľmi dlhý záznam dosiahnutých úspechov. A veruže v rámci 2KTV, vlastnej dokumentárno-spravodajskej show, ktorá ma raz za týždeň premiéru priamo v hre, môžete svoje výkony uploadovať i hodnotiť. Interakcia a správne odpovede na otázky z ligy v rámci 2KTV sú dokonca odmeňované hernou menou, a tak si určite pozrite aj staršie diely. Keď už nie kvôli basketbalu a rozhovorom, tak určite aspoň kvôli moderátorke :).

NBA 2K17
NBA 2K17 Po prechode do NBA budete mať možnosť hrať aj v národnom tíme USA.
Po prechode do NBA budete mať možnosť hrať aj v národnom tíme USA.

NBA 2K17 LeBron v útoku.
LeBron v útoku.

NBA 2K17 Streetball je už niekoľko rokov súčasťou NBA hier.
Streetball je už niekoľko rokov súčasťou NBA hier.

Dobre, dosť bolo chvály. 2K je jediná relevantná basketbalová séria na trhu a v niektorých ohľadoch začína svoje dominantné postavenie možno tak trochu zneužívať. Dlhoročný problém so zbytočnými animáciami sme už spomínali. Pochválili sme navyšovanie levelu, no čo sme nepovedali, je, že najrýchlejšou cestou rastu je ÚMYSELNÉ zlyhávanie v tréningoch, napríklad pri vyskakovaní na švédske bedne. V ProAm majú všetci vaši spoluhráči rovnako sfarbené krúžky pod postavami a ak náhodou hráte v tíme s piatimi hráčmi tmavšej pleti a s podobnou výškou, tak je skutočný problém nájsť toho vášho.

Pri zlepšovaní atribútov hráča za hernú menu sa celý proces tvári ako nákup v eshope, avšak nie je vidieť, koľko mincí sa chystáte minút, a tak zakaždým treba otvárať okno s košíkom. Prečo by som mal ako podkošový center trénovať streľbu trojok, keď tam ani nedohodím? Nebolo by lepšie mať v MyPark klasické vyhľadávanie zápasov, ako dobre vyzerajúce, ale často nefungujúce státie pred ihriskom a čakanie na spoluhráčov? Kam zmizli zábavné zápasové miniquesty v podobe príkazov trénera? Väčšina z vymenovaných vecí sú drobnosti, ale keďže veľké zmeny nie je možné už z princípu spraviť (basket bude vždy len basket), možno by sa mohli autori začať sústrediť na takéto kozmetické úpravy.

Už pred začatím tohtoročnej sezóny bolo viac-menej jasné, že NBA 2K17 prinesie hráčom rovnakú porciu zábavy ako fanúšikom reálneho basketbalu štart najvyššej americkej súťaže. Predpoklady sa splnili a 2K znova ponúkajú výbornú simuláciu so všetkým, čo k tomu patrí a s niekoľkými rozpoznateľnými zlepšeniami. Na druhej strane ale kopa maličkostí ostala nedoriešená a práve na ne by sa mali autori zamerať budúci rok.

Upozornenie: Na platformách Xbox 360 a PS3 je ponuka herných módov mierne obmenená.

napísal je2ry 21.10.2016
8.5