THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM - SPECIAL EDITION

8.0

Stará dobrá RPG s novým náterom

Čas plynie ako voda a kto by to bol povedal, že obľúbená RPG The Elder Scrolls V: Skyrim nás prvýkrát obšťastnila už pred piatimi rokmi. Ani tie jej však neubrali z pôvabu, ktorý vychádza predovšetkým zo severskej mytológie a atraktívneho univerza. To si všimla aj Bethesda a potom bol už len krok k tomu, aby sa dnes už legendárna hra vrátila na scénu v skrášlenej podobe.

Po obsahovej stránke je síce hra stále rovnako svieža, ale predsa len treba kráčať s dobou, a tak tu máme remaster, ktorý ju odel do nového grafického kabáta. Samotný svet ani príbeh nepotrebovali žiadne výrazné zásahy a čo sa týka herných princípov, je vlastne všetko po starom. Teda ak do toho nezapočítame vylepšenia a doplnky, ktoré hra má vďaka oficiálnej podpore modov. Pravdou je, že netreba zbytočne rýpať do niečoho, čo dobre funguje, hoci pár vecí by sa dalo urobiť ešte trochu lepšie. Alebo tvorcovia mohli aspoň čosi pridať.

Počas niekoľkých rokov od premiéry pôvodného Skyrimu nám vyrástli noví hráči, ktorí možno ešte nemali tú česť hrať titul The Elder Scrolls V a už vôbec nie jeho predchodcov. Takže sa po prvýkrát ocitnú s hlavou na kláte hneď v úvode hry, kde ich pred ostrím katovej sekery zachráni prílet draka. A tam sa to všetko začína - príbeh Dragonborna, vyvoleného, ktorý dokáže nielen poraziť draky, ale aj absorbovať ich energiu a schopnosti. A práve preto je do neho (alebo do nej, ak si radšej vygenerujete hrdinku) vkladaná nádej na záchranu celej krajiny. To so sebou prináša veľkú zodpovednosť a strastiplné putovanie v hornatom prostredí s najškaredšími elfmi v histórii videohier a s domčekmi a kultúrou vo vikingskom štýle.

The Elder Scrolls V: Skyrim  - Special Edition
The Elder Scrolls V: Skyrim  - Special Edition Otvorená krajina ponúka niekedy naozaj prekrásne scenérie.
Otvorená krajina ponúka niekedy naozaj prekrásne scenérie.

The Elder Scrolls V: Skyrim  - Special Edition Vzhľad postáv už taký pôsobivý nie je.
Vzhľad postáv už taký pôsobivý nie je.

The Elder Scrolls V: Skyrim  - Special Edition Dedinka v údolí, biele domčeky...
Dedinka v údolí, biele domčeky...

Nebudeme opakovať všetko, čo už bolo napísané v našej pôvodnej recenzii z roku 2011. Stačí, keď si pripomenieme, že hlavný protagonista je všestranný, nemá vymedzené povolanie a zdokonaľuje sa v čomkoľvek, čo robí. Doslova. Pre celú sériu je príznačné, že hrdina si zlepšuje svoje schopnosti ich častým používaním. Napríklad ak uprednostňuje jednoručné zbrane, bude sa čoraz šikovnejšie oháňať mečom, ak radšej likviduje nepriateľov šípmi, bude z neho výborný lukostrelec. Platí to aj o nebojových schopnostiach a aktivitách, ako je alchýmia, očarovanie predmetov a tak ďalej. A potom je tu ešte zvyšovanie zdravia, staminy a magicky (energie na čarovanie) pri nadobudnutí vyšších levelov postavy a atraktívne perky s bonusmi v rôznych odvetviach. Dragonborn to všetko šikovne využíva a kombinuje spolu s dračími silami. V boji pritom môže použiť ľubovoľné kombinácie útokov a predmetov, ktoré mu nastavíte pre každú ruku zvlášť. Takže v ľavačke môže mať štít, z pravej bude chrliť oheň, nemusí v nej držať len meč alebo sekeru.

Bez ďalšieho zdržovania môžeme prejsť rovno na grafiku. Pokusy o vizuálne zdokonalenie hry sme tu mali už predtým. Samozrejme, usilovali sa najmä hráči, ktorí vytvárali vlastné modifikácie. Teraz máme hru skrášlenú oficiálne a aj keď  je vynovená verzia dodaná aj na PC, je jasné, že hlavným dôvodom nového náteru je aktuálna generácia konzol. Skyrim sme hrali na Xbox 360 a PS3 a prechod na Xbox One a PS4 znamená nielen možnosť pripomenúť si hru na moderných herných zariadeniach, ale aj vyťahovanie ďalších peňazí z vreciek hráčov. 50 € alebo aj viac za niekoľko rokov starú hru, akokoľvek kvalitnú a vyčačkanú, je predsa len dosť veľa.

Na PC je hra, ako vždy, výrazne lacnejšia, no aj 40 € je dosť dobrá pálka. Je pravda, že do 28. októbra bola možnosť získať bezplatnú aktualizáciu na špeciálnu edíciu, čo bolo podmienené vlastnením originálu Skyrim a všetkých DLC, ktoré, prirodzene, sú aj v novej edícii. Ak vám ale chýbal Dragonborn, Hearhfire či Dawnguard, máte smolu a Special Edition už získate len za plnú sumu. Jedine ak by Bethesda urobila ústretový krok a  počas sviatkov dala rovnakú ponuku na free upgrade alebo aspoň lacnejšiu aktualizáciu bez nutnosti kupovať kompletku. Ale môžeme v to dúfať?

Inak je ale hra viditeľne krajšia a vizuálna zmena je výrazná. V úvode som síce taký dojem nemal a skôr som si všimol neduhy, ktoré zostali z minulosti, ale už čoskoro som obdivoval úchvatné scenérie, ktoré hra teraz ponúka. Tvorcovia zapracovali na textúrach a detailoch, pridali rôzne efekty a výsledkom sú predovšetkým jedinečné výhľady v otvorenej krajine, ktorá sa mení pod vplyvom počasia a dennej doby. Interiéry budov tiež pôsobia sviežo. Doby minulé však pripomínajú postavy, ktoré síce tiež vyzerajú o čosi lepšie, ale oproti ostatnému obsahu kvalitatívne zaostávajú. A nielen preto, že niekedy majú trhané pohyby, slabšie animácie, občas lietajú mierne nad zemou alebo je zbraň na chrbte vrastená do tela postavy. V podstate ide hlavne o konkrétne súčasti, ktoré nepôsobia úplne prirodzene. Sú to predovšetkým vlasy - tie vyzerajú ako „očúraná slama", našťastie ich často zakrývajú prilby, ktoré už vyzerajú pekne.

Umelo pôsobia napríklad aj kožušinové doplnky postáv, i keď také medvede a vlky sú už na tom o niečo lepšie. Všeobecne okolitá fauna s fungujúcim ekosystémom, kde dravce skáču na losy, cez cestu vám prebehne líška a  narazíte na horské kozy, má svoje osobité čaro. Niekedy len tak kráčate alebo jazdíte na koni a užívate si okolitú prírodu. A do toho znie príjemná dobová hudba a priliehavé zvuky. Nechýba dabing, ktorý mi pripadal trochu tlmený oproti okolitému ruchu, s čím sa ale dá pohrať v nastaveniach.

Aj napriek menším výhradám treba priznať, že grafické zmeny hre výrazne prospeli a vzhľadom môže konkurovať moderným RPG - o obsahu, ktorý je nadčasový, ani nehovoriac. Na PC všetko krásne funguje na  stredne výkonnej zostave s ultra nastaveniami, vo vysokom rozlíšení a pri 60 fps. Nezaznamenal som žiadne lagy, padanie ani vážnejšie chyby. Nahrávanie pri prechode do budov a jaskýň prebieha rýchlo a nie je veľmi rušivé. Na konzolách je to 1080p pri stabilných 30  fps. V prípade Xbox One verzie to môže byť aj o niečo viac, ale podľa rôznych zdrojov konzoly nie sú dostatočne výkonné, aby to utiahli až na 60 fps. Pre Playstation 4 Pro sa ale pripravuje aktualizácia so 4K rozlíšením.

The Elder Scrolls V: Skyrim  - Special Edition Toto zostalo z majestátneho draka,ktorý ešte pred chvíľou poletoval na oblohe. Mimochodom, draky tiež mohli byť spracované lepšie.
Toto zostalo z majestátneho draka,ktorý ešte pred chvíľou poletoval na oblohe. Mimochodom, draky tiež mohli byť spracované lepšie.

The Elder Scrolls V: Skyrim  - Special Edition Bludiská a pavúky - áno, dočkáte sa.
Bludiská a pavúky - áno, dočkáte sa.

The Elder Scrolls V: Skyrim  - Special Edition Severská kultúra a mytológia vyžaruje prakticky zo všetkého.
Severská kultúra a mytológia vyžaruje prakticky zo všetkého.

The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition mení niekoľko rokov starú legendu na vizuálne pôsobivý zážitok. Nejaké nedostatky sa tam nájdu a postavy mohli byť spracované lepšie, ale v porovnaní s tradičnými remaster verziami iných hier je na tom hit od Bethesdy naozaj dobre. Len keby ešte ponúkol aj nejaký nový obsah. Ak ste Skyrim nikdy nehrali, špeciálnu edíciu si rozhodne zadovážte a nebudete ľutovať. Ak ste využili bezplatnú aktualizáciu na PC, určite si hru prejdite znovu a vychutnajte jej masívnu a výrazne skrášlenú náplň. Môžeme polemizovať o tom, či sa oplatí hru kúpiť, ak ju už máte na starej konzole alebo Steame len v klasickej verzii. V tomto prípade by som odporúčal počkať na zľavu a potom zaradiť špeciálnu edíciu do svojej zbierky. Na PC si dokonca zrejme vystačíte len s modmi pre originál a free balíčkom s textúrami vo vysokom rozlíšení.

napísal uni 4.11.2016
Páči sa mi! (+2)
8.0