MOTHER RUSSIA BLEEDS

MOTHER RUSSIA BLEEDS

9.0

Matička Rus vybojovaná päsťami

Začiatky hrania videohier sú u každého individuálne, no existuje masová skupina hráčov, ktorí sa k tejto zábave dostali počas 90. rokov, keď na rozkvitajúcej hernej scéne kraľoval žáner bitiek. Práve to bola doba, keď sa na trhu objavovali začínajúce značky, ako Mortal Kombat, Tekken alebo Street Fighter. Dnes už patria k legendám a tieto série žijú prakticky dodnes. Iste, spomenuté klasiky síce spadali do žánru bojoviek, no hlavným princípom boli súboje jeden proti jednému.

Okrem toho tu však boli beat 'em up hry, ktoré mnohých bavili o čosi viac, pretože ponúkli bitky proti presile. Išlo o to, že ste kráčali zľava doprava a museli ste sa ručne prebiť cez mnohých nepriateľov, bossov a všetky nástrahy, na ktoré ste cestou narazili. Túto zábavu ste absolvovali buď ako osamelý vlk, alebo ste sa do všetkých zlých chlapcov pustili s kamarátom. Dnes je takýchto hier menej ako šafránu, no mnohí z nás si môžu povedať, že na ne majú aspoň pekné spomienky. Pamätáte sa ešte na časy, keď ste sa hrávali na svojom prvom PC alebo na konzolu od Číňana, ktorá fungovala ešte na báze prevažne žltých kazetiek, na ktorých boli rôzne hry? A spomínate si na pecky, ako Double Dragon, Streets of Rage alebo Street Gangs?

Časy týchto obľúbených bojoviek sú už nenávratne preč a väčšina na nich odkojených hráčov je už dospelých. Avšak teraz je tu hra  Mother Russia Bleeds, ktorá napriek svojej starej pixel-artovej grafike prináša nikdy nestarnúcu zábavu na dnešné moderné PC. Povedal by som, že táto hra je vďaka svojej brutalite a zasadeniu priamo zameraná na publikum 90. rokov, ktoré sa chce vrátiť späť k svojim začiatkom a do doby, keď práve takéto tituly milovalo viac než čokoľvek iné. Dokáže však u tejto cieľovej skupiny obstáť aj po toľkých rokoch v drvivej konkurencii dnešných vyspelých hier? A môže zaujať aj mladších hráčov?

Mother Russia Bleeds
Mother Russia Bleeds Prebúdzate sa na jednom z najhnusnejších miest, je vám zle a vraj potrebujete svoju injekciu
Prebúdzate sa na jednom z najhnusnejších miest, je vám zle a vraj potrebujete svoju injekciu

Mother Russia Bleeds Ešte šťastie, že hry neprenášajú pachy
Ešte šťastie, že hry neprenášajú pachy

Mother Russia Bleeds Natasha sa so svojimi nepriateľmi naozaj nemazná
Natasha sa so svojimi nepriateľmi naozaj nemazná

Hra v príbehovom mode začína tutoriálom, ktorý vás oboznámi so základným ovládaním. No ešte predtým si vyberiete jedného zo štyroch bojovníkov, z ktorých má každý trochu iné vlastnosti. Je tu Sergei s rovnomernou silou, rýchlosťou, dosahom úderov a skákaním, ktorý je zlatou strednou cestou. Potom je tu pomalý a ťarbavý borec Ivan, rýchla, ale silou neprekypujúca Natasha a tiež rozumne vyvážený Boris, ktorého hlavnou devízou je sila a dosah úderov. Na začiatku si pravdepodobne vyberiete toho najsympatickejšieho. Avšak treba podotknúť, že je vlastne jedno, kto to bude, pretože hra vám po jej reštarte alebo začiatku nového levelu ponúkne možnosť výberu postavy vždy znovu. Je to skvelé, pretože si tak môžete vyskúšať každého a zistiť, kto z nich vám svojimi vlastnosťami sedí najviac, prípadne ich operatívne meniť. U mňa to bol Sergei.

Ocitnete sa v úlohe vami vybraného pouličného bojovníka vo väzení, kde sa v úvode učíte, ako udierať, kopať, hádzať protivníkov, vyhýbať sa zásahom, skákať a robiť rôzne kombá. Je to pomerne jednoduché a stačí vám pohyb + akčné klávesy. Zakrátko do toho spadnete a zistíte, že boje budú pravdepodobne prudko návykové, no napriek tomu hrateľnosť nebude jedinou drogou v hre. Tutoriál vyvrcholí vo veľkej bitke o titul miestneho šampióna. No víťazstvo ani nestihnete osláviť. Krátko potom, čo všetkých zmlátite, vás totiž spacifikuje väzenské komando, ktoré vás omráči a strčí do nejakej záhadnej cely, kde ste sa nedobrovoľne stanete závislým na droge s názvom Nekro. Vaša nočná mora pokračuje po vyslobodení z cely, keď sa chcete pomstiť zločineckej organizácii Bratva, ktorá vám túto závislosť spôsobila. Pritom chcete zvrhnúť nastolený systém v alternatívnom Sovietskom zväze a dúfate, že sa z tejto závislosti ešte dá vyliečiť.

Hlavnou náplňou hry je už spomínaný boj s množstvom nepriateľov, ktorí prichádzajú z pravej časti obrazovky. Aj napriek jednoduchému základu treba povedať, že si hru po chvíľke obľúbite a aj keď súboje mohli byť trošku variabilnejšie, samotná hrateľnosť je výborná. Vaša technika pozostáva z kopov, skokov, úderov a rôznych komb, ktoré by ste si mali osvojiť čím skôr, pretože vám značne uľahčia posun vpred a osviežia celkovú hrateľnosť. Jednotlivé kombá sú pekné, no musím uznať, že by bolo fajn, keby ich tu bolo o čosi viac. Samotné súboje sú ale mimoriadne brutálne, čo by ste od hry v takomto grafickom kabátiku asi veľmi neočakávali. No práve to celkovému vizuálu pridáva na atraktivite a aj taký Deadpool by z toho mal radosť.

V hre budú k dispozícii aj rôzne predmety, ktoré sú  len tak rozhodené po okolí, prípadne ich vezmete nepriateľom, ktorých zrazíte na zem. Medzi tieto predmety patria napríklad nože, palice, pelendreky, paralyzátory, ale dôjde aj na strelné zbrane. Počas jednotlivých úderov vidíte, ako sa vaši nepriatelia pomaly zalievajú krvou a sú dobitejší. Ale musím pochváliť aj fakt, že hra sa drží pri zemi. U strelných zbraní a nožov stačí jeden výstrel alebo bodnutie a váš nepriateľ skonáva v prvom prípade bez hlavy, v tom druhom s nožom v trupe.

Okrem bojových schopností vaše prežitie závisí aj od Nekra, ktorého hladinu vám ukazuje indikátor života. Po úderoch vašich nepriateľov vám logicky tento indikátor klesá a život si musíte doplniť vpichom ruskej drogy priamo do žíl. Zopár striekačiek tejto drogy môžete nájsť aj v jednotlivých leveloch, no jej dopĺňanie bude prebiehať prevažne tak, že si Nekro jednoducho osobnou striekačkou vytiahnete zo zraneného nepriateľa pred jeho smrťou, keď sa v záchvate trasie na zemi. Nekro vám okrem dopĺňania života bude slúžiť aj na vyvolanie šialeného režimu, kedy sa všetko zrýchli a vy môžete kosiť nepriateľov jedna radosť. V tomto režime sa dá robiť napríklad aj jedno zaujímavé kombo, kedy kombináciou dvoch tlačidiel nepriateľovi úderom odrazíte jeho hlavu, pričom sa hra efektne priblíži a spomalí. Fakt masaker. Šialený režim však umožňuje ešte ďalšie zaujímavé veci, ktoré sa líšia podľa jednotlivých verzií Nekra. Tých je konkrétne jedenásť a ich použitie má vždy rozdielne účinky - napríklad väčšia sila, explodovanie orgánov nepriateľov, predlženie šialeného režimu, zvýšená efektivita úderov a podobne.

Na začiatku máte odomknutú len základnú verziu Nekra, ktorou si dopĺňate život a tiež spúšťate šialený režim v jeho základnej forme. Ďalšie verzie tejto drogy sa vám odomknú hraním sekundárneho režimu hry s názvom Aréna, kde sa na vás valia vlny nepriateľov. Je to jeden z klasických módov, ktoré v hrách už veľmi dobre poznáte, pričom sa prostredia arén odomykajú počas postupu v jednotlivých úrovniach.

Okrem toho, že hru môžete hrať ako osamelý vlk, ponúka Mother Russia Bleeds aj možnosť lokálnej kooperácie. Na tú si zavoláte buď svojho kamaráta, alebo pridáte botov, pričom hra umožňuje kooperáciu až 4 postáv. Logicky najlepšia zábava bude s priateľmi. Boti vám dokážu pomôcť, no ich AI je na nízkej úrovni a väčšinou vám spôsobujú problémy tým, že vám rýchlo vyťahajú Nekro z dostupných tiel nepriateľov pre seba a vám už nič nezostane. Je to dosť nepríjemné, ak máte kritickú úroveň zdravia alebo v prípade, ak vám chcú boti pomôcť. Vtedy ignorujú nepriateľov, snažia sa k vám rýchlo priblížiť, aby pomohli svojím Nekrom, čo ich však väčšinou stojí život a hra sa napokon končí pre všetkých. Nuž, sú to skrátka boti.

Do kooperácie si môžete pridať až 4 hráčov/botov, čo je super, no pri väčšom množstve nepriateľov to už na obrazovke miestami kvôli grafike spôsobuje chaos. Vtedy buď neviete, kde ste, alebo sa pokúšate udrieť svojho parťáka. Paľbu do vlastných radov hra ignoruje, ale ak by ste niekedy chceli spoznať, ako sa cítia záporáci, dá sa povoliť. Ovládanie je celkovo naozaj krkolomné a určite sa nejedná o typ hry, ktorý by ste si dostatočne vychutnali na klávesnici. Preto vám už od začiatku odporúčam pripojiť gamepad a netýrať svoje prsty natlačené na ľavej strane klávesnice.

Mother Russia Bleeds
Mother Russia Bleeds Táto trojica si koleduje o poriadnu nakladačku
Táto trojica si koleduje o poriadnu nakladačku

Mother Russia Bleeds Silné údery sú kľúčom k úspechu
Silné údery sú kľúčom k úspechu

Mother Russia Bleeds Hra je občas pri veľkom počte nepriateľov na obrazovke dosť nepriehľadná
Hra je občas pri veľkom počte nepriateľov na obrazovke dosť nepriehľadná

Retro audiovizuálna stránka, samozrejme, nie je nič pre fanúšikov 4K, ktorí počítajú na svojom displeji každý pixel. Ale veľa hier v tomto kabáte tu dnes na výber nemáme, takže sa určite nájdu hráči, ktorých dokáže potešiť. Aj napriek grafike, ktorá vývojárom veľa nedovoľuje, hra ponúka skutočne pekný a variabilný dizajn úrovní. Prejdete mnohými miestami, ako sú telocvične, väznice, laboratóriá, kanály, posilňovne, vlaky, nočné kluby a mnoho iného. Všade budú číhať rozmanití nepriatelia a medzi nimi rôznorodé typy zločincov, vojakov, ženy, psy, besné prasatá, mini bossovia a všeličo iné - samozrejme, všetci pod vplyvom drog.

Akciu sprevádza množstvo krvi, takže ako som už spomínal, nejedná sa o hru pre slabšie povahy alebo maloletých hráčov. Tvorcovia v tejto pixel-artovej grafike dokážu doslova čarovať a niekedy aj prekvapiť, pričom na jednotlivých postavách krásne vidieť ich emócie alebo zranenia. Zaujímavosťou je, že hra myslela aj na tých, ktorí by mali záujem o ešte väčšie retro, a tak v nastaveniach ponúka aj zobrazenie, ktoré simuluje obraz CRT monitora. Okrem toho sú však nastavenia pomerne chudobné a zahŕňajú ešte rozlíšenie, hlasitosť a iné základné veci. Retro vizuál dopĺňa aj zaujímavá a vydarená 8 – bitová zvuková stránka, pri ktorej si zaručene spomeniete na tituly 80.rokov. Hra kombinuje rôzne hudobné štýly, ktoré skvele pasujú k úrovni, v akej sa práve nachádzate a budete tu počuť napríklad aj taký dubstep alebo elektro.

Musím povedať, že vývojári z Le Cartel (inak odídenci z Ubisoftu) odviedli naozaj skvelú prácu. Mother Russia Bleeds ponúka presne také bitky, aké ste kedysi možno tak milovali a rovnako zaujmú aj dnes - viac ako 20 rokov potom, čo tento žáner na trhu exceloval. Hra prináša naozaj skvelú, návykovú hrateľnosť, rozmanité úrovne, retro vizuál, s ktorým vývojári aj napriek tomu dokážu robiť divy a vydarené audio. Pridanou hodnotou je aréna s odomykaním rôznych druhov Nekra, ktorá vám pekne predĺži hernú dobu. Nechýbajú rôzne zbrane, brutalita, možnosť zahrať sa s kamarátmi. V konečnom dôsledku sa toho hre veľa vyčítať nedá. Určite však zamrzí málo komb, niekedy zdĺhavé nahrávanie, ktoré naruší zábavu a tiež krkolomné ovládanie na klávesnici, s ktorým to radšej ani neskúšajte. Avšak Matička Rus krváca a je len na vás aby ste jej pomohli, tak smelo do toho!

Mother Russia Bleeds
Mother Russia Bleeds Autori nezabudli ani na také maličkosti, ako je odraz v okne
Autori nezabudli ani na také maličkosti, ako je odraz v okne