CRAZY MACHINES 3

CRAZY MACHINES 3

7.0

Bláznivé mašinky opäť na scéne

Bláznivé vynálezy sú späť v ďalšom pokračovaní logickej hry, kde virtuálnych kutilov čakajú rôzne výzvy, pri ktorých sa im bude pariť z kečky. Prvý titul zo série vyšiel v roku 2005 a hravo si získal svojich priaznivcov. O  tri roky neskôr prišla na rad dvojka a po dlhšej dobe sa môžeme vrhnúť na tretiu várku vynálezov. Vyzerá lákavo, ale má svoje pre aj proti.

Tvorcovia pre hráčov pripravili úctyhodných osemdesiat úrovní, ktoré sú rozdelené podľa obťažnosti a ústredných motívov. Oťukáte sa v prvej osmičke levelov pre začiatočníkov a potom vás čakajú štyri sety strojov a mechanizmov, ktoré autori hry označili ako ľahké. Aj tak sa však pri niektorých zdržíte, kým prídete na riešenie hlavolamov založených na dopĺňaní chýbajúcich súčiastok. Keď však dokážete splniť ciele aspoň troch levelov v každom sete, sprístupnia sa vám náročnejšie výzvy na strednej obťažnosti. Potom sa ešte odomkne ťažká a ultra.

Každý level predstavuje jeden vynález. Úlohou hráča je použiť predmety, ktoré sú uložené na pracovnej lište a vkladať ich do neúplného mechanizmu. Keď súčiastky umiestnite správne, stroj začne fungovať. Komplikovaná reťazová reakcia je zavŕšená zapnutím spotrebičov, otvorením garáže, ale aj separovaním odpadu či zmenou gravitácie. Tieto vynálezy sú veľmi dômyselné, avšak vyslovene nepraktické, pretože jednoduché úkony nahradzujú množstvom zložitých procesov. Hodiť loptu do basketbalového koša, vymeniť koleso auta či naložiť náklad na vozidlo sa v realite rozhodne dá podstatne jednoduchšie. Nezaťažujte sa však zmyslom týchto činností, v tomto smere logiku nehľadajte. Sústreďte sa na dokončenie zariadení, kde musíte uplatniť svoje znalosti fyziky, mechaniky a ďalších odborov.

Crazy Machines 3
Crazy Machines 3 Tento hlavolam s autíčkom je len na zahriatie.
Tento hlavolam s autíčkom je len na zahriatie.

Crazy Machines 3 Tu už treba porozmýšľať,hoci máte umiestniť len štyri objekty.
Tu už treba porozmýšľať,hoci máte umiestniť len štyri objekty.

Crazy Machines 3 Levely s lasermi patria k tým najzaujímavejším.
Levely s lasermi patria k tým najzaujímavejším.

Pri riešení hlavolamov treba brať do úvahy čas, pohyb a hmotu, vzájomné pôsobenie telies a ich štruktúru.  Súčiastky môžete vkladať na ľubovoľné miesto, kde sa neprekrývajú s inými objektmi. Je škoda, že sa nedajú otáčať, čo by pri ich umiestňovaní neraz pomohlo. Stačí, keď niečo položíte len trochu nepresne a mechanizmus už nebude fungovať. Zvlášť keď sa jedná napríklad o ozubené kolesá, ktoré musia do seba pekne zapadnúť. Niekedy je to dosť frustrujúce.

Chyby pri plánovaní uvidíte pri otestovaní zariadenia a potom môžete urobiť úpravy, až kým celá reťazová reakcia neprebehne bezchybne do úplného konca. V niektorých úrovniach pracujete so svetlom a laserom,  v ďalších hrá prím elektrina a vietor, inde je to gravitácia. S prostrediami a podmienkami sa menia aj používané predmety. Niekde sú to sudy, gule, debny, lopty a kocky domina, inde treba napasovať ozubené kolesá, správne prepojiť káble či naťahať laná.

Objektov je naozaj mnoho, a preto zamrzí, že pri riešení hlavolamov môžete využiť len vybrané z nich. Navyše musíte presne zopakovať nalinkovaný postup. Tvorcovia od vás jednoducho chcú, aby ste zrealizovali ich síce dômyselný, ale striktne obmedzený plán, ktorý nepripúšťa kompromisy. Len ojedinele sa naskytne alternatívne riešenie a hlavolamy nedávajú hráčom veľa priestoru na experimentovanie. Bolo by to zábavnejšie, keby ste cieľ mohli dosiahnuť po svojom, hoci  aj s limitovaným počtom použitých objektov. Takto to funguje v rôznych iných hrách, či už ide o výstavby mostov alebo vynálezy a stále predstavujú dostatočnú výzvu a hráčom zbytočne nezväzujú ruky.

Našťastie je v Crazy Machines 3 možnosť vytvárať vlastné levely a bláznivé mašinky. A tam sa môžete poriadne vybúriť a experimentovať do sýtosti. K dispozícii sú všetky objekty, ktoré sa v editore dajú aj otáčať a nastaviť podľa potreby. Navyše ich môžete upravovať, a tak si vytvoriť nové, napríklad zmenou materiálu z dreva na plast. Pokojne si viete pripraviť hoci aj nafukovaciu pyramídu a s ľubovoľným náterom. V editore si potom všetko odskúšate, stanovíte podmienky a ciele a svoj výtvor môžete zdieľať s komunitou.

Grafika je príjemná, pre potreby logickej hry tohto typu úplne stačí. Vynálezy máte pred sebou ako na dlani,  Môžete si všetko priblížiť, prípadne pozrieť z pohľadu inej kamery. Objekty sú pekne vymodelované, plastické.  Stroje sú umiestnené v rôznych prostrediach, od  dvora so zelenou lúkou, cez skalisté hory a púšť, až po vesmír.  Ak si vypnete hravú, ale po čase repetitívnu hudbu, ozývajú sa už len príležitostné zvuky.

Crazy Machines 3 je hra pre trpezlivých milovníkov hlavolamov. Síce bez inovácií a s trochu ťažkopádnou manipuláciou s predmetmi, ale pobaví. Množstvo komplexných úrovní v kampani vás vyťaží na dosť dlhý čas, ale kým ich všetky absolvujete, zrejme sa vám zunujú. Už preto, že sa často dajú vyriešiť len jediným spôsobom, na ktorý musíte prísť. Preto je zábavnejšie vytvárať vlastné mašinky a pritom popustiť uzdu svojej fantázii. A potom svoje kúsky zdieľať s ostatnými hráčmi.

Crazy Machines 3
Crazy Machines 3 Môžete sa realizovať aj vo vesmíre.
Môžete sa realizovať aj vo vesmíre.