DARK TRAIN

DARK TRAIN

7.5

Nevšedná jazda papierovým svetom

Indie scéna nám už nejaký ten rok prináša pozoruhodné tituly, ktoré by sme bez jej existencie možno ani nemali možnosť vidieť. Priestor na prezentovanie vlastných hier aj bez toho, aby za štúdiami stáli veľkí vydavatelia, ktorí by tvorcom diktovali, čo majú robiť, inak by hra nemusela byť zisková, je skutočne veľkým plusom pre každého vývojára. No ak sa na to máme pozrieť z druhej strany, aby sa takýto typ hry dostal do povedomia ľudí, a teda aj vzbudil nejaký záujem, musí byť v niečom jedinečný, odlišný, prípadne inovatívny. Prvotina českého štúdia Paperash sa môže na prvý pohľad zdať ako ďalšia obyčajná adventúra. Autori jej však pridali výraznú hodnotu tým, že jej svet vytvorili kompletne z papiera. Názov českého tímu tak nie je náhodný a svoj entuziazmus sa autori rozhodli pretaviť do titulu Dark Train.

Dark Train má za sebou zaujímavý príbeh, avšak je nemý, bez slov, hlasu či jediného písmena na obrazovke. Z toho, čo si môžete prečítať o hre pred jej kúpou na Steame, v praxi veľa nezužitkujete. No ak chcete mať dostatočný prehľad, ktorý vás ochráni pred zbytočnými otázkami, je určite dobré tých pár riadkov textu si prečítať. Alebo vám stačí dočítať do konca túto recenziu.

Hlavnú postavu v hre si zahrá sépia Ann 2.35f. Malá, neškodná, no aj napriek tomu priviazaná reťazou k podivnému vlaku. Celý príbeh sa točí okolo vynálezcu Tagrezbunga, ktorého najväčší vynález je práve temný vlak. Ten vznikol ako výsledok podivnej objednávky na vytvorenie modelu ľudského sveta, ktorý skutočne žije, fungujú v ňom vplyvy počasia a menia sa ročné obdobia. Po tom, čo v mladosti dokázal vytvoriť model vesmíru, bolo vytvorenie niečoho takéhoto pre skúseného vynálezcu hračkou, no vytvorením celého systému sa to neskončilo. Podstatnou súčasťou objednávky je jej doručenie. Ann 2.35f  je ako jediná schopná daný vlak ovládať a musí zásielku bezpečne dodať adresátovi. Navyše v deň, keď sa vlak pohol zo stanice smerom k cieľu, Tagrezbung zomrel. A tu sa začína vaša dlhá a nebezpečná cesta.

Dark Train
Dark Train Cesta sa môže začať.
Cesta sa môže začať.

Dark Train Ann má zopár skrytých schopností.
Ann má zopár skrytých schopností.

Dark Train V oblastiach sa menia ročne obdobia.
V oblastiach sa menia ročne obdobia.

Na začiatku je nutné spomenúť, že hra na vás nijako netlačí. Skutočne vám žiadnym spôsobom nehovorí, čo máte robiť, takže nečakajte žiadny tutoriál ani nič podobné. Dark Train stavia na tom, aby ste si všetko osvojili sami, naučili sa a prišli na to, ako vlastne hra a cesta vo vlaku funguje a čo sú vaše úlohy. Hrateľnosť je tomu plne prispôsobená, pretože je maximálne jednoduchá.

Autori chceli upustiť od klasického point-and-click ovládania a v podstate ho nahradili akýmsi mixom. Hru, respektíve Ann, ovládate výhradne pohybom myši. Kam teda myšou pohnete, tam sa Ann vydá. Nevidíte žiadny kurzor. Spomínané klikanie tu však prítomné je, pretože aj to sa sčasti používa na interakciu s prostredím. Konkrétne ľavým kliknutím myši komunikujete s okolím a pravým vyvoláte menu hry, ktoré je taktiež veľmi jednoduché, kedže pozostáva iba zo základného nastavenia. Váš pohyb je obmedzený už na začiatku spomínanou reťazou, aby ste náhodou neušli. Prvých pár minút môžete byť z hry mierne zmätení, nebudete celkom rozumieť tomu, čo od vás hra chce, no celá jazda je vlastne jedno veľké dobrodružstvo v ktorom musíte riešiť rôzne hádanky.

Dark Train tak v prvom rade dbá na atmosféru a to je asi jeden z dôvodov, prečo sa tvorcovia rozhodli celý svet hry vytvoriť z papiera. Časom stráveným skúmaním vlaku sa vám postupne otvára prístup k ďalším priestorom. Tie sú spočiatku zakryté, no nebude dlho trvať a budete mať celý vlak pod kontrolou. Čo vás však musí zaujímať ako prvé, sú kontajnery. Každý vo svojom vnútri ukrýva komplexný priestor a má svoje označenie - buď snehovú vločku, ktorá predstavuje zimu, list, ktorý predstavuje jeseň, kríž, za ktorým sa ukrýva všetko, čo súvisí so smrťou, no a nakoniec bytovku, ktorá v sebe ukrýva mesto.

Postupným odomknutím všetkých štyroch kontajnerov to nekončí - práve naopak. Len vtedy sa pre vás cesta naplno začína. Pozíciu kontajnerov môžete ľubovoľne meniť pomocou kompaktného žeriavu umiestneného na vlaku. Toto kombinovanie vám otvára úplne nové svety, odhaľuje prostredia a tiež rozpráva príbeh. Do pokojného mesta môžete priniesť zimu ale aj jeseň. Môžete sa hrať s reálne vyzerajúcimi snehovými vločkami či zapaľovať suché lístie. Autori sa doslova pohrali s dizajnom a je to skutočne vidieť.

V Dark Train nájdete aj puzzle a je ich hneď niekoľko. Vzhľadom na to, že sa vám hra neprihovára slovami, mohli by ste si mylne myslieť, že jednotlivé úlohy sú buď príliš jednoduché, alebo naopak veľmi ťažké. Pravda je však úplne niekde inde, pretože na všetko viete po chvíli prísť čistou logikou. Tvorcovia si na tom dali záležať. Je fakt, že som pár minút v nejakej úrovni len tak lietal a hádal, čo vlastne mám spraviť. Potom som sa vrátil späť a začal som pekne odznova, no už oveľa viac sústredený. Snažil som sa hľadať odpoveď na otázku, čo mi chcú autori  týmto prostredím povedať a k čomu ma priviesť. Následne stačili dva-tri pokusy a hádanka bola vyriešená. Pri Dark Train skrátka stačí mať chladnú hlavu a to, čo bolo na prvý pohľad neprekonateľné, sa zrazu vyrieši akoby samo.

Okrem skúmania vnútorných svetov musíte, samozrejme, dbať na to, aby bol vlak v bezpečí a smeroval stále vpred. Temný vlak totiž vôbec nie je sebestačný. Keď sa raz rozbehol, sám sa nezastaví - až v cieli. Musíte dbať na to, aby mal dostatok energie, zíde sa vám aj voda a na škodu nie je ani zásoba ohňa. Ak sa váš mohutný stroj počas jazdy pokazí, jediné, čo vám zostáva, je opraviť ho. Šup teda dovnútra vyriešiť, čo sa pokazilo. A ako možno čakáte, ani tu nemáte voľnú cestu. Občas je riešenie jednoduché, inokedy sa aj trochu zapotíte.

Dark Train
Dark Train Pomáhať si navzájom je vždy prospešné.
Pomáhať si navzájom je vždy prospešné.

Dark Train Ďalšia doba ľadová?
Ďalšia doba ľadová?

Dark Train Vnútro temného vlaku vám okrem iného ukazuje, ako ďaleko ste od cieľa.
Vnútro temného vlaku vám okrem iného ukazuje, ako ďaleko ste od cieľa.

Pravdepodobne sa pýtate, odkiaľ zoberiete vodu, oheň a koniec koncov aj energiu. Pán Tagrezbung bol natoľko vynaliezavý, že sa mu podarilo zostrojiť zariadenie na chytanie bleskov. Práve tie sú zdrojom energie, no a s tým súvisí aj voda, ktorá je dažďová. A čo oheň? Tak na to skúste prísť sami! Vlak môžete aj zastaviť alebo ho zastavia divné stvorenia, ktoré sa pripletú  do cesty. Za akým účelom? Aby ste im pomohli a aby vám za vašu službu zase pomohli oni. Predsa len sa môže zaniesť komín aj na elektrickom vláčiku.

Autori tvrdia, že vaša dobrodružná cesta môže trvať od troch do desiatich hodín. Toto rozpätie je skutočne široké a má to svoje opodstatnenie. Závisí totiž len na vás, akým spôsobom hru budete hrať, či ňou len preletíte, alebo si dáte záležať na preskúmavaní všetkého, čo pre vás na tejto unikátnej ceste pripravila. Ja som hru zdolal za približne šesť hodín a väčšinou bol tento čas strávený príjemne. No kde-tu sa pritrafila nejaká chybička technického rázu. Hra mi asi štyrikrát spadla a vždy sa to stalo s rovnakým scenárom - po zrušení pauzy. Našťastie sa pozície ukladajú pomerne často, a tak som sa nevracal priveľmi ďaleko. Občas som však pociťoval menšiu repetitívnosť, Síce som v hre vyslovene nerobil stále to isté, no taký dlhý pobyt v priestoroch vlaku sa jednoducho odzrkadlil na mojich pocitoch

Dark Train je celkovo zaujímavou hrou, ktorá osloví najmä tých, ktorí sa vyžívajú v štylisticky netradične ladených tituloch. Atmosféra a dizajn úrovní sú hlavné prednosti Dark Train. Navyše sú podporené nenáročnou hrateľnosťou. Ak patríte medzi odhodlaných hráčov, nech sa páči, nastúpte, a nechajte sa viesť cestou, na ktorú nezabudnete.

napísal play3man 9.11.2016
7.5
DARK TRAIN