SOUL AXIOM

SOUL AXIOM

6.5

Bizarný svet plný hádaniek prenesený na Wii U

Recenzia na WiiU verziu

Sociálne siete sú už rozšírené po celom svete. Dnes už nie je problém spojiť sa s niekým na druhej strane zemegule, poslať mu svoju fotku alebo video. Podľa autorov zo štúdia Wales Interactive existuje podobná sieť aj po smrti. V hre Soul Axiom duša prežije a môže vďaka spoločnosti Elysium absolvovať zážitok podľa vlastného výberu. Môže navštíviť exotickú džungľu, prírodovedecké múzeum či opustený ostrov. Ale aj iné miesta na svete, hoci aj v praveku alebo stredoveku. To všetko v tejto hre zažijete aj vy.

Soul Axiom sa zaraďuje do kategórie logických hier z vlastného pohľadu. Ako hneď po štarte zistíte, vašou úlohou je riešiť hádanky a hlavolamy. Už v prvej lokalite musí byť každému jasné, že sa všetko odohráva niekde mimo skutočnej reality. Loď, v ktorej sa nachádzate, vám ponúka teleport, ktorým sa presúvate do iného sveta. Zo začiatku skáčete z miesta na miesto bez nejakého väčšieho zmyslu. Uvedomenie si, o čo vlastne ide, sa čiastočne dostaví po takej hodinke hrania. Vtedy sa konečne dostanete do vyššie spomenutej spoločnosti Elysium a začnete objavovať jedinečné úrovne cez rôzne portály. Hneď v prvej úrovni – v džungli odhalíte príbeh mŕtveho muža. Havaroval s vrtuľníkom v nehostinnom prostredí. Niečo podobné sa odohráva vlastne v každej jednej misii, len s odlišnými kulisami a s inými hádankami. Dohromady je to približne štyridsať úrovní, čo je vzhľadom na dĺžku levelov úctyhodné číslo.

Soul Axiom
Soul Axiom Jeden nesprávny krok a zožerie vás pálivá láva.
Jeden nesprávny krok a zožerie vás pálivá láva.

Soul Axiom Vďaka tej kocke, ktorú drží kostlivec, sa rozpletie osobný príbeh.
Vďaka tej kocke, ktorú drží kostlivec, sa rozpletie osobný príbeh.

Soul Axiom Správne zoradiť čísla, to dá šedej kôre mozgovej zabrať.
Správne zoradiť čísla, to dá šedej kôre mozgovej zabrať.

Nebudete brázdiť úrovňami len tak bez špeciálnych schopností. Dokonca nebudete mať len jednu, ale až štyri. Získate ich postupne. Najprv sa naučíte rozkladať a skladať pixely. Prechádzať vyznačenými priestormi alebo po určených schodoch tak bude jednoduchšie. Keď si dobre oťukáte prvé „kúzlo", získate druhé. Zistíte, že zelenavými predmetmi môžete pohybovať a zapauzovať ich. Rozhýbete tak vrtuľu zničenej helikoptéry alebo zastavíte ventilátor, cez ktorý potrebujete prejsť. Neskôr sa k vašim schopnostiam pridá aj možnosť ničiť prekážky a objavovať chyby v dimenziách. Niektoré levely budete totiž musieť navštevovať znova. To je v dnešnej dobe už prežitok, ale z nejakého neznámeho dôvodu to autori tejto hry považovali za dobrý nápad.

Nie na všetky hádanky budete nutne potrebovať kyberpunkové schopnosti. Niekde stačí len stlačiť tlačidlo, uhádnuť sériu čísel alebo správne usporiadať astronomický kalendár. Potom, keď už si myslíte, že vás nemôže nič prekvapiť, do hry sa zamotajú aj stealth prvky. Tie sú síce veľmi primitívne, ale oceňujem ich zakomponovanie. Musíte sa napríklad nenápadne presunúť tak, aby vás nevideli drony. Ak vás zbadajú, čaká vás smrť a danú pasáž treba prejsť druhý raz. Na niekoľký pokus sa dá zdolať aj bez opatrného pohybu a to sa opakuje aj na iných miestach.

Najväčšou motiváciou je odhaľovanie príbehu, ktorý vôbec nie je na zahodenie. Je zaujímavé, ako sa rozplietajú informácie o spoločnosti Elysium a jednotlivé príbehy mŕtvych ľudí. Dozviete sa, kvôli čomu umreli, ale aj to, prečo žili. Na skrytých miestach nachádzate pohodené predmety, ktoré odhaľujú nejedno tajomstvo – napríklad osobný dokument konkrétneho obyvateľa daného priestoru. Príbeh je koniec koncov to hlavné, čo bude vašou motiváciou kráčať vpred.

Hádanky budú čoraz jednoduchšie, pretože pochopíte ich jednoduchý princíp. Iba na máloktorých si vylámete zuby. V podstate stačí pozorne hrať a všímať si, či sa nejaký predmet blíži k zelenej, modrej alebo oranžovej farbe. Farebný predmet pomocou patričnej schopnosti použijete a hurá ďalej. Kým si však všetky schopnosti oťukáte, prebehne niekoľko hodín dobrej zábavy. Hádanky sa síce dosť často opakujú, ale niekedy svojou nápaditosťou prekvapia. Stereotyp tak prichádza až neskôr. No akonáhle vás chytí, bohužiaľ, už nepustí.

Grafická prezentácia hry je odstrašujúca, a to aj na Nintendo Wii U, kde som ochotný trochu prižmúriť oči. Soul Axiom má zastaraný dizajn, textúry z minulého storočia a detaily akoby z praveku. Vozidlá tu majú skoro hranaté kolesá, o živých bytostiach už radšej ani nehovorím. Kvôli vzhľadu túto hru určite nikto hrať nebude. Na druhej strane sa dá sem-tam naraziť na nádherne nasvietené miesta. Obzvlášť dobre vyzerajú abstraktné levely, ktoré akoby vypadli zo známeho titulu Tron. To je v každom prípade pochopiteľné, keďže tam nie sú potrebné textúry. Na druhej strane barikády stojí ozvučenie, ktoré je parádne. Hrou vás sprevádza nielen klavírna hudba, ktorá je príjemná. Navyše je skladieb dostatok a tak nehrozí, že vám začnú prekážať. O niečo horšie je na tom napríklad zvuk výstrelu alebo dabing postáv.

Soul Axiom nie je pre každého. Náročného milovníka logických hier až tak nepoteší a tých, ktorí si neradi lámu hlavu, zaujímať nebude. Ja osobne som sa pri hre nenudil a bavilo ma rozplietať príbeh a riešiť popritom hádanky. Najväčším problémom hry však je, že úrovní je príliš veľa a neskôr sú už nezaujímavé.

Soul Axiom
Soul Axiom Krása, ktorá sa v Soul Axiom len tak nevidí.
Krása, ktorá sa v Soul Axiom len tak nevidí.