FOOTBALL MANAGER 2017

FOOTBALL MANAGER 2017

8.5

O krok bližšie k ideálnemu manažmentu

Hry zo série Football Manager recenzujem snáď od ročníka 2009. Asi si viete predstaviť, aký problém môže byť po takej dobe napísať o tom niečo nové. Zvlášť, keď sa ani samotná séria výrazne nemenila, len sa postupne vyvíjala. Už roky má totiž svoj kvalitatívny štandard, ktorý je pomerne vysoko a drží sa ho zubami-nechtami. Ak nový ročník tento štandard dodrží, no prinesie nejaké chyby a nedorobky, ide sa s hodnotením dole. Ak naopak nový ročník zaujme novinkami a prinesie niečo netradičné a kvalitné, posunie sa hodnotenie vyššie. A ako sa tušíte podľa čísla hore, tento ročník priniesol naozaj slušný nadštandard.

Trh manažmentových titulov má svoje špecifiká a nerád robí kompromisy. Aj preto tieto hry nepredávajú milióny kusov. Snažia sa vyhovieť náročným hráčom, ktorí chcú hĺbku, široké možnosti, no zároveň aj chcú cítiť dopad ich rozhodnutí a volieb. Aj napriek tomu sa Sports Interactive vo Football Manager 2017 podarilo niečo nečakané a hru otvárajú ešte širšiemu publiku. Nehovorím teraz o distribuovaní štandardnej a touch verzie, ktorá hru zjednodušuje. Hovorím o prístupnosti, ktorá je v tomto ročníku asi najviac viditeľná a bez toho, aby autori urobili ústupky v oblasti realizmu manažmentu, sa im úspešne darí hru spraviť prívetivou aj pre nováčikov.

Po toľkých rokoch vylaďovania konceptu futbalového manažmentu do dokonalosti by ale predsa len mali autori poriadne zapracovať aj na prezentácii, keďže tá je v úvode rovnako fádna ako v minulých ročníkoch. Vlastne vás čakajú presne tie isté obrazovky a takmer totožné menu. Najskôr si musíte vytvoriť svojho manažéra. A to nielen podľa jeho vizuálnych atribútov, ale aj schopností a licencií. Môžete sa zamerať skôr na teóriu či na prax. Alebo aj oboje. A kým tvorba postavy po tejto stránke exceluje, po vizuálnej je to až komicky zlé. Vytváranie tváre ešte ujde, no celá postava vyzerá veľmi divne a má nohy tak trochu ako mimozemšťania z filmu The Arrival - nie nového, ale toho s Charlie Sheenom z roku 1996.

To je ale len drobná kozmetická vada, na ktorú vás hneď nechá zabudnúť všetko to, čo je v hre pred vami. Môžete si zahrať online. Taktiež sa môžete pustiť do špeciálneho draftu, ktorý hráte taktiež online s inými hráčmi. No najväčšia sila opäť drieme v režime kariéry, kde svojho vytvoreného manažéra dostanete na post vo vašom obľúbenom klube. A pri bohatej ponuke, ktorou hra rozhodne disponuje, môže byť ten váš obľúbený tím pokojne aj z našej druhej najvyššej súťaže. Dresy, logá, tváre a mnohé ďalšie veci herná licencia neobsahuje, no môžete sa spoľahnúť na to, že tu nájdete množstvo líg so zodpovedajúcimi tímami a tiež hráčmi.

Football Manager 2017
Football Manager 2017 Nový ročník sa ešte viac otvára nováčikom.
Nový ročník sa ešte viac otvára nováčikom.

Football Manager 2017 Na začiatku si vytvoríte vlastného manažéra - od kvalít až po výzor.
Na začiatku si vytvoríte vlastného manažéra - od kvalít až po výzor.

Football Manager 2017 Vyjednávanie o prestupoch má svoje nuansy.
Vyjednávanie o prestupoch má svoje nuansy.

Ak ste doteraz so sériou nemali žiadne skúsenosti a myslíte si, že by vás mohla zaskočiť svojimi možnosťami a požiadavkami, v nastaveniach sa môžete vzdať mnohých svojich právomocí a aj povinností. Výhodou je, že ani takéto voľby neuberajú z hernej hĺbky. Stále sú tu napríklad pomerne náročné prestupy, keď zvlášť v menej bohatých ligách a kluboch musíte naozaj zvažovať každé euro, ktoré pôjde na prestup a plat novej posily. Len niekedy ich nemusíte zvládať sami, ale poveríte nimi športového riaditeľa klubu. Niekedy mu to vyjde, inokedy nie. Presne tak, ako sa to môže stať aj vám.

A nie je to len o prestupoch. Podstatne lepšia prístupnosť nováčikom či skôr „lenivým“ hráčom je tu v mnohých oblastiach a skutočne sa aj sami ako veteráni série môžete rozhodnúť, na čo sa chcete sústrediť a čo radšej prenecháte umelej inteligencii. Hra ponúka nesmierne širokú škálu možností a pri takejto ponuke je pochopiteľné, že vám niektoré z možných činností nemusia sadnúť a radšej ich budete ignorovať. Môžu to byť tréningy, skauting či rozhovory s novinármi. Sami si tak môžete vo veľkej miere personalizovať herný zážitok do takej miery, aká vám bude vyhovovať.

Nováčikov tiež poteší naozaj bohatý sprievodca, ktorý vás prevedie všetkým dôležitým na každej jednej obrazovke, na ktorú v hre narazíte. Väčšina hry je vizuálne skutočne len takou krajšou excelovou tabuľkou, takže na nováčikov hra môže pôsobiť možno trochu odstrašujúco. Tento sprievodca nie je v sérii ničím novým, no teraz je ešte detailnejší. Krok za krokom vám vysvetlí, kedy čo máte spraviť a ako fungujú jednotlivé herné funkcie. Na každej obrazovke sú tak všetky významné body vyznačené číslami, ktoré si môžete rozkliknúť pre detailný popis.

Ak vás nič z tohto nezaujíma, sériu už dobre poznáte a radi si zaplávate vo všetkých jej možnostiach, určite vás poteší fakt, že na stabilných základoch predchádzajúceho ročníka autori vybudovali niečo ešte zaujímavejšie a pútavejšie. Ako som už v úvode napísal, hra samotná sa v zásade nijako nezmenila. Vyberiete si tím, prinesiete posily, vsugerujete im svoju taktiku a idete si po víťazstvá. Niekedy to vyjde, inokedy nie. Musíte sa učiť z vlastných chýb a vyvarovať sa hlúpym rozhodnutiam, aby ste napredovali na čelo tabuľky a vpred aj v pohárových zápasoch.

Avšak teraz je hra ešte o niečo viac vernejšia a prepracovanejšia, pričom stúpla aj na autenticite. Celkovo toho na vašich bedrách stojí a padá oveľa viac a dalo by sa povedať, že je hra náročnejšia. Je tu viac noviniek a funkcií, ktorých sa musíte chopiť. Prepracované sú aj rozhovory a konečne máte z diskusií s hráčmi dobrý pocit. Aj keď stále narazíte na nejakého somára, ktorý vám kvôli snu o prestupe zničí atmosféru v kabíne. Najhoršie je, že ak ho aj pre pokoj v tíme pustíte, bude vám zas prestup vyčítať vedenie ako zlý krok. V niektorých situáciách jednoducho nezvíťazíte.

Z herného hľadiska sa mi osobne zdá, že tento ročník oveľa viac bazíruje na tom, aby ste mali čo najširšiu zostavu a zvládali čo najviac taktík. Prakticky taktiku občas musíte meniť od zápasu k zápasu. Úplné prekopanie formácie a štýlu hry totiž dokáže dať výhodu v boji aj proti silným súperom. Nebudete tak jednu taktiku zvládať na výbornú, ale viac rôznych veľmi dobre. Čo sa týka šírky kádra, hra sa s vami pri zraneniach maznať nebude a neraz prídete o oporu aj na väčšiu časť sezóny. Hráči z lavičky však nedokážu takéto miesto ihneď zastať a nepomôže ani ich rozohranie v béčku. Musíte preto dbať na to, aby mali viacerí hráči na kľúčových postoch dobrú zápasovú prax.

Úroveň simulácie poskočila opäť o niečo vyššie a musíte sa pasovať aj s takými vecami, ako sú pracovné povolenia pre hráčov z cudziny. Vyhliadnete si talent niekde v Južnej Amerike alebo Afrike a tešíte sa na posilu? Ak nevybavíte povolenie, môže vám celú sezónu len vysedávať na tribúne. To sú staré známe veci, no teraz pribudol aj Brexit. Vystúpenie Veľkej Británie z Európskej únie totiž ovplyvní aj futbal a vy sami sa v hre rozhodnete, aký silný dopad môže mať. To ešte viac skomplikuje prestupy, keď k nemu v hre dôjde.

Keď už máte tréningy, prestupy, cvičenie taktiky a rozhovory za sebou, príde na rad samotný zápas. Ten môžete sledovať v celej jeho kráse, alebo sa uspokojiť len s textom a zrýchleným priebehom. V každom prípade máte ale poruke hneď niekoľko možností zasahovania do hry. Okrem striedania a menenia taktiky je to aj zmena štýlu hry, či kričanie taktických pokynov od postrannej čiary. Všetky tu majú svoje miesto a pri niektorých naozaj cítite dopad vašich rozhodnutí. Pri iných je to už menej, ale tak to v sérii bolo vždy.

Football Manager 2017
Football Manager 2017 Cesta k úspechu vedie cez dobre pripravený tím.
Cesta k úspechu vedie cez dobre pripravený tím.

Football Manager 2017 Zápasový engine sa príliš nezmenil, pribudli však nové herné situácie.
Zápasový engine sa príliš nezmenil, pribudli však nové herné situácie.

Football Manager 2017 Štadióny a príchody na ne sa dočkali vylepšení.
Štadióny a príchody na ne sa dočkali vylepšení.

V novom ročníku sú opäť variabilnejšie góly, no pestrejšie sú aj akcie. V zásade sa dá povedať, že sú herné situácie oveľa lepšie vyvážené ako v minulom ročníku, no stále sú tu nejaké veci, ktoré by v skutočnosti síce boli možné, no tak často sa nestávajú. Napríklad početnosť penált je v hre oproti realite dosť malá a môže sa stať, že za sezónu kopnete len jednu a taktiež sa jedna kopne proti vám. A keď budete sledovať výsledky ostatných tímov, aj tam bude penált menej. Podobne je to aj v prípade niektorých ďalších situácií.

Menej významnou, ale rozhodne zaujímavou novinkou, je implementácia sociálnych sietí. Tie skutočné sú tu už dlho, no fiktívne siete oživujú váš herný newsfeed a novinky tak máte rozšírené aj o názory fanúšikov, ktoré sa nachádzajú na oboch póloch spektra. Niektorí sú spokojní, iní naopak. Zároveň sa ale cez ne v príjemnejšej forme dostanete napríklad k dohadom o prestupoch, voľných hráčoch, dojmom o zápase alebo aj k niektorým zaujímavým momentom zo zápasu.

Football Manager 2017 podporuje češtinu, no aj prídavok sociálnych sietí poriadne rozšíril slovnú zásobu hry. Problémom je, že sa mnohým novým frázam a ďalším prvkom nevenovala toľká pozornosť a tento ročník obsahuje najviac chýb v preklade za posledné roky. Občas dokonca narazíte na vety, ktoré sú preložené len spolovice. Séria má svojich špecifických fanúšikov a tí hru hrávajú často napríklad v kanceláriách či celkovo na slabších zostavách. A aj keď sa vizuál zlepšil len trošku, hra beží horšie ako predchádzajúci ročník. Stále ju síce viete hrať aj na starších notebookoch, no zvýšeniu nárokov by mohol zodpovedať aj lepší vizuálny zážitok. Ten aktuálne cítite len zo štadiónov a príchodov na ne.

Aj napriek vysokému číslu v hodnotení to nie je s hrou také jednoznačné. Football Manager 2017 je najlepší ročník z niekoľkých posledných a opäť posúva hranicu autenticity bližšie k realite. Znovu je tu ale otázka toho, či sa vám do hry oplatí ísť, ak máte predchádzajúci ročník. Zmeny tu sú, no niektoré musíte hľadať lupou. V hernom engine sa toho veľa neupravilo a musíte brať do úvahy, že za hru dáte zhruba 50 eur. Ak ste nováčikmi, či sa vám doma povaľuje nejaký starší ročník, tento nový je pre vás ako stvorený. Ak máte doma FM 2016, je síce slabší, ale možno vám aj postačí.

napísal matus_ace 23.11.2016
8.5
8.1